Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test KIA Venga 1.4 L

Europejski projekt i wykonanie to sprawdzony sposób koreańskiego producenta na ofensywę na Starym Kontynencie. Po sukcesie Cee’d i Sportage, Kia oferuje kolejny model, który 7-letnią gwarancją i przystępną ceną ma przekonać klientów do produktów tej egzotycznej marki. Ponad 4 tysiące nabywców pojazdu łączącego w sobie zalety hatchbacka oraz minivana w ubiegłym roku uczyniło Vengę drugim najpopularniejszym modelem w ofercie producenta z Seulu.

Wygląd zewnętrzny

Laureatka prestiżowej nagrody wzorniczej „Red Dot” sprawia wrażenie niewielkiego miejskiego samochodu. To jednak tylko pozory, ponieważ proporcjonalne nadwozie może poszczycić się rozstawem osi (2615 mm) większym niż w kompaktowym VW Golfie VI. Nadwozie o wysokości 1600 mm dzięki dużej powierzchni szyb przypomina bardziej minivana niż typowego hatchbacka. Krótki zwis przedni oraz tylny spotykany w samochodach terenowych sprawdzi się również w aucie miejskim ułatwiając manewrowanie w ciasnych miejskich uliczkach. Niezwykle mała maska oraz prawie pionowa szyba tylna dodatkowo podkreślają zwartą i spójna sylwetkę Vengi. Jednobryłowe nadwozie zostało zbudowane na tej samej płycie podłogowej co Hyundai I30 oraz Kia Ceed.

Wnętrze samochodu

Przestrzeń pasażerska jest zaskakująco przestronna. Cztery dorosłe osoby będą podróżowały w komfortowych warunkach z zapasem miejsca na nogi i nad głową. Poczucie przestrzeni potęguje duży panoramiczny odsuwany elektrycznie dach (4000 zł) oraz charakterystyczne dla vanów dodatkowe trójkątne szyby przed przednimi drzwiami. Wyższa niż w typowych hatchbackach pozycja za kierownicą oraz duża powierzchnia szyb wpływa korzystnie na widoczność we wszystkich kierunkach. Tylną kanapę w zależności od potrzebnej przestrzeni bagażowej możemy przesuwać wzdłużnie w zakresie 13 cm. W ten sposób 422-litrowy bagażnik powiększymy do 552 litrów lub po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia do 1486 litrów.

We wnętrzu dominuje czarny plastik ze srebrnymi dodatkami. Materiały użyte do wykończenia kabiny nie ustępują jakością tym stosowanym przez europejskich producentów. W celu nadania indywidualnego charakteru, srebrne wykończenie konsoli centralnej możemy zamienić na kolor czarny, beżowy lub jaskrawo zielony. Sterowanie systemem audio oraz klimatyzacją realizowane jest za pomocą praktycznych pokręteł. Wyświetlacz standardowego systemu audio składającego się z radioodtwarzacza CD/MP3 oraz 6 głośników jest mały, ale czytelny. Ekran na którym prezentowane są również informacje z komputera pokładowego, informacje o czasie lub temperaturze zewnętrznej nawet podczas słonecznych dni zachowuje wzorową czytelność. Dla miłośników kolorowych ekranów dotykowych Kia przygotowała system nawigacji satelitarnej (4500 zł) z ekranem o przekątnej 6.5 cala, który może być wykorzystany również jako wyświetlacz kamery cofania. Możliwość sterowania systemem audio z kierownicy oraz złącze USB uzupełnią system audio od wersji wyposażenia M.

Za regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą znajdziemy trzy osadzone w tubach zegary. Po raz kolejny (Nissan Micra, Seat Ibiza, Ford Fiesta) niestety brak wskaźnika temperatury płynu chłodzącego.

Venga dostępna jest w czterech wersjach wyposażenia: S, M, L oraz XL. Zapożyczone z przemysłu odzieżowego nazewnictwo nie pozostawia wątpliwości która jest najuboższa, a która zaś najbogatsza. Wersja S zawiera m.in. wspomaganie kierownicy, regulację kolumny kierownicy, autoalarm, szyby przednie elektryczne, zamek centralny oraz instalację radiową z 4 głośnikami. Jeżeli zdecydujemy się na najbogatszą wersję XL będziemy cieszyć się m.in. tapicerką materiałowo-skórzaną, elektrycznie składanymi lusterkami lub systemem otwierania i uruchamiania samochodu bez użycia kluczyka. Klimatyzację, radioodtwarzacz CD lub sterowanie systemem audio z kierownicy znajdziemy już w wersjach M oraz L.

Silnik i właściwości jezdne

Po ciekawej bryle nadwozia i obszernym wnętrzu, dynamiczny silnik byłby idealnym ukoronowaniem nowego globalnego projektu. Niestety podstawowa jednostka benzynowa o pojemności 1.4 litra cierpi na brak momentu i mocy. Dzięki 90 KM i 137 Nm momentu obrotowego ważące ok. 1200 kg auto rozpędza się do 100km/h w niecałe 13 sekund. Wartości te wystarczą do sprawnego poruszania się po mieście, jednak wyprzedzając na trasie musimy ratować się sprawną redukcją lub uzbroić się w cierpliwość. Elastyczność od 80 do 120km/h wynosząca 18,2 sekundy sprawia, że na piątym biegu po wciśnięciu pedału gazu w podłogę niewiele się dzieje. Optymalnym wyborem do takiego auta będzie mocniejsza (125 KM) jednostka benzynowa lub jeden z trzech dostępnych diesli. Silniki wysokoprężne dysponują mocą od 77 do 128 KM oraz momentem 220 Nm i 260 Nm. Różnica (w wersji wyposażenia XL) pomiędzy najsłabszym silnikiem benzynowym i najmocniejszym Dieslem wynosząca 10 tys. zł warta jest przemyślenia. Tym bardziej, że przeciętne osiągi silnika 1.4 nie idą w parze z przesadnie skromnym zużyciem paliwa. W jeździe miejskiej musimy liczyć się ze spalaniem na poziomie 8,5 litra/100 km, a w trasie 6 litra/ 100 km. Jednostka wysokoprężna zadowoli się 6 litrami w mieście. Ograniczeniu zużycia paliwa ma sprzyjać system Idle Stop & Go (ISG) dostępny opcjonalnie we wszystkich wersjach silnikowych, który automatycznie wyłącza i ponownie uruchamia silnik.

W zależności od tego na jaki silnik się zdecydujemy napęd na przednie koła będzie przenoszony za pomocą 5 lub 6-stopniowej skrzyni biegów. Obie przekładnie pracują lekko i precyzyjnie. Dla ceniących wygodę istnieje możliwość (za dopłatą 4 000 zł) połączenia silnika benzynowego 1.6 litra z automatyczną 4-stopniową skrzynią biegów.

Zawieszenie Vengi to najprostsze, ale również najbardziej uniwersalne połączenie kolumn McPhersona z przodu z tylną belką skrętną. Symbioza ta pozwala na komfortowe i bezpieczne poruszanie się w każdych warunkach. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności, zapewniając jednoczenie pełne przekonanie o panowaniu nad pojazdem.

Venga jest kolejnym modelem po Soul, Cee’d, Sorento oraz Sportage, która uzyskała maksymalną notę 5 gwiazdek w testach EuroNCAP. W sytuacji awaryjnej pomogą montowane w standardzie systemy ABS, EBD, BAS, a w droższych wersjach ESC oraz TCS.

Podsumowanie

KIA jest obecnie ósmym największym importerem w Polsce z 17% wzrostem sprzedaży w porównaniu do roku 2009. Venga z atrakcyjnym nadwoziem, przestrzenią pasażerską o niespotykanej w tej klasie ilości miejsca oraz dobrze skalkulowanymi cenami (od 40 990 zł) pozwoli konkurować z hatchbackami takimi jak Skoda Fabia czy Fiat Punto, a nawet stanąć w szranki z minivanami: Oplem Meriva lub Citroenem C3. Koreańska konstrukcja prezentuje się naprawdę dobrze coraz szybciej zmniejszając dystans dzielący ją od Europy.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 1396 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 66 (90) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 137 przy 4000

Osiągi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 12,8
- Prędkość maksymalna – 168 km/h

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7.5
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.5
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6.2
- Emisja CO2 (g/km) – 147

Pojemność zbiornika paliwa: - 48 l.

Wymiary
- Długość (mm) – 4068
- Wysokość (mm) – 1600
- Szerokość (mm) – 1765
- Rozstaw osi (mm) – 2615
- Rozstaw kół przednich (mm) - 1553
- Rozstaw kół tylnych (mm) - 1557

Napęd
- na oś przednią

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 10.4

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 195/65 R15
- Standardowe obręcze kół - 16

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1178 kg.

Pojemność bagażnika: - 422 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia L. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS, EBD, BAS,
• Elektryczne progresywne wspomaganie układu kierowniczego
• Fotel kierowcy z regulacją wysokości
• Głośniki 6 szt.
• Immobilizer
• Kanapa tylna, składana, dzielona, przesuwana z regulacją kąta pochylenia oparcia
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach
• Koło zapasowe dojazdowe
• Komputer pokładowy
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie, podgrzewane, w kolorze nadwozia
• Lusterko wewnętrzne fotochromatyczne
• Pakiet bezpieczeństwa (poduszki powietrzne boczne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, system stabilizacji toru jazdy (ESC), system kontroli trakcji (TCS), system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), zagłówki foteli przednich aktywne,
• Pakiet Stylistyczny (kierownica oraz drążek zmiany biegów obszyte skórą, wykończenie wewnętrznych klamek drzwi materiałem imitującym metal)
• Podłoga bagażnika podwójna
• Podłokietnik centralny tylni
• Podłokietnik przedni
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością dezaktywacji
• Radioodtwarzacz CD, MP3, AUX
• Sterowanie radioodtwarzaczem w kierownicy
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła przeciwmgielne przednie
• Tarcze kół aluminiowe 16”, opony 205/55
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Zamek centralny sterowany zdalnie
• Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji L posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Dach panoramiczny, regulowany elektrycznie
• Tarcze kół aluminiowe 16”, opony 205/55
• Lakier metalizowany

Test przeprowadzony w dniach 4-10 października 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie KIA Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

2011-10-24


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>