Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Volkswagen Polo 1.2 TSI Highline

Volkswagen Polo to typowy samochód miejski, jeden z najbardziej popularnych modeli wywodzących się z segmentu B. Nazwa modelu pochodzi od elitarnej dyscypliny sportowej. Produkowany jest nieprzerwanie od 1975 roku, a ilość sprzedanych egzemplarzy przekracza 10 milionów sztuk. W swojej blisko 40 letniej historii pięciokrotnie zmieniał oblicze; produkowany był zarówno w wersji hatchback, coupe i sedan. Trzykrotnie stawał na podium prestiżowego konkursu „European Car of the Year”. W 2010 roku piąta już generacja modelu zwyciężyła w plebiscycie „World Car of the Year”. Obecna odmiana Polo produkowana jest od 2009 roku w wersji hatchback 3 i 5 drzwiowej. Swoją premierę pojazd miał na salonie samochodowym „Geneva Motor Show 2009”. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej Volkswagen PQ25, która posłużyła też do budowy Seata Ibizy. Model sprzedawany jest w czterech zakresach kompletacji wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline oraz Cross. Bardzo bogato przedstawia się oferta jednostek napędowych, klient ma możliwość wyboru z jednego z czterech silników benzynowych i trzech wysokoprężnych.

Wygląd zewnętrzny

W nadwoziu pojazdu można zauważyć wiele podobieństw do większego Golfa VI. Wynikają one z tego, że obydwa modele zaprojektowane zostały pod kierownictwem tego samego włoskiego projektanta Waltera de Silva. Wygląd pojazdu według założeń miał nawiązywać do jego poprzedników i wyróżniać się prostotą kształtów. Polo to niewielkich rozmiarów auto, o regularnych kształtach i ostro zakończonych krawędziach. Dynamiczny wygląd zawdzięcza zwiększeniu szerokości o blisko 3 cm i długości o 5 cm w porównaniu ze swoim poprzednikiem, przy jednoczesnym obniżeniu nadwozia o niespełna 2 cm. Boczna linia nadwozia oraz zastosowane 16 calowe aluminiowe tarcze kół podkreślają charakter auta. W jego przedniej części uwagę zwracają reflektory uzupełnione światłami jazdy dziennej wykonane w technice LED, znane wcześniej z modelu Sirocco. Pokrywa komory bagażnika otwierana jest za pośrednictwem ruchomego uchwytu, który jest jednocześnie znakiem firmowym marki, umieszczonym w jej centralnej części. To rozwiązanie znane jest z Golfa i modeli marki Seat. Sylwetka 5 drzwiowego testowanego Polo jest zwarta i nowoczesna.

Wnętrze samochodu

Wnętrze pojazdu nie jest duże, może nim jednak podróżować 5 osób. Fotele przednie, sportowe są bardzo dobrze wyprofilowane, ze znakomitym trzymaniem bocznym. Sposób regulacji w trzech kierunkach pozwala na ich optymalne ustawienie. Siedzenie tylne dysponuje wystarczającą ilością miejsca, a pewien dyskomfort możemy odczuwać jedynie wtedy, gdy na fotelach przednich zasiądą osoby dość wysokie i przesuną je maksymalnie do tyłu. Stylistycznie wnętrze nie zaskakuje, ale i nie rozczarowuje. W środku panuje spokój i ergonomia, wszystkie elementy są na swoim miejscu, umiejscowione intuicyjnie. Kierowca, wsiadając do pojazdu, ma przed sobą kierownicę wielofunkcyjna pokrytą przyjemną w dotyku skórą. Deska rozdzielcza wykonana została z miękkiego, dobrej jakości tworzywa sztucznego (technologia Slush). Zegary prędkościomierza i obrotomierza są dość duże, czytelne a ich białe podświetlenie nie powoduje zmęczenia podczas długotrwałej jazdy. Pomiędzy nimi znajduję się wyświetlacz komputera pokładowego, który poza podstawowymi informacjami podpowiada kierowcy, na jakim biegu powinien w danej chwili się poruszać. Pozwala to na jazdę możliwie najbardziej ekonomiczną, co przekłada się na zoptymalizowanie zużycia paliwa.. W środkowej jej części dominuje 6,5 calowy, kolorowy, dotykowy wyświetlacz systemu audio „RCD 510” z umieszczonymi po jego bokach elementami sterowania. Poniżej znajduje się panel sterownia układem automatycznej klimatyzacji, przeniesiony bezpośrednio z poprzedniego modelu. Szkoda, że nie został zmieniony jego kolor podświetlenia z niebieskiego przykładowo na biały, co mogłoby ujednolicić podświetlenie wnętrza. Zastosowanie chromowanych klamek i obwódek nawiewów powietrza oraz połyskujących czarnych aplikacji ożywia wnętrze pojazdu i powoduje, że nie jest monotonne. Jakość zastosowanych materiałów w tym tapicerki jest wysoka a dokładność montażu poszczególnych elementów wręcz perfekcyjna. Przestrzeń bagażową można swobodnie konfigurować dzięki dzielonej asymetrycznie tylnej kanapie. Minimalna objętość bagażnika w zależności od ustawienia tylnych siedzeń wynosi od 280 do 952 litrów. Zastosowanie podwójnej podłogi przestrzeni ładunkowej pozwala na jednoczesne uzyskanie mimo wysokiego progu prawie płaskiej podłogi oraz dużych rozmiarów schowka pod nią. Testowana najbogatsza wersja Highline oprócz wspomnianych detali wyposażona jest dodatkowo między innymi w złącza systemu audio – USB, iPod, czujniki parkowania, lusterko wsteczne samościemniające, dywaniki welurowe oraz podłokietnik centralny foteli przednich. O wnętrzu Polo można powiedzieć ze jest mniejszą kopią większego brata Golfa, co jest jego zaletą. Pokusić się można o stwierdzenie, że jest to jedno z najlepiej wykonanych aut w swojej klasie.

Silnik i właściwości jezdne

Polo napędzany może być jednym z aż siedmiu oferowanych silników. Pod maską testowanego pojazdu znajduje się jedna z najnowszych jednostek benzynowych silnik 1.2 TSI o mocy 105KM (przy 5000 obr./min). Jego nowoczesna budowa, dwa zawory na cylinder, turbodoładowanie oraz bezpośredni wtrysk paliwa pozwoliło uzyskać prawie płaską charakterystykę maksymalnego momentu obrotowego. 175 Nm dostępne jest w zakresie prędkości obrotowej od 1550 do 4100 obr./min. Takie rozwiązanie pozwala pogodzić bardzo dobre właściwości jezdne z niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo. Samochód rozpędza się do prędkości 100km/h w czasie 9,7 s, co dowodzi jego bardzo dobrej dynamiki. Jadąc nim mamy wrażenie, że pod maską znajduje się silnik o znacznie większej pojemności skokowej. Napęd przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem manualnej 6 biegowej skrzyni biegów. Bardzo precyzyjnie dobrane przełożenia układu napędowego dają możliwość, przy nawet bardzo szybkiej jeździe utrzymania silnika na niskich obrotach co skutkuje umiarkowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Bardziej wymagający klienci mogą wyposażyć pojazd za kwotę 6800 zł w automatyczną, 7 stopniową, dwusprzęgłową skrzynię DSG. Zawieszenie zostało zestrojone do dynamicznej jazdy, jest sztywne z zachowaniem pewnej dozy komfortu. Tłumienie nierówności drogi jest na dobrym poziomie, nawet zastosowanie 16’ felg z oponami o niskim profilu w efekcie nie powoduje dyskomfortu. Auto daje kierowcy bardzo dużo przyjemności z jazdy, prowadzi się stabilnie i pewnie. Układ kierowniczy o zmiennej sile wspomagania pozwala na bardzo precyzyjne wykonywanie manewrów skrętu.

Podsumowanie

Volkswagen Polo góruje nad konkurencją dopracowaną w najmniejszych szczegółach konstrukcją oraz jakością wykonania. Jest doskonałą propozycją auta miejskiego, które dzięki dynamicznemu układowi napędowemu znakomicie radzi sobie również w trasie. Pojazd oferuje swoim klientom bardzo funkcjonalne wnętrze oraz szeroki zakres kompletacji wyposażenia. Model gwarantuje bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa. Już podstawowa wersja wyposażona jest w system poduszek powietrznych obejmujący: poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne z systemem „Thorax” chroniącym głowy. Dodatkowo nad bezpieczeństwem jazdy może czuwać elektroniczny system kontroli stabilności jazdy ESP uzupełniony asystentem podjazdu. Oferta rynkowa jest bardzo bogata a cena uzależniona od zastosowanego silnika, skrzyni biegów oraz wersji wyposażeniowej. Najtańsze Polo (wersja 3 drzwiowa) jest do nabycia za kwotę około 46 000 zł. Testowane auto to wersja pięciodrzwiowa Highline wyposażona w silnik 1,2 TSI, za którą z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego trzeba zapłacić około 70 000zł.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy doładowany (Turbo)
- Pojemność skokowa – 1197 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 77 (105),
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 175 przy obrotach od 1550 do 4100
- Rodzaj zasilania –bezpośredni wtrysk paliwa

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 190
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,7 ”

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6,8
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,5
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5,3
- Emisja CO¬2 (g/km) – 124
- Norma emisji spalin – EURO 5

Pojemność zbiornika paliwa:
- 45 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 3970
- Szerokość (mm) – 1682
- Wysokość (mm) – 1485
- Rozstaw osi (mm) – 2470
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1463
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1456
- Prześwit (mm) – 102

Napęd:
- Przedni
- Skrzynia biegów – manualna
- Liczba biegów - 6

Układ kierowniczy:
- Ze wspomaganiem zmiennym
- Średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 185/60 R15
- Standardowe obręcze kół (") – 15

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1013
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 1570

Pojemność bagażnika:
- Minimalna (litr) – 280
- Maksymalna (litr) – 952

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Highline. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
- Asystent podjazdu
- Blokada mechanizmu różnicowego EDS
- Dywaniki
- Dźwignia hamulca ręcznego pokryta skórą
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Fotele przednie sportowe
- Gniazdo l2Vw bagażniku
- Immobilizer
- Kierownica 3-ramienna pokryta skóra
- Kolumna kierownicy regulowana
- Koło zapasowe pełnowymiarowe
- Komputer pokładowy
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
- Oświetlenie deski rozdzielczej regulowane
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System p/poślizgowy MSR
- System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System sygnalizacji spadku ciśnienia w oponach
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 15" opony 185/60
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Highline posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Fotele przednie podgrzewane
- Głośniki 4 szt.
- Kierownica wielofunkcyjna
- Klimatyzacja Climatronic
- Lakier czerwony
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Radioodtwarzacz CD + MP3 (RDC510)
- Reflektory ksenonowe
- Sterowanie komputerem pokładowym przy kierownicy
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
- Światła do jazdy dziennej
- Tarcze kół aluminiowe 16" opony 215/45
- Tempomat

Test przeprowadzony w dniach 20 – 27 października 2011r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Kulczyk Tradex Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

2011-11-08


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>