Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline

Volkswagen Passat jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych przedstawicieli klasy średniej na świecie. Produkowany nieprzerwanie od 39 lat sprzedał się w ilości przekraczającej 15 milionów egzemplarzy. Podczas ubiegłorocznych targów w Paryżu Mundial de l’Automobile zaprezentowano siódmą generację niemieckiej limuzyny oznaczoną symbolem B7, która oferowana jest w ponad 100 krajach. Oprócz widocznych zmian w stylistyce nadwozia, w nowym Passacie debiutuje 19 innowacyjnych rozwiązań technologicznych stosowanych dotychczas najczęściej w samochodach z wyższych segmentów. Najważniejsze z nich to: system rozpoznający zmęczenie kierowcy, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście, system rozpoznający znaki drogowe, system otwierania bagażnika Easy Open, Park Assist II, asystent świateł drogowych Light Assist / Dynamic Light Assist oraz system ostrzegający przy zmianie pasa ruchu Side Assist.

Wygląd zewnętrzny

Produkty z Wolfsburga od zawsze cechowały się stonowanym i zachowawczym designem. Nie inaczej jest w najnowszym Passacie. Próżno szukać tutaj francuskich lub włoskich śmiałych linii nadwozia. Bryła Volkswagena charakteryzuje się surową elegancją i dyskretną nowoczesnością. Front pojazdu zdobią cztery chromowane listwy przechodzące w wąskie trapezoidalne reflektory. Opcjonalnie mogą być to światła bi-ksenonowe ze światłami LED do jazdy dziennej. Elementy chromowane znajdują się również na przednim i tylnym zderzaku, obramowaniu okien, listwach bocznych oraz relingach dachowych. Profil kombi to klasyczne dwubryłowe nadwozie z opadającą linią dachu, wznoszącą się linią okien oraz podwójnymi przetłoczeniami na drzwiach. Z tyłu zrezygnowano z reflektorów z podwójnymi okręgami na rzecz bardziej jednolitych czerwonych kloszy ozdobionych poziomą linią. Model bazujący na płycie podłogowej generacji B6 zyskał nieznacznie (+ 3 mm) większy rozstaw osi. Wersja B7 posiada wymiary: długość 4771 mm, szerokość 1820 mm, wysokość 1516 mm oraz rozstaw osi 2712 mm.

Wnętrze pojazdu

Kabina w topowej wersji wyposażenia Highline wykończona jest w odcieniach beżu oraz brązu. Fotele zostały pokryte skórą Vienna i Alcantarą. Z jasnym kolorem tapicerki idealnie komponują się elementy wnętrza z polerowanego drewna orzechowego oraz górna część deski rozdzielczej w kolorze ciemnego brązu. Kremowe wykończenie mimo iż wymaga więcej dbałości i uwagi w codziennym użytkowaniu, wygląda bardziej elegancko i prestiżowo niż standardowe połączenie czerni i szarości.

Konsola centralna wykończona została szczotkowanym aluminium i idealnie współgra z chromowanymi elementami wnętrza: analogowym zegarkiem, obwódkami zegarów, nawiewów czy klamkami drzwi. Na szczycie konsoli umieszczono duży kolorowy wyświetlacz systemu audio oraz nawigacji. Dotykowy ekran służy również jako wyświetlacz kamery cofania. W standardzie w każdej wersji wyposażenia otrzymujemy radioodtwarzacz z ośmioma głośnikami. Nawigacja i kamera cofania wymagają dopłaty ponad 9 tys. zł. Na tunelu środkowym dominuje poręczna dźwignia zmiany biegów, którą z obu stron otaczają przyciski funkcyjne. Z lewej strony znajduje się guzik automatycznego hamulca, dezaktywacji ESP oraz uruchamiający silnik. Z prawej w zależności od długości listy wyposażenia dodatkowego mogą znajdować się przyciski odpowiedzialne za sterowanie tylną żaluzją, zawieszeniem adaptacyjnym DCC, systemem Start Stop, czujnikami parkowania Park pilot lub Park Assist. Za dźwignią zmiany biegów znalazło się jeszcze miejsce na schowek z żaluzją oraz wygodny podłokietnik również z obszernym schowkiem.

Zarówno fotele przednie jak i tylna kanapa są obszerne i wygodne. W obu rzędach podróż odbywa się w komfortowych warunkach. Przyjemność jazdy Passatem podnosi bardzo dobre wyciszenie kabiny. W porównaniu do poprzedniej generacji modelu zastosowano dodatkowe materiały wygłuszające. Konstrukcja przedniej szyby z folią izolującą pozwoliła obniżyć odgłosy w kabinie (przy 100km/h) o 2 dB. Za dopłatą możemy zamówić również dźwiękoszczelne szyby boczne przednie.

Dopełnieniem obszernej i komfortowej przestrzeni pasażerskiej Volkswagena jest pojemny bagażnik. W wersji kombi przestrzeń bagażowa o regularnych kształtach wynosi aż 603 litry. Wygodne korzystanie z bagażnika umożliwia zdalne odblokowywanie oparcia tylnej kanapy za pomocą dźwigni na ścianach bocznych oraz dostępny za dopłatą system (Easy Open) pozwalający na otwieranie bagażnika stopą – w sytuacji kiedy obie ręce mamy zajęte przez bagaże i zbliżymy się z kluczykiem do pokrywy bagażnika wystarczy odpowiedni ruch nogą aby pokrywa otworzyła się.

Niemieckie kombi oferowane jest w trzech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline oraz Highline. Już podstawowa odmiana zapewnia bogate wyposażenie zarówno z zakresu bezpieczeństwa jak i komfortu. Dopłacając 13 300 zł do najbogatszego wariantu Highline, tapicerka materiałowa zostanie zastąpiona skórzaną, szesnastocalowe aluminiowe tarcze ustąpią miejsca siedemnastocalowym, a codzienne użytkowanie umilą podgrzewane fotele przednie, tempomat, kierownica multifunkcyjna oraz wiele innych elementów oczekiwanych w pojeździe za ponad 100 tys. zł.

Silnik i właściwości jezdne

Limuzynę z charakterystycznym logo VW na masce może napędzać jeden z sześciu silników. Do wyboru są trzy jednostki benzynowe o mocy 122KM, 160KM, 210KM oraz trzy wysokoprężne dysponujące mocą 105KM, 140KM i 170KM. Duża rozpiętość mocy, osiągów i zużycia paliwa pozwoli każdemu dokonać optymalnego wyboru. Testowy egzemplarz napędzany był silnikiem benzynowym o pojemności 1.8 litra. Czterocylindrowa doładowana turbosprężarką jednostka oferuje 160KM mocy oraz maksymalny moment 250Nm dostępny w zakresie 1500-4200 obrotów. Pozwala to na rozpędzenie ważącego 1530 kg pojazdu do 100km/h w 8,7 sekundy oraz osiągnięcie prędkości maksymalnej 218km/h. Silnik zadowala się średnio ok. 8 litrami paliwa na każde pokonane 100 km. W trasie bez problemu osiągniemy poziom 7 litrów, natomiast w mieście zużycie przekracza 10 litrów.

Każdy dostępny silnik standardowo współpracuje z precyzyjną manualną sześciostopniową skrzynią, którą za dopłatą (8700 zł) możemy zamienić na dwusprzęgłową przekładnię DSG.

Czterowahaczowa oś tylna oraz oś przednia oparta na kolumnach McPhersona zapewniają odpowiedni komfort i bezpieczeństwo podróżowania. VW zachowuje się stabilnie w każdych warunkach pozwalając na maksymalne wykorzystanie możliwości dynamicznej jednostki napędowej.

Bezpieczne i komfortowe użytkowanie nowego Passata ułatwia również szereg systemów wymienionych na początku. Oprócz poduszek powietrznych oraz zestawu systemów bezpieczeństwa takich jak ESP, ASR, ABS, EDS, MSR, asystenta siły hamowania i stabilizacji toru jazdy przyczepy, na liście wyposażenia standardowego lub opcjonalnego (w zależności od wersji) możemy znaleźć m.in.: system rozpoznający zmęczenie u kierowcy. Układ ten rejestruje spadek koncentracji kierującego i za pomocą sygnałów optycznych oraz akustycznych ostrzega kierowcę. Ostrzeżenie jest ponawiane co 15 minut aż do momentu kiedy kierowca zatrzyma się i zrobi przerwę w jeździe. System ten sprawdzi się np. podczas długich i monotonnych podróży po autostradach, gdzie kierowca jest najbardziej narażony na utratę czujności. Konsekwencji zmęczenia lub braku koncentracji na drodze pozwolą uniknąć również systemy Lane Assist oraz Side Assist. Pierwszy z nich aktywowany przy prędkościach powyżej 65 km/h samodzielnie koryguje tor jazdy, jeżeli stwierdzi że kierowca w sposób niezamierzony (bez włączonego kierunkowskazu) zmienia pas. Side Assist natomiast za pomocą migających diod w lusterkach zewnętrznych sygnalizuje obecność samochodów w martwym polu lub zbliżanie się z dużą prędkością innego pojazdu z tyłu. System śledzi odległość ok. 100 metrów za pojazdem.

Kolejną nowinką na pokładzie Passata jest układ Front Assit. System w zakresie prędkości od 30 km/h do 200 km/h monitoruje sytuację przed pojazdem i w razie konieczności ostrzega lub samoczynnie aktywuje proces hamowania pozwalając tym samym uniknąć lub zmniejszyć skutki najechania na poprzedzający pojazd. System ten został rozbudowany o funkcję awaryjnego hamowania w mieście, która aktywowana jest przy prędkościach poniżej 30 km/h.

Poruszanie się w gąszczu oznaczeń przy drogach ułatwi system rozpoznawania znaków drogowych, wyświetlający na monitorze komputera pokładowego znaki z dodatkowymi wskazówkami. Utrzymanie prawidłowego ciśnienia w oponach zapewni układ sygnalizujący spadek ciśnienia w każdym z kół, a o bezpieczne oświetlenie w każdych warunkach zadbają systemy Dynamic Light Assist lub uproszczona wersja Light Assist, które automatycznie przełączają światła z drogowych na mijania lub odwrotnie.

W wąskich miejskich uliczkach niezwykle przydatny może okazać się Park Assist. System drugiej generacji pozwala nie tylko na parkowanie równoległe, ale również prostopadłe. Za pomocą 12 czujników (4 z przodu, 4 z tyłu, 2 z prawej strony, 2 z lewej strony / zasięg 4,5 metra) znajduje wystarczająco dużą lukę (długość samochodu + 80 cm) pozwalającą kierowcy przy pomocy wstecznego biegu gazu i hamulca (bez używania kierownicy) zaparkować pojazd.

Podsumowanie

Właścicielem Passata Varianta siódmej generacji możemy stać się już za kwotę 89 790 zł. Pomimo tego, że na tle konkurencji: Opel Insignia Sports Tourer (85 500 zł), Ford Mondeo Kombi (84 800 zł), Citroen C5 Tourer (84 900 zł) czy Toyota Avensis Wagon (86 900 zł) jego cena jest nieznacznie wyższa, to dzięki innym zaletom nadal udaje mu się utrzymać stabilną pozycję w segmencie. W 2008 roku oferta producenta została poszerzona o czterodrzwiowe coupe - Passata CC, a w tym roku do gamy dołączyła wersja uterenowiona - Passat Alltrack. Najnowsza generacja B7 z pewnością będzie kontynuowała dobrą passę Passata, ponieważ projektanci po raz kolejny postawili na sprawdzone rozwiązanie – ewolucję bez rewolucji.

Dane techniczne

Silnik – Benzynowy
- Pojemność skokowa – 1798 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 118 (160) przy 5000-6200
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 250 przy 1500-4200

Osiągi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 8,7
- Prędkość maksymalna – 218 km/h

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 9,6
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,3
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6,9
- Emisja CO2 (g/km) – 160

Pojemność zbiornika paliwa: 70 l

Wymiary
- Długość (mm) – 4771
- Wysokość (mm) – 1516
- Szerokość (mm) – 1820
- Rozstaw osi (mm) – 2712

Napęd
- przedni

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych –235/65 R17 przód
- Standardowe obręcze kół – 17” (aluminiowe)

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1530
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2110

Pojemność bagażnika: 603 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Highline. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• Deaktywacja poduszki powietrznej pasażera
• Dywaniki materiałowe z przodu i z tyłu
• ESP - system stabilizacji toru jazdy wraz z ASR, ABS, EDS, MSR, asystentem siły hamowania i stabilizacja toru jazdy przyczepy
• Fotele przednie z regulacja podparcia odcinka lędźwiowego kręgosłupa oraz kata pochylenia oparcia, dla kierowcy elektryczna
• Fotele przednie z regulacja wysokości
• Gniazdo AUX-IN
• Hamulec postojowy, elektromechaniczny, z funkcja AutoHold
• Kanapa tylna dzielona, składana, z podłokietnikiem, miejscem na pojemniki na napoje i wnęką do przewożenia długich przedmiotów
• Kierownica multifunkcyjna ( kierownica i dźwignia zmiany biegów obszyte skóra, możliwość sterowania radiem, komputerem pokładowym lub telefonem)
• Klimatyzacja "Climatronic", regulowana automatycznie, 2-strefowa
• Koło zapasowe ze stopu metali lekkich, pełnowymiarowe
• Komputer pokładowy "MFA Plus"
• Kontrolka niskiego stanu płynu do spryskiwaczy
• Listwy boczne oraz na przednim i tylnym zderzaku, chromowane
• Listwy dekoracyjne na desce rozdzielczej, przednich drzwiach z drewna orzechowego, konsola środkowa "Szczotkowane aluminium" (dla tapicerki bezowej)
• Listwy dookoła szyb bocznych, chromowane
• Listwy na osłonie wlotu powietrza do chłodnicy, chromowane
• Listwy progowe z napisem "Passat", ze stali szlachetnej
• Lusterka boczne regulowane elektrycznie, podgrzewane, lusterko po stronie kierowcy asferyczne
• Obrecze ze stopu metali lekkich "Michigan" 7.5 J x 17 ( opony 235/45 R17, samouszczelniające się "ContiSeal")
• Oparcie tylnej kanapy odblokowywane z bagażnika
• Oparcie tylnej kanapy z podłokietnikiem, miejscem na napoje i otworem do przewożenia długich przedmiotów
• Pakiet "Czujnik deszczu" (czujnik deszczu, czujnik zmierzchu - automatyczne włączenie świateł z funkcja Coming / Leaving Home, lusterka "Make-up" w osłonach przeciwsłonecznych po stronie kierowcy i pasażera, podświetlane, lusterko zewnętrzne po stronie kierowcy automatycznie przyciemniane, lusterko wsteczne automatycznie przyciemniane, oświetlenie wnętrza z opóźnionym wyłączaniem i funkcja przyciemniania, dwie lampki do czytania z przodu i z tyłu)
• Pakiet "Zimowy" I (siedzenia przednie podgrzewane, dysze spryskiwaczy przedniej szyby ogrzewane)
• Podłokietnik z przodu regulowany wzdłużnie i na wysokość, ze schowkiem
• Poduszki powietrzne (6 szt.): czołowe i boczne dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtyny powietrzne dla pasażerów z przodu i z tyłu
• Radio RCD 310 z 8 głośnikami, 4x20W, funkcja odczytu MP3
• Relingi dachowe, chromowane
• Światła do jazdy dziennej
• Sygnalizacja spadku ciśnienia w oponach
• Sygnalizator zmęczenia kierowcy - sygnał dźwiękowy i wizualizacja na ekranie MFA
• Szyby sterowane elektrycznie z przodu i z tyłu
• Światła przeciwmgielne z funkcja statycznego doświetlania zakrętów, z chromowanym obramowaniem
• Tapicerka siedzeń "Alcantara/Vienna" (środkowa cześć foteli pokryta skóra Alcantara, boczne części siedzeń oraz górny fragment podłokietnika pokryte skóra "Vienna")
• Tempomat z sygnalizatorem zmęczenia kierowcy
• Wspomaganie układu kierowniczego, elektromechaniczne, progresywne - zależne od prędkości samochodu
• Zabezpieczenie antykradzieżowe (immobiliser)
• Zamek centralny, zdalnie sterowany
• Zderzaki, obudowy lusterek i klamki lakierowane w kolorze nadwozia

Test przeprowadzony w dniach 04.07 – 11.07. 2012r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

16.08.2012

> > > > > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>