Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Skoda Citigo 1.0 Elegance

Skoda nie zwalnia tempa i sukcesywnie stara się wypełnić każdą lukę w swojej ofercie. Gamę limuzyn, kompaktów, SUVów i samochodów miejskich pod koniec 2011 roku uzupełnił Citigo – pierwszy czeski przedstawiciel segmentu A.

Jednobryłowe nadwozie o przestronnym wnętrzu, małolitrażowy oszczędny silnik i niska cena są kolejną receptą Skody na kontynuowanie ofensywy produktowej. Producent sprytnie reklamuje, że ich mały hatchback skierowany jest do młodych kierowców, rodzin rozważających kupno drugiego lub trzeciego samochodu oraz klientów powyżej 55 lat, czyniąc go tym samym samochodem dla każdego.

Wygląd zewnętrzny

Citigo jest bliźniaczym modelem Volkswagena Up’a i Seata Mii. Trojaczki z Wolfsburga różnią się od siebie tylko drobnymi detalami oraz logo marki. Pudełkowate nadwozie Skody ma 3563 mm długości, 1641 szerokości oraz 1478 mm wysokości, a rozstaw osi wynoszący 2407 mm jest tylko o 44 mm krótszy niż w o klasę większej Fabii. Brak finezyjnego nadwozia ma jednak swoje zalety. Proste kształty, niewielkie zwisy - przedni i tylny, króciutka maska oraz pionowa pokrywa bagażnika są idealnym rozwiązaniem dla miejskiego pojazdu. W codziennym użytkowaniu ułatwiają parkowanie i manewrowanie w ciasnych uliczkach.
Cechy charakterystyczne tego małego hatchbacka to żebrowany wlot powietrza, obłe reflektory przednie, prawie prosta linia dachu, duża schodząca nisko szyba tylna i niewielkie wertykalne światła tylne. Producent daje możliwość uatrakcyjnienia wyglądu zewnętrznego za pomocą 14” lub 15” aluminiowych tarcz kół, przyciemnianych tylnych szyb, zestawu dekoracyjnych folii lub spoilerów.

Wnętrze pojazdu

Kabina Citigo sprawia wrażenie znacznie większej niż wskazywałby na to wygląd zewnętrzny pojazdu. Odczucie przestrzeni potęguje jasne wykończenie wnętrza „Nano”, którego idealnym uzupełnieniem jest dostępne za dopłatą elektrycznie sterowane, panoramiczne okno dachowe dodatkowo optycznie powiększające całą kabinę.
Efektem przemyślanego projektu wnętrza jest możliwość komfortowego podróżowania czterech dorosłych osób. Fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami są wygodne, posiadają regulację wysokości (opcja wymagająca dopłaty w uboższych wersjach) oraz kąta pochylenia oparcia. Jedynie na szybko pokonywanych zakrętach daje o sobie znać niewielkie podparcie boczne. Z tyłu miejsca wystarczy nawet dla pasażerów o wzroście ok. 180 cm.
Liczba elementów na desce rozdzielczej i konsoli centralnej została ograniczona do minimum, dzięki czemu obsługa radioodtwarzacza czy klimatyzacji jest intuicyjna, a czytelność zegarów wzorowa. Za trójramienną regulowaną w pionie kierownicą znajduje się zestaw trzech zegarów z miniaturowych rozmiarów obrotomierzem i zajmującym centralne miejsce dużym prędkościomierzem.
Ciekawym i wartym dopłaty (1400 zł) rozwiązaniem jest system Move&Fun. Wielofunkcyjne urządzenie montowane na szczycie konsoli centralnej posiada funkcję systemu nawigacji, obsługi telefonu, komputera pokładowego, wyświetlacza systemu audio lub ekranu na którym mogą być prezentowane zdjęcia nagrane na kartę micro SD. Dodatkowym atutem jest możliwość łatwego demontażu 5-calowego wyświetlacza tak, aby nie kusił złodziei.
Wykończenie wnętrza jak i jakość zastosowanych materiałów nie budzą zastrzeżeń jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z modelem budżetowym. Ingerencję księgowych widać jedynie na drzwiach, gdzie miejscami pozostawiono nieosłoniętą blachę, po stronie kierowcy, gdzie brakuje możliwości sterowania szybą pasażera oraz w przestrzeni bagażowej w której zabrakło wykładziny ścian bocznych i linek unoszących półkę nad bagażnikiem. Nietypowym rozwiązaniem wynikającym bardziej z konstrukcji czy kształtu drzwi niż z oszczędności jest zastosowanie uchylnych, a nie tradycyjnie opuszczanych tylnych szyb.
W niewielkim nadwoziu udało się wygospodarować bagażnik o pojemności 251 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy kubatura przestrzeni bagażowej wzrasta do 959 litrów.
Skoda Citigo oferowana jest w czterech wersjach wyposażenia: Easy, Active, Ambition i Elegance. Podstawowa odmiana Easy zawiera tylko cztery poduszki powietrze, systemy ESP, ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, HHC, kolumnę kierownicy z regulacją wysokości, składane, niedzielone oparcie tylnej kanapy, czternastocalowe stalowe tarcze kół i zderzaki w kolorze nadwozia.
Testowa wersja Elegance zawierała dodatkowo m.in.: trójramienną kierownicę z małym pakietem skórzanym obejmującym skórzane pokrycie kierownicy, dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego, wspomaganie kierownicy, zamek centralny zdalnie sterowany, komputer pokładowy, światła przednie przeciwmgielne, fotel kierowcy z regulacją wysokości, składane i dzielone oparcie tylnej kanapy, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby przednie, czujniki parkowania z tyłu, manualną klimatyzację, radioodtwarzacz Funky, piętnastocalowe aluminiowe tarcze kół, lusterka oraz klamki w kolorze nadwozia, wykończenie wnętrza „Nano” oraz elementy wnętrza wykończone w kolorze chromu.

Silnik i właściwości jezdne

Czeski maluch jest napędzany za pomocą litrowego silnika o mocy 60 lub 75 KM. Mocniejsza odmiana trzycylindrowej jednostki w którą był wyposażony testowy egzemplarz zadowala się 6.5l/ 100km benzyny w mieście i ok. 4.5l/ 100km podczas jazdy pozamiejskiej. Aby dodatkowo obniżyć (o 0,3l. do 0,8l.) zużycie paliwa możemy wyposażyć Skodę w pakiet Green tec zawierający system Start-Stop, funkcję rekuperacji energii, opony o zmniejszonym oporze toczenia i obniżone zawieszenie.
Przy masie pojazdu 929 kg, moc 75 KM i moment 95Nm zapewniają optymalne osiągi. Przyśpieszanie do 100km/h trwa 13,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 171km/h. Powyżej 3 tys. obrotów silnik żwawo reaguje na zmianę położenia pedału przyśpieszenia i pozwala na dynamiczną jazdę. Napęd na koła przednie przenoszony jest za pomocą pięciostopniowej skrzyni biegów, którą za dopłatą 2625 zł możemy zastąpić zautomatyzowaną przekładnią.
Zawieszenie (przód - kolumny McPhersona, tył - belka skrętna) tak jak w przypadku większości niewielkich, krótkich pojazdów radzi sobie gorzej z poprzecznymi nierównościami. Mimo to w codziennej eksploatacji jego nastawy dobrze komponują się z możliwościami silnika zapewniając komfortowe podróżowanie.

Podsumowanie

Najtańsza pięciodrzwiowa wersja Citigo została wyceniona na 31 790 zł. Na tle rywali w klasie: Citroena C1 (31 300 zł), Kii Picanto (31 490 zł), Chevroleta Sparka (26 990 zł) lub Toyoty Aygo (32 200 zł) stanowi atrakcyjną ofertę. Potwierdzeniem konkurencyjności najmniejszej Skody jest już ponad 1200 klientów, którzy od kwietniowej premiery zdecydowali się na jej zakup.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 999 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 55(75) przy 6200
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 94 przy 3000 - 4300

Osiągi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 13,2
- Prędkość maksymalna – 171 km/h

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 5,9
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,0
- Cykl mieszany (l/100 km) – 4,7
- Emisja CO2 (g/km) – 108

Pojemność zbiornika paliwa: 35l

Wymiary
- Długość (mm) – 3563
- Wysokość (mm) – 1641
- Szerokość (mm) – 1645
- Rozstaw osi (mm) – 2407

Napęd
- przedni

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych –175/65 R14
- Standardowe obręcze kół – 14” (aluminiowe)

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 929
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 1290

Pojemność bagażnika: 251 l

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Elegance. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Boczne poduszki powietrzne z funkcją ochrony głowy dla przednich foteli
• Climatic – klimatyzacja manualna z filtrem kontroli jakości powietrza
• Czołowa poduszka powietrzna kierowcy i pasażera
• Czujniki parkowania z tyłu
• Deska rozdzielcza w kolorze czarnym lub Ivory z kolorową częścią środkową
• Dwa zagłówki na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy z możliwością regulacji
• Elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego
• Elektrycznie sterowane szyby z przodu
• Elektrycznie sterowane, ogrzewane lusterka boczne
• Elementy kontrolne ogrzewania w kolorze chromu
• ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA
• Fotel kierowcy z możliwością regulacji na wysokość
• Fotele przednie ze zintegrowanymi zagłówkami
• Gniazdo 12V w konsoli środkowej
• HHC – system wspomagania ruszania pod wzniesienia dla systemu ESP
• Immobiliser
• Kieszenie na drobne przedmioty na zewnętrznych częściach foteli przednich
• Komputer pokładowy
• Lusterka zewnętrzne oraz klamki drzwi w kolorze nadwozia
• Obramowanie osłony chłodnicy w kolorze chromu
• Obręcze kół ze stopów lekkich APUS 5J x 14” z oponami 175/65 R14
• Osłona przeciwsłoneczna kierowcy, osłona przeciwsłoneczna pasażera z lusterkiem
• Oświetlenie wnętrza w przedniej części podsufitki
• Pakiet Elegance Plus (trójramienna kierownica z małym pakietem skórzanym czujniki parkowania z tyłu)
• Pakiet w kolorze chromu we wnętrzu (wewnętrzne klamki drzwi, ramka ozdobna wokół wylotów nawiewu powietrza, panelu radioodtwarzacza i klimatyzacji, okrągłych wskaźników zegarowych w zestawie wskaźników)
• Podgrzewane przednie fotele
• Półka nad częścią bagażową
• Przednie światła przeciwmgłowe
• Przygotowanie pod radioodtwarzacz (dwa głośniki z przodu, antena dachowa)
• Radioodtwarzacz Funky CD, MP3, dwa głośniki, AUX IN
• Regulacja wysokości kierownicy
• Regulacja wysokości wiązki świateł przednich reflektorów
• Schowek w desce rozdzielczej po stronie pasażera, zamykany (wraz z uchwytem na okulary i długopis oraz miejscem na dokumenty i monety)
• Składane, dzielone oparcie tylnej kanapy
• Stalowe koło zapasowe (klucz do kół, lewarek)
• Sygnalizacja niezapiętych pasów z przodu
• Światła do jazdy dziennej
• Tempomat
• Trójramienna kierownica z małym pakietem skórzanym (kierownica oraz dźwignia hamulca ręcznego obszyta skórą, skórzany mieszek dźwigni zmiany biegów)
• Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla przednich foteli oraz tylnej kanapy (przednie pasy z napinaczami pirotechnicznymi z ograniczeniem siły napięcia)
• Uchwyty ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy z uchwytami Top Tether od strony bagażnika (w oparciu tylnej kanapy)
• Wnętrze „Nano” w kolorze czarnym lub Ivory
• Wykończenie gałki zmiany biegów w kolorze chromu
• Zdalnie sterowany centralny zamek (jeden składany kluczyk)
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawczy
• Zestaw wskaźników z obrotomierzem oraz analogowym wskaźnikiem paliwa

Wyposażenie dodatkowe:
• Fotel pasażera z regulacją wysokości
• Fotele przednie ogrzewane
• Głośniki 4 szt. dodatkowe
• Koło zapasowe pełnowymiarowe, stalowe
• Lakier metalizowany
• Okno dachowe, panoramiczne, elektrycznie sterowane
• System City Safe Drive
• System Move&Fun
• Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
• Tarcze kół aluminiowe 15"
• Tempomat
• Uchwyt na multimedia w przedniej konsoli

Test przeprowadzony w dniach 22.10–29.10. 2012r. Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

31.12.2012


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>