Test Renault Twizy
Renault jest producentem innowacyjnym, który od lat stara się odkrywać nowe segmenty i niezagospodarowane nisze, usiłując urzeczywistniać oczekiwania klientów. W dobie rosnących cen paliw, zwiększonej świadomości proekologicznej i mody na samochody eko, szeroką gamę modeli francuskiego producenta uzupełniają samochody elektryczne - furgon Kangoo Z.E, sedan Fluence Z.E., hatchback Zoe Z.E. oraz Twizy - pojazd wymykający się wszelkim kanonom.
Wygląd zewnętrzny
Twizy przypomina pojazd koncepcyjny lub samochód z kreskówki. Nadwozie małego Renault to owalna kabina osadzona na czterech wystających poza obrys nadwozia kołach. Dwa okrągłe klosze świateł przednich w parze z dużym logo Renault tworzą „sympatyczne” oblicze . Z tyłu zrezygnowano z szyby, a centralne miejsce zajęło poziome, designerskie światło. W profilu elektrycznego modelu uwagę przykuwają pozbawione szyb i unoszone do góry drzwi - rozwiązanie bardzo efektowne i praktyczne na ciasnych miejskich parkingach. Jedyne w swoim rodzaju nadwozie charakteryzuje się długością zaledwie 2338 mm, szerokością 1396 mm i wysokością, 1454 mm.
Francuski czterokołowiec oferowany jest w trzech rodzajach wykończenia, kilku kolorach nadwozia oraz z możliwością dodatkowego spersonalizowania wyglądu zewnętrznego za pomocą zestawu naklejek.
Wnętrze pojazdu
Pomimo niewielkiej szerokości kabiny, wewnątrz mogą podróżować dwie osoby. Pasażer nie siedzi jak w tradycyjnych samochodach obok kierowcy, ale tuż za nim. Zaskakujący jest fakt, że nawet osoby o wzroście ok. 180 cm zajmą relatywnie wygodne miejsce na obu siedziskach. Z uwagi na fakt, że mamy do czynienia z nadwoziem półotwartym (brak bocznych szyb) siedzenia wykonane są z plastiku odpornego na czynniki zewnętrzne, zapewniającego raczej przeciętny komfort jazdy.
Ilość instrumentów pokładowych i wskaźników wewnątrz kabiny ograniczono do minimum. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje elektroniczny wyświetlacz prezentujący informacje m.in. o aktualnej prędkości, zasięgu i stanie naładowania baterii. Po jego lewej stronie usytuowane zostały przyciski do sterowania automatyczną skrzynią biegów i światłami awaryjnymi.
Do dyspozycji podróżujących oddano dwa schowki na desce rozdzielczej o pojemności 3,5 i 5 litrów oraz bagażnik o kubaturze 31 litrów.
Oferta akcesoriów pozwala doposażyć Twizy w zestaw audio/głośnomówiący, 50-litrową torbę na zakupy, fartuch ochronny na nogi dla kierowcy i pasażera, autoalarm oraz czujniki cofania.
Silnik i właściwości jezdne
Do napędu zero-emisyjnego pojazdu służą silniki o mocy 5KM lub 17KM. Słabsza jednostka dysponująca momentem obrotowym 33Nm pozwala na rozpędzenie czterokołowca do 45km/h. Ponad trzykrotnie mocniejszy silnik o mocy 17KM i momencie 57Nm umożliwia przyśpieszenie w 6 sekund do 45km/h i osiągnięcie prędkości maksymalnej 80km/h. Za pomocą wbudowanego, trzymetrowego kabla, w zwykłym gniazdku 220V naładujemy akumulatory w ciągu 3,5 godzin, co wystarczy na pokonanie w zależności od stylu jazdy od 55 do 115 km.
W praktyce Twizy prowadzi się jak połączenie skutera z gokartem. Brak szyb bocznych sprawia, że odczuwalna prędkość jest znacznie większa od rzeczywiście osiąganej. Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości, elektryczne auto zachowuje się pewnie i przewidywalnie, a niesamowita zwrotność (średnica zawracania – 6,8m) czynią go idealnym pojazdem do miasta. Zawieszenie typu McPherson (zespół sprężyna/amortyzator/odbojnik) w połączeniu z małymi, trzynastocalowymi oponami w niewielkim stopniu tłumi nierówności nawierzchni i nie przypadnie do gustu kierowcom przyzwyczajonym do miękkich charakterystyk francuskich zawieszeń.
Mimo nietypowej konstrukcji elektryczny Renault wyposażony jest w poduszkę powietrzną kierowcy, czteropunktowe pasy bezpieczeństwa kierowcy i trzypunktowe pasażera.
Podsumowanie
Na rynku francuskim Renault Twizy kosztuje od 6990 do 8490 Euro. Do ceny zakupu pojazdu należy doliczyć koszt dzierżawy baterii. W zależności od rocznego przebiegu i okresu wynajmu wyniesie on od 50 do 72 Euro miesięcznie. W tym roku ten proekologiczny pojazd zadebiutuje na polskim rynku. Czy „zelektryzuje” nasze miasta, okaże się już niebawem…
Dane techniczne
Silnik – elektryczny
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 13(17)
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 57 przy 0 - 2100
Osiągi
- Prędkość maksymalna – 80 km/h
Wymiary
- Długość (mm) – 2338
- Wysokość (mm) – 1454
- Szerokość (mm) – 1396
- Rozstaw osi (mm) – 1686
Napęd
- tylny
Układ kierowniczy
- bez wspomagania
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych –125/80 R13 przód, 145/80 R13 tył
Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 473
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 690
Pojemność bagażnika: 31 l
Tekst i zdjęcia:Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
18.01.2013 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl