Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY






Test Citroen C5 1.6 THP Comfort


Citroen C5 zadebiutowa na polskim rynku w 2001 roku. Francuski przedstawiciel klasy redniej jest bezporednim nastpc produkowanej przez osiem lat Xantii. Po trzech latach sprzeday producent przeprowadzi face lifting modelu, a po kolejnych czterech latach zaprezentowa zupenie now, drug generacj francuskiej limuzyny, ktra jest bohaterem naszego najnowszego testu.

Obecnie Citroen oferuje najnowszego C5 w wersji sedan oraz kombi. Do wyboru mamy dwa silniki benzynowe oraz cztery wysokoprne dysponujce moc od 110 do 240 KM. Jednostki napdowe mog wsppracowa z piciostopniow lub szeciostopniow manualn skrzyni biegw oraz z szeciostopniowym automatem. W ofercie znajdziemy cztery warianty wyposaenia Attraction, Dynamique, Confort oraz Exclusive, ktre s czsto uzupeniane wersjami limitowanymi jak np. obecnie My Way.

Wacicielem najtaszej wersji Citroena C5 moemy zosta ju za 79 tys. z. Do redakcyjnego testu otrzymalimy Citroena C5 sedan w wersji wyposaenia Confort z silnikiem 1.6 THP. Dynamiczny silnik, zawieszenie Hydractive III + oraz wyposaenie dodatkowe winduj cen testowego modelu do ponad 100 tys. z.


Wygld zewntrzny

Nowy C5 wyglda nowoczenie i prestiowo. Due nadwozie o wymiarach: dugo 4,78 m, szeroko 1,86 m oraz wysoko 1,45 m jest mniej kontrowersyjne ni w pierwszej generacji C5 i prezentuje si proporcjonalnie oraz stylowo. W najnowszej odsonie C5 przeobrazi si z liftbacka w sedana - wklsa szyba tylna nie otwiera si razem z idealnie pask pokryw baganika. Dziki zastosowaniu nietypowego ksztatu tylnej szyby, konstruktorom udao si uzyska duy i praktyczny otwr baganika. Dugi zwis przedni, pynna linia dachu zakoczona krtkim i zgrabnym zwisem tylnym tworzy zwart i eleganck lini francuskiej limuzyny.

Z przodu uwag zwracaj due chromowane logo producenta, nowoczesne reflektory ukryte za przezroczystymi kloszami oraz stylowo zamontowane lusterka wsteczne. Harmonijna linia bocznych okien, masywne nadkola i chromowane listwy na dole drzwi tworz wyjtkowe poczenie dynamiki i elegancji. Tylne wiata przypominajce te z najnowszego BMW serii 3 dodatkowo nadaj Citroenowi sportowy charakter.

Projektanci nie zawiedli fanw marki i stworzyli nadwozie, ktre przykuwa uwag na drodze.

Wntrze samochodu

Dwukolorowe wykoczenie wntrza "Mistral/Matinal" to poczenie beu i czerni. Wszystkie elementy wntrza s wykonane z przyjemnych w dotyku tworzyw, ktre nawet na polskich drogach nie trzeszcz i nie skrzypi. Idealne spasowanie oraz dobre wyciszenie kabiny dodatkowo podnosz komfort podrowania. Dziki zastosowaniu potrjnych uszczelek drzwi i dwikoszczelnej szyby przedniej w rodku panuje cisza znana raczej z pojazdw pozycjonowanych o klas wyej.

Rozstaw osi w stosunku do poprzedniej generacji modelu zosta zwikszony o 65mm do 2815mm, dziki czemu pasaerowie przednich i tylnych foteli nie bd narzeka na brak miejsca. Przednie fotele s obszerne i komfortowe, podrowanie na nich to prawdziwa przyjemno. Na tylnej kanapie dwie osoby zajm wygodnie miejsce, a brak tunelu rodkowego pozwoli rwnie na wygodne przewiezienie trzech osb. Szeroko nad podokietnikami z przodu wynoszca 1524 mm i z tyu 1495 mm sprawia, e kady bdzie podrowa w warunkach jakich mona spodziewa si po limuzynie.

Kierowc i pasaerw ju w podstawowej wersji wyposaenia chroni siedem poduszek powietrznych: przednie kierowcy i pasaera, boczne przednie, kurtyny powietrze oraz poduszka kolanowa kierowcy. Za dopat moemy domwi jeszcze dwie poduszki boczne tylne. W wyposaeniu testowanej wersji znajdziemy rwnie takie elementy wyposaenia jak: elektryczne szyby i lusterka, automatyczn dwustrefow klimatyzacj, komputer pokadowy, system audio, nawigacj satelitarn, tempomat oraz wszystkie niezbdne systemy bezpieczestwa. Sowem wszystko co w samochodzie za 100 tys. z powinno si znajdowa.

To co wyrnia Citroena na tle innych producentw to nieruchomy rdze kierownicy, zastosowany ju wczeniej w C4 i C4 Picasso. Poza argumentem producenta, e takie rozwizanie pozwala na optymalizacj ksztatu poduszki powietrznej w celu zapewnienia lepszej ochrony, ciko znale inne zalety lub wady takiego rozwizana. Po pewnym czasie kierowca nie zwraca uwagi na to nowatorskie rozwizanie. Kierownica pokryta jest skr i bardzo dobrze ley w doniach. Wyposaona jest w przyciski umoliwiajce sterowanie tempomatem, radioodtwarzaczem, telefonem i komputerem pokadowym.

Za kierownic znajdziemy zestaw trzech wskanikw umieszczonych w designerskich tubach. Wszystkie najwaniejsze informacje obrotomierz, ustawienia tempomatu, dane z komputera pokadowego znajduj si przed kierowc. Dziki zastosowaniu piercieniowych wskazwek projektanci mogli skorzysta z rozwizania znanego z Mercedesa czyli umiecili wywietlacz komputera pokadowego wewntrz prdkociomierza. Kolejne zapoyczenie dobrych i sprawdzonych rozwiza to funkcja znana z Saabw Night Panel. Citroen nazwa j Black Panel, ale polega na tym samym czyli na wyczeniu caego zbdnego podwietlenia (radioodtwarzacza, obrotomierza, poziomu paliwa, itp.) i pozostawieniu podwietlonego jedynie prdkociomierza. Podczas nocnych podry takie rozwizanie w mniejszym stopniu mczy wzrok kierowcy i pozwala skupi si na obserwowaniu drogi.

Na konsoli centralnej wszystkie przyciski do sterowania radioodtwarzaczem, klimatyzacj i nawigacj s due, porczne i rozmieszczone intuicyjnie. Ich obsuga jest atwa i nie sprawia najmniejszego problemu. Na tunelu centralnym oprcz automatycznego hamulca postojowego znajdziemy przyciski suce do regulowania zawieszeniem hydropneumatycznym. Wszystko jest w zasigu rki kierowcy.

Sedan Citroena dysponuje baganikiem o pojemnoci 467 litrw (z zestawem do naprawy opon), ktry po rozoeniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy powiksza si do 1490 litrw. Jest to przecitna pojemno w tej klasie pojazdw, ale regularne ksztaty baganika i zabudowane zawiasy wnikajce do rodka uatwiaj optymalne wykorzystanie przestrzeni bagaowej. Jedynym mankamentem baganika jest jego zbyt sabe owietlenie.

Silnik i waciwoci jezdne

Do testw otrzymalimy samochd wyposaony w silnik benzynowy o pojemnoci 1.6 i mocy 155 KM rozwijajcy moment obrotowy 240 Nm. Najmocniejsza jednostka benzynowa w ofercie Citroena jest dynamiczna i elastyczna. Jazda C5 z tym silnikiem to prawdziwa przyjemno. W poczeniu z szeciostopniow manualn skrzyni biegw pierwsze 100km/h osiga po 8,6 sekundach i przyspiesza do 210 km/h. Nie jest to oferta dla oszczdnych. W miecie trzeba liczy si ze spalaniem na poziomie 11,5l, natomiast w trasie jest to rednio 7.3l. Z drugiej jednak strony jeeli wemiemy pod uwag fakt, e silnik ten musi sobie poradzi z duym ponad ptoratonowym autem wartoci te mona uzna za akceptowalne. Pomimo tego, e jest to silnik benzynowy i nie dysponuje tak duym momentem obrotowym jak silniki wysokoprne to podczas tygodniowego testu ani razu nie mona byo odczu braku mocy. Start spod wiate w miecie lub wyprzedzanie na trasie przekonuje nas, e silnik ten jest wart kadego litra spalonej benzyny.

Dla bardziej oszczdnych Citroen przygotowa cztery silniki wysokoprne. Najmniejszy o pojemnoci 1.6 i mocy 110 KM, dwa dwulitrowe o mocy 143 KM i 160 KM oraz flagow szeciocylindrow jednostk o pojemnoci 3.0 dysponujc moc 240 KM.

Dynamiczne silniki, bogate wyposaenie oraz nowoczesna stylistyka nadwozia to niezaprzeczalne walory Citroena. Jednak francuski producent synie przede wszystkim z zastosowania zawieszenia hydropneumatycznego w swoich samochodach. W wersji wyposaenia Confort zawieszenie Hydractive III + wystpuje jako standard. Zawieszenie bardzo dobrze tumi wszelkie nierwnoci drogi. Pomimo wraenia mikkoci zawieszenia samochd prowadzi si pewnie i w peni przewidywalnie. Istnieje rwnie moliwo rcznego zwikszenia lub zmniejszenia przewitu w zakresie +/- 60 mm. Zawieszenie obniy si do standardowego poziomu po przekroczeniu 40 km/h lub podniesie si po przekroczeniu 10 km/h. Po aktywowaniu opcji sport cae zawieszenie jest dodatkowo utwardzane, co pozwala jecha bardziej dynamicznie przy jednoczesnym zachowaniu penej stabilnoci pojazdu. Dziki zastosowaniu takiego zawieszenia Citroen wprost pynie po drodze niwelujc wszelkie nierwnoci. Samochody wyposaone w zawieszenie Hydractive III + posiadaj rwnie automatyczny hamulec postojowy. Hamulec wczany jest automatycznie po wyczeniu silnika i przestaje dziaa po naciniciu przez kierowc pedau gazu. Dodatkow przydatn funkcj jest system wspomagania ruszania pod gr. Aktywowany jest na wzniesieniach o nachylaniu przekraczajcym 3%. Jego dziaanie polega na podtrzymaniu dziaania hamulca przez dwie sekundy po zwolnieniu pedau przez kierowc. Pozwala to na spokojne ruszenie bez ryzyka stoczenia si pojazdu.

Podsumowanie

Citroen C5 to pikny i wszechstronny samochd. Bdzie dobrze suy jako samochd rodzinny, jak rwnie wietnie sprawdzi si jako limuzyna dla prezesa. Eleganckie, prestiowe wrcz nadwozie, zastosowanie najnowszych rozwiza technologicznych w zakresie komfortu i bezpieczestwa jazdy czyni go bardzo atrakcyjn ofert na polskim rynku motoryzacyjnym. Wysoka jako wykoczenia, dbao o detale oraz wyposaenie dostpne ju w podstawowych wersjach pozwala mu konkurowa na rynku z duo bardziej prestiowymi markami. Niemieccy i japoscy konstruktorzy maj si czego obawia, bowiem Francuzi stworzyli samochd na pitk.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik benzynowy turboadowany

- Pojemno skokowa 1598 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 115 (155) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 240 przy 1400
- Rodzaj zasilania Common rail

Osigi

- Prdko maksymalna (km/h) 210
- Rozpdzanie 0 - 100 km/h (s) 8,6

Zuycie paliwa

- Cykl miejski (l/100 km) 9,9
- Cykl pozamiejski (l/100 km) 5,5
- Cykl mieszany (l/100 km) 7,1
- Emisja CO2 (g/km) 167

Pojemno zbiornika paliwa: 70 litrw

Wymiary:

- Dugo/szeroko/wysoko (mm) 4779/2096/1451
- Rozstaw k osi przedniej (mm) 1586
- Rozstaw k osi tylnej (mm) 1557
- Rozstaw osi (mm) 2815

Napd: przedni

Ukad kierowniczy:

- ze wspomaganiem elektrycznym (zmienne)
- rednica zawracania (m) 11,5

Koa i opony

- Wymiary opon standardowych - 225/60R16
- Standardowe obrcze k (") - 16

Masa (kg)

- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy 1471 kg
- Dopuszczalna masa cakowita pojazdu 2065 kg

Pojemno baganika:

- Minimalna 439 l ( 467 z zestawem naprawy opon)
- Maksymalna 1462 l ( 1490 z zestawem naprawy opon)

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Confort. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

Automatyczne wczanie wiate przednich
Automatyczne wycieraczki przednie
Blokada elektryczna zabezpieczajca otwarcie drzwi tylnych i szyb przez dzieci
Chromowana podstawa dwigni zmiany biegw
Chromowana wstawka w dolnej czci przedniego wlotu powietrza
Chromowane listwy boczne
Chromowane listwy zderzakw
Connecting Box
Elektryczny hamulec postojowy (zawiera funkcj wspomagania ruszania na wzniesieniu)
ESP + ASR + Inteligentny System Kontroli Trakcji (oprcz BVA)
Filtr przeciwpykowy / przeciwzapachowy
Fotele typu CARACTERE (mocniej wyprofilowane)
Funkcja "Black Panel" sterowana z kierownicy
Gaka dwigni skrzyni biegw pokryta skr
Gniazdko 12V w drugim rzdzie
Kanapa tylna skadana 60/30
Kierownica regulowana w dwch paszczyznach
Kierownica z nieruchomym centralnym panelem przecznikw 2-ej generacji
Kieszenie w oparciach foteli przednich
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
Koo zapasowe penowymiarowe
Komputer pokadowy
Listwa dekoracyjna na desce rozdzielczej
Lusterka boczne skadane elektrycznie
Lusterka boczne sterowane elektrycznie i ogrzewane
Lusterko wsteczne elektrochromatyczne
Mocowania Isofix (boczne fotele w drugim rzdzie)
Nawiewy w supkach bocznych w drugim rzdzie
Obrcze k ze stopw lekkich 17" BALTIQUE z oponami 225/55 R17
Podokietnik centralny przedni z zamykanym schowkiem i uchwytem na puszk
Podokietnik centralny z tyu zawierajcy schowek, dwa uchwyty na puszki i otwr na narty
Podwietlane lusterka w osonach przeciwsonecznych
Podwietlenie konsoli przedniej sufitowej (dwie diody pomaraczowe)
Podwietlenie progw drzwi przednich
Poduszka kolanowa kierowcy
Poduszki powietrzne boczne z przodu
Poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z tyu
Poduszki powietrzne przednie kierowcy i pasaera (z moliwoci odczenia)
Radio CD MP3 + 6 gonikw + antena dachowa
Reflektory przeciwmgowe
Reflektory przednie z funkcj statycznego dowietlania zakrtw do 75 (AFS)
Reflektory wyposaone w funkcj "Follow Me Home"
Reflektory wyposaone w wiata do jazdy dziennej
Regulacja ldwiowa fotela kierowcy
Regulacja na wysoko fotela kierowcy
Regulacja na wysoko fotela pasaera
Regulator i ogranicznik prdkoci
Schowek na drobiazgi zamykany na konsoli hamulca rcznego
Schowek pod panelem radia
Schowek zamknity pod wywietlaczem wielofunkcyjnym
Schowek zamykany w desce rozdzielczej po stronie pasaera (z nawiewem)
Schowek zamykany w dolnej czci deski rozdzielczej po stronie kierowcy
Szyba przednia akustyczna
Szyby przednie sterowane elektrycznie sekwencyjnie z blokad antyprzytrzaskow
Szyby tylne sterowane elektrycznie sekwencyjnie z blokad antyprzytrzaskow
Trzecie wiato STOP diodowe
Wskanik niezapitych pasw dla wszystkich siedze
Zamek centralny z pilotem (z funkcj domykania szyb / okna dachowego)
Zapalniczka z przodu / popielniczki z przodu i tyu
Zawieszenie Hydractive III+(z regulacj wysokoci oraz trybem "Sport")

Testowany samochd oprcz wyposaenia standardowego dla wersji Confort posiada wyposaenie dodatkowe w postaci m.in. lakieru metalizowanego oraz systemu nawigacji satelitarnej.

Test przeprowadzony w dniach 20 27 padziernika 2010r.

Tekst i zdjcia: Dariusz Wooszka Info-Ekspert

Serdecznie dzikujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostpnienie samochodu do testu. (Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

02-11-2010

powrt

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>