Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Dacia Lodgy 1.2 TCe Prestige

Podczas Midzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2012 roku naleca do koncernu Renault rumuska marka Dacia zaprezentowaa swj pierwszy minivan pod nazw Lodgy. Auto ma zapewni stosunkowo du przestrze za moliwie najnisz cen. Najtasz piciomiejscow wersj modelu napdzan silnikiem benzynowym 1.6 84KM w kompletacji wyposaenia Access mona naby ju za kwot niespena 37 900 zotych. Konstrukcja pojazdu oparta zostaa na zmodernizowanej pycie podogowej B0 Renault-Nissan, w ktrej midzy innymi zwikszono rozstaw osi. Platforma posuya rwnie do budowy pozostaych modeli marki. Konstruktorom udao si na stosunkowo niewielkiej pycie podogowej stworzy auto o naprawd sporych gabarytach. Sama nazwa Lodgy, produkowanego od zeszego roku w Tangerze w Maroku auta, ma symbolizowa funkcjonalno oraz komfort podry. Oferta sprzeday skierowana jest raczej do mniej zamonych klientw, ktrzy poszukuj taniego i praktycznego auta rodzinnego. Dacia Lodgy wystpuje w konfiguracji 5 lub 7 osobowej. Paleta silnikw obejmuje dwie jednostki benzynowe 1.6 84KM i 1.2 TCe 115KM oraz dwa silniki wysokoprne 1.5 dCi 90KM i 110KM. Zrnicowany jest te zakres kompletacji wyposaenia; w cenniku znajduj si cztery jej wersje: Access, Ambiance, Laureate oraz Prestige. Po sukcesach rynkowych modeli Sandero, Logan oraz Daster Dacia wprowadzia do sprzeday rodzinnego vana, ktrego zadaniem jest poszerzenie grona klientw.

Wygld zewntrzny

Design Dacii Lodgy nie porywa, trudno dopatrze si w nadwoziu efektownych motyww dekoracyjnych. W stylistyce mona jednak doszuka si elementw wzorowanych na modelu Renault Scenic. Brya to typowe, wysokie i dugie nadwozie typu van o niewyszukanych ksztatach. Bardzo due gabaryty: dugo prawie 4,5 metra i wysoko 1,7 metra sugeruj, e bdziemy mieli do dyspozycji bardzo obszerne wntrze. Profil auta to due powierzchnie bez zbdnych urozmaice. Dodatki w postaci relingw dachowych, czarnych, dolnych listew ochronnych drzwi oraz duych 16-calowych aluminiowych tarcz k wzbogacaj stonowany design pojazdu. Przd pojazdu zasuguje na pochwa. Wyrniaj go takie cechy jak zgrabnie zarysowane linie pokanych rozmiarw reflektorw, dua krata wlotu powietrza, wykoczona efektown szerok listw chromow oraz subtelnie wkomponowane wiata przeciwmgielne w doln cz zderzaka przedniego. W czci tylnej mamy typow dla vanw pionow pokryw baganika z du szyb oraz lampy o ciekawym ksztacie, zachodzce na poszycie boczne auta. Nowy produkt rumuskiej marki to pojazd o niewyszukanej, ale poprawnej stylistyce, ktra sprawia wraenie, e mamy do czynienia z autem solidnym bazujcym na sprawdzonych rozwizaniach koncernu Renault.

Wntrze samochodu

Samochd produkowany jest w dwch odmianach, jako 5 lub 7 osobowy van. Wymiary zewntrzne Dacii Lodgy wskazuj, e wntrze jest bardzo obszerne i tak jest w rzeczywistoci. Imponuje ono przestronnoci i iloci miejsca w pierwszym i drugim rzdzie siedze. Nad gowami jest tyle przestrzeni, e z atwoci znalazoby si tam miejsce na dodatkow pk i konsol podsufitow, element, ktry czsto spotykamy w maych samochodach dostawczych. Troch gorzej sytuacja wyglda na fotelach trzeciego rzdu, na ktrych trudno sobie wyobrazi podrowanie osb dorosych na dugich odcinkach drogi. Ju samo zajmowanie tam miejsc moe przysporzy trudnoci. Nie burzy to jednak pozytywnego odczucia odnonie przestronnoci kabiny. Due szyby: przednia i boczne oraz sporych rozmiarw lusterka zewntrzne powoduj, e widoczno z pozycji kierowcy jest bardzo dobra praktycznie we wszystkich kierunkach. Mae lusterko wewntrzne sugeruje, e widoczno do tyu bdzie ograniczona, jednak zastosowanie szka lekko powikszajcego powoduje, e jest ona wystarczajco poprawna. Fotele przednie s do mikkie i wygodne, a jedynym doskwierajcym elementem jest brak odpowiedniego wyprofilowania, ktre mogoby podtrzymywa ciao w chwili szybkiego pokonywania zakrtw. Stylistyka wntrza jest prosta i stonowana kolorystycznie. Wstawki wykonane z jasnego tworzywa oraz chromowane elementy wykoczeniowe znacznie oywiaj troch pospne wntrze. Mona stwierdzi, e kabina zostaa zaprojektowana poprawnie, a ergonomia jest na przyzwoitym poziomie. Wszystkie elementy sterowania urzdzeniami, w ktre wyposaone zostao wntrze s praktycznie pod rk, a obsuga ich jest prosta i intuicyjna. Producent wykorzysta elementy ju sprawdzone chociaby w samochodach marki Renault. Przykadem tego moe by pilot zdalnego sterowania systemem audio i telefonem, umiejscowiony na kolumnie kierowniczej. Kierowca po zajciu miejsca ma do dyspozycji kierownic wykoczon skr, za ktr znajduje si tradycyjny zestaw zegarw prdkociomierza i obrotomierza z monochromatycznym wywietlaczem dosy prostego komputera pokadowego. W testowanym pojedzie znajdowa si element wyposaenia szczeglnie zwracajcy uwag a mianowicie 7- calowy kolorowy i dotykowy wywietlacz systemu multimedialnego MEDIA NAV. Obsuguje on zarwno system audio jak nawigacj satelitarn, system Bluetooth oraz telefon. Ekran umiejscowiony zosta na czarnym byszczcym plastiku, ktry otacza chromowana obwdka. Cena pojazdu sugeruje, e materiay uyte do wykoczenia wntrza nie s najwyszej jakoci. Znajdziemy tam twarde plastiki, ktrych jako spasowania nie budzi adnych zastrzee. Lodgy to auto rodzinne i bardzo praktyczne. Funkcjonalno jego odzwierciedla dua ilo rnego rodzaju schowkw oraz przestrze bagaowa. W wersji 7 miejscowej auto nie imponuje standardow objtoci baganika, ktra wynosi zaledwie 207 litrw. Po zoeniu i wyjciu z pojazdu foteli trzeciego rzdu wzrasta ona do 827 litrw, co jest naprawd niezym wynikiem w klasie. Model daje moliwo przewiezienia rwnie adunkw o pokanych wymiarach, zaadunek uatwia nisko umiejscowiony prg i bardzo duy otwr baganika. Po zoeniu siedze drugiego rzdu przestrze adunkowa wzrasta do objtoci a 2617 litrw. Moliwo dowolnego konfigurowania przestrzeni wntrza pojazdu jest atutem Dacii Lodgy. Poprawnie stylistyczne oraz bardzo praktyczne wntrze pozwala sdzi, e nowy model rumuskiej marki moe znale klientw wrd osb poszukujcych auta oferowanego po przystpnej cenie.

Silnik i waciwoci jezdne

Pod mask testowanego pojazdu kryje si 16 zaworowy turbodoadowany silnik Renault 1.2 TCe. Jednostka opracowana zostaa zgodnie z najnowszym trendem motoryzacyjnym znanym pod pojciem downsizing co oznacza redukcj pojemnoci skokowej z zachowaniem parametrw i osigw silnika o wikszej pojemnoci. Producentowi udao si uzyska z tak niewielkiego silnika moc 115 KM osigan przy prdkoci obrotowej 4500 obr./min. Wysokie nadwozie Dacii Lodgy posiada waciwoci aerodynamiczne znacznie gorsze od przecitnego hatchbacka, mimo to maksymalny moment obrotowy, ktry wynosi 190Nm pozwala rozpdzi auto do prdkoci 100km/h w czasie 11,1 sekundy. Jednostka jest na tyle cicha, e we wntrzu trudno usysze odgosy jej pracy. Pojazd przypiesza sprawnie i pozwala na w miar dynamiczne poruszanie si w praktycznie kadych okolicznociach. Napd przenoszony jest na koa przednie za porednictwem manualnej 5 biegowej przekadni. Skrzynia biegw dziaa poprawnie i precyzyjnie; jedynie czego moe brakowa to 6 biegu, ktry przydaby si podczas dalszych podry na autostradzie czy drodze szybkiego ruchu. Gdy prowadzimy Daci Lodgy powinnimy pamita o jej wysokiej sylwetce. Podczas szybkiego pokonywania zakrtw mona odczu przechyy nadwozia, mimo to auto prowadzi si z poczuciem duej dozy bezpieczestwa. Ukad kierowniczy dziaa poprawnie i reaguje natychmiast na ruchy koa kierownicy. W pojedzie zastosowany jest klasyczny ukad zawieszenia, ktry skada si z przodu z kolumn MacPhersona a z tyu belki skrtnej. Zawieszenie zestrojone zostao do mikko i komfortowo. Bardzo dobrze radzi sobie na nierwnociach drogi, dobrze je tumi nie przenoszc adnych odgosw do wntrza kabiny. Ukad hamulcowy dziaa skutecznie, a nad bezpieczestwem w testowanym aucie czuwa dodatkowo elektroniczny system kontroli trakcji ESP.

Podsumowanie

Nowy produkt rumuskiej marki w postaci modelu Lodgy to oferta skierowana gwnie dla mniej zamonych klientw. Jest autem solidnym, dobrze wykonanym, ktrego gwnymi atutami jest obszerna i funkcjonalna kabina. Pojazd znakomicie sprawdzi si, jako uniwersalne auto rodzinne. Oczywicie we wntrzu nie znajdziemy materiaw z klasy premium, ale te zastosowane s do estetyczne oraz bardzo poprawnie spasowane. Nowoczesne rozwizania wykorzystane w konstrukcji testowanej wersji nowej Dacii takie jak silnik Renault 1.2TCe oraz system multimedialny MediaNav podnosz zdecydowanie atrakcyjno modelu. Stosunek jakoci do ceny oraz trzyletnia gwarancja pozwalaj sdzi, e Dacia Lodgy moe cieszy si duym zainteresowaniem wrd potencjalnych klientw.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik benzynowy
- Pojemno skokowa (cm3) 1198
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 85 (115) przy 4500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 190 przy 2000

Osigi
- Prdko maksymalna (km/h) 179
- Rozpdzanie 0 - 100 km/h (s) 11,1

Zuycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) 7,5
- Cykl pozamiejski (l/100 km) 4,9
- Cykl mieszany (l/100 km) 6,0
- Emisja CO2 (g/km) - 135

Pojemno zbiornika paliwa
- 50 litrw

Wymiary
- Dugo (mm) 4498
- Szeroko (mm) 1751
- Wysoko (mm) 1682
- Rozstaw osi (mm) 2810
- Rozstaw k osi przedniej (mm) 1492
- Rozstaw k osi tylnej (mm) 1478
- Zwis przedni (mm) 822
- Zwis tylny (mm) 866
- Przewit (mm) 120

Napd
- Przedni

Ukad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koa i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
- Standardowe obrcze k (") - 16

Masa
- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1192
- Dopuszczalna masa cakowita pojazdu (kg) - 1818

Pojemno baganika
- Standardowa dla wersji 7 osobowej (litry) 207
- Standardowa dla wersji 5 osobowej (litry) 827
- Maksymalna (litry) 2617

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Prestige. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

- ABS + system wspomagania nagego hamowania
- Czujnik parkowania -ty
- Gniazdo 12V
- Kierownica i dwignia zmiany biegw pokryte skr
- Klimatyzacja
- Komputer pokadowy
- Konsola centralna
- Listwy boczne
- Immobilizer
- Lusterka zewntrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewntrzne regulowane elektrycznie
- Mocowanie fotelika dziecicego ISOFIX na tylnym siedzeniu
- Napinacze pasw bezpieczestwa
- Ogranicznik prdkoci
- Oparcie siedze II rzdu skadane asymetrycznie
- Owietlenie przestrzeni bagaowej
- Pakiet dla palcych
- Pakiet ESP
- Pakiet Komfort
- Pakiet MEDIA NAV
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasaera
- Poduszki powietrzne boczne
- Relingi dachowe
- Siatka mocujca baga
- Sygnalizacja niezapitych pasw przednich
- Szyba tylna ogrzewana
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Tarcze k aluminiowe 16"
- Wspomaganie ukadu kierowniczego
- Wycieraczka szyby tylnej ze spryskiwaczem
- Wykoczenie wntrza elementami chromowanymi
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zasona czci bagaowej
- Zderzaki dwukolorowe
- Zestaw naprawy opon

Testowany samochd oprcz wyposaenia standardowego dla wersji Prestige posiada wyposaenie dodatkowe w postaci:

- Lakier metalizowany
- Pakiet Dacia Plug & Radio
- Sterowanie radia pilotem
- System Bluetooth
- wiata p/mgielne przednie
- Zcze "USB"
- Zcze "AUX"

Test przeprowadzony w dniach 11 16 lipca 2013r.
Tekst i zdjcia: Robert Kulczyk Info-Ekspert

Serdecznie dzikujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

Info-Ekspert 20-08-2013

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>