Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Ford Ranger 3.2 Wildtrack

Pickupy jeszcze do niedawna byy bardzo rzadkim widokiem na polskich drogach. Due, uytkowe pojazdy kojarzyy si bardziej z rynkiem amerykaskim ni europejskim. Stan ten zmieni si w 2005 roku kiedy to nagle wzrosa popularno samochodw z odkryt przestrzeni adunkow. Byo to nastpstwem nowych regulacji podatkowych pozwalajcych przedsibiorcom na odliczenie podatku VAT od pickupw. Na zmianach podatkowych i wzmoonym zainteresowaniu klientw skorzystali ci producenci, ktrzy maj w swojej ofercie takie wanie modele, a wrd nich znalaz si Ford z modelem Ranger.

Wygld zewntrzny

Jak przystao na model o amerykaskich korzeniach, Ranger jest duy i efektowny. Wysokie nadwozie osadzone na osiemnastocalowych felgach, biay przykuwajcy uwag lakier i kontrastowe czarne elementy karoserii nie pozwalaj przemieszcza si potnym Fordem niezauwaonym. Ponad pi metrw dugoci 5359 mm, 1850 mm wysokoci i 1848 mm szerokoci w zestawieniu z mas 2155 kg podkrelaj jego muskularn i solidn sylwetk. Uzupenieniem amerykaskiego wizerunku tego modelu s masywne, wyranie podkrelone nadkola, stalowe stopnie boczne, stopie w zderzaku tylnym czy efektowny pak na skrzyni adunkowej.

Pickup Forda dostpny jest w trzech wersjach nadwozia z kabin pojedyncz, przeduon oraz podwjn. Najkrtsza wersja oferuje tylko dwa miejsca siedzce i skrzyni adunkow o dugoci a 2317 mm. Wariant z przeduon przestrzeni pasaersk posiada dwa dodatkowe niepenowymiarowe miejsca dla pasaerw kosztem krtszej skrzyni adunkowej 1847 mm. Najdusza odmiana z podwjn kabin oferuje komfortow przestrze pasaersk z tyln penowymiarow kanap i najkrtsz skrzyni adunkow o dugoci 1615 mm.

Wntrze pojazdu

Mankamentem wielu pickupw jest ascetyczna, mao wygodna przestrze pasaerska. Pooenie maksymalnego nacisku na walory uytkowe ma czasami negatywne skutki dla komfortu podrujcych. W Rangerze na szczcie ten problem nie wystpuje. Wykoczenie wntrza, jako materiaw, ich spasowanie, a nawet wyciszenie kabiny nie ustpuje samochodom osobowym. Czterodrzwiowe nadwozie zapewnia optymalne warunki podrowania dla czterech (a na krtkich dystansach dla piciu) osb. Stopie ze stali nierdzewnej uatwia zajcie miejsc w wysoko osadzonej kabinie. Wntrze wita nas dwukolorow skrzan tapicerk z designerskimi materiaowymi wstawkami. Obszerne, ogrzewane fotele przednie zapewniaj wygodn pozycj niezalenie od wzrostu podrujcych. Elektryczna regulacja fotela kierowcy, duy podokietnik centralny i optymalne wyprofilowanie opar zapewniaj wysoki komfort podry. W drugim rzdzie rwnie jest zaskakujco duo miejsca. Jednak wysoki tunel centralny i rozkadany podokietnik sprawiaj, e podruje si tam najwygodniej w dwuosobowym skadzie.

Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej przypomina inne produkty z gamy Forda. Znajdziemy tutaj charakterystyczny, atwy w obsudze panel systemu audio, trzy intuicyjne pokrta do dwustrefowej klimatyzacji czy niewielki piciocalowy wywietlacz systemu audio i nawigacji. Niestety czytelno osadzonego w gbokiej wnce ekranu nie jest najlepsza, a grafika systemu nawigacji co najmniej archaiczna. Radioodtwarzaczem, tempomatem i telefonem moemy sterowa z kierownicy o wzorowo wyprofilowanym wiecu. Przed oczami kierowcy znajduj si zegary z niebiesko-biaym podwietleniem oraz niewielki wywietlacz komputera pokadowego. Ciekawym rozwizaniem jest umieszczenie wywietlacza kamery cofania w lusterku wstecznym, ktre jest przecie pierwszym miejscem na ktre odruchowo kierujemy wzrok po wrzuceniu biegu wstecznego.

Do dyspozycji podrnych oddano przestrze bagaow o wymiarach: dugo 1615 mm, szeroko 1560 mm i wysokoci 511 mm, co daje kubatur do wysokoci burt ok. 1287 litrw. Skrzynia adunkowa w topowej wersji Wildtrack moe by przykryta dostpn za dopat aluminiow rolet, ktra zabezpieczy nasze bagae przed niepodanymi spojrzeniami oraz niesprzyjajcymi warunkami atmosferycznymi. Dopenieniem obszernej przestrzeni bagaowej s a 23 schowki w kabinie - od standardowych mieszczcych due butelki z napojami po 11.5-litrowy mieszczcy 15-calowego laptopa.

Ford Ranger dostpny jest w czterech kompletacjach wyposaenia: XL, XLT, Limited oraz Wildtrack. Najbogatsza pod wzgldem wyposaenia i najatrakcyjniejsza pod ktem designu zewntrznego odmiana Wiltrack zawiera praktycznie wszystkie elementy podane w tej klasie pojazdu.

Silnik i waciwoci jezdne

Sercem tego potnego pickupa jest jednostka o adekwatnej pojemnoci a 3.2 litra i nieparzystej liczbie piciu cylindrw. Napdzany olejem napdowym silnik generuje moc 200 KM i gigantyczny moment obrotowy wynoszcy 470 Nm. Przy masie przekraczajcej dwie tony pozwala to na rozpdzenie Rangera do 100 km/h w 12.3 sekundy i osignicie prdkoci maksymalnej na poziomie 175 km/h. Codzienna eksploatacja w miecie obarczona jest zuyciem paliwa na poziomie 13-14 litrw na 100 km, natomiast po opuszczeniu metropolii po kadych przejechanych 100 km w baku Forda ubywa ok 8 litrw oleju napdowego. 80-litrowy bak pozwala wic na pokonanie bez tankowania od 570 do 1000 km.

Z wysokoprn jednostk wsppracuje szeciostopniowa manualna skrzynia biegw. Precyzja wybierania przeoe nie jest idealna, a krtkie przeoenia zmuszaj do czstej zmiany biegw. Za dopat 7000 z moemy zamieni j na szeciobiegow przekadni automatyczn, ktra nieznacznie podniesie spalanie i pogorszy osigi ale jednoczenie podniesie komfort podry.

Za niwelowanie niedoskonaoci nawierzchni w Rangerze odpowiedzialne jest przednie niezalene zawieszenie z podwjnymi wahaczami, teleskopowymi amortyzatorami o dwukierunkowym dziaaniu oraz stabilizatorem poprzecznym i tylne oparte na resorach pirowych. Jak w wikszoci pickupw takie rozwizanie funkcjonuje najlepiej przy obcionej skrzyni adunkowej. Jednak nawet podczas jazdy z pust przestrzeni adunkow Ford prowadzi si pewnie oraz przewidywalnie, i tylko na wikszych nierwnociach poprzecznych nieobciona tylna o nieprzyjemnie podskakuje.

Napd 4x4, niemal 23-centymetrowy przewit, kt natarcia i zejcia wynoszcy 28 stopni, czy gboko brodzenia rwna 800 mm pozwalaj bez problemu pokonywa teren niedostpny dla miejskich terenwek. Tam gdzie kocz si moliwoci SUVw i crosoverw Ford Ranger radzi sobie doskonale. Oprcz moliwoci zmiany rodzaju napdu (2H, 4H i 4L) w trudnych warunkach z pomoc kierowcy przychodz systemy kontroli podjazdu, zjazdu czy ukad kontroli wywrcenia pojazdu. W praktyce moliwoci trenowe Rangera s wicej ni wystarczajce i w wikszoci przypadkw jedynym ograniczeniem dla tego pickupa s wycznie umiejtnoci kierowcy.

Podsumowanie

Ranger jest pomostem pomidzy samochodami osobowymi i dostawczymi. czy funkcje samochodu rodzinnego sucego jako codzienny rodek transportu do pracy oraz pojazdu pracujcego dla przedsibiorcy, rolnika lub lenika. Relatywnie przystpna cena (od 92 681 z), trzy rodzaje kabin oraz oszczdne siniki wysokoprne s ciekaw propozycj na tle konkurencji. Ponadto, efektowny design zewntrzny moe zainteresowa klientw ktrzy szukaj samochodu nietuzinkowego, wyrniajcego si na ulicach, natomiast ponadprzecitne waciwoci terenowe mog zwrci uwag tych dla ktrych moliwoci miejskich terenwek s niewystarczajce.

Dane techniczne

Silnik diesel
- Pojemno skokowa 3196 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 147(200) przy 3000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 470 przy 1500-2750

Pojemno zbiornika paliwa: 80l

Wymiary
- Dugo (mm) 5359
- Wysoko (mm) 1850
- Szeroko (mm) 1848
- Rozstaw osi (mm) 3220

Napd
- 4x4

Ukad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koa i opony
- Wymiary opon standardowych 265/60 R18
- Standardowe obrcze k 18 (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy 2155
- Dopuszczalna masa cakowita pojazdu 3200

Pojemno baganika: 1287 l

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Wildtrack. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

ABS na 4 koa, sterowany elektronicznie
Ciemne szyby w tylnej czci
Czujniki cofania
Dywaniki podogowe dywanowe
ESP program elektronicznej stabilizacji toru jazdy z sygnalizacj hamowania awaryjnego (EBL), systemem kontroli hamowania na zakrcie (CBC), kontrol hamowania silnikiem (EDC), wspomaganiem nagego hamowania (EBA), systemem kontroli obcienia pojazdu (LAC), systemem kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC), wspomaganiem ruszania pod gr (HSA), systemem kontroli koysania przyczepy (TSA) i systemem
Fotele tapicerka skrzana
Gaka dwigni biegw pokryte skr z wkadk w kolorze satynowego chromu
Immobilizer (PATS) elektroniczny
Kamera cofania
Kierownica pokryta skr ze sterowaniem audio i tempomatu
Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
Kolumna kierownicza z regulacj kta pochylenia
Lusterka boczne skadane elektrycznie, z lampkami owietlajcymi podoe
Lusterka boczne sterowane elektrycznie i ogrzewane, obudowy lakierowane na czarno z kierunkowskazami
Lusterko wsteczne samoczynnie ciemniajce si (elektrochromatyczne)
Obrcze z lekkiego stopu 18x8 z oponami 265/60 R18
Poduszki boczne
Poduszki powietrzne chronice gow i okolice klatki piersiowej
Poduszki powietrzne kierowcy i pasaera z przodu
Poduszki powietrzne poduszka powietrzna na wysokoci kolan kierowcy
Przednia szyba elektrycznie ogrzewana z ogrzewanymi dyszami spryskiwaczy
Przednie fotele fotel kierowcy z elektryczn regulacj wysokoci, przdty, kta pochylenia oparcia i pochylenia fotela (zawiera regulacj podparcia krgosupa)
Przednie fotele ogrzewane
Przednie lampy przeciwmgielne
Przygotowanie do montau tachografu cyfrowego
Radio/CD z systemem nawigacji satelitarnej, kolorowym wywietlaczem wielofunkcyjnym, CD kompatybilne z MP3, kolorowy wywietlacz matrycowy 5, 6 gonikw (w tym 2 wysokotonowe), sterowanie audio z koa kierownicy, gniazdo AUX i USB do zewntrznych rde muzyki, zestaw gonomwicy Bluetooth z funkcj sterowania gosem
Reflektory z automatycznym wczaniem
Reling dachowy w kolorze aluminium
Sportowa nakadka skrzyni aerodynamiczna, kompozytowa
Stopnie boczne z polerowanego chromu
Szyby przednie, sterowane elektrycznie
Szyby tylne, sterowane elektrycznie
Tempomat
Trzystopniowy ukad kontroli trakcji wyposaony we wcznik, dziaajcy poprzez hamulce i ukad sterowania prac silnika.
Tylne siedzenie 3osobowe z zagwkami z regulowana wysokoci i podokietnikiem centralnym
Wspomaganie ukadu kierowniczego
Wycieraczki automatyczne z czujnikiem deszczu

Tekst i zdjcia: Dariusz Wooszka Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 02.0909.09.2013r.

Serdecznie dzikujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

16.10.2013

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>