Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Mini Paceman 1.6 John Cooper Works

Powszechnie znan¹ zasad¹ gwarantuj¹c¹ sukces na rynku jest znalezienie niezagospodarowanej niszy. Ta regu³a odnosi siê równie¿ do rynku motoryzacyjnego na którym coraz trudniej znaleŸæ pominiêt¹ przez konkurencjê lukê. Kilka lat temu uda³o siê to Renault z Espace, Toyocie z Priusem czy Nissanowi z modelem Qashqai. W 2008 roku do grona prekursorów nowych segmentów do³¹czy³ koncern BMW z modelem X6 – pierwszym przedstawicielem klasy SAC - pojazdów ³¹cz¹cych cechy aut terenowych i coupe. W tym roku ofertê modeli z nowego segmentu Sport Activity Coupe poszerzy³ przedstawiciel nale¿¹cej do BMW marki Mini – Paceman.

Wygl¹d zewnêtrzny

Paceman to ósmy model w gamie Mini. Zbudowany na bazie piêciodrzwiowego Countrymana posiada tylko jedn¹ parê drzwi, co pozwoli³o na obni¿enie linii dachu i nadanie sylwetce bardziej sportowego designu. Dynamiczny wygl¹d jest atrybutem wyeksponowanym najbardziej w topowej wersji John Cooper Works dysponuj¹cej a¿ 218-konn¹ jednostk¹ napêdow¹. Pakiet aerodynamiczny, obni¿one zawieszenie i 18-calowe aluminiowe tarcze kó³ to cechy tej najmocniejszej odmiany Pacemana. Front SAC’a z Monachium zdobi potê¿ny nieproporcjonalny wrêcz wlot powietrza, owalne, wypuk³e reflektory i maska z masywnymi przet³oczeniami. Pokrywê silnika i przestrzeni baga¿owej oraz boki pojazdu zdobi¹ kontrastowe czerwone pasy, które wspó³graj¹ z dachem i lusterkami w tym samym kolorze. Profil auta tworzy zwê¿aj¹ca siê ku ty³owi linia okien, plastikowe nak³adki na wydatnych nadkolach, czarne s³upki oraz przyciemniane tylne szyby. Podwójne koñcówki uk³adu wydechowego, niewielka szyba oraz subtelny spoiler dachowy wieñcz¹ projekt nadwozia.

Wygl¹d wewnêtrzny

Mini znane jest z awangardowych projektów przestrzeni pasa¿erskiej swoich modeli. W kabinie Pacemana znajdziemy wiêc charakterystyczny du¿y prêdkoœciomierz osadzony na szczycie konsoli centralnej, prze³¹czniki wzorowane na rozwi¹zaniach z lotnictwa czy umieszczony za kierownic¹ odrêbny zegar obrotomierza. Niemiecki model jest samochodem dla indywidualistów i jego wnêtrze spe³nia oczekiwania klientów lubi¹cych oryginalny styl. Dostêp do nietuzinkowo zaprojektowanej kabiny realizowany jest za pomoc¹ d³ugich drzwi u³atwiaj¹cych zajêcie miejsca z ty³u. Zarówno w pierwszym jak i drugim rzêdzie znajduj¹ siê dwa odrêbne fotele. Paceman jest modelem czteroosobowym, siedziska tylne rozdziela podœwietlany na niebiesko panel na którym mo¿emy zamontowaæ m.in. uchwyt na iPhone’a, uchwyt na napoje, schowek na okulary lub uchwyt na o³ówek i kartki z notatkami. Przednie siedziska odseparowane s¹ od siebie hamulcem rêcznym przypominaj¹cym wolant lotniczy, dŸwigni¹ automatycznej skrzyni biegów, regulowanym wzd³u¿nie pod³okietnikiem oraz miniaturowym joystickiem s³u¿¹cym do sterowania system multimedialnym. Ekran systemu audio, komputera pok³adowego i systemu nawigacji umieszczony zosta³ wewn¹trz du¿ego prêdkoœciomierza. O ile czytelnoœæ monitora nie budzi zastrze¿eñ, to przejrzystoœæ wskazañ samego prêdkoœciomierza pozostawia wiele do ¿yczenia. Poni¿ej charakterystycznego wskaŸnika aktualnej prêdkoœci znajduje siê m.in. panel klimatyzacji i systemu audio oraz „lotnicze” guziki steruj¹ce dezaktywacj¹ kontroli trakcji, aktywacj¹ trybu Sport lub ryglowaniem zamków.

Przed oczami kierowcy znajduje siê niewielka, trójramienna, sportowa kierownica John Cooper Works. Jej wieniec ma optymaln¹ gruboœæ, a na górnych ramionach umiejscowiono przyciski sterowania m.in. radiem i tempomatem oraz ³opatki automatycznej skrzyni biegów. G³êbiej na kolumnie kierownicy osadzony jest obrotomierz z niewielkim wyœwietlaczem prezentuj¹cym aktualn¹ prêdkoœæ jazdy, wskaŸnik sugerowanej zmiany biegu lub ustawienia czujnika deszczu.

Czarny kolor skórzanej tapicerki oraz elementów plastikowych na desce rozdzielczej prze³amany jest przez kontrastowe czerwone dodatki Chili Red na desce rozdzielczej, drzwiach oraz panelach bocznych z ty³u oraz skórzane elementy w kolorze br¹zowym na boczkach drzwi.

Mankamentem designerskiego wygl¹du zewnêtrznego i wewnêtrznego Mini Pacemana jest s³aba widocznoœæ z miejsca kierowcy. Lusterko wsteczne jest miniaturowe, s³upki A i C bardzo masywne, a lusterka boczne zosta³y osadzone tak nisko, ¿e przynajmniej 25% ich powierzchni pozostaje niewidoczna dla kierowcy.

Za przestrzeni¹ pasa¿erk¹ w mierz¹cym 4109 mm nadwoziu wygospodarowano baga¿nik o pojemnoœci 330 litrów, którego kubatura po z³o¿eniu tylnych foteli roœnie do 1080 litrów.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Mini reklamuje swoje modele has³em „Gokartowa frajda z jazdy”. W wiêkszoœci przypadków marketingowe slogany niewiele maj¹ wspólnego z rzeczywistoœci¹, ale Paceman John Cooper Works jest zaprzeczeniem tej zasady. Najmocniejsze terenowe coupe prowadzi siê rewelacyjnie. B³yskawicznie i precyzyjnie reaguje na ka¿de polecenie kierowcy, a wra¿enia jakie dostarcza podczas jazdy w trybie Sport wywo³uj¹ uœmiech na twarzy ka¿dego kierowcy. Pod mask¹ Pacemana drzemie ma³olitra¿owy benzynowy silnik z turbosprê¿ark¹ twin-scroll generuj¹cy 218 KM mocy i 280 Nm momentu obrotowego, który dziêki funkcji overboost wzrasta chwilowo do 300 Nm. Wysoka moc i moment obrotowy, system napêdu wszystkich kó³ ALL4, obni¿one o 10 mm zawieszenie, zastosowanie sztywniejszych sprê¿yn zawieszenia i amortyzatorów oraz sztywniejszych stabilizatorów przechy³u czyni z Pacemana samochód dla prawdziwych mi³oœników dynamicznej jazdy. SAC Mini osi¹ga pierwsze 100 km/h po 6.9 sekundy, a wskaŸnik prêdkoœciomierza zatrzymuje siê dopiero na 224 km/h. W³aœciwoœci jezdne tego modelu s¹ jego du¿ym atutem, Mini sprawia wra¿enie przyklejonego do drogi. Model z Monachium w ka¿dych warunkach zachowuje siê pewnie, stabilnie i w 100% przewidywalnie. Z turbo³adowan¹ jednostk¹ benzynow¹ wspó³pracuje (wymagaj¹ca dop³aty 6725 z³) szeœciostopniowa automatyczna przek³adnia. Jej obecnoœæ nie wp³ywa na pogorszenie osi¹gów modelu, jednak nieznacznie zwiêksza zapotrzebowanie na paliwo. 47-litrowy zbiornik paliwa przy dynamicznej jeŸdzie w trybie Sport bêdzie pusty niebawem po przekroczeniu przebiegu 300 km. Podczas spokojnej jazdy poza miastem uda nam siê pokonaæ bez tankowania nawet 650 km.

Podsumowanie

Ceny Pacemana zaczynaj¹ siê od niespe³na 100 tys. z³. Topowa wersja John Cooper Works to wydatek rzêdu 149 600 z³. Ze zdroworozs¹dkowego punktu widzenia jest to propozycja doœæ kosztowna, jednak¿e zarówno mi³oœnicy marki Mini jak i fani innych niszowych ale kultowych producentów przy wyborze pojazdu kieruj¹ siê przede wszystkim emocjami, a nie czyst¹ kalkulacj¹. W segmencie ma³ych aut premium Mini jest ciekaw¹ propozycj¹, która mo¿e spe³niæ oczekiwania zarówno pasjonatów pojazdów coupe jak i miejskich crossoverów.

Dane techniczne

Silnik – benzyna
- PojemnoϾ skokowa Р1598 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 160 (218) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 280 w zakresie 1900- 5000

PojemnoϾ zbiornika paliwa: 47l

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4124
- WysokoϾ (mm) Р1527
- Szerokoœæ bez lusterek (mm) –1786

Napêd
- 4x4

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/45 R18
- Standardowe obrêcze kó³ – 18” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1495
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 1890

Pojemnoœæ baga¿nika: 330 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia John Cooper Works. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:
• 18" Obrêcze kó³ ze stopu lekkiego Twin Spoke Black Burnished
• 4 siedzenia z indywidualnymi fotelami z ty³u z mo¿liwoœci¹ sk³adania
• 6 poduszek powietrznych w standardzie: 2 przednie, 2 boczne, 2 chroni¹ce g³owê
• Center Rail – dwuczêœciowa szyna centralna wykonana z aluminium, z mo¿liwoœci¹ mocowania uchwytów
• Centralny zamek z pilotem radiowym zintegrowanym w kluczyku
• Chromowane obramowania tylnych œwiate³ i reflektorów
• Condition Based Service, system monitoruj¹cy stan zu¿ycia eksploatacyjnego
• Dwuczêœciowa szyna centralna
• Elektroniczny immobilizer (EWS)
• Elektroniczny system rozdzielaj¹cy si³ê hamowania
• Elektryczna kontrola wysokoœci œwiate³ mijania
• Elektryczne wspomaganie uk³adu kierowniczego, zale¿ne od prêdkoœci
• Funkcja wy³¹czenia poduszki powietrznej pasa¿era z przodu
• Gniazdo AUX-IN
• Klimatyzcja automatyczna
• Mieszek dŸwigni zmiany biegów obszyty skór¹ ekologiczn¹
• Odtwarzacz CD kompatybilny z plikami w formatach MP3/WAV
• Okr¹g³y obrotomierz w kolumnie kierownicy z dwuczêœciowym wyœwietlaczem informacyjnym
• Opony z funkcj¹ jazdy awaryjnej Runflat
• Oœwietlenie baga¿nika
• Pakiet aerodynamiczny John Cooper Works
• Podsufitka w kolorze antracytowym
• Pojedyncze okr¹g³e koñcówki uk³adu wydechowego, po lewej i po prawej stronie, ze stali nierdzewnej
• Przycisk Sport
• Przycisk Start / Stop
• Radio MINI Boost CD
• Reflektory przeciwmgielne
• Rêczna regulacja foteli przednich z regulacj¹ wysokoœci fotela kierowcy
• Rêczna regulacja kolumny kierownicy w pionie i w poziomie
• Spojler tylny
• Sportowa skórzana kierownica John Cooper Works
• Sportowe fotele przednie
• Sportowe ustawienia zawieszania
• System wspomagaj¹cy hamowanie na zakrêtach CBC
• System zapobiegaj¹cy blokowaniu siê kó³ podczas hamowania (ABS)
• Œruby zabezpieczaj¹ce przed kradzie¿¹
• Tryb kontroli trakcji (DTC)
• Tylny spojler w kolorze dachu
• Uk³ad dynamicznej kontroli stabilnoœci (DSC)
• Uk³ad dynamicznej kontroli trakcji (DTC)
• WskaŸnik zu¿ycia klocków hamulcowych

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 26.09–30.09.2013r.

Serdecznie dziêkujemy firmie BMW POLSKA Sp. z o.o.za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Mini 25.11.2013


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>