Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Mazda 6 Sport Kombi 2.0 SkyPassion

Rok 2013 okaza³ siê dla Mazdy rekordowy. Trzy nowe modele pozwoli³y producentowi z Hiroszimy sprzedaæ w Polsce a¿ 4261 samochodów, co oznacza 76% wzrost w porównaniu z rokiem 2012. Na now¹ Mazdê 3 zdecydowa³o siê 690 klientów, pierwszy kompaktowy SUV japoñskiej marki – CX-5 znalaz³ 1252 nabywców, a najpopularniejszym modelem ubieg³ego roku okaza³a siê nowa szóstka z wynikiem 2026 sprzedanych egzemplarzy. Trzecia generacja tego flagowego modelu Mazdy oferowana jest w dwóch wersjach nadwozia – sedan oraz kombi, czterech wariantach wyposa¿enia – SkyGo, SkyMotion, SkyEnergy oraz SkyPassion i mo¿e byæ napêdzana jednym z piêciu silników o mocach od 145 do 195 KM.

Wygl¹d zewnêtrzny

Design nadwozia Mazdy 6 Sport Kombi deklasuje konkurencjê w segmencie. Harmonijne linie, odwa¿ne detale i mocno zaakcentowane przet³oczenia nadwozia nie tylko przewy¿szaj¹ zachowawczy design niemieckich limuzyn, ale równie¿ góruj¹ nad atrakcyjnymi pod k¹tem stylistycznym modelami w³oskimi i francuskimi. Pionowa, masywna os³ona ch³odnicy, smuk³e reflektory przednie, mocno pochylona szyba przednia i opadaj¹ca linia dachu zwieñczone zosta³y niewielk¹ szyb¹ tyln¹, równie w¹skimi jak przednie kloszami reflektorów tylnych oraz dwukolorowym zderzakiem z wkomponowanymi podwójnymi koñcówkami uk³adu wydechowego. W¹ska linia okien, du¿e 19-calowe aluminiowe tarcze kó³, w po³¹czeniu z krótszym w porównaniu do sedana rozstawem osi i mniejsz¹ d³ugoœci¹ ca³kowit¹ nadwozia podkreœlaj¹ proporcjonalnoœæ i zwartoœæ sylwetki. Ponadto chromowane listwy okalaj¹ce szyby boczne, przedni wlot powietrza, listwa na pokrywie baga¿nika i srebrne relingi dachowe nadaj¹ nadwoziu elegancji i presti¿u.

Wnêtrze pojazdu

Projekt przestrzeni pasa¿erskiej niestety nie kontynuuje odwa¿nej stylistyki nadwozia. Wewn¹trz znajdziemy tradycyjny, konserwatywny wrêcz design przypominaj¹cy inne modele z Kraju Kwitn¹cej Wiœni lub stylistykê rodem z niemieckich modeli. Czarne, matowe elementy plastikowe prze³amywane s¹ miejscami przez po³yskuj¹ce detale w tym samym kolorze, srebrne wstawki oraz wiœniow¹ listwê biegn¹c¹ przez ca³¹ szerokoœæ deski rozdzielczej. Wszystko prezentuje siê ³adnie, spójnie i bez zarzutu pod wzglêdem ergonomii, aczkolwiek brakuje elementu œwie¿oœci i innowacyjnoœci który dostrzegamy na zewn¹trz Mazdy.

W mierz¹cym 4805 mm d³ugoœci i 2113 mm szerokoœci nadwoziu bez obaw mo¿emy podró¿owaæ w pe³nym piêcioosobowym sk³adzie. Obszerne przednie siedziska oraz nisko osadzona szeroka tylna kanapa, pokryte miêsist¹ skór¹ zapewniaj¹ optymalny komfort podró¿y. Ogrzewane i sterowane elektrycznie fotele przednie posiadaj¹ odpowiedni¹ d³ugoœæ siedzisk i dobre podparcie boczne, a zakres regulacji fotela kierowcy (260 mm wzd³u¿ i 50 mm w pionie) w po³¹czeniu z regulowan¹ w dwóch p³aszczyznach kolumn¹ kierownicy pozwala na zajêcie wygodnej pozycji.

Kierowca ma do dyspozycji trójramienn¹, pokryt¹ skór¹ kierownicê wyposa¿on¹ w szereg przycisków steruj¹cych m.in.: telefonem, systemem audio i tempomatem. W trzech g³êbokich tubach na desce rozdzielczej znajdziemy analogowy obrotomierz i prêdkoœciomierz oraz 3,5-calowy ekran komputera pok³adowego.

Na szczycie konsoli centralnej znajduje siê 5,8-calowy kolorowy ekran systemów informacyjnych i rozrywkowych. Wersja SkyPassion wyposa¿ona jest m.in.: w nawigacjê satelitarn¹ Tom Tom, zestaw g³oœnomówi¹cy Bluetooth i œwietny 11-g³oœnikowy system audio Bose. Urz¹dzeniami tymi mo¿emy sterowaæ za pomoc¹ dotykowego ekranu lub pokrêt³a HMI znajduj¹cego siê pomiêdzy fotelami przednimi. Na konsoli centralnej obok nowoczesnych systemów i ekranu multimedialnego znalaz³ siê niestety archaiczny zegarek, który idealnie komponowa³by siê z wnêtrzem Mazdy 626, a nie z kabin¹ nowoczesnej limuzyny.

W przestronnym nadwoziu wygospodarowano baga¿nik o pojemnoœci 522 litrów. Na tle konkurencji: Ford Mondeo - 549 litrów, Toyota Avensis - 543 litry, Renault Laguna – 508 litrów lub Opel Insignia – 540 litrów - nie jest to rekordowy wynik, ale bez problemu wystarczy aby pomieœciæ nawet wakacyjne baga¿e. Roleta unoszona razem z pokryw¹ przestrzeni baga¿owej, niski próg za³adunku i prosty sposób sk³adania oparæ tylnej kanapy u³atwiaj¹ wykorzystanie mo¿liwoœci ³adunkowych szóstki.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Gama jednostek napêdowych nowej Mazdy sk³ada siê z trzech silników benzynowych oraz dwóch Diesli. Testowy egzemplarz wyposa¿ony by³ w jednostkê o pojemnoœci 1998 cm3 dysponuj¹c¹ moc¹ 165 KM i momentem 210 Nm. Pe³ne wykorzystanie jej potencja³u pozwala na rozpêdzenie wa¿¹cego 1320 kg kombi do pierwszych 100 km/h w 9.1 sekundy i osi¹gniêcie prêdkoœci 216 km/h. Maksymalny moment obrotowy dostêpny jest przy 4000 obr./min., a maksymalna moc 2000 obrotów wy¿ej, wiêc jak przysta³o na japoñsk¹ konstrukcjê dynamiczna jazda wymaga utrzymywania odpowiednio wysokich obrotów. Praca w wy¿szych zakresach obrotowych wa³u korbowego, oprócz satysfakcjonuj¹cej dynamiki i elastycznoœci okraszona jest przyjemnym dla ucha dŸwiêkiem silnika. W ograniczeniu apetytu na paliwo dwulitrowej jednostki napêdowej pomagaj¹ systemy i-stop oraz i-ELOOP (Inteligent Energy Loop). Pierwszy z nich to popularny ju¿ system wy³¹czaj¹cy silnik po zatrzymaniu siê i ponownie b³yskawicznie – w czasie 0,35 sekundy - uruchamiaj¹cy go po naciœniêciu peda³u sprzêg³a. Drugi system odzyskuje energiê podczas hamowania. i-ELOOP magazynuje energiê w kondensatorze w celu wykorzystania jej do zasilania urz¹dzeñ elektrycznych w samochodzie. Pe³ne ³adowanie kondensatora, które trwa kilka sekund, wystarcza do podtrzymania wszystkich urz¹dzeñ elektrycznych pojazdu przez oko³o minutê. Przy aktywnych obu systemach silnik potrzebuje 9 litrów paliwa na pokonanie 100 kilometrów w mieœcie i 2 litrów mniej, aby przejechaæ ten sam dystans w trasie.

Napêd na ko³a przednie przekazywany jest za pomoc¹ rewelacyjnej, manualnej, szeœciostopniowej skrzyni biegów. Krótka dŸwignia z optymalnym skokiem sprawia, ¿e wszystkie prze³o¿enia wchodz¹ bardzo precyzyjnie z przyjemnym, niewielkim oporem.

Zawieszenie japoñskiego kombi (z przodu kolumny McPhersona, z ty³u wielowahaczowe) w po³¹czeniu z du¿ymi felgami, niskoprofilowymi oponami i krótkim prze³o¿eniem uk³adu kierowniczego daje du¿o przyjemnoœci z jazdy. Mimo praktycznego i relatywnie du¿ego nadwozia, Mazda prowadzi siê z zadziwiaj¹c¹ zwinnoœci¹ i precyzj¹. Zawieszenie zestrojone jest twardo, ale z uwzglêdnieniem optymalnego komfortu. Gwarantuje pe³n¹ stabilnoœæ i przewidywalnoœæ prowadzenia, jednoczeœnie dobrze niweluj¹c wszelkie niedoskona³oœci nawierzchni.

Bezpieczeñstwo podczas codziennej eksploatacji zapewnia zestaw podstawowych systemów kontroli trakcji i szeœciu poduszek powietrznych uzupe³niony o komplet radarów i czujników pod nazw¹ i-ACTIVESENSE. Pakiet ten zawiera m.in.: uk³ad zapobiegaj¹cy kolizjom przy ma³ej prêdkoœci, system ostrzegaj¹cy kierowcê przed niezamierzon¹ zmian¹ pasa ruchu, system informuj¹cy o obecnoœci pojazdów w martwym polu lusterek wstecznych, system zapobiegaj¹cy staczaniu siê pojazdu na wzniesieniach czy system aktywnych œwiate³. Uzupe³nieniem d³ugiej listy elementów z zakresu bezpieczeñstwa jest równie obszerna i atrakcyjna lista wyposa¿enia standardowego z zakresu komfortu.

Podsumowanie

Ceny japoñskiej limuzyny zaczynaj¹ siê ju¿ od 88 700 z³. Najtañszy Avensis Wagon wyceniony jest na 87 900 z³, za Volkswagena Passata Varianta musimy zap³aciæ minimum 92 790 z³, a nowa Insignia Sports Tourer to wydatek przynajmniej 93 750 z³. Konkurencyjna cena w po³¹czeniu z atrakcyjnym designem zewnêtrznym, funkcjonalnym wnêtrzem i dobr¹ opini¹ jak¹ w Polsce ciesz¹ siê produkty z Japonii t³umaczy du¿e zainteresowanie klientów tym nowym modelem Mazdy.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1998 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 121 (165) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 210 przy 4000

PojemnoϾ zbiornika paliwa: 62l

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4805
- WysokoϾ (mm) Р1475
- SzerokoϾ bez lusterek (mm) Р2113

Napêd
- Przedni

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/45 R19
- Standardowe obrêcze kó³ – 19” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1320
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 1990

Pojemnoœæ baga¿nika: 506 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Sky Passion. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• Alarm przeciww³amaniowy
• Audio AM/FM; RDS; CD/MP3 (11 g³oœników)
• Czujnik deszczu i zmierzchu
• Czujniki parkowania przednie i tylne
• DRSS - analiza odleg³oœci do poprzedzaj¹cego pojazdu
• Dzielona kanapa 60:40
• Elektrochromatyczne lusterko wsteczne
• Elektryczna regulacja foteli przednich z funkcj¹ pamiêci dla fotela kierowcy
• Elektrycznie sk³adane lusterka boczne
• Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• HBC – system automatycznego prze³¹czania œwiate³ drogowych na mijania
• HLA – uk³ad wspomagaj¹cy ruszanie na wzniesieniu
• Kamera cofania (zintegrowana z wyœwietlaczem multimedialnym)
• Kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa z nawiewem na tylny rz¹d siedzeñ
• Ko³a 225/45R19 na felgach aluminiowych
• Komputer pok³adowy
• Kurtyny powietrzne
• LDW – system ostrzegania przed niezamierzon¹ zmian¹ pasa ruchu
• Lusterka w os³onach przeciws³onecznych z podœwietleniem
• £opatki do zmiany biegów przy kierownicy
• Pakiet City Safety&Heat
• Pakiet Comfort
• Podgrzewane fotele przednie
• Przednie i boczne poduszki powietrzne
• Przednie/tylne œwiat³a LED
• Przestrzenny system nag³oœnieniowy Bose
• Przyciemniane tylne szyby
• Przycisk do uruchamiania silnika
• Reflektory biksenonowe z adaptacyjnym doœwietlaniem zakrêtów AFS
• Roleta baga¿nika Karakuri (otwieraj¹ca siê i zamykaj¹ca wraz z tyln¹ klap¹)
• Rozsuwany pod³okietnik ze schowkiem w pierwszym rzêdzie siedzeñ
• RVM – system monitorowania tylu pojazdu (ostrzegaj¹cy o pojazdach w martwym polu)
• SCBS – system wspomagaj¹cy hamowanie (zapobiegaj¹cy kolizjom przy malej prêdkoœci)
• Skórzana kierownica i ga³ka dŸwigni zmiany biegów
• Skórzana tapicerka czarna
• Skórzany uchwyt dŸwigni hamulca rêcznego
• Spoiler dachowy
• System i-stop (automatycznie wy³¹czaj¹cy silnik na postoju)
• System multimedialny HMI na konsoli œrodkowej (Human Machine lnterface)
• System nawigacji TomTom
• System sk³adania foteli Karakuri
• Œwiat³a przeciwmgielne
• TPMS – system monitorowania ciœnienia w ogumieniu
• Uk³ad antypoœlizgowy ABS z uk³adem elektronicznego rozdzia³u si³ hamowania EBD oraz uk³adem awaryjnego hamowania EBA
• Uk³ad dynamicznej kontroli stabilnoœci toru jazdy DSC z elektronicznym uk³adem kontroli trakcji TCS
• Uk³ad utrzymywania sta³ej prêdkoœci (tempomat)
• Wyjœcie AUX/USB
• Wyœwietlacz wielofunkcyjny
• Zaawansowany system dostêpu bez kluczyka (otwieranie/zamykanie za pomoc¹ przycisku na klamce)
• Zdalnie sterowany centralny zamek (za pomoc¹ przycisków na pilocie)
• Zestaw Bluetooth

Wyposa¿enie dodatkowe:
• Lakier metalizowany

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 06.02–11.02.2014r.

Serdecznie dziêkujemy firmie Mazda Motor Poland.za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

26.02.2014

> > > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>