Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Seat Leon 1.8 TSI FR

Spoœród dwunastu marek nale¿¹cych do koncernu Volkswagena, w Polsce najwiêksz¹ popularnoœci¹ cieszy siê Skoda, Volkswagen, Audi i Seat. Ka¿dy z tych producentów aby unikn¹æ wewnêtrznej konkurencji ma sprecyzowan¹ grupê docelowych klientów. Produkty z Mlada Boleslav przejê³y funkcjê bud¿etowych „samochodów dla ludu”, w Wolfsburgu powstaj¹ dro¿sze i bardziej cenione Volkswageny, pojazdy ozdobione czterema pierœcieniami skierowane s¹ do bardziej wymagaj¹cych i zamo¿nych klientów, a hiszpañski temperament Seata ma zadowoliæ gusta mi³oœników sportowych emocji za kierownic¹. Najnowszy model oznaczony monogramem „S” – trzecia generacja Leona ma wszelkie atuty aby ugruntowaæ ten wizerunek marki.

Wygl¹d zewnêtrzny

Design nadwozia to niew¹tpliwy atut nowego Leona. Na tle bliŸniaczego Golfa VII lub Skody Octavii prezentuje siê agresywnie, dynamicznie i nowoczeœnie. Wszechobecne trójk¹ty, ostre linie oraz wyraŸne wypuk³oœci nadaj¹ jego sylwetce sportowego wygl¹du, który w testowej wersji FR podkreœlony jest dodatkowo przez przyciemniane szyby tylne, podwójn¹ koñcówkê uk³adu wydechowego, znak rozpoznawczy hiszpañskiego hatchbacka – w pe³ni LEDowe reflektory przednie i tylne oraz (wymagaj¹ce dop³aty 3702 z³) 18-calowe aluminiowe felgi i lusterka w kolorze tytanowym. Przednie klosze kryj¹ zespó³ diod, wœród których najbardziej efektownie wygl¹daj¹ œwiat³a dzienne. Front pojazdu uzupe³nia niewielki wlot powietrza w kszta³cie trapezu oznaczony niewielkim logo FR zdradzaj¹cym, ¿e mamy do czynienia z wersj¹ Formula Racing. W profilu Seata dostrze¿emy mocno pochylon¹ szybê czo³ow¹, efektowne lusterka zewnêtrzne, krótkie zwisy przedni i tylny oraz mocno zaakcentowane przet³oczenia biegn¹ce przez ca³¹ d³ugoœæ nadwozia. Projektanci zrezygnowali równie¿ ze schowanych w s³upku C klamek i przenieœli je w standardowe miejsce na drzwiach. Z ty³u pomiêdzy smuk³ymi, poziomymi kloszami œwiate³ znajduje siê du¿e logo producenta, które s³u¿y równie¿ jako klamka do otwierania pokrywy baga¿nika.

Piêciodrzwiowy hatchback jest jedn¹ z trzech wersji nadwozia dostêpnych w ofercie, jednak pod wzglêdem proporcjonalnoœci i efektownoœci zdecydowanie przewy¿sza odmianê trzydrzwiow¹ – SC i praktyczne kombi – ST.

Wnêtrze pojazdu

Projektanci przestrzeni pasa¿erskiej Seata wyszli prawdopodobnie z za³o¿enia, ¿e przeciwieñstwa siê przyci¹gaj¹. W piêknym i oryginalnym nadwoziu znalaz³o siê bowiem nudne i szablonowe wnêtrze. Kabina Leona jest kwintesencj¹ niemieckiej ergonomii - wzorowa czytelnoœæ, idealne rozmieszczenie wszystkich elementów, niestety brak jakiegokolwiek designerskiego polotu. Co dla jednych jest wad¹, dla innych mo¿e byæ zalet¹ - u¿ytkownicy innych produktów z koncernu VAG poczuj¹ siê jak w domu i od razu odnajd¹ siê wewn¹trz Seata, natomiast mi³oœnicy innowacyjnych projektów lubuj¹cy siê w po³yskuj¹cych powierzchniach, kolorowych elementach i nietuzinkowych detalach poczuj¹ siê rozczarowani.

Wewn¹trz dominuje czerñ ozdobiona kilkoma szarymi elementami oraz kontrastow¹ czerwon¹ nici¹ skórzanej tapicerki. Na konsoli centralnej najwy¿sze miejsce zajmuje wymagaj¹cy dop³aty (3934 z³) 5.8-calowy ekran systemu multimedialnego zawieraj¹cego m.in.: nawigacjê, system audio czy zestaw g³oœnomówi¹cy. Monitor posiadaj¹cy czujniki zbli¿eniowe wyœwietla dodatkowe menu po przybli¿eniu d³oni do ekranu. Za 1157 z³ mo¿emy doposa¿yæ Leona w 10-g³oœnikowy system nag³oœnienia Seat, który podczas codziennej eksploatacji zapewni doznania audio na znacznie wy¿szym poziomie ni¿ podstawowy radioodtwarzacz z 6 g³oœnikami. Na dole konsoli centralnej obok panelu sterowania dwustrefow¹ klimatyzacj¹ czy podgrzewaniem foteli znajdziemy praktyczny, g³êboki, zamykany schowek.

Fotele w wersji Formula Racing pokryte s¹ skór¹ (dop³ata 6895 z³) i zapewniaj¹ znacznie lepsze podparcie boczne ni¿ w tañszych wariantach. Zarówno z przodu jak i z ty³u podró¿uj¹cy nie bêd¹ odczuwali dyskomfortu spowodowanego brakiem miejsca na kolana lub nad g³owami. W nadwoziu o d³ugoœci – 4263 mm, szerokoœci -1785 mm i wysokoœci – 1459 mm w optymalnych warunkach bêd¹ podró¿owa³y cztery osoby. W aucie kosztuj¹cym blisko 100 tys. z³ du¿¹ niedogodnoœci¹ jest jedynie brak tylnego pod³okietnika.

Do dyspozycji podró¿uj¹cych oddano przestrzeñ baga¿ow¹ o pojemnoœci 380 litrów, która po z³o¿eniu oparcia tylnej kanapy powiêksza siê do 1210 litrów. Konkurenci (Opel Astra – 370 l, Peugeot 308 – 398 l, Toyota Auris 360 l) oferuj¹ podobn¹ kubaturê zaspokajaj¹c¹ codzienne potrzeby transportowe.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Po maksymalnym wciœniêciu prawego peda³u hiszpañski hatchback ju¿ po 7.5 sekundach mknie z prêdkoœci¹ 100 km/h. Je¿eli utrzymamy nogê w tym po³o¿eniu, Leon przestanie przyspieszaæ dopiero po osi¹gniêciu 224 km/h. Przy wykorzystaniu pe³nych mo¿liwoœci jednostki napêdowej w baku ubywa ok. 10 litrów paliwa na ka¿de 100 km. Podczas codziennej spokojnej eksploatacji Seat potrzebuje ok. 9 litrów w mieœcie i ok. 7 litrów benzyny w trasie, aby pokonaæ ten sam dystans. Sercem Leona jest turbodo³adowany, czterocylindrowy silnik o pojemnoœci 1798 cm3. Jednostka generuj¹ca moc 180 KM i moment obrotowy 250 Nm gwarantuje wyœmienite przyœpieszenia i elastycznoœæ na ka¿dym z siedmiu prze³o¿eñ. Za zmianê biegów odpowiedzialna jest rewelacyjna dwusprzêg³owa skrzynia biegów DSG, która jest idealnym dope³nieniem dynamicznej jednostki napêdowej. W trybie manualnego wyboru prze³o¿eñ, biegi mo¿emy zmieniaæ za pomoc¹ dŸwigni zmiany biegów lub wygodnych ³opatek osadzonych na kierownicy.

Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona i tylne wielowahaczowe zestrojone zosta³o tak, aby zapewniæ maksymalny kompromis pomiêdzy bezpieczeñstwem, przyjemnoœci¹ z jazdy i optymaln¹ przyczepnoœci¹.

Leon FR posiada system Seat Drive Profile umo¿liwiaj¹cy modyfikacjê szybkoœci reakcji na po³o¿enie peda³u przyœpieszenia, brzmienia silnika, wspomagania uk³adu kierowniczego, a nawet oœwietlenia wnêtrza. W zale¿noœci od wyboru jednego z czterech trybów: Normal, Sport, Eco, Individual zachowanie Seata zmienia siê diametralnie dostosowuj¹c siê do aktualnych potrzeb u¿ytkownika.

Usportowiony hatchback prowadzi siê doskonale i daje wiele radoœci z jazdy. Niska pozycja za trójramienn¹ kierownic¹, optymalnie wyprofilowane fotele w po³¹czeniu z precyzyjnym uk³adem kierowniczym i odpowiednio zestrojonym zawieszeniem tworz¹ spójn¹ ca³oœæ, która przek³ada siê na zadowolenie kierowcy.

Podsumowanie

Ceny Leona zaczynaj¹ siê od 54 800 z³. Wersja Formula Racing to wydatek o 40 tys. z³ wy¿szy. Za niespe³na 100 tys. z³ otrzymujemy samochód z praktycznie kompletnym wyposa¿eniem z zakresu bezpieczeñstwa i komfortu, napêdzany dynamicznym i relatywnie oszczêdnym silnikiem. Na tle konkurencji jest to atrakcyjna oferta i ciekawa alternatywa dla tych klientów, którzy szukaj¹ kompromisu pomiêdzy „zwyk³ymi” kompaktami i tymi z oznaczeniem Cupra, RS, ST czy OPC.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1798 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 132 (180) przy 5100 - 6200
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 250 przy 1250 - 5000

PojemnoϾ zbiornika paliwa: 50l

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4263
- WysokoϾ (mm) Р1459
- SzerokoϾ bez lusterek (mm) Р1784

Napêd
- Przedni

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/45 R17
- Standardowe obrêcze kó³ – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1327
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 1840

Pojemnoœæ baga¿nika: 380 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia FR. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• 2-strefowa klimatyzacja Climatronic
• 3,5-calowy wyœwietlacz komputera pok³adowego
• 4 zaczepy iSOFIX do fotelików dzieciêcych
• 7 poduszek powietrznych (2 przednie, 2 boczne i 2 kurtyny), poduszka kolanowa
• Aluminiowe progi FR w drzwiach przednich
• ASR + ABS
• Centralna konsola z wbudowanym schowkiem i uchwytem na napój oraz wylotem powietrza z ty³u
• Centralny zamek + osobny przycisk do otwierania klapy baga¿nika
• Ekran Media System Touch
• Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• ESC i system kontroli ciœnienia powietrza w oponach z sygna³em ostrzegawczym
• Fotel kierowcy z regulacj¹ wysokoœci
• Fotele kierowcy i pasa¿era z regulacj¹ podparcia lêdŸwiowego
• Funkcja „Coming Home” aktywowana rêcznie
• Gniazdko 12 V z przodu
• Kierownica obszyta skór¹ w stylistyce FR
• Komputer pok³adowy
• Lampy przeciwmgielne z funkcj¹ doœwietlania zakrêtów
• Media System Colour wyposa¿ony w 5-calowy, kolorowy ekran dotykowy, odtwarzacz plików MP3/WMA, port USB, gniazdo karty SD, Bluetooth®(telefon + strumieñ danych audio), CD, AUX-in i 8 g³oœników
• Os³ony przeciws³oneczne dla kierowcy i pasa¿era z podœwietlanym, zamykanym lusterkiem i kieszonk¹ na kartê dla kierowcy
• Oœwietlenie schowka w desce rozdzielczej oraz baga¿nika
• Pod³okietnik przy przednich fotelach
• Profil Jazdy SEAT-a z systemem reagowania uk³adu kierowniczego, reagowania przepustnicy, trybem zmiany biegów (tylko ze skrzyni¹ DSG), wielokolorowym nastrojowym oœwietleniem (czerwone dla wersji Sport/bia³e dla wersji Comfort) w panelach drzwi oraz sportowym dŸwiêkiem silnika (tylko w modelach z silnikami 1.8 TSI 180 KM i 2.0 TDI 184 KM)
• Przednie lampki do czytania z nastrojowym podœwietleniempunktowym/podœwietleniem pod³ogi
• Przyciemnione szyby
• Reflektory przednie, lampy tylne i œwiat³a do jazdy dziennej wykonane ca³kowicie w technologii LED
• Regulowane fotele kierowcy i pasa¿era
• Schowek w oparciu fotela kierowcy i przedniego pasa¿era
• Siatka po lewej stronie baga¿nika
• Sk³adane i dzielone oparcie tylnej kanapy w uk³adzie 1/3 2/3
• Sk³adane lusterka boczne
• Sportowe fotele przednie z charakterystyczn¹ dla modelu FR tapicerk¹
• Szuflada pod fotelem kierowcy i przedniego pasa¿era
• Tapicerka Interior Black w wersji FR
• Tempomat
• Uchwyt hamulca rêcznego obszyty skór¹
• Uchwyt na napój z przodu
• Wielofunkcyjna kierownica obszyta skór¹ oraz uchwyt dŸwigni skrzyni biegów obszyty skór¹
• WskaŸnik rekomenduj¹cy odpowiedni bieg
• Wyeksponowana podwójna chromowana koñcówka rury wydechowej
• Zaczepy do mocowania ³adunku w baga¿niku
• Zawieszenie typu FR

Wyposa¿enie dodatkowe:

• Lakier metalizowany
• Titanium Color pack: 18 calowe felgi aluminiowe 30/2, poddane specjalnej obróbce + lusterka w kolorze tytanowym
• Pakiet zimowy: podgrzewane przednie fotele, spryskiwacze reflektorów, system podgrzewania wody w spryskiwaczach, podgrzewane lusterka
• Tapicerka foteli skórzana
• System nawigacji z kolorowym ekranem dotykowym o wielkoœci 5,8 cala, Funkcje zestawu: MP3 / WMA, Z³¹cza: USB / 2 karty SD / z³¹cze iPod®/ z³¹cze Mitsumi / CD / AUX-in, Bluetooth® (strumieniowa transmisja audio i phone),8 g³oœników, system rozpoznawania mowy, system rozpoznawania mowy w nawigacji, 3,5 calowy kolorowy wyœwietlacz komputera
• £opatki do zmiany biegów przy kierownicy dla DSG
• Czujniki parkowania z ty³u
• Pakiet diodowego oœwietlenia wnêtrza: lampki do czytania, oœwietlenie miejsca na nogi, oœwietlenie przy os³onach przeciws³onecznych wykonane w technologii LED
• Elektrycznie otwierany dach panoramiczny

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 03–11.03.2014r.

Serdecznie dziêkujemy firmie BNP Paribas Real Estate Poland za pomoc w realizacji sesji fotograficznej

Serdecznie dziêkujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

14.04.2014

> > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>