Test Citroen DS5 1.6 THP 200KM Sport Chic
Pierwsze modele DS marki Citroen, czyli samochody osobowe klasy wyższej średniej, produkowane były w latach 1955-1975 i określano je mianem samochodów przyszłości. Różniły się od innych pojazdów przede wszystkim stylistyką i zaawansowaną technologią. Pod tym względem wyprzedzały znacznie swoją konkurencję. W sumie przez blisko 20 lat wyprodukowano ponad 1 400 000 egzemplarzy modelu DS. W 2009 roku francuska marka zdecydowała się reaktywować legendarną już linię samochodów i wprowadziła na rynek DS3. W kolejnych latach pojawiły się modele DS4 oraz DS5. Największy z nich DS5 to pojazd klasy premium zaliczany do segmentu D. Wyróżnia się nietypowym kształtem o bardzo odważnej i ciekawej stylistyce. Światowy debiut miał miejsce podczas salonu samochodowego „Frankfurt Motor Show 2011”. Charakterystyczne nadwozie produkowanego we francuskim Sochaux 5 drzwiowego hatchbacka liczy 4,52 m długości przy szerokości 1,85 m. Sylwetka przypomina crossovera, znajdziemy w nim również cechy minivana oraz nadwozia typu kombi. Design pojazdu oparty został na prototypie C-SportLounge. Zbudowany jest na wspólnej płycie podłogowej grupy PSA, która posłużyła między innymi do budowy Peugeota 508. Oryginalność i innowacyjność to główne cechy, które zainspirowały projektantów podczas tworzenia modelu. Bez wątpienia cechowała ich odwaga, aby stworzyć auto klasy premium, któremu bliżej do minivana niż do luksusowej limuzyny. Auto może być napędzane jednym z dwóch silników benzynowych: 1.6 THP 155KM i 200KM lub jednym z czterech diesli: 1.6 e-HDI 115KM, 1.6 BlueHDI 120KM, 2.0 HDI 160KM i 2.0 BlueHDI 180KM. Dodatkowo w ofercie znajdziemy wersję, w której producent zastosował napęd hybrydowy Hybrid4 o mocy całkowitej 200KM, w której elementem składowym jest silnik wysokoprężny 2.0 HDI. Model sprzedawany jest w trzech wersjach kompletacji wyposażenia: Chic, So Chic oraz Sport Chic.
Wygląd zewnętrzny
DS5 to pojazd o jednym z najciekawszych zewnętrznych designów, jaki spotkamy na rynku wśród obecnie produkowanych aut. Bryła charakteryzuje się nietuzinkowym stylem, innowacyjnymi rozwiązaniami oraz wygodą użytkowania. Projektantom przyświecała myśl, aby stworzyć auto przyszłości wybiegające swoim wyglądem daleko do przodu z wykorzystaniem dotychczasowych doświadczeń i nowoczesnych rozwiązań zgodnie z hasłem przewodnim marki -Creative Technology. Chromowe listwy, które tworzą kształt znaku firmowego oraz podłużne zachodzące na błotniki reflektory, wyposażone w diodowe światła jazdy dziennej to elementy, które wyróżniają część przednią nadwozia nowego Citroena. Gdy patrzymy na bok pojazdu uwagę zwraca wykończenie w postaci eleganckich listew chromowych. Górna listwa biegnie nad błotnikiem przednim aż do krawędzi drzwi; druga wzdłuż dolnej krawędzi drzwi przednich i tylnych. Słupki tylne nadwozia zostały przykryte ciemnym szkłem, co w połączeniu z linią dachu oraz z bocznymi przetłoczeniami podkreśla dynamiczny i sportowy charakter nadwozia. Charakterystyczne dla tylnej części auta są spłaszczone, chromowane końcówki układu wydechowego, zachodzące na błotniki, diodowe lampy tylne oraz centralnie umiejscowiony, chromowany znak linii DS. Sylwetkę podkreślają dodatkowo różnego rodzaju chromowane elementy, wstawki z błyszczącego czarnego tworzywa oraz duże aluminiowe tarcze kół o bardzo ciekawym wzornictwie. Bryła nadwozia swoim kontrowersyjnym wyglądem znacznie wyprzedza oczekiwania rynku, zrywa ze znanym do tej pory kanonem elegancji spotykanym w samochodach klasy premium.
Wnętrze samochodu
Wnętrze jest kontynuacją innowacyjnej stylistyki zewnętrznej, zostało zainspirowane wnętrzem kabiny samolotu. Bardzo dobrze prezentują się fotele przednie i kanapa tylna. Użyte materiały, sposób wykończenia oraz wyprofilowanie są syntezą komfortu i elegancji. Podkreśla to zastosowana w testowanej wersji, bardzo wysokiej jakości tapicerka ze skóry naturalnej. Na fotelach przednich siedzi się bardzo wygodnie, miejsca jest pod dostatkiem, ukształtowanie ich oparć powoduje, że charakteryzują się one znakomitym trzymaniem na boki podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Sposób ich elektrycznej regulacji oraz możliwość ustawienia położenia koła kierownicy, pozwalają na zoptymalizowanie pozycji kierowcy. Konstrukcja nadwozia spowodowała, że ilość miejsca, jaką dysponujemy na kanapie tylnej jest nieco ograniczona. Jeżeli na siedzeniach przednich zasiądą osoby stosunkowo wysokie, w tylnej części kabiny może brakować miejsca na nogi pasażerów. Wyposażenie pojazdu w trzyczęściowy szklany dach oraz bardzo duża szyba czołowa powodują, że wnętrze jest znakomicie doświetlone i odnosi się wrażenie, że jest ono bardzo obszerne. Nowatorskim rozwiązaniem jest centralna konsola dachowa, która dzieli część przednią panoramicznego dachu na dwie części. Imponująco wygląda umiejscowiony na niej panel górny sterowania zasłonami trzech okien dachowych, oświetleniem wnętrza, regulacji wyświetlacza Head up oraz – w razie potrzeby –umożliwia wezwanie pomocy za pośrednictwem systemu Citroen eTouch. Układ deski rozdzielczej i szerokiej konsoli centralnej jest oryginalny i dzieli przód kabiny na przestrzeń kierowcy i pasażera. Stworzony został asymetryczny układ, gdzie większość elementów sterowania usytuowana została po stronie kierowcy, co w znaczny sposób poprawia ergonomię. Za kierownicą nie znajdziemy typowego panelu zegarów. Producent zdecydował się na innowacyjne rozwiązanie w postaci układu trzyczęściowego zestawu wskaźników, gdzie zewnętrzne części zostały mocniej wyróżnione chromowanymi obwódkami. Po przekręceniu kluczyka w stacyjce z deski rozdzielczej w polu widzenia kierowcy wysuwa się przezroczysty wyświetlacz HUD (Head-Up Display) , który prezentuje informacje między innymi o aktualnej prędkości pojazdu jak również komunikaty systemu nawigacji. W centralnej części deski rozdzielczej dominuje duży kolorowy ekran, który obsługuje system audio, nawigację, kompas, bluetooth oraz kamerę cofania. Tuż przed dźwignią zmiany biegów znajduje się panel sterowania z centralnym wielofunkcyjnym pokrętłem, który pozwala w sposób intuicyjny sterować urządzeniami, w jakie wyposażone jest auto. Wykończenie wielofunkcyjnej, spłaszczonej u dołu kierownicy skórą i aluminium, metalowe nakładki pedałów oraz wszechobecne w kabinie aluminiowe wstawki podkreślają elegancję oraz sportowy charakter pojazdu. We wnętrzu, które stylistycznie podąża za stylowym nadwoziem widać dbałość projektantów o najmniejszy szczegół. Analogowy stylowy zegar umiejscowiony na desce rozdzielczej, elegancja wnętrza odzwierciedlają dążenie marki do umiejscowienia modelu w gronie aut premium. Znakomite wyciszenie wnętrza pozwala w pełni cieszyć się z jakości dźwięku, który wydobywa się z systemu Hi-Fi audio firmy Denon. Jednym z elementów decydujących o funkcjonalności pojazdu jest pojemność bagażnika, w przypadku DS5 standardowo wynosi ona 465 litrów; po złożeniu oparć asymetrycznie dzielonej kanapy tylnej, ta objętość może wzrosnąć aż do 1288 litrów.
Silnik i właściwości jezdne
Pod maską testowanego egzemplarza znajduje się turbodoładowana jednostka benzynowa z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności skokowej 1598 ccm, która swoją maksymalną moc 200KM osiąga przy prędkości obrotowej rzędu 6000 obr/min. Silnik ten jest przedstawicielem nowego trendu w konstruowaniu, określanego nazwą downsizing. Odnosi się to do zastępowania większej jednostki mniejszą przy jednoczesnym zachowaniu tych samych parametrów. Bardzo szybko i płynnie wchodzi w zakres wysokich obrotów, charakteryzuje się dobrą dynamiką oraz wysokim momentem obrotowym 275 Nm, dostępnym już od 1700obr/min. Silnik potrafi ważące ponad półtorej tony auto rozpędzić do prędkości 100km/h w czasie niespełna 8,2 sekundy. Satysfakcjonujące osiągi nie muszą przekładać się na duże zużycie paliwa. W przypadku testowanego auta są one na przyzwoitym poziomie, potrafi ono zadowolić się ilością 6,7 litrów benzyny na 100 km w cyklu mieszanym, co jak na pojazd o tak sporych rozmiarach jest bardzo dobrym wynikiem. Jednostkę cechuje równomierna i cicha praca. W przeniesieniu napędu na koła jezdne silnik współpracuje z precyzyjnie działająca sześciostopniową manualną skrzynią biegów. Zawieszenie przednie, które bazuje na kolumnach McPherson oraz tylne, w postaci odkształcalnej belki skrętnej, bardzo dobrze tłumi nierówności drogi, zapewnia dostateczny komfort, a pojazd na drodze zachowuje się stabilnie. Należy pochwalić układ kierowniczy i jego wspomaganie z siłą, uzależnioną od aktualnej prędkości pojazdu. Reaguje on natychmiast na ruchy koła kierownicy w sposób bardzo precyzyjny zapewniając pewność i stabilność prowadzenia po zadanym torze jazdy.
Podsumowanie
Citroen DS5 nie należy do najtańszych. Najmniej zapłacimy za wersję Chic napędzaną silnikiem 1,6 e-HDI o mocy 122KM z automatyczną skrzynią biegów i będzie to 109 000 złotych. Można jednak nazwać go autem bardzo bezpiecznym. Już w podstawowej wersji wyposażenia otrzymujemy poduszki powietrzne czołowe, boczne i kurtynowe, systemy: ABS, EBD, BAS oraz ESP. W wyposażeniu znajduje się też innowacyjny system CITROEN eTouch, który automatycznie potrafi nawiązać połączenie ze służbami ratowniczymi lub platformą assistance, zapewniając dokładną lokalizację pojazdu w razie zaistnienia wypadku drogowego lub awarii. Troska konstruktorów o bezpieczeństwo pozwoliła uzyskać jeszcze przed oficjalną premierą w 2011 roku 5 gwiazdek – najwyższego rezultatu w testach Euro NCAP. Oferta francuskiego producenta w postaci modelu DS5 kierowana jest do klientów poszukujących pojazdu nowoczesnego, wyróżniającego się na drodze i jednocześnie luksusowego. Design, bogate wyposażenie, właściwości jezdne oraz nowoczesne układy napędowe to cechy podnoszące atrakcyjność pojazdu. Możliwość personalizacji dzięki mnogości kolorów lakieru i rodzajów tapicerki oraz dostępnych wzorów aluminiowych tarcz kół, podkreśla ambicje Citroena DS5 bycia symbolem prestiżu. Konkurencji dla niego można upatrywać w takich pojazdach jak Volkswagen CC czy też Opel Insignia.
Dane techniczne testowanego samochodu
Silnik – turbodoładowany benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) - 1598
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 147 (200) przy 6000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 275 przy 1700
• Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 235
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,2
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 8,9
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,5
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,7
Pojemność zbiornika paliwa
• 60 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4530
• Szerokość (mm) – 1979/2128
• Wysokość (mm) – 1504
• Rozstaw osi (mm) – 2727
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1575/1582
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1599/1069
• Zwis przedni (mm) – 996
• Zwis tylny (mm) – 807
Napęd
• Przedni
Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11,2
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 235/45 R18
• Standardowe obręcze kół (") - 18
Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1512
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 2050
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 465
• Maksymalna (litry) - 1288
Kompletacja wyposażenia
Pojazd w wersji Sport Chic standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS + EBD + system wspomagania nagłego hamowania
• Czujnik parkowania -przód
• Czujnik parkowania -tył
• Dach panoramiczny trzyczęściowy
• Dywaniki
• Fotel kierowcy podgrzewany
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
• Fotel kierowcy z funkcja masażu
• Fotel kierowcy z pamięcią położenia
• Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
• Fotel pasażera podgrzewany elektrycznie
• Fotel pasażera regulowany elektrycznie
• Hamulec postojowy elektryczny
• Kamera cofania
• Kierownica pokryta skóra
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Komputer pokładowy
• Konsola sufitowa
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy boczne ochronne chromowane
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Nakładki ozdobne progów
• Podłokietnik centralny przedni
• Podłokietnik tylny z wnęką na narty
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Poduszki powietrzne boczne
• Przycisk Start/Stop
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Reflektory bi-ksenonowe z doświetlaniem łuków
• System "Citroen eTouch"
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System nawigacji satelitarnej "eMy Way"
• System wspomagający pokonywanie wzniesień
• System wyświetlania informacji w polu widzenia drogi VTH
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Światła LED
• Światła mijania włączane automatycznie
• Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków
• Tapicerka ze skóry
• Tarcze kół ze stopów lekkich
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Tuner podwójny
• Wycieraczka z czujnikiem deszczu
• Wyświetlacz kolorowy 7"
• Zestaw głośnomówiący "Bluetooth"
• Złącze "AUX"
• Złącze "USB"
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Sport Chic posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Audio system Hi-Fi Denon
• Lakier metalizowany
Test przeprowadzony w dniach 9-14 kwietnia 2014r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Info-Ekspert 30-05-2014 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl