Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test SsangYong Rodius 2.0 e-XDi Sapphire

Niezwykle dynamiczny rozwj rynku motoryzacyjnego, rosnca konkurencja i coraz wiksze oczekiwania klientw wymuszaj na producentach poszukiwanie kolejnych nisz rynkowych. Dziki temu w ostatnich dekadach debiutoway SUVy, uterenowione coupe czy crossovery. Koreaska marka SsangYong docza do wycigu o wzgldy klientw poszukujcych niekonwencjonalnych i nowatorskich rozwiza i proponuje Rodiusa - poczenie rodzinnego vana z samochodem terenowym.

Wygld zewntrzny

Pierwsza generacja Rodiusa debiutowaa w 2004 roku. Nie zdobya popularnoci na rynku przede wszystkim ze wzgldu na odwan i kontrowersyjn urod. Druga odsona poudniowokoreaskiego terenowego vana pojawia si w ubiegym roku i rwnie przeamuje obowizujce konwencje stylistyczne. Rodius jest duy i nieproporcjonalny. Pod wzgldem rozmiarw detronizuje popularne vany. Jest duszy o 242 mm od Fiata Fremonta, o 269 mm od Renault Grand Espace i a o 310 mm od Forda Galaxy. W parze z imponujc dugoci - 5130 mm idzie rwnie okazaa wysoko 1850 mm i szeroko - 1915 mm. Niestety ponadstandardowe wymiary zewntrzne maj negatywny wpyw na jego design zewntrzny. W profilu koreaczyka zwracaj uwag masywne drzwi, due okna i zbyt ciki, przesadny ty. Tylna cz nadwozia nie jest spjna z reszt karoserii i tak jak w pierwszej odsonie egzotycznego vana zbiera najwicej niepochlebnych opinii. Front SsangYonga jest bardziej zachowawczy i tworz go: obszerny chromowany wlot powietrza, due reflektory przednie z charakterystycznymi poziomymi kierunkowskazami i zderzak z wkomponowanymi wiatami przeciwmgielnymi. Design zewntrzny Rodiusa moe si podoba lub nie, ale na pewno nikt nie przejdzie obok tej niekonwencjonalnej konstrukcji obojtnie.

Wntrze pojazdu

W ponad piciometrowym vanie moe podrowa a siedem osb. Podgrzewane fotele przednie s wygodne i komfortowe, a fotel kierowcy posiada regulacj elektryczn z pamici ustawienia. W drugim rzdzie rwnie znajduj si penowymiarowe, indywidualne siedziska dla dwch osb. W ostatnim rzdzie na obszernej kanapie zarezerwowano miejsce dla trzech osb. W praktyce bdzie tam podrowaa wygodnie trjka dzieci lub dwie osoby dorose. Podkrelenia wymaga fakt, e nawet pasaerowie o wzrocie ok. 180 cm bd wygodnie siedzieli w trzecim rzdzie, co jest rzadkoci w zdecydowanej wikszoci siedmioosobowych samochodw. Dodatkowym atutem koreaskiego modelu jest dua funkcjonalno przestrzeni pasaerskiej. Fotele w pierwszym i drugim rzdzie rozkadaj si tworzc wygodne leanki. Praktyczne stoliki znajdziemy w oparciach przednich foteli i po zoeniu opar w drugim rzdzie. Tyln kanap moemy zoy lub cakowicie zdemontowa powikszajc pojemno baganika z 875 litrw do 1975 litrw. Uzupenieniem przestronnej kabiny i duej przestrzeni bagaowej s liczne schowki, uchwyty, pki i wieszaki.

Po zajciu miejsca kierowcy od razu zwraca uwag centralne umiejscowienie zegarw analogowych i nietypowy wywietlacz przed kierownic. Przed oczami kierowcy na ekranie komputera pokadowego prezentowana jest m.in. aktualna prdko jazdy, rednie zuycie paliwa, pozostay zasig oraz wszelkie kontrolki informacyjne i ostrzegawcze. Na szycie konsoli centralnej umieszczono zestaw czterech analogowych zegarw, ktre informuj o temperaturze cieczy chodzcej, poziomie paliwa w baku, prdkoci obrotowej sinika oraz ponownie o aktualnej prdkoci z jak porusza si pojazd. Pod zestawem wskanikw znalaz si panel radioodtwarzacza oraz klimatyzacji. Automatyczna klimatyzacja dziki kanaom wentylacyjnym poprowadzonym w pododze i w suficie szybko i skutecznie radzi sobie ze schodzeniem wntrza. Szeciogonikowy system audio z archaicznym wywietlaczem wyposaony jest w gniazda USB i AUX oraz system Bluetooth pozwalajcy na podczenie telefonu. Zarwno radioodtwarzaczem jak i telefonem moemy sterowa za pomoc przyciskw na konsoli centralnej lub na kierownicy. Na dole konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na dwa wysuwane uchwyty na kubki, dwa zagbienia na monety, a pomidzy przednimi fotelami znalaz si wygodny podokietnik pod ktrym ukryto dwuczciowy przepastny schowek.

Rodius oferowany jest w trzech kompletacjach wyposaenia: Crystal, Quartz oraz Sapphire. Testowa, najbogatsza kompletacja wyposaenia zawiera m.in. takie elementy wyposaenia standardowego jak: skrzana tapicerka, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, podgrzewany wieniec kierownicy, przyciemniane szyby tylne, czujnik deszczu czy aluminiowe 17 tarcze k. Lista dostpnych opcji ogranicza si tylko do szyberdachu oraz jednego z piciu metalicznych lakierw.

Silnik i waciwoci jezdne

Dziki napdowi 4WD, 185-milimetrowemu przewitowi i relatywnie wysokim ktom natarcia 19,4 i zejcia 18,6 Rodius pozwoli dojecha wszdzie tam gdzie popularne rodzinne vany nie dadz sobie rady. Doczany napd na przedni o pozwoli nam bezpiecznie porusza si poza asfaltowymi szlakami i zapewni lepsz trakcj na mokrych czy zanieonych drogach. Nie moemy jednak zapomina, e poruszamy si ponad dwutonowym kolosem z bardzo dugim rozstawem osi i standardowymi oponami, wic zjedajc z utwardzonych drg musimy zachowa zdrowy rozsdek. W codziennej miejskiej eksploatacji SsangYong zachowuje si jak typowy rodzinny van. Mikko zestrojone zawieszenie optymalnie niweluje nierwnoci drogi, dwulitrowy diesel zapewnia optymalne osigi, a dobre wyciszenie kabiny pozwala podrowa w komfortowych warunkach. Pod mask Rodiusa pracuje silnik wysokoprny o pojemnoci 1998 cm3, generujcy moc 155KM i moment obrotowy 360 Nm. Wartoci te pozwalaj na sprawne poruszanie si zarwno w warunkach miejskich jak i autostradowych. Do zbyt dynamicznej jazdy nie zachca ani zawieszenie, ktre na szybko pokonywanych zakrtach powoduje due przechyy nadwozia ani leniwie dziaajca piciostopniowa automatyczna skrzynia biegw. Po kadych przejechanych 100 km w miecie w baku SsangYonga ubywa ok. 11 litrw oleju napdowego. W trasie zapotrzebowanie na paliwo zmniejsza si do ok. 8 litrw/ 100 km. Podczas eksploatacji w warunkach miejskich daj o sobie zna ponadnormatywne wymiary Rodiusa, dua rednica skrtu i brak kamery cofania - w standardzie s tylko czujniki cofania.

Podsumowanie

Ceny terenowego vana zaczynaj si od 99 tys. z. Dla porwnania za siedmioosobowego Forda Galaxy z silnikiem wysokoprnym musimy zapaci 112 450 z, Fiat Fremont w podobnej konfiguracji kosztuje 124 500 z, a aby sta si wacicielem Renault Espace musimy wyda 134 100 z. Rodius moe zainteresowa wic tych klientw dla ktrych najwaniejsza bdzie jak najnisza cena zakupu oraz ch posiadania nieszablonowego, egzotycznego modelu.

Dane techniczne

Silnik diesel
- Pojemno skokowa 1998 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 114 (155) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 360 w zakresie od 1500 - 2800 obrotw

Pojemno zbiornika paliwa: 80l

Wymiary
- Dugo (mm) 5130
- Wysoko (mm) 1850
- Szeroko bez lusterek (mm) 1915

Napd
- 4WD

Ukad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Koa i opony
- Wymiary opon standardowych 235/60 R17
- Standardowe obrcze k 17 (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy ok 2200
- Dopuszczalna masa cakowita pojazdu 2850

Pojemno baganika: 875 l

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Sapphire. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

ABS - system zapobiegajcy blokowaniu k podczas hamowania
Air quality control system (AQS
Alarm
Aluminiowe obrcze k 17"
ARP - system zapobiegajcy dachowaniu
Automatyczne ryglowanie drzwi
Centralna konsola z miejscem na kubek oraz telefon komrkowy
Chromowany grill przedni
Czujniki cofania z trzystopniowym sygnaem alarmowym
EBD - system elektronicznego rozdziau siy hamowania
Elektroniczny wywietlacz LED - Supervision cluster
Emergency Brake Assist (EBA
ESP - system elektronicznej kontroli jazdy
Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamici pooenia
Fotochromatyczne lusterko wewntrzne
Goniki 6 szt.
Immobiliser
Klamki w kolorze nadwozia
Komputer pokadowy
Lampki do czytania dla kierowcy i pasaera
Lusterka w kolorze nadwozia
Lusterka zewntrzne ogrzewane, regulowane elektrycznie
Napinacze pirotechniczne pasw bezpieczestwa
Odmraacz przednich wycieraczek
Opony 235/65 R17
Penowymiarowe kolo zapasowe
Podgrzewane koo kierownicy
Podgrzewane fotele przednie
Poduszki powietrzne boczne przednie
Poduszki powietrzne przednie
Podwjny system klimatyzacji sterowany automatycznie z czujnikiem temperatury zewntrznej oraz wywietlaczem
Przednie i tylne wiata przeciwmgielne
Radioodtwarzacz CD + MP3
Regulowana kolumna kierownicy
Relingi dachowe
Remote Entry System
Schowek na okulary
Schowek w bocznych drzwiach
Skrzana gaka dwigni zmiany biegw
Skrzana kierownica
Sterowanie radiem w kierownicy
Sterowanie skrzyni biegw na kierownicy
Stoliki w fotelach drugiego rzdu
System Bluetooth
Szyby atermiczne
Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
wiata do jazdy dziennej
Tapicerka skrzana
Tempomat "Eco"
Tylny kana wentylacyjny dla lepszej cyrkulacji powietrza
Tylny spoiler z dodatkowym wiatem stopu
Wejcie USB + AUX
Wyjmowany trzeci rzd siedze
Wykoczenie wntrza "Tiffany"
Wysuwane uchwyty kubkw

Wyposaenie dodatkowe:
Lakier metalik

Tekst i zdjcia: Dariusz Wooszka Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 06.0416.04.2014r.

Serdecznie dzikujemy firmie SsangYong Motors Polska Sp. z o.o. za udostpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

08.07.2014

> > > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>