Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test SsangYong Rodius 2.0 e-XDi Sapphire

Niezwykle dynamiczny rozwój rynku motoryzacyjnego, rosn¹ca konkurencja i coraz wiêksze oczekiwania klientów wymuszaj¹ na producentach poszukiwanie kolejnych nisz rynkowych. Dziêki temu w ostatnich dekadach debiutowa³y SUV’y, uterenowione coupe czy crossovery. Koreañska marka SsangYong do³¹cza do wyœcigu o wzglêdy klientów poszukuj¹cych niekonwencjonalnych i nowatorskich rozwi¹zañ i proponuje Rodiusa - po³¹czenie rodzinnego vana z samochodem terenowym.

Wygl¹d zewnêtrzny

Pierwsza generacja Rodiusa debiutowa³a w 2004 roku. Nie zdoby³a popularnoœci na rynku przede wszystkim ze wzglêdu na odwa¿n¹ i kontrowersyjn¹ urodê. Druga ods³ona po³udniowokoreañskiego terenowego vana pojawi³a siê w ubieg³ym roku i równie¿ prze³amuje obowi¹zuj¹ce konwencje stylistyczne. Rodius jest du¿y i nieproporcjonalny. Pod wzglêdem rozmiarów detronizuje popularne vany. Jest d³u¿szy o 242 mm od Fiata Fremonta, o 269 mm od Renault Grand Espace i a¿ o 310 mm od Forda Galaxy. W parze z imponuj¹c¹ d³ugoœci¹ - 5130 mm idzie równie¿ okaza³a wysokoœæ – 1850 mm i szerokoœæ - 1915 mm. Niestety ponadstandardowe wymiary zewnêtrzne maj¹ negatywny wp³yw na jego design zewnêtrzny. W profilu koreañczyka zwracaj¹ uwagê masywne drzwi, du¿e okna i zbyt ciê¿ki, przesadny ty³. Tylna czêœæ nadwozia nie jest spójna z reszt¹ karoserii i tak jak w pierwszej ods³onie egzotycznego vana zbiera najwiêcej niepochlebnych opinii. Front SsangYonga jest bardziej zachowawczy i tworz¹ go: obszerny chromowany wlot powietrza, du¿e reflektory przednie z charakterystycznymi poziomymi kierunkowskazami i zderzak z wkomponowanymi œwiat³ami przeciwmgielnymi. Design zewnêtrzny Rodiusa mo¿e siê podobaæ lub nie, ale na pewno nikt nie przejdzie obok tej niekonwencjonalnej konstrukcji obojêtnie.

Wnêtrze pojazdu

W ponad piêciometrowym vanie mo¿e podró¿owaæ a¿ siedem osób. Podgrzewane fotele przednie s¹ wygodne i komfortowe, a fotel kierowcy posiada regulacjê elektryczn¹ z pamiêci¹ ustawienia. W drugim rzêdzie równie¿ znajduj¹ siê pe³nowymiarowe, indywidualne siedziska dla dwóch osób. W ostatnim rzêdzie na obszernej kanapie zarezerwowano miejsce dla trzech osób. W praktyce bêdzie tam podró¿owa³a wygodnie trójka dzieci lub dwie osoby doros³e. Podkreœlenia wymaga fakt, ¿e nawet pasa¿erowie o wzroœcie ok. 180 cm bêd¹ wygodnie siedzieli w trzecim rzêdzie, co jest rzadkoœci¹ w zdecydowanej wiêkszoœci siedmioosobowych samochodów. Dodatkowym atutem koreañskiego modelu jest du¿a funkcjonalnoœæ przestrzeni pasa¿erskiej. Fotele w pierwszym i drugim rzêdzie rozk³adaj¹ siê tworz¹c wygodne le¿anki. Praktyczne stoliki znajdziemy w oparciach przednich foteli i po z³o¿eniu oparæ w drugim rzêdzie. Tyln¹ kanapê mo¿emy z³o¿yæ lub ca³kowicie zdemontowaæ powiêkszaj¹c pojemnoœæ baga¿nika z 875 litrów do 1975 litrów. Uzupe³nieniem przestronnej kabiny i du¿ej przestrzeni baga¿owej s¹ liczne schowki, uchwyty, pó³ki i wieszaki.

Po zajêciu miejsca kierowcy od razu zwraca uwagê centralne umiejscowienie zegarów analogowych i nietypowy wyœwietlacz przed kierownic¹. Przed oczami kierowcy na ekranie komputera pok³adowego prezentowana jest m.in. aktualna prêdkoœæ jazdy, œrednie zu¿ycie paliwa, pozosta³y zasiêg oraz wszelkie kontrolki informacyjne i ostrzegawcze. Na szycie konsoli centralnej umieszczono zestaw czterech analogowych zegarów, które informuj¹ o temperaturze cieczy ch³odz¹cej, poziomie paliwa w baku, prêdkoœci obrotowej sinika oraz ponownie o aktualnej prêdkoœci z jak¹ porusza siê pojazd. Pod zestawem wskaŸników znalaz³ siê panel radioodtwarzacza oraz klimatyzacji. Automatyczna klimatyzacja dziêki kana³om wentylacyjnym poprowadzonym w pod³odze i w suficie szybko i skutecznie radzi sobie ze sch³odzeniem wnêtrza. Szeœciog³oœnikowy system audio z archaicznym wyœwietlaczem wyposa¿ony jest w gniazda USB i AUX oraz system Bluetooth pozwalaj¹cy na pod³¹czenie telefonu. Zarówno radioodtwarzaczem jak i telefonem mo¿emy sterowaæ za pomoc¹ przycisków na konsoli centralnej lub na kierownicy. Na dole konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na dwa wysuwane uchwyty na kubki, dwa zag³êbienia na monety, a pomiêdzy przednimi fotelami znalaz³ siê wygodny pod³okietnik pod którym ukryto dwuczêœciowy przepastny schowek.

Rodius oferowany jest w trzech kompletacjach wyposa¿enia: Crystal, Quartz oraz Sapphire. Testowa, najbogatsza kompletacja wyposa¿enia zawiera m.in. takie elementy wyposa¿enia standardowego jak: skórzana tapicerka, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, podgrzewany wieniec kierownicy, przyciemniane szyby tylne, czujnik deszczu czy aluminiowe 17” tarcze kó³. Lista dostêpnych opcji ogranicza siê tylko do szyberdachu oraz jednego z piêciu metalicznych lakierów.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Dziêki napêdowi 4WD, 185-milimetrowemu przeœwitowi i relatywnie wysokim k¹tom natarcia 19,4° i zejœcia 18,6° Rodius pozwoli dojechaæ wszêdzie tam gdzie popularne rodzinne vany nie dadz¹ sobie rady. Do³¹czany napêd na przedni¹ oœ pozwoli nam bezpiecznie poruszaæ siê poza asfaltowymi szlakami i zapewni lepsz¹ trakcjê na mokrych czy zaœnie¿onych drogach. Nie mo¿emy jednak zapominaæ, ¿e poruszamy siê ponad dwutonowym kolosem z bardzo d³ugim rozstawem osi i standardowymi oponami, wiêc zje¿d¿aj¹c z utwardzonych dróg musimy zachowaæ zdrowy rozs¹dek. W codziennej miejskiej eksploatacji SsangYong zachowuje siê jak typowy rodzinny van. Miêkko zestrojone zawieszenie optymalnie niweluje nierównoœci drogi, dwulitrowy diesel zapewnia optymalne osi¹gi, a dobre wyciszenie kabiny pozwala podró¿owaæ w komfortowych warunkach. Pod mask¹ Rodiusa pracuje silnik wysokoprê¿ny o pojemnoœci 1998 cm3, generuj¹cy moc 155KM i moment obrotowy 360 Nm. Wartoœci te pozwalaj¹ na sprawne poruszanie siê zarówno w warunkach miejskich jak i autostradowych. Do zbyt dynamicznej jazdy nie zachêca ani zawieszenie, które na szybko pokonywanych zakrêtach powoduje du¿e przechy³y nadwozia ani leniwie dzia³aj¹ca piêciostopniowa automatyczna skrzynia biegów. Po ka¿dych przejechanych 100 km w mieœcie w baku SsangYonga ubywa ok. 11 litrów oleju napêdowego. W trasie zapotrzebowanie na paliwo zmniejsza siê do ok. 8 litrów/ 100 km. Podczas eksploatacji w warunkach miejskich daj¹ o sobie znaæ ponadnormatywne wymiary Rodiusa, du¿a œrednica skrêtu i brak kamery cofania - w standardzie s¹ tylko czujniki cofania.

Podsumowanie

Ceny terenowego vana zaczynaj¹ siê od 99 tys. z³. Dla porównania za siedmioosobowego Forda Galaxy z silnikiem wysokoprê¿nym musimy zap³aciæ 112 450 z³, Fiat Fremont w podobnej konfiguracji kosztuje 124 500 z³, a aby staæ siê w³aœcicielem Renault Espace musimy wydaæ 134 100 z³. Rodius mo¿e zainteresowaæ wiêc tych klientów dla których najwa¿niejsza bêdzie jak najni¿sza cena zakupu oraz chêæ posiadania nieszablonowego, egzotycznego modelu.

Dane techniczne

Silnik – diesel
- Pojemnoœæ skokowa – 1998 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 114 (155) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 w zakresie od 1500 - 2800 obrotów

PojemnoϾ zbiornika paliwa: 80l

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 5130
- Wysokoœæ (mm) – 1850
- Szerokoœæ bez lusterek (mm) – 1915

Napêd
- 4WD

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 235/60 R17
- Standardowe obrêcze kó³ – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – ok 2200
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 2850

Pojemnoœæ baga¿nika: 875 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Sapphire. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS - system zapobiegaj¹cy blokowaniu kó³ podczas hamowania
• Air quality control system (AQS
• Alarm
• Aluminiowe obrêcze kó³ 17"
• ARP - system zapobiegaj¹cy dachowaniu
• Automatyczne ryglowanie drzwi
• Centralna konsola z miejscem na kubek oraz telefon komórkowy
• Chromowany grill przedni
• Czujniki cofania z trzystopniowym sygna³em alarmowym
• EBD - system elektronicznego rozdzia³u si³y hamowania
• Elektroniczny wyœwietlacz LED - “Supervision” cluster
• Emergency Brake Assist (EBA
• ESP - system elektronicznej kontroli jazdy
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamiêci¹ po³o¿enia
• Fotochromatyczne lusterko wewnêtrzne
• G³oœniki 6 szt.
• Immobiliser
• Klamki w kolorze nadwozia
• Komputer pok³adowy
• Lampki do czytania dla kierowcy i pasa¿era
• Lusterka w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnêtrzne ogrzewane, regulowane elektrycznie
• Napinacze pirotechniczne pasów bezpieczeñstwa
• Odmra¿acz przednich wycieraczek
• Opony 235/65 R17
• Pe³nowymiarowe kolo zapasowe
• Podgrzewane ko³o kierownicy
• Podgrzewane fotele przednie
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki powietrzne przednie
• Podwójny system klimatyzacji sterowany automatycznie z czujnikiem temperatury zewnêtrznej oraz wyœwietlaczem
• Przednie i tylne œwiat³a przeciwmgielne
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Regulowana kolumna kierownicy
• Relingi dachowe
• Remote Entry System
• Schowek na okulary
• Schowek w bocznych drzwiach
• Skórzana ga³ka dŸwigni zmiany biegów
• Skórzana kierownica
• Sterowanie radiem w kierownicy
• Sterowanie skrzyni¹ biegów na kierownicy
• Stoliki w fotelach drugiego rzêdu
• System Bluetooth
• Szyby atermiczne
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Œwiat³a do jazdy dziennej
• Tapicerka skórzana
• Tempomat "Eco"
• Tylny kana³ wentylacyjny dla lepszej cyrkulacji powietrza
• Tylny spoiler z dodatkowym œwiat³em stopu
• Wejœcie USB + AUX
• Wyjmowany trzeci rz¹d siedzeñ
• Wykoñczenie wnêtrza "Tiffany"
• Wysuwane uchwyty kubków

Wyposa¿enie dodatkowe:
• Lakier metalik

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 06.04–16.04.2014r.

Serdecznie dziêkujemy firmie SsangYong Motors Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

08.07.2014

> > > > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>