Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Ligier JS50 Elegance


W 1968 roku francuski kierowca rajdowy Guy Ligier otworzył w miejscowości Magny-Cours firmę motoryzacyjną, która przyjęła nazwę jej założyciela. Na początku swojej działalności specjalizowała się w budowie samochodów Formuły 1, obecnie jednak jest największym na świecie producentem mikrosamochodów. Pierwsze tego typu pojazdy opracowano w 1980 roku. Charakteryzowały się prostą dość prymitywną konstrukcją. Przełom w produkcji nastąpił w 2010 roku w chwili, gdy marka Ligier przejęła firmę Microcar oraz wprowadziła technologię produkcji IXO specjalnie opracowaną dla marki Ligier. Testowany model JS 50 Elegance należy do najnowszej gamy aut zaprezentowanych przez francuskiego producenta w roku 2014. Nazwę JS modele otrzymały, aby uczcić pamięć kierowcy wyścigowego Josepha Schlessera, który był przyjacielem założyciela marki Ligier. Atutem pojazdów jest bez wątpienia możliwość kierowania nimi przez osoby posiadające zaledwie uprawnienia kategorii prawa jazdy AM do prowadzenia pojazdów z grona „czterokołowców lekkich”. Taki rodzaj uprawnień można zdobyć zdając egzamin już w wieku 14 lat. Czterokołowiec lekki to pojazd, którego masa własna nie przekracza 350 kg a jego prędkość ograniczona jest do 45km/h. Taki właśnie jest testowany model. JS 50 to mały dwuosobowy pojazd miejski. Oferowany jest w aż sześciu odmianach: Club, L Club, Elegance, L Elegance, RC Club oraz RC Elegance. Jak na tego typu pojazd oferta jest bardzo zróżnicowana, uzupełnia ją możliwość zastosowania do napędu jednego z dwóch dwucylindrowych silników wysokoprężnych: pojemności skokowe 505 ccm lub 480 ccm obydwa o mocy 4kW.


Wygląd zewnętrzny

Trzydrzwiowy, dwuosobowy hatchback Ligier JS 50 charakteryzuje się nowoczesną stylistyką zewnętrzną. Konstrukcja bryły wykonana ze stopów aluminium gwarantuje odpowiednią wytrzymałość i sztywność nadwozia oraz odporność na wstrząsy. Auto z założenia ma być bezpieczne, dlatego drzwi boczne zostały dodatkowo wzmocnione przez wyposażenie ich w element konstrukcyjny odpowiedzialny za częściowe przejęcie energii uderzenia bocznego podczas kolizji. Elementy poszycia wykonane zostały z tworzywa sztucznego ABS, co pozwoliło na dowolne ich kształtowanie i uzyskanie atrakcyjnego wizerunku. Life-stylowy design w przeciwieństwie do właściwości jezdnych charakteryzuje się sportowym wyglądem i trudno nie zwrócić na niego uwagi. Wysoki, masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi światłami jazdy dziennej LED, okrągłymi światłami przeciwmgielnymi, duża trapezowa krata wlotu powietrza oraz reflektory przednie ze znajdującymi się pod nimi chromowanymi listwami nadają nadwoziu niepowtarzalny dynamiczny charakter. Przyciemniane szyby tylne boczne, szeroka chromowana listwa drzwiowa oraz 15 calowe aluminiowe tarcze kół powodują, że sylwetka patrząc na nią z boku wygląda równie okazale jak przód. Spoiler dachowy z wkomponowanym światłem stop, czarne błyszczące wykończenie dolne zderzaka tylnego z chromowaną obwódką i dwoma końcówkami układu wydechowego podkreślają dynamiczny design bryły auta. Nowatorską stylistykę uzupełnia możliwość zamówienia dachu w innym kolorze niż barwa nadwozia. JS 50 na drodze swoim wyglądem zwraca uwagę nie tylko wśród kierowców innych aut, ale również przechodniów. Atrakcyjny wygląd powinien w szczególności przypaść do gustu głównie młodym osobom.


Wnętrze pojazdu

Ze względu na gabaryty zewnętrzne auta wnętrze modelu JS 50 może wydawać się niewielkie i ciasne. Po zajęciu miejsc zarówno kierowca jak i pasażer nie powinni odczuwać dyskomfortu ze względu na obszerność kabiny, w pojeździe miejsca jest pod dostatkiem. Łatwość wchodzenia do środka zapewniają dość szerokie drzwi a fotele zapewniają komfort na naprawdę dobrym poziomie. Kierowca ma do dyspozycji bardzo estetycznie wykonaną, pokrytą miękką skórą kierownicę, która podobnie jak w samochodach sportowych została spłaszczona w dolnej części. Przed nią znajduje się duży półokrągły elektroniczny wyświetlacz prędkościomierza, dookoła którego rozmieszczone zostały pozostałe kontrolki. W testowanym pojeździe deska rozdzielcza została rozdzielona szeroką wstawką w kolorze dachu pojazdu w jej centralnej części. Wkomponowano w niej panel systemu przewietrzania i ogrzewania pojazdu oraz zamontowany został radioodtwarzacz CD/MP3 z wyświetlaczem, który obsługuje również kamerę cofania. Bogate wyposażenie w wersji Elegance może zaskakiwać. Dwukolorowa tapicerka łącząca imitację skóry z materiałem i wyszytymi inicjałami JS, elementy wykończeniowe wnętrza chromowane oraz w kolorze czarny heban oraz białe wstawki, które nawiązują do koloru dachu to cechy stylistyczne prezentowanego modelu. Design kabiny może nie jest taki nowatorski jak nadwozia, ale występuje wiele detali, które do niej nawiązują i uzupełniają całość stylistyki pojazdu. Pojazdem z pewnością możemy wybrać się na zakupy, dysponuje ono dość sporym jak na jego wielkość bagażnikiem. Standardowa objętość przestrzeni bagażowej wynosi 320 litrów do wysokości półki tylnej, po jej zdemontowaniu wzrasta do 620 litrów.


Silnik i właściwości jezdne

Dostawcą silników do czterokołowców Ligier jest włoska firma Lombardii. Prezentowany model napędzany jest najnowszą dwucylindrową, wysokoprężną jednostką napędową o pojemności skokowej 480 ccm, która przy 3200 obr./min osiąga swoją maksymalną moc 4 kW. Charakteryzuje się ona momentem 26 Nm już przy 1400 obr./min. Silnik jest nie tylko ekonomiczny, ale i ekologiczny. Jak podaje producent spalanie oleju napędowego na odcinku 100 km jest na poziomie 2,5 litra a emisja CO2 to jedyne 65 g/km. Silnik wyróżnia się najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi. Cechy te to aluminiowy blok, podwójny wałek układu rozrządu oraz zasilanie poprzez elektronicznie sterowany bezpośredni wtrysk paliwa (system Common Rail). Maksymalna prędkość pojazdu ze względu na ograniczenia homologacyjne ograniczona została do 45km/h z tego powodu nie możemy poruszać się pojazdem po drogach ekspresowych i autostradach gdzie ustalona jest minimalna prędkość, z jaką powinniśmy się poruszać. Francuski czterokołowiec natomiast nieźle radzi sobie w ruchu miejskim i do swojej maksymalnej prędkości przyśpiesza dość sprawnie. Napęd na przednią oś przekazywany jest za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów (przekładnia pasowa). Stosunkowo poprawnie działa układ zawieszenia pojazdu, którego konstrukcja składa się: z przodu – kolumny McPherson a z tyłu niezależne wahacze. Cechą pojazdu jest łatwość manewrowania a to dzięki jego niewielkim gabarytom. Ułatwieniem przy parkowaniu jest bez wątpienia zastosowana w prezentowanym modelu kamera cofania. Wydajność i elastyczność układu napędowego oraz skuteczny, tarczowy układ hamulcowy to elementy charakteryzujące właściwości jezdne pojazdu.


Podsumowanie

Ligier JS 50 to pojazd przeznaczony głównie dla osób, które posiadają uprawnienia kategorii prawa jazdy AM. Wynika z nich, że pojazdem zaliczanym do czterokołowców, którego masa nie przekracza 350 kg oraz prędkość maksymalna wynosi 45 km/h można poruszać się po ukończeniu zaledwie 14 roku życia. Oznacza to, że już gimnazjalista może poruszać się prezentowanym modelem w terenie zabudowanym i zbierać doświadczenie w ruchu ulicznym. Model jest alternatywą dla skutera, ma jednak nad nim przewagę można zabrać przyjaciela i nie zabraknie w nim miejsca na ewentualne zakupy. Atutem JS 50 są bogata kompletacja wyposażenia, niewielkie zapotrzebowanie na paliwo oraz design powodujący, że nikt nie przejdzie obok auta nie zwracając nie niego uwagi. Ciekawa oferta firmy Minicar Polska Sp. z o. o., która jest importerem marek Microcar i Ligier w Polsce ma za zadanie zagospodarować nowo powstałą niszę na rynku motoryzacyjnym. Jedynym słabą stroną produktu francuskiego producenta może okazać się cena. Zakup najtańszej wersji JS 50 Club wiąże się z wydatkiem rzędu 41 500 złotych. Nabywając czterokołowca marki Ligier rodzice przestają być kierowcami i szoferami swoich dzieci, a one same stają się bardziej samodzielne.


Dane techniczne testowanego pojazdu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) – 480
• Maksymalna moc kW przy (obr./min) – 4 przy 3200
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 26 przy 1400
• Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 45

Zużycie paliwa
• 2,5 l/100 km
• Emisja CO2 (g/km) – 65

Pojemność zbiornika paliwa
• litrów

Wymiary
• Długość (mm) – 2825
• Szerokość (mm) – 1561
• Wysokość (mm) – 1372
• Promień skrętu (m) – 8,8

Napęd
• Przedni


Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 155/60 R15
• Standardowe obręcze kół (") - 15

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 350

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 320
• Maksymalna (litry – 620

Kompletacja wyposażenia
Prezentowany pojazd wyposażony jest między innymi w:

• Aktywne zawieszenie
• Antypoślizgowe wykończenie na konsoli środkowej
• Boczne wykończenie foteli w kolorze czarno-białym, stylizowanym na skórzane
• Boczne wykończenie wewnętrzne drzwi z elementami z tkaniny
• Centralne zamykanie drzwi przez zdalne sterowanie
• Centrum deski rozdzielczej Dual Drive w kolorze czarny heban
• Czerwone zaciski hamulcowe
• Czujniki parkowania – tylne
• Dodatkowe schowki (w tym miejsce na napoje)
• Dodatkowe wyciszenie silnika
• Dodatkowy tylny spojler aerodynamiczny
• Drzwi kierowcy i pasażera podwójnie wzmocnione
• Drzwi kierowcy i pasażera z systemem ochrony przed uderzeniem bocznym
• Dywaniki z przodu
• Elektryczne otwieranie szyb
• Elementy chromowane (tylny zderzak, rura wydechowa, wstawki pod przednie reflektory)
• Elementy chromowane przy głównym wyświetlaczu
• Fotel kierowcy regulowany (odległość, kąt pochylenia)
• Fotel pasażera regulowany (kąt pochylenia)
• Gniazdo 12V
• Hamulce tarczowe z tyłu i z przodu
• Immobilizer
• Kamera cofania z zestawem multimedialnym
• Kierownica sportowa z elementami chromowanymi
• Klamki wewnętrzne chromowane
• Kolumn kierownicy regulowana
• Lusterka w kolorze czarnym, z elementami chromowanymi
• Lusterko wewnętrzne anty-odblaskowe
• Opony 155/60 R15 z dodatkową boczną ochroną
• Osłona przeciwsłoneczna kierowcy i pasażer
• Podgrzewana przednia szyba
• Podgrzewane lusterka boczne
• Podsufitka w kolorze szarym
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Podwozie „Ixotech”
• Przedni zderzak o strukturze plastra miodu w kolorze czarnym, chromowany
• Przyciemniane szyby panoramiczne
• Radio samochodowe Stereo CD/MP3/Aux, cztery głośniki
• Reflektory przeciwmgielne z otoczką czarny heban
• Regulowane zagłówki dla kierowcy i pasażera
• Sygnał dźwiękowy przypominający o włączonych światłach
• Światła przednie do jazdy dziennej w technologii LED
• Tapicerka czarno-biała, stylizowana na skórzaną, z oznaczeniem JS50
• Tarcze kół sportowe, aluminiowe o średnicy 15 cali
• Tylna szyba z systemem zraszania
• Tylny zderzak „Czarny fortepian” w wykończeniu sportowym, z dwoma rurami wydechowymi, elementy chromowane
• Wykończenie deski rozdzielczej w kolorze czarnym
• Wykończenie drzwi oraz panel środkowy „Soft Feel"



Test przeprowadzony w dniach 7-11 maj 2013r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Zdjęcia z powietrza: Łukasz Grzybowski – Xmodel (www.xmodel.com.pl)

Serdecznie dziękujemy firmie Minicar Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 03-07-2015

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>