Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Volvo V60 2.0 D3 Kinetic

„Samochodami kieruj¹ ludzie, dlatego wiod¹c¹ zasad¹ wszystkich dzia³añ firmy Volvo jest - i musi pozostaæ - bezpieczeñstwo” - te s³owa wypowiedziane przez Gustafa Larsona i Assara Gabrielssona za³o¿ycieli Volvo stanowi¹ motto skandynawskiego producenta od kilkudziesiêciu lat. Wœród czterech najwa¿niejszych wartoœci którymi kieruje siê marka Volvo, tj. bezpieczeñstwo, jakoœæ, wzornictwo i dba³oœæ o œrodowisko naturalne, to zawsze bezpieczeñstwo by³o priorytetem. Dziêki bogatej historii wprowadzania innowacji w tej dziedzinie, Volvo od dziesiêcioleci jest synonimem bezpiecznego samochodu. Laminowana szyba przednia wprowadzona w 1944 roku, trzypunktowe pasy bezpieczeñstwa jako standard w 1959 roku oraz pierwsze pasy bezpieczeñstwa na tylnych siedzeniach w 1967 roku to elementy, które w obecnych czasach s¹ uzupe³niane przez system SIPS - uk³ad ochrony przed uderzeniami bocznymi, WHIPS - uk³ad ochrony krêgów szyjnych, BLIS - uk³ad informuj¹cy o martwym polu, b¹dŸ City Safety – system zapobiegaj¹cy kolizjom przy niskich prêdkoœciach.

Skandynawska firma by³a postrzegana jako producent samochodów bezpiecznych, ale pod wzglêdem wzornictwa raczej zachowawczych i stonowanych. O Volvo mo¿na by³o powiedzieæ, ¿e jest eleganckie, presti¿owe, ekskluzywne, ale wygl¹d nie wzbudza³ emocji. Design marki zosta³ odœwie¿ony wraz z wprowadzeniem modeli z serii XC oraz C30, które jak siê okaza³o by³y tylko preludium do œwietnych i nowatorskich stylistycznie S60 oraz V60.

Producent z Goeteborga w 2010 roku sprzeda³ w Polsce 5088 aut, co daje mu 11% wzrost sprzeda¿y w porównaniu do roku poprzedniego. Najlepiej sprzedawanym modelem okaza³ siê XC60 obok którego w trzecim i czwartym kwartale 2010 roku klienci najchêtniej wybierali S60. Tylko w ci¹gu piêciu miesiêcy sprzedano 418 egzemplarzy nowego sedana Volvo. Wprowadzenie praktyczniejszej odmiany kombi – V60 zwiastuje jeszcze wiêkszy wzrost zainteresowania szwedzk¹ mark¹ wœród polskich klientów.

Wygl¹d zewnêtrzny

Du¿e logo Volvo nawi¹zuj¹ce do symbolu ¿elaza tym razem widnieje na sportowym kombi V60. Czêsto po udanym stylistycznie sedanie producent prezentuje limuzynê z „doczepionym” baga¿nikiem, co w rezultacie daje przeciêtne kombi. Tym razem jest zupe³nie odwrotnie. Pomimo tego, ¿e nadwozie S60 bardzo mi siê podoba, pod wzglêdem stylistycznym przegrywa z kretesem z V60. Szwedzi zrobili naprawdê piêkne i eleganckie kombi. Jest bardzo prawdopodobne, ¿e ze wzglêdu na wygl¹d klienci nie potrzebuj¹cy wiêkszego baga¿nika i tak bêd¹ wybierali V60. Nowe kombi wygl¹da lekko i zwinnie, przyci¹ga wzrok. Nie utraci³o te¿ nic z elegancji sedana pomimo zwiêkszonej praktycznoœci. Potê¿ny przedni b³otnik z podwójnymi reflektorami przechodzi w maskê z przet³oczeniami i mocno pochylon¹ szybê przedni¹. Nowa „twarz” Volvo nabra³a nowoczesnoœci, jest bardziej op³ywowa ni¿ np. V50. £agodne poprowadzenie linii dachu i okien pozwoli³o sprytnie wkomponowaæ wiêkszy ni¿ w sedanie baga¿nik w taki sposób, ¿e ³adnie wspó³gra z ca³¹ bry³¹ nadwozia. Charakterystyczne dla szwedzkich kombi pod³u¿ne œwiat³a tylne, dwukolorowy zderzak oraz stanowi¹cy niejako zwieñczenie spoiler ze œwiat³em stop, tworz¹ harmonijny i estetyczny ty³ nadwozia.

Dla bardziej wymagaj¹cych klientów Volvo przygotowa³o specjaln¹ wersjê R-Design, któr¹ charakteryzuj¹ np. 18 calowe aluminiowe felgi i podwójny uk³ad wydechowy zakoñczony chromowanymi nak³adkami. W œrodku wykoñczenie R-Design obejmuje m.in. sportow¹ kierownicê, skórzan¹ tapicerkê i inne elementy, które przypadn¹ do gustu kierowcom lubi¹cym kombi o bardziej agresywnym stylu.

Wnêtrze samochodu

Volvo V60 w œrodku wita nas be¿ow¹ materia³ow¹ tapicerk¹, która dobrze komponuje siê z czarnymi wysokiej jakoœci plastikami. Dwukolorowe wnêtrze, pomijaj¹c aspekt praktycznoœci jasnej tapicerki wygl¹da wytwornie i szlachetnie. Za typow¹ dla Volvo cienk¹ konsol¹ centraln¹ skierowan¹ w stronê kierowcy znajdziemy praktyczn¹ pó³kê. Cztery g³ówne pokrêt³a odpowiedzialne za sterowanie klimatyzacj¹, nawiewem, komputerem pok³adowym i radioodtwarzaczem s¹ ³atwe w obs³udze i wygodne w codziennym u¿ytkowaniu. Genialna w swojej prostocie sylwetka siedz¹cego pasa¿era na konsoli centralnej s³u¿y do sterowania kierunkiem nawiewu powietrza. Na szczycie konsoli centralnej znajduje siê 7 calowy wyœwietlacz na którym oprócz informacji z radioodtwarzacza i klimatyzacji w wygodny sposób mo¿emy aktywowaæ lub dezaktywowaæ dzia³anie systemów bezpieczeñstwa. System Audio High Performance Multimedia wyposa¿ony w osiem wysokiej jakoœci g³oœników, odtwarzacz DVD, zestaw telefoniczny oraz system Bluetooth skutecznie umila podró¿. W wyposa¿eniu opcjonalnym mo¿emy domówiæ równie¿ zestaw multimedialny RSE w sk³ad którego wchodz¹ dwa 7 calowe monitory wbudowane w zag³ówki przednich foteli z niezale¿nie dzia³aj¹cymi odtwarzaczami DVD oraz s³uchawkami bezprzewodowymi.

Deska rozdzielcza to dwa du¿e zegary obrotomierza i prêdkoœciomierza w œrodku których znajduj¹ siê wyœwietlacze komputera pok³adowego przypominaj¹ce te stosowane w Mercedesie. Kierownica V60 pokryta jest skór¹ i dziêki swojemu wyprofilowaniu dobrze le¿y w d³oniach, a przemyœlane rozmieszczenie na niej przycisków do sterowania radiem, telefonem i tempomatem u³atwia sprawne korzystanie z tych urz¹dzeñ.

Przednie obszerne fotele oraz dobrze wyprofilowana tylna kanapa pozwol¹ podró¿owaæ wygodnie nawet wysokim osobom. Wewn¹trz cztery doros³e osoby nie bêd¹ narzeka³y na brak miejsca nad g³owami i na kolana. Pod³okietnik przedni w którym wygospodarowano obszerny schowek i z³¹cze USB oraz tylny ze schowkiem i miejscem na napoje podnosz¹ komfort podró¿y.

Ca³e wnêtrze nowego Volvo jest wolne od alergenów dziêki Pakietowi Czystego Wnêtrza (Clean Zone Interior Package – Pakiet Czystej Strefy Wewnêtrznej). Wszystkie rodzaje materia³ów zastosowanych w kabinie zosta³y zbadane pod k¹tem obecnoœci substancji szkodliwych dla zdrowia i wywo³uj¹cych alergie. O czystoœæ powietrza we wnêtrzu dba uk³ad Interior Air Quality System – System Jakoœci Powietrza Wewn¹trz Auta, monitoruj¹cy poziom tlenków wêgla, dwutlenków azotu i ozonu, który w razie koniecznoœci zamyka dop³yw powietrza z zewn¹trz.

Nadwozie V60 oprócz obszernego przedzia³u pasa¿erskiego kryje równie¿ funkcjonalny baga¿nik. Za dzielon¹ w proporcjach 40/20/40 tyln¹ kanap¹ zajdziemy przestrzeñ ³adunkow¹ o pojemnoœci 430 litrów. Po z³o¿eniu oparcia otrzymujemy idealnie p³ask¹ przestrzeñ ³adunkow¹. Baga¿nik sprawia wra¿enie p³ytkiego za spraw¹ podwójnej pod³ogi po uniesieniu której znajdziemy praktyczne przegródki w których mo¿emy przewoziæ mniejsze rzeczy.

W samochodzie za 140 tys. z³ nie wspominam o regulowanych elektrycznie szybach czy wspomaganiu kierownicy, gdy¿ jest to podstawa w tej klasie pojazdów. Warto natomiast wspomnieæ o innowacyjnych systemach, które wp³ywaj¹ na bezpieczeñstwo podró¿nych. S¹ to np. systemy SIPS oraz WHIPS. Side Impact Protection System rozprasza energiê uderzenia tak, aby ominê³a ona pasa¿erów, zabezpiecza podró¿uj¹cych przed skutkami uderzeñ bocznych. Whiplash Protection System to ochrona przed urazami krêgów szyjnych poprzez odkszta³cenie fotela oraz przemieszczenie zag³ówka do przodu. Strefy kontrolowanego zgniotu, pasy z napinaczami, ³amana kolumna kierownicy oraz szeœæ poduszek powietrznych to kolejne elementy wp³ywaj¹ce na bezpieczeñstwo jazdy nowym Volvo V60.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pierwsza rzecz która zwraca uwagê podczas jazdy to cisza w kabinie. Volvo jest bardzo dobrze wyciszonym samochodem, wysokoprê¿ny silnik jest prawie nies³yszalny, a wszelkie dŸwiêki z zewn¹trz s¹ dobrze t³umione. Po uruchomieniu silnika za pomoc¹ przycisku Start do dyspozycji mamy 163KM i 400 Nm momentu generowanego przez piêciocylindrowy wyposa¿ony w jedn¹ turbosprê¿arkê silnik. Dwulitrowy silnik rozpêdza V60 do pierwszych 100km/h w 9.4 sekundy, a maksymalny moment dostêpny w przedziale 1400 do 2850 obr./min. zapewni elastycznoœæ na ka¿dym biegu. Œwietne osi¹gi jednostki napêdowej w po³¹czeniu z dobrze wyciszon¹ kabin¹ zmuszaj¹ kierowcê do bacznego obserwowania prêdkoœciomierza. Prêdkoœci rzêdu 150-170 km/h w V60 odczuwane s¹ jak 90-100 km/h w przeciêtnym aucie kompaktowym. Szwedzi informuj¹, ¿e ich rodzinne kombi na ka¿de przejechane 100 km spali w trasie 4.4l, w cyklu mieszanym 5.5l natomiast w mieœcie 7.3l oleju napêdowego. Podczas testu V60 w mieœcie je¿d¿¹c bardzo dynamicznie nigdy nie uda³o mi siê osi¹gn¹æ spalania przekraczaj¹cego 7.5l. Przy mocy prawie 170KM i wadze 1600 kg nale¿y uznaæ to za bardzo dobry wynik. Przy spokojnej eksploatacji w mieœcie mo¿na osi¹gn¹æ spalanie na poziomie 6.5l. Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne zestrojone jest bardzo komfortowo. Nie mo¿na powiedzieæ, ¿e jest przesadnie miêkkie bo zapewnia bezpieczne i stabilne prowadzenie pojazdu. Wszelkie nierównoœci na drodze s¹ bardzo dobrze t³umione.

Szeœciostopniowa skrzynia biegów cechuje siê wysok¹ precyzj¹ dzia³ania i idealnie wspó³pracuje z wysokoprê¿n¹ jednostk¹ napêdow¹. Dobre zestopniowanie skrzyni biegów pozwala w zale¿noœci od potrzeb na bardzo dynamiczn¹ lub oszczêdn¹ jazdê. Przy takiej mocy i momencie obrotowym idealnym rozwi¹zaniem by³by jednak automat.

Oprócz spodziewanych i oczekiwanych w tej klasie pojazdów systemów takich jak ABS, DSTC czy EBA szwedzkie kombi posiada kilka nowatorskich rozwi¹zañ. Pierwszym z nich jest technologia unikania kolizji City Safety. System ten oparty jest na laserze, który przy prêdkoœciach do 30km/h jest w stanie wykryæ ryzyko kolizji z poprzedzaj¹cym samochodem i w przypadku braku reakcji kierowcy automatycznie wy³¹czyæ przepustnicê i aktywowaæ hamulce. Nastêpny system to Drive Alert Control. Uk³ad, który za pomoc¹ kamery cyfrowej monitoruj¹cej drogê przed samochodem oraz mo¿liwoœci monitorowania ruchu kierownicy jest w stanie wykryæ rosn¹ce znu¿enie kierowcy. W takim momencie na wyœwietlaczu wewn¹trz obrotomierza pojawi siê komunikat zalecaj¹cy przerwanie jazdy oraz zostanie aktywowany sygna³ dŸwiêkowy. Natomiast system ostrzegania o kolizji z automatycznym hamowaniem (CWAB) i funkcj¹ wykrywania pieszych jest aktywny zawsze przy przekroczeniu 4km/h i informuje kierowcê o obecnoœci pieszego na drodze samochodu lub zbyt ma³ej odleg³oœci od poprzedzaj¹cego samochodu. W przypadku braku reakcji kierowcy na ostrze¿enia system automatycznie aktywuje hamulce.

Podsumowanie

Dla mi³oœników szwedzkiego luksusu Volvo przygotowa³o a¿ 39 wariantów V60. Do wyboru mamy piêæ silników benzynowych o mocach od 150KM do 304KM oraz dwie jednostki wysokoprê¿ne o mocach 163KM i 205KM. Volvo mo¿emy wyposa¿yæ w szeœciostopniow¹ skrzyniê manualn¹ lub jedn¹ z dwóch szeœciostopniowych skrzyñ automatycznych. Cennik uzupe³nia piêæ poziomów wyposa¿enia: podstawowy, Kinetic, Momentum, Sumum oraz R-Design. Najtañsze V60 producent wyceni³ na 116 tys. z³, zaœ za topow¹ wersjê wyposa¿on¹ w trzylitrowy silnik benzynowy o mocy 304KM musimy zap³aciæ 221 tys. z³. Testowany egzemplarz doposa¿ony w kilka opcji to wydatek rzêdu 144 tys. z³. V60 to samochód posiadaj¹cy zalety presti¿owej limuzyny i praktycznego kombi. Jakoœæ wykoñczenia, nacisk po³o¿ony na bezpieczeñstwo, bogate wyposa¿enie oraz przystêpna cena to zalety dziêki którym nowe skandynawskie kombi jest kusz¹c¹ ofert¹ w swojej klasie.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (Diesel)
- PojemnoϾ skokowa Р1984 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120 (163) przy 2900 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 1400-2850,

Osi¹gi,
- Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 9.4,

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7.3,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.4,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.5,
- Emisja CO2 (g/km) – 144.

PojemnoϾ zbiornika paliwa: - 67.5 l.

Wymiary:
- D³ugoœæ (mm) – 4628,
- WysokoϾ (mm) Р1484,
- SzerokoϾ (mm) Р1865
- Szerokoœci (mm) z lusterkami - 2097
- Rozstaw osi (mm) – 2776,
- Rozstaw kó³ przednich (mm) - 1588
- Rozstaw kó³ tylnych (mm) - 1585

Napêd:
- przedni

Uk³ad kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- œrednica zawracania (m) – 11.5,

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/55 R16,
- Standardowe obrêcze kó³ - 16 ,

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1602 kg,
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 2180kg,

Pojemnoœæ baga¿nika:- 430 l.

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Kinetic. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• 5 trzypunktowych pasów bezpieczeñstwa z napinaczami dla wszystkich miejsc
• 5-calowy, kolorowy, ciek³okrystaliczny wyœwietlacz radia z komunikatami w jêzyku polskim
• 6 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasa¿era, dwie poduszki boczne (dwukomorowe), kurtyny powietrzne (IC)
• Audio PERFORMANCE 4x20W 6 g³oœników (1CD), z³¹cze Aux, 5" kolorowy wyœwietlacz LCD
• Autoalarm VOLVO GUARD z czujnikiem przechy³u oraz masowym czujnikiem ruchu
• Barwione szyby
• Boczne œwiat³a obrysowe
• City Safety - uk³ad wspomagania hamowania
• Dodatkowe gniazdo elektryczne (12V) w przestrzeni baga¿owej
• Dynamiczne zawieszenie
• Elektryczna regulacja ustawienia œwiate³
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnêtrzne
• Elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu i z ty³u z funkcj¹ opuszczania i domykania
• Elektrycznie sterowany hamulec postojowy
• Filtr cz¹stek sta³ych DPF
• Gniazdo 12V w przestrzeni baga¿nika
• Gniazdo 12V w tylnej czêœci konsoli centralnej
• Immobilizer ze zmiennym kodem
• Klimatyzacja sterowana elektronicznie dwustrefowa ECC
• Klucz zintegrowany z pilotem centralnego zamka (KIR - Key Integrated Remote)
• Ko³a ze stopów lekkich 16" ODEN 215/55 R16 W
• Komputer pok³adowy
• Lampki do czytania z przodu i z ty³u
• Materia³owe maty pod³ogowe
• Mocowanie fotelika dzieciêcego w systemie ISOFIX na tylnych zewnêtrznych siedzeniach
• Nawiewy w s³upkach œrodkowych (s³upki B)
• Ograniczniki si³y dla pasów bezpieczeñstwa przednich foteli
• Oœwietlenie asekuracyjne Home Safe
• Podgrzewane dysze spryskiwacza
• Pod³okietnik przedni
• Pod³okietnik tylny z uchwytami na kubki i schowkiem
• Podœwietlanie lusterek w os³onach przeciws³onecznych dla kierowcy i pasa¿era
• Podœwietlany i zamykany schowek na rêkawiczki
• Przeciwpy³kowy filtr powietrza
• Przednie fotele regulowane rêcznie
• Rêcznie sk³adane zag³ówki tylnej kanapy
• Roleta baga¿nika
• Schowek w konsoli centralnej i w przednich drzwiach
• Siatka przestrzeni baga¿owej
• Sk³adane oparcie fotela pasa¿era
• Skórzane pokrycie dŸwigni zmiany biegów
• Sterowanie audio z kierownicy
• Strefy kontrolowanego zgniotu
• Sygnalizacja niezapiêtych pasów bezpieczeñstwa dla wszystkich miejsc
• System inteligentnego informowania kierowcy (IDIS - Intelligent Driver Information System)
• System zabezpieczeñ przed skutkami uderzeñ bocznych (SIPS)
• System zabezpieczeñ przed urazami krêgos³upa szyjnego (WHIPS)
• Œwiat³a przednie Volvo DNA (LED)
• Tapicerka tekstylna MELLBYSTRAND
• Trójdzielna kanapa tylna (dzielona w proporcjach 40/20/40)
• Trójramienna kierownica pokryta skór¹
• Trójramienna kierownica regulowana w dwóch p³aszczyznach
• Trzecie, dodatkowe œwiat³o stopu LED
• Uchwyt na bilety parkingowe
• Uchwyty na kubki z przodu
• Uk³ad ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM) z elektronicznym uk³adem rozdzia³u si³ hamowania (EBD – ELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION)
• Uk³ad automatycznej kontroli prêdkoœci
• Uk³ad EBL (Emergency Brake Light) - ostrzeganie innych u¿ytkowników drogi o gwa³townym hamowaniu
• Uk³ad kontroli stabilnoœci dynamicznej kontroli trakcji (DSTC - Dynamic Stability and Traction Control)
• Uk³ad recyrkulacji powietrza wewn¹trz samochodu
• Uk³ad RSC (Roll Stability Control)
• Uk³ad stabilizacji przechy³u Advanced Stability Control z kontrol¹ przechy³u nadwozia
• Uk³ad szybkiego nagrzewania wnêtrza PTC (Positive Temperature Control)
• Uk³ad wspomagania nag³ego hamowania EBA
• WskaŸnik temperatury zewnêtrznej
• Wykoñczenie wnêtrza CHARCOAL (czarne)
• Wy³¹cznik poduszki powietrznej pasa¿era
• Zamykany wlew paliwa
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Zestaw naprawczy zamiast ko³a zapasowego
• Z³¹cze AUX do zewnêtrznych urz¹dzeñ audio

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Kinetic posiada³ miêdzy innymi wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Lakier metalic
• Relingi dachowe
• Czujnik parkowania ty³
• Audio High Performance Multimedia

Test przeprowadzony w dniach 1-7 luty 2011r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziêkujemy firmie Volvo Auto Polska Sp. z o.o za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>