Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Kia Carens 2.0 GDI L Aut.


Kia Carens czwartej generacji oficjalnie wprowadzona została do sprzedaży w Polsce na początku 2013 roku. Kompaktowy model koreańskiej marki zaliczany do segmentu MPV (Multi-Purpose Vehicle) o wielozadaniowym typie nadwozia debiutował we wrześniu 2013 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Model zbudowany został na nowej platformie podłogowej Hyundai-Kia Y6 (w zmodyfikowanej wersji), którą dzieli z modelem Optima. Zaprojektowany został od podstaw w europejskim centrum projektowym w Russelsheim (Niemcy) a za design odpowiedzialny był Peter Schreyer. Celem marki było stworzenie auta, które zaspokoi wymagania rynku europejskiego. W porównaniu z poprzednikiem sylwetka pojazdu stała się bardziej smukła oraz otrzymała świeży i elegancki design „cab forward”. W wielu elementach stylistycznych Carens przypomina swojego mniejszego brata Ceed’a. Na rynku polskim oferowany w pięciu zakresach kompletacji wyposażenia: S, M, L, XL oraz limitowanej Business Line. Do napędu prezentowany model wykorzystuje jeden z czterech silników: dwóch benzynowych 1.6 GDI 135KM, 2.0 GDI 166KM oraz dwóch wysokoprężnych 1.7 VGT CRDI 115 i 141KM. Najtańsza odmiana Carens’a w wersji S wyposażona w jednostkę napędową 1.6 GDI dostępna jest za kwotę 67990 złotych. Koreański, funkcjonalny minivan kierowany jest głównie do rodzin o aktywnym stylu życia. Konkurencji dla niego powinniśmy upatrywać w takich samochodach jak: Citroen C4 Picasso, Mazda 5, Ford C-Max, Opel Zafira czy też Volkswagen Golf Sportsvan.


Wygląd zewnętrzny

Bryła modelu jest mniejsza w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Dzięki zastosowaniu zwiększonego rozstawu osi o 5 cm oraz modyfikacji pięciodrzwiowego nadwozia kabina nie uległa zmniejszeniu wręcz przeciwnie stała bardziej obszerna. Zmiany wymiarów sylwetki: długości o 2cm, szerokości o 1,5 cm oraz zmniejszenie wysokości o 4cm do 161 cm spowodowały, że auto nabrało sportowego charakteru. Krata wlotu powietrza w kształcie „paszczy tygrysa”, która nawiązuje swoim stylem do najnowszych modeli marki, masywny zderzak przedni oraz wydłużone lampy przednie ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej LED to cechy wyróżniające przód Carens’a. Dynamiczna i jednocześnie łagodna linia dachu zwieńczona w tylnej części dużych rozmiarów spoilerem, unosząca się ku górze dolna linia szyb bocznych powodują oraz przesunięcie słupka A do przodu powodują, że nadwozie sprawia wrażenie lekkości oraz dynamiki. Tył to typowa dla segmentu MPV prawie pionowa pokrywa bagażnika z szeroko rozstawionymi lampami daleko zachodzącymi na tylne poszycia boczne auta. Stylistycznie model nawiązuje do swojego mniejszego modelu Cee’d koreańskiej marki. Elementy takie jak mocno przyciemniane szyny w tylnej części nadwozia, aluminiowe tarcze kół o atrakcyjnym wyglądzie jak i liczne chromowane detale nadają sylwetce elegancji. Zgrabne połączenie funkcjonalności i atrakcyjnego oraz współczesny design nadwozia są bez wątpienia atutami modelu.


Wnętrze samochodu

W rezultacie zastosowania zmian konstrukcyjnych nadwozia polegających na zwiększeniu rozstawu osi oraz przesunięcie słupka A nad koło przednie, mimo że wymiary zewnętrzne się zmniejszyły wnętrze stało bardziej obszerne w porównaniu z poprzednikiem. Lepsze zagospodarowanie przestrzeni kabiny model zawdzięcza też stylistyce typu „cab forward”. Uzyskana przestrzeń pozwala na zastosowanie w pojeździe dodatkowo trzeciego rzędu foteli (za dopłatą 2500 złotych) w takim przypadku zamiast standardowej ilości 5 miejsc mamy do dyspozycji ich 7. Wygodne fotele przednie są odpowiednio wyprofilowane oraz dość obszerne. Drugi rząd siedzeń to trzy indywidualne fotele z możliwością regulacji wzdłużnej oraz kąta pochylenia oparcia, co zapewnia komfort na dość dobrym poziomie. Prezentowane auto wyposażone zostało w dwa dodatkowe fotele i mimo że nie dysponują one dużą ilością przestrzeni to pozwalają na przewiezienie dwóch dodatkowych osób. Zaletą ich jest możliwość złożenia płasko w podłodze bagażnika, co skutkuje znacznym powiększeniem przestrzeni ładunkowej. Kierowca Kii Carens ma do dyspozycji obszyte miękką w dotyku skórą, multimedialne koło kierownicy, które w testowanym pojeździe dodatkowo wyposażone zostało w podgrzewanie obręczy oraz dźwigienki sekwencyjnej zmiany biegów. Za nim znajduje się tradycyjny zestaw zegarów obrotomierza i prędkościomierza, pomiędzy którymi umieszczony został dość duży ekran komputera pokładowego. Deska rozdzielcza charakteryzuje się łagodnymi liniami oraz stonowaną kolorystyką. W jej centralnej części, w testowanym aucie dominuje siedmio-calowy dotykowy, kolorowy wyświetlacz systemu audio, nawigacji, Bluetooth oraz kamery cofania. Poniżej ekranu znajduje się typowy panel dwustrefowej klimatyzacji automatycznej. Kokpit został zaprojektowany ergonomicznie, wszystkie przyciski i pokrętła są rozmieszczone intuicyjnie. Zastosowane we wnętrzu materiały do jego wykończenia nie budzą zastrzeżeń. Elementy takie jak szeroka pozioma listwa dzieląca deskę rozdzielcza na dwie części, listwy wykończeniowe poszycia drzwi wykonane z błyszczącego tworzywa w kolorze czarnym oraz delikatne wstawki w kolorze aluminium nadają wnętrzu elegancji. Wielofunkcyjne kompaktowe nawozie typu MPV ma za zapewnić nie tylko sprawne poruszanie się po drodze, ale również wiele możliwości aranżacji wnętrza w zależności od potrzeb. Zapewniają to indywidualnie składane fotele w drugim i trzecim rzędzie oraz składane na płasko oparcie przedniego fotela pasażera. Możliwości dowolnej aranżacji wnętrza to atut modelu. Liczne schowki i skrytki wraz z głęboką wnęką pod łokietnikiem centralnym w znaczny sposób poprawiają funkcjonalność kabiny. O praktyczności też decyduje objętość przestrzeni ładunkowej pojazdu. Standardowa pojemność bagażnika dla wersji siedmio-osobowej wynosi 492 litry. Możemy ją powiększyć do aż 1650 litrów składając na płasko fotele drugiego i trzeciego rzędu. Kompaktowy minivan Kia Carens oferuje stosunkowo atrakcyjne wnętrze, wiele praktycznych rozwiązań i jednocześnie komfort na przyzwoitym poziomie.


Silnik i właściwości jezdne

Pod maska prezentowanego pojazdu znajduje się najmocniejsza benzynowa jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz układem zmiennych faz rozrządu (CVVT). Silnik o pojemności skokowej 1999 ccm swoją maksymalną moc 166 KM uzyskuje przy 6500 obr/min i charakteryzuje się momentem 210 Nm, który osiąga przy 4700 obr/min. Auto jest stosunkowo zrywne, przyspiesza do prędkości 100km/h w czasie 10,8 sekundy. Jednostka odznacza się wysoką kulturą pracy i cicha pracą w niskim zakresie prędkości obrotowej. Przy wyższych obrotach, przy większych autostradowych prędkościach jazdy silnik staje się głośny, co jest jego słabszą stroną. Moment obrotowy w przypadku testowanego samochodu przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 6-cio biegowej automatycznej przekładni o zwartej konstrukcji, która charakteryzuje się niewielką masą oraz dość przyzwoitym komfortem zmiany przełożeń. Został ona wyposażona w funkcje manualnej zmiany przełożeń za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy. Pojazd wyposażono dodatkowo w uruchamiany przez kierowcę tryb Active Eco, który za sprawą dostosowania parametrów jednostki napędowej oraz przekładni biegów pozwala trochę ograniczyć średnie zużycie paliwa. Konstrukcja zawieszenia z przodu oparta została na kolumnach McPherson natomiast tył to zespolona belka skrętna z wahaczami wzdłużnymi, których budowa pozwala znacznie zredukować podsterowność oraz niebezpieczeństwo utraty stabilności. Zostało zestrojone dość miękko zapewniając komfort podróżowania na bardzo wysokim poziomie. Taka charakterystyka powoduje, że podczas szybkiego pokonywania zakrętów mogą wystąpić niewielkie odczuwalne przechyły nadwozia. Nie wpływa to jednak na bezpieczeństwo jazdy, pojazd prowadzi się stabilnie. Wspomagany elektrycznie układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie tak jak i układ hamulcowy dając kierowcy poczucie całkowitego panowania nad pojazdem.


Podsumowanie

Kia Carens to jedno z najmniejszych aut rodzinnych w swojej klasie. Przestronność i funkcjonalność jego kabiny należy zapisać na plus. Nowoczesny design, ergonomia, komfort oraz cechy odpowiadające za bezpieczeństwo to atuty koreańskiego produktu. Wyposażony został w wiele układów i systemów, które mają znaczący wpływ na komfort jak i wspomniane bezpieczeństwo. Już w standardzie w podstawowej wersji znajdziemy systemy: stabilizacji toru jazdy (ESC), wspomagający pokonywanie wzniesień (HAC), zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS), wspomagania hamowania (BAS) czy też automatycznego sygnalizowania za pośrednictwem świateł awaryjnych gwałtownego hamowania. Potwierdzeniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa jest przyznanie w 2013 roku najwyższej oceny 5 gwiazdek w wyniku przeprowadzenia testów zderzeniowych przez niezależną organizację ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów EuroNCAP. Kompaktowy model marki Kia jest pojazdem wielofunkcyjnym, ze względu na swoje wymiary znakomicie poradzi sobie w ruchu miejskim, natomiast kompletacja wyposażenia oraz praktyczne rozwiązania bardzo przestronnej kabiny pozwalają na rodzinne wypady poza miasto. Cena najtańszej wersji S napędzanej silnikiem benzynowym 1.6 GDI skalkulowana została na kwotę 67 990 złotych. Kia Carens nie należy do najtańszych, ale przyglądając się zakresowi kompletacji standardowej oraz dodatkowej na tle konkurencji wypada dosyć korzystnie. Jedną z głównych zalet modelu jest bez wątpienia udzielana aż na siedem lat lub do uzyskania przez auto przebiegu 150 000 km gwarancja producenta.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa – 1999 ccm
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 166 przy 6500
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 210 przy 4700
• Rodzaj zasilania – bezpośredni wtrysk paliwa

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 200
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,8

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 10,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,2
• Cykl mieszany (l/100 km) – 7,8
• Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) – 182

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 58

Wymiary
• Długość (mm) – 4525
• Szerokość (mm) – 1805
• Wysokość (mm) – 1610
• Rozstaw osi (mm) – 2750
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1573
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1586
• Zwis przedni (mm) – 940
• Zwis tylny (mm) – 835

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 12

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
• Standardowe obręcze kół (") - 16

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – od 1459 do 1589 (dla pojazdu z 7 miejscami siedzącymi)
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2200 (dla pojazdu z 7 miejscami siedzącymi)

Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 492 (dla pojazdu z 7 miejscami siedzącymi)
• Maksymalna (litry) – 1650

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia L. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
• Autoalarm
• Czujnik zmierzchu
• Fotel kierowcy z regulacja wysokości
• Fotele w II rzędzie 3 szt.
• Głośniki 6 szt.
• Immobilizer
• Jonizator powietrza
• Kamera cofania
• Kierownica pokryta skóra
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana
• Koło zapasowe dojazdowe
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Oparcie fotela pasażera z przodu składane
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Relingi dachowe
• Roleta do bagażnika
• Rolety p/słoneczne II rzędu siedzeń
• Schowek chłodzony
• Siatka mocująca bagaż
• Siedzenia tylne dzielone symetrycznie
• Spoiler tylny
• Sterowanie radiem w kierownicy
• Stolik składany z tyłu oparcia fotela kierowcy
• Stolik składany z tyłu oparcia przedniego fotela pasażera
• System kontroli podjazdu HAC
• System podpowiedzi ruchu kierownicy VSM
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System sygnalizacji hamowania awaryjnego - ESS
• System wspomagania nagłego hamowania
• Szyby barwione
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła mijania włączane automatycznie
• Światła p/mgielne przednie
• Światło dodatkowe STOP LED
• Tapicerka tekstylna
• Tarcze kół aluminiowe 16"
• Tempomat
• Wspomaganie układu kierowniczego zmienne elektryczne
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
• Wyświetlacz kolorowy
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw głośnomówiący "Bluetooth"
• Złącze "AUX"
• Złącze "iPod"
• Złącze "USB"

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Audio System Kia Premium
• Czujniki parkowania - tył
• Fotel kierowcy podgrzewany
• Fotel pasażera podgrzewany
• Kamera cofania
• Kierownica podgrzewana
• Lakier metalizowany
• Siedzenia tylne podgrzewane
• System automatycznego parkowania Kia Auto Park Assist
• System Kia Smart Key
• System nawigacji satelitarnej Kia Navi System
• Szyba przednia ogrzewana
• Wyświetlacz 7" dotykowy

Test przeprowadzony w dniach 8 -15 grudnia 2015r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Kia Motors Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 03-02-2016


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>