Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Citroen C4 Cactus 1.2 More Life


Przedstawicielem segmentu miejskich crossoverów marki Citroen jest model Cactus. Zadebiutowa³ on na miêdzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie w 2013 roku. W Polsce do sprzeda¿y trafi³ w lipcu nastêpnego roku. Produkowany jest w Hiszpanii w fabryce Villaverde PSA w Madrycie. Konstrukcja oparta zosta³a na zmodyfikowanej p³ycie pod³ogowej Platform 1, która wystêpuje równie¿ w takich pojazdach jak Citroen C3 i C3 Picasso czy te¿ w Peugeot 2008. U¿ycie innowacyjnych technologii oraz nowych rozwi¹zañ technicznych pozwoli³o konstruktorom na uzyskanie nieoczekiwanie du¿ej redukcji masy. Wynios³a ona blisko 200 kg w porównaniu z podstawowym modelem C4, co w po³¹czeniu z nowoczesnymi uk³adami napêdowymi mo¿e w sposób znacz¹cy przek³adaæ siê na osi¹gi auta. Obecnie pojazd napêdzany mo¿e byæ jedn¹ z trzech jednostek napêdowych: silnika benzynowego 1.2 PureTech o mocy 82 lub 110 KM oraz wysokoprê¿nego 1.6 BlueHDi 100KM. Cztery standardowe kompletacje wyposa¿enia: Live, Feel, More Life oraz Shine mocno ró¿nicuj¹ ofertê rynkow¹ auta. Twórcom modelu C4 Cactus przyœwieca³a nowa filozofia marki, która zak³ada wiêcej designu i komfortu oraz u¿ytecznych dla u¿ytkowników technologii przy rozs¹dnym poziomie cen. Najtañsza odmiana wyposa¿ona w benzynowa jednostkê napêdow¹ 1.2 PureTech 82 KM, w wersji Live, dostêpna jest od kwoty 49 900 z³otych. Nowatorska stylistyka pojazdu zaowocowa³a zdobyciem przez auto presti¿owego tytu³u World Car Design of the Year 2015 na salonie motoryzacyjnym w Nowym Yorku.


Wygl¹d zewnêtrzny

Citroen C4 Cactus, idealnie wpisuje siê w now¹ filozofiê marki, która oparta jest na idei zak³adaj¹cej wiêcej designu, komfortu i u¿ytecznych technologii przy zachowaniu rozs¹dnej ceny zakupu auta. Wizualnie pojazd niewiele siê ró¿ni od wersji koncepcyjnej. Zaskakuje on nie tylko op³ywowymi i ciekawymi kszta³tami elementów poszycia nadwozia, ale w g³ównej mierze zastosowaniem na drzwiach tzw. Airbumpów – elementów (poduszek) wykonanych z tworzywa sztucznego, które maj¹ na celu chroniæ karoseriê przed drobnymi uszkodzeniami oraz podkreœliæ nowatorski design modelu. Charakterystyczne w¹skie œwiat³a jazdy dziennej LED umiejscowione nad reflektorami g³ównymi, które nawi¹zuj¹ do rodzinnego C4 Picasso oraz wiele ró¿nego rodzaju motywów i elementów ozdobnych podkreœlaj¹ oryginalnoœæ stylistyki bry³y nadwozia. 5-drzwiowe praktyczne auto francuskiej marki o sporym przeœwicie, detalach wykoñczeniowych w postaci czarnych nak³adek progów, nadkoli oraz czarnego wykoñczenia dolnych stref zderzaków nawi¹zuje swoim wygl¹dem do typowych miejskich crossoverów. Niezale¿nie od barwy nadwozia s³upek A i B nadwozia jest wykonany w kolorze czarnych a relingi dachowe otrzyma³y aerodynamiczny op³ywowy kszta³t, co podkreœla dba³oœæ projektantów o najmniejszy szczegó³ bry³y nadwozia. Sylwetka Cactusa charakteryzuje siê sporymi mo¿liwoœciami personalizacji. Klient podczas zakupu ma mo¿liwoœæ wyboru barwy nadwozia z palety 10 dostêpnych kolorów oraz jednej z czterech barw poduszek AIRBUMP®. Design zewnêtrzny auta powoduje, ¿e auto na drodze zwraca na siebie uwagê i budzi du¿e zainteresowanie.


Wnêtrze samochodu

Innowacyjne nadwozie modelu francuskiej marki przy rozstawie osi 2,60 m d³ugoœci wynosz¹cej 4,16 m oferuje przestronne i stosunkowo komfortowe wnêtrze charakteryzuj¹ce siê niespotykanym designem. Stylowo zaprojektowane fotele przednie, które przypominaj¹ swoim wygl¹dem sofy zapewniaj¹ komfort na przyzwoitym poziomie. W kabinie miejsca jest pod dostatkiem zarówno w przedniej czêœci jak i na kanapie tylnej. Funkcjonalnie zaprojektowana przestrzeñ pasa¿erska wyposa¿ona zosta³a w wiele praktycznych schowków. Jeden z nich tak zwany Top Box zas³uguje na uwagê – umiejscowiony po stronie pasa¿era dysponuje pojemnoœci¹ 8,5 litra a dziêki przeniesieniu poduszki powietrznej z deski rozdzielczej w przedni¹ czêœæ podsufitki otwiera siê od góry, przez co dostêp do niego jest bardzo u³atwiony. Cactus wyró¿nia siê nowatorsk¹ odwa¿n¹ stylistyk¹. Prawie p³aska deska rozdzielcza nieco zaskakuje swoim kszta³tem, ale równie¿ zast¹pienie typowych klamek drzwi przednich r¹czkami przypominaj¹cych te z walizek z poprzedniej epoki podkreœlaj¹ awangardowy design modelu. W kabinie nie znajdziemy wielu przycisków czy pokrête³, a to dziêki zastosowaniu 7” tabletu, który dominuje w œrodkowej czêœci deski rozdzielczej. Pozwala ona na sterowanie prawie wszystkimi funkcjami pojazdu, jego obs³uga jest doœæ ³atwa i intuicyjna. Za dwukolorow¹, wielofunkcyjn¹, obszyt¹ skór¹ kierownic¹ nie znajdziemy typowego zestawu zegarów znalaz³ tam swoje miejsce prostok¹tny wyœwietlacz, który pe³ni funkcjê cyfrowego prêdkoœciomierza. Znajdziemy na nim równie¿ wskaŸnik poziomu paliwa oraz zestaw typowych kontrolek, pró¿no jednak tam szukaæ chocia¿by obrotomierza czy te¿ wskaŸnika temperatury silnika. Przestronnoœæ, funkcjonalnoœæ i prostota to cechy charakteryzuj¹ce Citroena C4 Cactus. Niektóre elementy zaskakuj¹ na niekorzyœæ, przyk³adem mo¿e byæ rezygnacja z tradycyjnego sposobu otwierania szyb drzwi tylnych na rzecz zastosowania jedynie mo¿liwoœci ich uchylania. Przyzwoita jak na auto kompaktowe pojemnoœæ baga¿nika wynosi 358 litrów. Trochê szkoda, ¿e oparcie kanapy tylnej nie jest dzielone, ogranicza to nieco praktycznoœæ auta. Po jego z³o¿eniu otrzymamy jednak spor¹ przestrzeñ wynosz¹c¹ 1170 litrów. W kabinie modelu panuje swobodna i zarazem elegancka atmosfera a zastosowana kolorystyka wnêtrza harmonijnie wspó³gra ze stylistyk¹ zewnêtrzn¹, co jest atutem prezentowanego pojazdu.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Prezentowany pojazd napêdzany jest silnikiem benzynowym PureTech o pojemnoœci skokowej 1199 ccm. Jednostka charakteryzuje siê maksymalna moc¹ 110KM osi¹gan¹ przy 6250 obr./min. oraz momentem napêdowym 205Nm dysponowanym ju¿ przy 1500 obr./min.. Parametry te skutkuj¹ tym, ¿e auto jest nie tylko ekonomiczne, ale równie¿ doœæ dynamiczne. Bardzo sprawnie przyœpiesza a prêdkoœæ 100 km/h mo¿liwa jest do uzyskania ju¿ po niespe³na 9,3 sekundy. Osi¹gi oraz kultura pracy trzycylindrowej jednostki mo¿e zaskakiwaæ na plus. Wspó³gra ona z 5 biegow¹ manualn¹ przek³adni¹ biegów. Cactus mimo charakteru crossovera jest raczej autem miejskim, bardzo zwrotnym, który znakomicie radzi sobie w ruchu miejskim. Zawieszenie sk³adaj¹ce siê z przodu kolumn McPherson i z ty³u belki skrêtnej zosta³o zestrojone doœæ miêkko zapewniaj¹c podró¿uj¹cym komfort na doœæ dobrym poziomie. Auto prowadzi siê stabilnie a zwiêkszony przeœwit oraz du¿e ko³a u³awiaj¹ wjazd na wysoki krawê¿nik podczas manewrowania lub parkowania.


Podsumowanie

Nietuzinkowa stylistyka, oszczêdne jednostki napêdowe, przestronne wnêtrze to cechy przemawiaj¹ce za produktem francuskiej marki. W konstrukcji Citroena C4 Cactus zastosowano wiele innowacji natury technicznej, co pozwoli³o nie tylko na obni¿enie masy w³asnej, ale równie¿ kosztów produkcji. Model jest pojazdem raczej bud¿etowym o niespotykanym designie a jego charakter pozwala na stwierdzenie, ¿e skierowany jest bardziej ku gustom kobiecym. Testowany miejski crossover to auto miejskie dysponuj¹ce obszernym wnêtrzem, wygodnymi siedzeniami oraz dobrze zestrojonym uk³adem zawieszenia. Atutem, jaki mo¿e przemawiaæ za pojazdem jest bez w¹tpienia jego cena. Ju¿ za kwotê 49 990 z³otych mo¿emy staæ siê w³aœcicielami jego najtañszej odmiany. Cena ta dotyczy Cactusa napêdzanego silnikiem benzynowym 1.2 PureTech o mocy 82KM w wersji LIVE. Decyduj¹c siê na jego zakup otrzymamy auto z mo¿liwoœci¹ personalizacji, dobrze wyposa¿one i jednoczeœnie bardzo ekonomiczne.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy z wtryskiem elektronicznym wielopunktowym
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1199
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 81 (110) przy 6250
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 205 przy 1500


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 188
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,3-10,4

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 5,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,0
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,7
• Emisja CO2 wartoœæ uœredniona (g/km) – 107

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 50

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 4157
• Szerokoœæ (mm) – 1729
• Wysokoœæ (mm) – 1480
• Rozstaw osi (mm) – 2595
• Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1477/1479
• Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1477/1480
• Zwis przedni (mm) – 827
• Zwis tylny (mm) – 735

Napêd
• Przedni

Uk³ad kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Œrednica zawracania (m) – 10,9-11,2

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 16

Masa
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1020
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 1555

Pojemnoœæ baga¿nika
• Minimalna (litry) – 358
• Maksymalna (litry) – 1170

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia More Life. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:
• ABS + EBD + system wspomagania nag³ego hamowania
• Czujniki parkowania ty³ + kamera cofania
• Fotel kierowcy z regulacja wysokoœci
• G³oœniki 4 szt.
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skóra dwukolorowa
• Klamki zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lakier Blanc Banquise
• Lusterka zewnêtrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnêtrzne w kolorze czarnym b³yszcz¹cym
• Ogranicznik prêdkoœci
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasa¿era sufitowa
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki zewnêtrzne AIRBUMP w kolorze czarnym
• Radioodtwarzacz CD + MP3
• Relingi dachowe czarne
• Sterowanie systemem audio w kierownicy
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System p/poœlizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System sygnalizacji spadku ciœnienia w oponach
• System wspomagania nag³ego hamowania
• System wspomagania ruszania pod górê
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Szyby tylne uchylne
• Œwiat³a do jazdy dziennej LED
• Œwiat³a w³¹czane automatycznie
• Tapicerka tekstylna Mica Grey
• Tarcze kó³ stalowe 16"
• Tempomat
• Wspomaganie uk³adu kierowniczego elektryczne
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wycieraczki z wbudowanymi spryskiwaczami Magic Wash
• Wykoñczenie zewn. elementami w kolorze b³yszcz¹cej czerni
• Wyœwietlacz 7" dotykowy
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewn¹trz
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw g³oœnomówi¹cy "Bluetooth"
• Zestaw naprawczy opon
• Z³¹cze "AUX"
• Z³¹cze "USB"
Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji More Life posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci lakieru Blue Lagoon.


Test przeprowadzony w dniach 1 – 8 marca 2016r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 02-06-2016


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>