Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Nissan X-Trail dCi All Mode 4x4i Tekna


W 2013 roku podczas tragw motoryzacyjnych we Frankfurcie Nissan zaprezentowa po raz pierwszy trzeci generacj modelu X-Trail, a w roku nastpnym wprowadzi go do sprzeday. Inspiracj podczas projektowania nadwozia byy crossovery takie jak Qashqai, Juke i Murano. Konstrukcja modelu powstaa w oparciu o moduow pyt podogow CMF (Common Module Family) wspln dla marek Nissana i Renault. Wszechstronny SUV produkowany jest a w dziewiciu fabrykach, a sprzedawany w 190 krajach na caym wiecie (w USA pod nazw Rogue). X-Trail jest kontynuacj tradycji marki w projektowaniu aut z segmentu 4x4, charakteryzuje si mia stylistyk, obszernym i funkcjonalnym wntrzem oraz zastosowaniem wielu zawansowanych technologii. Klienci maja do wyboru dwie jednostki napdowe: oszczdny silnik wysokoprny 1.6 dCi 130 KM lub benzynowy 1.6 DIG-T 163 KM. Model dostpny jest zarwno z napdem na przedni o jak i z napdem na obydwie osie - ALL MODE 4x4 i. Oferta rynkowa obejmuje trzy wersje kompletacji wyposaenia standardowego: Visia, Acenta oraz Tekna. Obszerny przedzia pasaerski, praktyczny baganik, komfortowe zawieszenie, nowoczesna stylistyka oraz ekonomiczne jednostki napdowe to cechy przedstawiajce prezentowane auto, jako do atrakcyjn ofert na rynku samochodw typu SUV.


Wygld zewntrzny

Atletyczne i stylowe wzornictwo X-Traila wynika z poczenia linii nowoczesnego SUV-a z gustownym wzornictwem. Porwnujc go z poprzednikiem zmieni si radykalnie, odstpiono od surowego designu na rzecz bardziej opywowych ksztatw. Muskularn sylwetk charakteryzuje przewit wynoszcy 210 mm, wysoko poprowadzone linie nadkoli oraz stylowe zaokrglenia. Design bryy nawizuje do najnowszego trendu stosowanego w japoskiej marce. Swoim wygldem bardzo przypomina swojego mniejszego brata Qashqai-a. Zastosowanie w konstrukcji nadwozia ultra wytrzymaej stali (blisko 49%) oraz nowoczesnych technologii spowodowao redukcje masy o okoo 90 kg, co w poczeniu ze zwikszonym do 2705 mm rozstawem osi skutkuje popraw stabilnoci i dynamiki pojazdu. Front modelu to masywny zderzak z subtelnie wkomponowanymi w jego dolnej czci wiatami przeciwmgielnymi, due reflektory w technologii full LED z automatyczn regulacj wysokoci oraz lekko opadajca dua pokrywa komory silnika. Profil auta jest typowy dla SUV-w, a plastikowe nakadki nadkoli i progw oraz wysoki przewit przypominaj nam, e zjechanie z utwardzonej drogi nie bdzie dla niego stanowio problemu. Dynamiczny charakter podkrela unoszca si w kierunku tyu linia szyb bocznych oraz due aluminiowe 19 tarcze k. Elegancji nadwoziu dodaj chromowane klamki i listwy, przyciemniane tylne szyby oraz relingi dachowe w kolorze aluminium. Tyln cz nadwozia wyrniaj zachodzce na poszycia boczne tylne wiata, ktre nawizuj swoim ksztatem do bumerangu oraz spoiler dachowy ze zintegrowanym wiatem Stop. Wygld testowanego Nissana powoduje, e odnosi si wraenie, e zosta on zaprojektowany z myl o uytkownikach, ktrzy gwnie bd porusza si nim po drogach asfaltowych. Najwikszy obecnie model typu SUV oferowany przez mark Nissan emanuje nie tylko dynamicznym wygldem, ale i elegancj.


Wntrze samochodu

Nadwozie mierzce 4640 mm dugoci kryje w sobie bardzo obszerne wntrze, ktre przeszo gruntown modernizacj. Pokryte skr fotele przednie zapewniaj komfort na bardzo wysokim poziomie, a sposb regulacji pozwala na optymalne ich ustawienie do sylwetki. Profil opar zapewnia odpowiednie trzymanie na boki podczas pokonywania zakrtw. Ilo miejsca zarwno w pierwszym jak i w drugim rzdzie siedze jest imponujca. Wraenie przestronnoci kabiny dodatkowo wzmacnia duy regulowany elektrycznie, przeszklony dach, ktry znakomicie rozwietla wntrze. Siedzenia drugiego rzdu posiadaj moliwo regulacji wzdunej oraz pochylenia opar, co jeszcze bardziej moe powikszy i tak ju obszerne wntrze. Opcjonalnie X-Trail moe zosta wyposaony w dwa dodatkowe fotele i sta si autem 7-mio osobowym.. Kierowca po zajciu miejsca ma przed sob trjramienn, wielofunkcyjn kierownic obszyt skr w kolorze tapicerki ze wstawkami w kolorze aluminium. Za ni producent umiejscowi tradycyjny zestaw zegarw prdkociomierza i obrotomierza wraz z niewielkim, kolorowym wywietlaczem komputera pokadowego. Dwukolorowa deska rozdzielcza w czci grnej ciemna i dolnej jasna zostaa podzielona przez wykoczon poyskujc w kolorze czarnym konsol, w ktrej dominuje duy 7-mio calowy kolorowy ekran dotykowy systemu NissanConnect. Obsuguje on midzy innymi system audio, nawigacji satelitarnej, Bluetooth, system kamer 360 st. System NissanConnect umoliwia rwnie wspprac ze smartfonem. Kabina stylistycznie nawizuje do najnowszych modeli marki. Estetyczna tapicerka skrzana, czarne (Piano Black) byszczce elementy wykoczeniowe, wstawki chromowane oraz w kolorze aluminium nadaj wntrzu pewnej dozy elegancji. Dbao o szczegy wykoczenia, wysoka jako spasowania poszczeglnych elementw oraz rodzaj zastosowanych materiaw w kabinie to cechy mogce wyrni opisywanego SUV-a na tle bardzo silnej konkurencji. X-Trail to nie tylko auto komfortowe, ale rwnie bardzo funkcjonalne. Model wyposaono w kilka praktycznych schowkw zwaszcza jeden z nich robi wraenie swoj pojemnoci. To ten ukryty w podokietniku centralnym oddzielajcym fotel kierowcy od siedzenia pasaera. Jak podaje producent moe on pomieci iPada lub 10 calowy tablet. Funkcjonalno to te moliwo przewoenia odpowiedniej iloci bagau. Testowane 5-cio osobowe auto dysponuje baganikiem o standardowej pojemnoci 550 litrw, ktr moemy zwikszy do a 1982 litrw. Moemy j dowolnie zaaranowa za porednictwem asymetrycznie skadanych oraz przesuwanych wzdunie siedze kanapy tylnej. Zaadunek uatwia dua sterowana elektrycznie pokrywa komory baganika. Zalet jest uniwersalny ukad baganika z innowacyjn podog. Zostaa ona podzielona prostopadle do osi pojazdu na dwie czci. Powstae z nich pki mona umieszcza na rnych wysokociach, dziki czemu przestrze adunkow moemy podzieli na stref grn i doln, co w znaczny sposb uatwia przewoenie przedmiotw o niewielkich gabarytach. Atutami kabiny opisywanego Nissana s nowoczesny design, jako wykoczenia, funkcjonalne rozwizania oraz zastosowane innowacyjne technologie.


Silnik i waciwoci jezdne

Pod mask prezentowanego modelu X-Trail znajduje si turbodoadowana czterocylindrowa jednostka wysokoprna dCi o pojemnoci skokowej 1598 ccm, ktra przy 4000 obr./min. generuje moc 130 KM i charakteryzuje si maksymalnym momentem 310 Nm osiganym ju przy 1750 obr./min. Cechuje j dynamika i osigi porwnywane z waciwociami silnikw o wikszej pojemnoci z poprzedniej generacji. Dziki zastosowaniu koncepcji downsizingu uzyskuje dodatkowo znacznie lepsz ekonomi eksploatacji oraz obnienie emisji szkodliwych substancji do otoczenia. Auto wace ponad 1600 kg w wersji z napdem na obie osie rozpdza si do prdkoci 100 km/h w czasie zaledwie 11 sekund i potrafi osign maksymaln prdko 186 km/h. Silnik ten zosta opracowany przez Nissana wsplnie z koncernem Renault. Zastosowano w nim wiele nowych technologii, ktre nie tylko przyczyniaj si do zmniejszenia emisji spalin ale skutkuj tez obnieniem zuycia paliwa. Jak podaje producent zuycie oleju napdowego w cyklu mieszanym moe wynie 6,2 litra na 100 km. Napd na wszystkie koa w testowanym pojedzie przenoszony jest za porednictwem manualnej 6-cio biegowej przekadni, w aucie zastosowano sterowany elektronicznie system napdu ALL MODE 4x4i. W zalenoci od warunkw drogowych kierowca za porednictwem pokrta umieszczonego na konsoli centralnej ma moliwo wyboru jednego z trzech trybw: napdu na jedn o (2WD), automatycznego (AUTO) lub blokady staego napdu na obie osie (LOCK). Na uwag zasuguje zawieszenie, ktre zestrojono tak aby zapewni jak najwikszy komfort podrowania. Dodatkowo wyposaono je w system aktywnej kontroli ruchw nadwozia. Wykrywa on nierwnoci drogi, ktre mogyby spowodowa utrat stabilnoci i w odpowiedni sposb, sterujc prac amortyzatorw, niweluje mogce wystpi ewentualne przechyy nadwozia. Mimo wszystko niekiedy s one odczuwalne, gwnie podczas szybkiego pokonywania zakrtw. Wysoka pozycja za kierownic, konstrukcja ukadu zawieszenia, wspomagany ukad kierowniczy oraz bardzo skuteczne hamulce powoduj, e prowadzc X-Traila czujemy e cakowicie panujemy nad autem. Zalet tego do duego auta jest zastosowanie systemu kamer 360, ktre w znaczny sposb uatwiaj parkowanie i manewrowanie na wskich ulicach. Samochd znakomicie poradzi sobie zarwno na autostradzie jak i drodze nieutwardzonej.


Podsumowanie

X-Trail to najwiksze auto typu SUV oferowane przez japoskiego producenta. Upodobnienie si do mniejszego brata Qashqai-a, a co za tym idzie radykalna zmiana designu, przestronna kabina, komfort, bardzo wysoki poziom bezpieczestwa oraz funkcjonalny i duy baganik to atuty przemawiajce za prezentowanym Nissanem. Wielofunkcyjno auta powoduje, e moe by ciekaw propozycj dla ludzi, ktrzy zwracaj uwag nie tylko na wygld ale rwnie moliwo poruszania si w rnych warunkach drogowych jak i moe on peni rol duego, komfortowego auta rodzinnego. Zalet pojazdu jest jego jednostka napdowa, moe niezbyt mocna ale bardzo ekonomiczna. X-Trail jest do ciekaw propozycj na rynku. Jego ceny rozpoczynaj si od kwoty 99 400 zotych. Ten koszt zakupu odnosi si do wersji VISIA, ktr napdza silnik benzynowy DIG-T 160 KM. Komfort jazdy, stylistyka oraz zastosowane rozwizania techniczne i technologie wyrniaj go na tle konkurencji, do ktrej mona zaliczy takie auta jak: Kia Sorento, Hyundai Sante Fe, Mitsubishi Outlander czy te Suzuki Grand Vitara.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik wysokoprny (diesel)
Pojemno skokowa (ccm) 1598
Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 96 (130) przy 4000
Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 320 przy 1750
Rodzaj zasilania Common rail


Osigi
Prdko maksymalna (km/h) 186
Rozpdzanie 0 - 100 km/h (s) 11


Zuycie paliwa
Cykl miejski (l/100 km) 6,2
Cykl pozamiejski (l/100 km) 4,8
Cykl mieszany (l/100 km) 5,3

Pojemno zbiornika paliwa
Litrw 60

Wymiary
Dugo (mm) 4640
Szeroko (mm) 1820-1830
Wysoko (mm) 1710-1715
Rozstaw osi (mm) 2705
Rozstaw k osi przedniej (mm) 1575-1580
Rozstaw k osi tylnej (mm) 1575-1580
Zwis przedni (mm) 940
Zwis tylny (mm) 995
Przewit (mm) 210
Kt natarcia (stopnie) 18,1
Kt zejcia (stopnie) 26,5

Napd
ALL MODE 4x4i

Ukad kierowniczy
ze wspomaganiem
rednica zawracania (m) 11,2

Koa i opony
Wymiary opon standardowych - 225/55 R19
Standardowe obrcze k (") - 19

Masy
Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy (kg) 1580-1615
Dopuszczalna masa cakowita pojazdu (kg) 2160-2320

Pojemno baganika
Minimalna (litry) 550
Maksymalna (litry) 1982

Kompletacja wyposaenia
Prezentowany model wyposaony jest w nastpujce elementy:

ABS + EBD
Aktywna kontrola toru jazdy
Centralnie umieszczony podokietnik w oparciu tylnej kanapy
Centralny zamek z pilotem
Chromowana listwa nad tyln tablica) rejestracyjn
Chromowane obwdki szyb
Chromowane zewntrzne klamki drzwi
Czujnik zmierzchu
Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
Dzielone, skadane oparcie kanapy tylnej (w stosunku 60/40)
Elektrycznie otwierana klapa baganika
Elektrycznie regulowane podparcie odcinka ldwiowego w fotelu kierowcy
Elektrycznie regulowane szyby przednie z przecznikiem AUTO po stronie kierowcy
Elektrycznie regulowany fotel pasaera (regulacja wzduna, regulacja kta pochylenia oparcia)
Elektrycznie skadane lusterka
Elektryczny hamulec rczny
Gniazdo zasilania w czci centralnej konsoli 12V
Goniki 6 szt.
Immobilizer
ISORX przy tylnych zewntrznych fotelach
Kierownica i dwignia zmiany biegw pokryte skr
Kieszenie w oparciach foteli przednich
Kieszenie w przednich i tylnych drzwiach
Kolumna kierownicy z regulacj w dwch paszczyznach
Koo zapasowe (dojazdowe)
Komputer pokadowy z 5" kolorowym ekranem TFT
Konsola centralna z uchwytami na kubki
Lusterka boczne elektrycznie regulowane, podgrzewane z zintegrowanymi kierunkowskazami
Osony przeciwsoneczne z podwietlanym lusterkiem dla kierowcy i pasaera
Pasy bezpieczestwa
Podgrzewane przednie fotele
Podokietnik kierowcy ze schowkiem
Poduszki powietrzne szt.6 (przednie, boczne oraz kurtynowe)
Przednie i tylne czujniki parkowania
Przednie lampy przeciwmgowe z chromowanymi obwdkami
Przednie reflektory w technologii full LED z automatyczn regulacj wysokoci
Przesuwana kanapa tylna
Przyciemniane szyby
Reflektory do jazdy dziennej w technologii LED
Rcznie regulowana wysoko fotela kierowcy
Schowek przedni
Skrzana tapicerka foteli
Srebrne relingi dachowe
Sterowanie systemem audio w kole kierownicy
Sygnalizator braku zapicia pasw bezpieczestwa (wiato i brzczyk)
System aktywnej kontroli zawieszenia
System aranacji przestrzeni bagaowej
System audio z radiem/CD, MP3, AUX, USB i iPod
System ESP
System kamer 360
System kontroli ruchw nadwozia
System l-Key z przyciskiem Start/Stop
System NissanConnect
System pomiaru cinienia w oponach
System Start&Stop
System wspomagania ruszania pod gr USS
Tarcze k ze stopw metali lekkich 19", opony 225/55 R19
Tempomat z ogranicznikiem prdkoci
Ukad wspomagania hamowania (Brake Assistant)
Wspomaganie kierownicy
Wycieraczki szyby przedniej z regulowan czstotliwoci pracy + czujnik deszczu
Wycznik przedniej poduszki pasaera
Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem przez dzieci
Zagwki i 3 punktowe pasy bezpieczestwa wszystkich foteli tylnych
Zderzaki w kolarze nadwozia z czarnymi listwami

Pakiet Bezpieczestwa:
- Rozpoznawanie znakw drogowych
- Elektryczny hamulec awaryjny
- Ostrzeenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu
- Automatycznie ciemniajce si lusterko wsteczne
- Adaptacyjne wiata drogowe

Zestaw systemw bezpieczestwa Safety Shield:
- Inteligentny asystent parkowania
- Ostrzeenie o pojedzie w martwym polu
- Ostrzeenie o zmczeniu kierowcy
- Ostrzeenie o poruszajcych si obiektach


Test przeprowadzony w dniach 28 kwiecie 4 maj 2016r.
Tekst i zdjcia: Robert Kulczyk Info-Ekspert

Serdecznie dzikujemy firmie NISSAN Sales Central & Eastern Europe Kft. Sp. z.o.o. za udostpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

Info-Ekspert 06-07-2016


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>