Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Ford Edge 2.0 TDCi Vignale

Ford Edge to duych rozmiarw SUV pocztkowo oferowany na rynek amerykaski. Jednak rosncy popyt na pojazdy tego typu w Europie spowodowa rozpoczcie w 2016 roku jego sprzeday na tym rynku. Pierwsza generacja modelu produkowana bya w latach 2006-2014. Model drugiej generacji zadebiutowa podczas salonu samochodowego w Los Angeles w 2013 roku, a w Europie rok pniej na midzynarodowych targach motoryzacyjnych w Paryu. Auto produkowane w Kanadzie, w miecie Oakville (Ontario), konstrukcyjnie oparte zostao na pycie podogowej Forda Mondeo IV generacji. W Polsce dostpny jest pojazd napdzany jedynie dwulitrow jednostk wysokoprn o maksymalnej mocy 180KM lub 210KM. Moment obrotowy moe by przenoszony na wszystkie koa jezdne za pomoc 6 biegowej, manualnej przekadni lub automatycznej, dwusprzgowej PowerShift rwnie o 6 przeoeniach. Oferta obejmuje trzy podstawowe wersje kompletacji wyposaenia: Trend, Titanium, ST-line oraz jedn specjaln, luksusow Vignale wprowadzon do sprzeday pod koniec ubiegego roku. Wyjtkowe wzornictwo, najwysza jako wykonania, dbao o szczegy oraz wspczesne wzornictwo to cechy, ktre wyrniaj prezentowanego Edgea Vignale. Gwni konkurenci modelu na rynku to Nissan X-Trail, Volvo XC60, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee czy te Kia Sorento.


Wygld zewntrzny

Zwarta konstrukcja nadwozia skutecznie maskuje rzeczywist wielko auta, ktre jest znacznie wiksze od duej oferowanego na rynku europejskim modelu Kuga. Wymiary: dugo 4848 mm, szeroko 1981 oraz wysoko 1692 mm wskazuj, e jest to auto naprawd due. Edge oferuje przewit mniejszy ni Kuga wynoszcy 193 mm, ktry wraz z ostrymi liniami bryy, wyranymi przetoczeniami oraz du powierzchni szyb bocznych dodaj autu sportowego sznytu. Masywna sylwetka budzi poczucie bezpieczestwa. Due 20 calowe aluminiowe tarcze k, chromowe listwy boczne oraz okalajce szyby boczne nadaj profilowi auta eleganckiego wygldu. Unikalny kolor Ametista Scura dostpny jedynie w prezentowanej odmianie Vignale podkrela jej ekskluzywny wygld. Przd to wielka krata wlotu powietrza o stylistyce plastra miodu, ktr okala szeroka chromowana obwdka, wskie reflektory przednie wykonane w technologii Ford Dynamic LED oraz subtelnie wkomponowane w dolnej czci masywnego zderzaka wiata przeciwmgielne LED. Trapezowe wykoczenie kocwek ukadu wydechowego, masywny zderzak tylny oraz duy spoiler dachowy z wkomponowanym wiatem stop nadaj autu dynamicznego charakteru. Ciekawie zostay zaprojektowane lampy tylne z diodow, wiecc na czerwono listw, ktra biegnie przez ca szeroko pokrywy baganika. Takie elementy jak masywne zderzaki, osona podwozia w kolorze aluminium, czarne, szerokie osony progw oraz due obrcze k sugeruj, e Edge znakomicie poradzi sobie, kiedy zboczymy na drog o nieutwardzonej nawierzchni. Odbiegajca nieco od innych modeli marki, a jednoczenie nowatorska stylistyka Edgea sprawia, e wyrnia si on spord innych aut tego typu.


Wntrze samochodu

Sporych rozmiarw nadwozie Forda Edge kryje w sobie bardzo obszerne wntrze. Miejsca i przestrzeni nie zabraknie zarwno w pierwszym jak i drugim rzdzie siedze. Inaczej ni to jest w innych pojazdach z napdem na cztery koa nie bdzie przeszkadza tunel osaniajcy wa napdowy, wystajcy w rodkowej czci podogi, ktry jest wrcz symboliczny. Wraenie przestronnoci w prezentowanym modelu potguje otwierany elektrycznie szklany dach panoramiczny. Dziki niemu wntrze jest dodatkowo bardzo dobrze dowietlone. Stylistyka przedziau pasaerskiego jest bardzo zbliona do pozostaych modeli Forda, jednak odmiana Vignale to ju nieco inny design, bardziej wyrafinowany i ekskluzywny. Charakteryzuje si wyjtkowym wzornictwem, precyzyjnym dopracowaniem detali oraz najwysz jakoci wykonania. W testowanym pojedzie poszycie siedze wykonane zostao z pikowanej, perforowanej skry w tonacji jasnego beu. Skrzane wykoczenie obejmuje rwnie desk rozdzielcz, podokietnik i konsol centraln w kolorze czarnym. Boczki drzwi pokryte zostay skr w dwch kolorach odpowiadajcym barwie siedze i deski rozdzielczej, co spowodowao subtelne poczenie tapicerki siedze z reszt pojazdu. Detale takie jak: szeroka pozioma karbonowa listwa na kokpicie, wstawki w kolorze aluminium, wykoczenie konsoli centralnej czarnym byszczcym plastikiem oraz aluminiowe nakadki pedaw naday wntrzu nie tylko elegancji, ale te nieco sportowego charakteru. Materiay wykorzystane do wykoczenia kabiny s nie tylko mie w dotyku, mikkie, ale rwnie z najwyszej pki, a poszczeglne elementy zostay idealnie spasowane. Fotele przednie s bardzo wygodne i komfortowe, zostay nie tylko wyposaone w system podgrzewania, ale s rwnie wentylowane. Elektryczna regulacja kolumny kierowniczej i fotela kierowcy w 10 kierunkach pozwala na optymalne jego ustawienie do jazdy. Profil opar zapewnia doskonae trzymanie na boki podczas jazdy w ciasnych zakrtach. Komfortowo jest rwnie na kanapie tylnej. Z miejsca kierowcy widzimy wielofunkcyjn, obszyt skor kierownic wyposaon w opatki zmiany biegw. Tu za ni znajduje si otoczony aluminiow obwdk panel zegarw obrotomierza i prdkociomierza. Ich rodkowa cz oraz przestrze pomidzy nimi zostaa wykorzystana na rozbudowany, kolorowy wywietlacz komputera pokadowego. W centralnej czci deski rozdzielczej dominuje kolorowy, dotykowy ekran o przektnej 8 cali. Obsuguje on nawigacj satelitarn, system multimedialny SYNC 2, Bluetooth oraz kamery zewntrzne. Poniej umiejscowiony zosta panel klimatyzacji automatycznej oraz ogrzewania i przewietrzania wntrza. Dziki zastosowaniu wywietlacza dotykowego, znacznie zostaa zminimalizowana ilo przecznikw na konsoli, co spowodowao, e sterowanie poszczeglnymi urzdzeniami stao si atwe i intuicyjne a deska rozdzielcza bardziej przejrzysta i czytelna. Ogromny schowek ukryty w podokietniku centralnym, kolejny w grnej czci deski rozdzielczej i nastpny za konsol centraln to niuanse podnoszce w znaczny sposb funkcjonalno Edgea. O praktycznoci wiadczy rwnie duy baganik o standardowej objtoci 602 litrw, ktry w razie potrzeby moemy powikszy do a 1847 litrw. Dziki asymetrycznie skadanym oparciom siedze tylnych jego przestrze moemy dowolnie konfigurowa w zalenoci od potrzeb. Atutami baganika jest niski prg, duy otwr zaadunkowy oraz moliwo uzyskania prawie paskiej podogi po zoeniu siedze drugiego rzdu, zaspokoi on praktycznie kadego uytkownika. Mimo tak duych gabarytw w baganiku nie zabrako miejsca na koo zapasowe. Przedzia pasaerski Edgea charakteryzuje si elegancj, nowoczesnym designem oraz funkcjonalnoci.


Silnik i waciwoci jezdne

Do napdu prezentowanego pojazdu posuy drugi wariant silnika 2.0 TDCI Twin-Turbo o maksymalnej mocy 210 KM i momencie obrotowym 450 Nm, ktry przekazywany jest na wszystkie koa jezdne za porednictwem 6 stopniowej automatycznej skrzyni biegw PowerShift. Pracuje ona poprawnie, sporadycznie jednak po gwatownym przyciniciu pedau przypieszenia mona odczu niewielkie opnienie. Parametry ukadu napdowego pozwalaj rozpdzi auto wace blisko 2 tony od 0 do prdkoci 100 km/h w czasie 9,4 sekundy i osign prdko maksymaln 211 km/h. Warto zwrci uwag na zastosowany system przeniesienia napdu - Intelligent AllWheel Drive. Reaguje on bardzo szybko na zmieniajce si warunki drogowe rozdzielajc w odpowiedni sposb moment na koa osi przedniej i tylnej tak, aby uzyska jak najlepsz przyczepno. Komfort ponad wszystko, prawdopodobnie ta idea przywiecaa konstruktorom przy opracowywaniu ukadu zawieszenia. Zostao ono zestrojone stosunkowo mikko, co jest charakterystyczne dla pojazdw z rynku pnocno-amerykaskiego. Nie przeszkodzio to jednak na skonstruowanie auta, ktre bardzo dobrze trzyma si drogi, jest stabilne i daje poczucie pewnoci prowadzenia. Na pochwa zasuguje sposb wyciszenia: do przedziau pasaerskiego nie dostaj si prawie adne odgosy z otoczenia, co zapewnia wysoki komfort akustyczny. Ukad hamulcowy jak i kierowniczy dziaaj bardzo skutecznie i precyzyjnie. Podczas testu Edge wykaza si stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Podczas poruszania si w tecie, w cyklu mieszanym potrzebowa niewiele ponad 8 litrw oleju napdowego na 100 km. Wynik ten jest naprawd niezy biorc pod uwag zarwno gabaryty jak i mas pojazdu.


Podsumowanie

Ford Edge to samochd, ktry niele si prezentuje i porusza po drodze. Jego potencjalnymi nabywcami ze wzgldu, na jako wykoczenia, wymiary oraz funkcjonalno mog by zarwno biznesmeni jak i rodziny. Jest to auto przeznaczone raczej do poruszania si po drogach utwardzonych jednak poradzi sobie rwnie w chwili, gdy z niej zboczymy. Trudno w nim znale jakie wady. Testowany model mona miao okreli mianem auta bezpiecznego, ktre oferuje duo przestrzeni, jedzi dynamicznie, jest komfortowe i bardzo bogato wyposaone. Obecnie za najtasz odmian modelu trzeba wyda 168 450 zotych i jest to wersja Trend z silnikiem o mocy 180KM. Prezentowany Ford Edge Vignale to ju jednak zdecydowanie wikszy wydatek przekraczajcy kwot 240 000 zotych.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik wysokoprny (diesel)
Pojemno skokowa (ccm) 1997
Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 154 (210) przy 3750
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 450
Rodzaj zasilania Common Rail


Osigi
Prdko maksymalna (km/h) 210
Rozpdzanie 0 - 100 km/h (s) 9,4

Zuycie paliwa
Cykl miejski (l/100 km) 6,4
Cykl pozamiejski (l/100 km) 5,4
Cykl mieszany (l/100 km) 5,8

Pojemno zbiornika paliwa
Litrw 68

Wymiary
Dugo (mm) 4808
Szeroko (mm) 1981
Wysoko (mm) 1692
Rozstaw osi (mm) 2848
Rozstaw k osi przedniej (mm) 1655
Rozstaw k osi tylnej (mm) 1664
Przewit (mm) 193

Napd
AED (4x4)

Ukad kierowniczy
ze wspomaganiem
rednica zawracania (m) 12

Koa i opony
Wymiary opon standardowych - 255/45 R20
Standardowe obrcze k (") - 20

Masa
Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy (kg) 1874
Dopuszczalna masa cakowita pojazdu (kg) 2555

Pojemno baganika
Minimalna (litry) 602
Maksymalna (litry) 1847

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Vignale. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

ABS + EBD - system dystrybucji siy hamowania
Czujniki parkowania - przd
Czujniki parkowania - ty
Deska rozdzielcza pokryta skra
Drzwi tyu nadwozia sterowane elektrycznie, bezdotykowo
Dysze spryskiwaczy podgrzewane
Dywaniki welurowe przd/ty podwyszona jako
Dwignia zmiany biegw pokryta skra
Filtr czsteczek staych
Fotele przednie podgrzewane
Fotele przednie regulowane elektrycznie w 10 kierunkach
Fotele przednie sportowe Sport Plus
Gniazdo 230V w rodkowej konsoli
Hamulec postojowy elektryczny
Kamera cofania
Kierownica podgrzewana
Kierownica pokryta skra Premium
Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
Klucz elektroniczny Ford Key Free
Kolumna kierownicy regulowana w 2 paszczyznach
Koo zapasowe dojazdowe
Kocwki ukadu wydechowego z polerowanej stali nierdzewnej
Krata wlotu powietrza dolna w kolorze tworzywa, nielakierowana z chromowanym obramowaniem
Krata wlotu powietrza grna w stylizacji Vignale, lakierowana, z chromowanym obramowaniem
Kurtyny powietrzne boczne
Listwy progowe w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami
Lusterka zewntrzne skadane elektrycznie
Lusterka zewntrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
Lusterka zewntrzne w kolorze nadwozia
Lusterka zewntrzne z kierunkowskazami
Lusterka zewntrzne z owietleniem podoa
Lusterka zewntrzne z pamici pooenia
Lusterko wewntrzne ciemniane automatycznie
Lusterko zewntrzne kierowcy ciemniane automatycznie
Nagrzewnica elektryczna PTC
Nakadki na progi drzwi przednich z tworzywa, ze wstawka w kolorze aluminium, z napisem VIGNALE podwietlanym
Obramowania bocznych szyb w kolorze chromu
Obudowy przednich lamp przeciwmgielnych w kolorze tworzywa, nielakierowane z chromowanym piercieniem
Owietlenie do czytania LED (2 rzd foteli)
Owietlenie wntrza LED z moliwoci zmiany koloru
Pakiet dla palcych
Pakiet Lane Keeping Alert
Podokietnik centralny przedni pokryty skr
Poduszka powietrzna kierowcy
Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
Poduszka powietrzna pasaera z moliwoci odczenia
Poduszki powietrzne boczne przednie
Przycisk rozrusznika Ford Power
Reflektory w technologii "Ford Dynamic LED"
Relingi dachowe aluminiowe
Roleta do baganika
Schowek na okulary
Siedzenia tylne dzielone i skadane 60/40
Spoiler tylny w kolorze nadwozia
Sterowanie skrzynia biegw przy kierownicy
System aktywnej redukcji haasu
System Auto Start/Stop
System automatycznego sterowania wiatami drogowymi i funkcja zapobiegajca olepianiu
System bezpieczestwa inteligentny IPS
System Collision Assist
System kontroli trakcji TA
System nawigacji satelitarnej Sony CD/SD z DAB+ i z Ford SYNC 3 (ICFCA)
System rozpoznawania znakw drogowych
System stabilizacji toru jazdy ESC
System uatwiajcy ruszanie na wzniesieniu HSA
System wspomagania nagego hamowania EBA
System zapobiegajcy przewracaniu si samochodu RSC
Szyba przednia ogrzewana
Szyby boczne przednie z izolacj akustyczn
Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
Szyby tylne przyciemniane
wiata do jazdy dziennej LED
wiata p/mgielne LED
wiata tylne LED
Tapicerka ze skry Lux
Tarcze k aluminiowe 20" 10-ramienne polerowane
Tempomat z ogranicznikiem prdkoci
Wspomaganie ukadu kierowniczego elektryczne EPAS
Wycieraczki z czujnikiem deszczu
Wywietlacz 10,1" tablicy zegarw kolorowy
Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewntrz elektryczne
Zagwki foteli przednich regulowane
Zderzak przedni w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami(dolny pas)
Zderzak tylny w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami (dolny pas)

Testowany samochd oprcz wyposaenia standardowego dla wersji Vignale posiada wyposaenie dodatkowe w postaci:

Dach panoramiczny regulowany elektrycznie z rolet przeciwsoneczn
Fotele przednie wentylowane, siedzenia tylne podgrzewane
Kamera przednia
Kolumna kierownicy regulowana elektrycznie z pamici pooenia
Lakier metalizowany specjalny "Ametista Scura"
Mata podogowa z logo Vignale
Nakadki na peday aluminiowe
System Active Park Assist
System BLIS z Cross Traffic Alert


Test przeprowadzony w dniach 2-8 sierpnia 2017r.
Tekst i zdjcia: Robert Kulczyk Info-Ekspert

Serdecznie dzikujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

Info-Ekspert 09-10-2017


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>