Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Nissan Navara 2.3 dCi N-Guard

Pickupy to jeden z najdynamiczniej rozwijających się w ubiegłym roku segmentów na polskim rynku motoryzacyjnym. Imponujący, blisko 40%, wzrost wolumenu sprzedaży skłania do wniosku, że pojazdy łączące w sobie cechy skrzyniowych samochodów dostawczych z właściwościami typowymi dla terenówek, dodatkowo oferujące wysoki komfort podróżowania, mogą podzielić w najbliższej przyszłości los SUV-ów, których popularność na stary kontynent przywędrowała zza oceanu. Niekwestionowane miejsce na światowym rynku w tej kategorii zajmuje oferta Nissana. Tradycja i innowacyjność to wartości, które determinują pozycję dalekowschodniego producenta mającego ponad 80-cio letnie doświadczenie w produkcji tego rodzaju wytrzymałych konstrukcji. W okresie tym ponad 15 milionów pickupów z logo Nissana znalazło nabywców w 180 krajach na świecie. Wkładem marki w techniczny i użytkowy rozwój segmentu są m.in. wprowadzenie przedłużanej kabiny oraz pionierskie zastosowanie, w konstrukcji nośnej opartej na ramie kratownicowej i sztywnym tylnym moście, 5-drążkowego tylnego zawieszenia ze sprężynami śrubowymi. To w pickupach Nissana po raz pierwszy zastosowano również korytkowy system mocowania ładunku. Obecnie na rynku europejskim przedstawicielem marki jest, mająca swój debiut w 2015 roku, IV generacja Navary. Powstała w ramach współpracy z Renault oraz Mercedes-Benz, koncepcja produkowana jest na czterech kontynentach. W Ameryce Południowej model oferowany jest pod nazwą Frontier. Na rodzimym rynku jednostkę napędową prawie dwutonowego auta, stanowi podwójnie doładowany diesel o pojemności 2,3 dcm3 i mocy 160 lub 190 KM. W mocniejszym wydaniu oprócz 6-biegowej manualnej skrzyni biegów skonfigurowano go opcjonalnie z 7-stopniowym automatem. Model dostępny jest w sześciu wariantach wyposażenia: Visia, Acenta, N-Connecta, N-Trek, Tekna oraz najnowszą, będącą seryjnie produkowaną odmianą koncepcyjnego EnGuarda - wersją N-Guard.

Wygląd zewnętrzny

Nowoczesny i mocny design Navary przykuwa uwagę i może budzić respekt. Wysoko poprowadzona linia przedniej części w połączeniu z niemal pionowym grillem potęgują optycznie muskularną linię. Samochód stylistycznie nawiązuje do swojej poprzedniej odsłony oraz współczesnej rodziny Nissana. Duże przednie reflektory zintegrowane ze światłami do jazdy dziennej w technologii LED wraz z wzdłużnymi przetłoczeniami na całej długości pokrywy komory silnika podkreślają agresywny i indywidualny charakter, który dopełniają, w zależności od wersji, chromowane lub wykonane w czarnej kolorystyce, boczne stopnie, lusterka, obwódki reflektorów świateł przeciwmgielnych, klamki oraz wlot powietrzna w przednim grillu. W tej samej kolorystyce konsekwentnie utrzymane są relingi dachowe, jednak ich wykorzystanie przy wysokości pojazdu 184 cm jest mocno dyskusyjne. Zwieńczeniem spójności nadwozia są wyraziste przetłoczenia błotników i drzwi. Dla podróżujących przygotowano dwie opcje kabiny: czteromiejscową King Cab oraz podwójną oferującą 5 miejsc Double Cab. Długość przestrzeni ładunkowej w zależności od wariantu części pasażerskiej wynosi odpowiednio: 1788 lub 1578mm. Wąski tylny zderzak, pionowe zespolone reflektory tylne oraz uchylna burta tylna są cechami wspólnymi dla wszystkich przedstawicieli segmentu, dla których funkcjonalność części ładunkowej są istotniejsze niż koncepcje designerów. Pozytywnym jest niewątpliwie fakt, iż nad kołami tylnej osi nie zapomniano o proporcjonalnych przetłoczeniach. Producent oferuje szereg dodatków pozwalających spersonalizować zarówno wygląd jak i walory użytkowe. W zależności od oczekiwań klienta Navarę można doposażyć m.in. w zabudowy skrzyni ładunkowej HARDTOP (standard, premium), aluminiową lub plastikową wykładzinę skrzyni z nakładkami na krawędzie burt oraz serie organizatorów przestrzeni ładunkowej. Dostępnych jest kilka wariantów osłon ładunku oraz bagażniki rowerowe montowane na skrzyni ładunkowej. Na liście akcesoriów znajduje się ponadto kilka możliwości orurowania z podświetleniem. N-Guard oferowany jest w trzech kolorach: białym, czarnym i dedykowanym dla tej wersji ciemnoszarym. Testowaną wersję rozpoznać można również po charakterystycznych nalepkach w dolnej części nadwozia.

Wnętrze pojazdu

Dla obawiających się minimalizmu i ascetycznego podejścia do projektowania wnętrz pojazdów użytkowych, najnowsza propozycja Nissana będzie pozytywnym zaskoczeniem. Już podczas zajmowania miejsca w kabinie pasażerskiej N-Guarda uwagę przykuwają szczegóły, które potwierdzają, iż tradycyjnie wpisane w segment cechy nie wykluczają estetyki. Ciemną kolorystykę przestrzeni pasażerskiej przełamują żółte przeszycia foteli, podłokietników oraz zagłówków. Motyw zewnętrznych nalepek jest też obecny na obszytych żółtą nicią dywanikach. Wykonane w kolorze aluminium detale drzwi, kierownicy, wstawki w konsoli środkowej, a nawet obwódki wlotów powietrza, zegarów i uchwytów na kubki stanowią o nieprzypadkowej, kompletnej stylistycznie koncepcji. Zajęcie miejsca w samochodzie o prześwicie 233 mm uławiają umieszczone na słupkach uchwyty. Wrażenie nieproporcjonalnie małej do przestronnego wnętrza stanowić może kierownica. Jednak możliwość jej ustawienia w dwóch płaszczyznach w połączeniu z elektryczną regulacją fotela kierowcy, pozwolą niezależnie od wzrostu kierowcy znaleźć optymalną pozycję zapewniająca wgląd w zestaw tradycyjnych przyrządów i zintegrowany z nimi wyświetlacz komputera pokładowego o przekątnej 5 cali. Rozmieszczenie elementów sterujących na wielofunkcyjnej, obszytej skórą, kierownicy nie budzi żadnych zastrzeżeń. Sterowanie multimediami, tempomatem z ogranicznikiem prędkości czy zakresem danych i funkcjonalności oferowanych przez komputer pokładowy, jest ergonomiczne i nie wymaga odrywania rąk od kierownicy. W konsoli środkowej poniżej wlotów powietrza umieszczono 7-calowy kolorowy ekran wysokiej rozdzielczości obsługujący m.in. nawigacje i system wysokiej rozdzielczości kamer 360°. Znajdujący się poniżej panel sterujący systemem nawiewu wraz z monochromatycznym wyświetlaczem dwustrefowej automatycznej klimatyzacji jest czytelny i łatwy w obsłudze. Pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera umieszczono włączniki dwustopniowego podgrzewania foteli, dźwignię mechanicznego hamulca postojowego oraz schowki, które jednocześnie mogą stanowić uchwyty dla napoi. Wyprofilowanie oparć foteli przednich zapewnia poprawne trzymanie podczas pokonywania zakrętów, a nachylenie oparcia tylnej kanapy wyższy od oczekiwanego komfort, jedynie wysoka podłoga może powodować dyskomfort podczas pokonywania dłuższych odcinków u wyższych pasażerów. aczkolwiek szczególnie dla wyższych podróżujących, wysoka podłoga może stanowić unieudogodnienie podczas pokonywania dłuższych odcinków. Uchwyty do mocowania fotelików dziecięcych w systemie ISOFIX, nawiewy na tylną część kabiny oraz sterowany elektrycznie szyberdach potwierdzają, że projektanci zakładają również rodzinne wykorzystanie tej wersji. Unoszone siedzisko tylnej kanapy pozwala na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni bagażowej w części pasażerskiej. Wnętrze najnowszej Navary nie ustępuje przyjętym dla współczesnych samochodów terenowo-rekreacyjnych standardom. Kompletacja oraz charakterystyka N-Gaurada niewątpliwie jest ukłonem w stronę nabywców oczekujących obok walorów użytkowych dodatkowo tych typowych dla komfortowych SUV-ów. Zasługującą na szczególne podkreślenie jest estetyka wnętrza oraz dbałość o jakość i detale, które to w stosunku do poprzedniej odsłony uległy zdecydowanej, pozytywnej metamorfozie.

Silnik i właściwości jezdne

Testowany egzemplarz napędza 190-konna odmiana czterocylindrowego, rzędowego silnika, który w zakresie 1500÷2500 obr./min. daje do dyspozycji kierującemu imponujący moment 450Nm. Wyposażona w intercooler wraz z podwójnym doładowaniem jednostka, we współpracy z siedmiostopniowym „automatem”, pozwalają na osiągniecie 100km/h po 10,8s. Tak skonfigurowany napęd podczas testowej jazdy w warunkach szosowych zadawala się nieco ponad 7 litrami oleju napędowego na 100 km w cyklu mieszanym. Wzrost apetytu do niemalże 10 litrów nie może zaskakiwać podczas dynamicznej jazdy w warunkach miejskich. Biorąc jednak pod uwagę masę oraz wymiary są to ilości akceptowalne. Pozytywnym zaskoczeniem jest również zbliżone do podawanego przez producenta w jeździe pozamiejskiej zużycie na poziomie 6,5 litra. Należy w tym miejscu podkreślić, że powyższe osiągnięto bez ładunku i co szczególnie ważne nie przekraczając prędkości 120km/h poza terenem zabudowanym. Uśredniając zużycie można założyć, że z pełnym 73-litrowym zbiornikiem można pokonać dystans ponad 800 km. Wielowahaczowe zawieszenie: kolumnowe z przodu oraz sprężynowe z tylu zapewnia wysoki komfort podróżowania na utwardzonych nawierzchniach. Po wjechaniu w teren czeka nas kolejne miłe zaskoczenie. Wbrew obawom komfortowe poza terenem nie oznacza w przypadku Navary „miękkiego” zawieszenia w terenie. Sztywna rama wraz z przeznaczonym do jazdy w tych warunkach wyposażeniem, pozwalają odkryć drugą twarz i możliwości pickupa. Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu – eLSD, asystent zjazdu ze wzniesienia, reduktor, blokada tylnego dyferencjału czy system wspomagania ruszania pod górę są idealnym uzupełnieniem napędu standardowo przekazywanego na tylną oś z możliwością dołączenia osi przedniej. To wszystko wraz z kątem zejścia 25º oraz większym o 7º kątem natarcia czy wreszcie ponad 22º kątem rampowym, przy rozstawie osi 3,15m i długości całkowitej 5,33m, sprawi, że weekendowa eksploracja może być inspirującym sposobem wykorzystania Nissana.

Podsumowanie

Wyróżnienie w 2016r. prestiżowym tytułem Pickup of The Year, jest potwierdzeniem docenienia przez obserwatorów rynku motoryzacyjnego udanej próby połączenia cech, które z założenia wydawać by się mogło wzajemnie się wykluczają. Nissan Navara IV generacji to wytrzymały pojazd dostawczy o ładowności do 1048kg i możliwości holowania przyczepy o masie do 3500kg. Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka oraz przednie i tylne szyby, inteligentny klucz I-Key, przyciemniane szyby tylne czy system Bluetooth to tylko przykładowe wyposażenie testowanego N-Guarda typowe przede wszystkim dla współczesnych samochodów osobowych. Ceny modelu rozpoczynają się od 125 000 złotych w wersji Visia, którą producent wyposażył w 160-konną odmianę silnika oraz manualną skrzynie biegów. Bez dopłaty klient otrzymuje Navarę wyposażoną m.in. w systemy ABS, EBD-elektroniczny system rozdziału siły hamowania, VDC - elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy, system automatycznego hamowania awaryjnego, 7 poduszek powietrznych: przednie, boczne, kurtynowe i poduszka kolanowa kierowcy czy wspominane wcześniej eLSD - elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, HDS - asystent zjazdu ze wzniesienia oraz HSA - system wspomagania ruszania pod górę. Regulowane elektrycznie lusterka zewnętrzne, regulacja wysokości fotela kierowcy, sterowanie systemem audio z poziomu kierownicy, Bluetooth, złącza USB i Aux In, tempomat z ogranicznikiem prędkości czy wyświetlacz TFT 5” zintegrowany z zestawem wskaźników także nie wymagają dopłaty.

Testowany model to ciekawa alternatywa dla tych którzy szukają walorów użytkowych pickupa, bogatego wyposażenia zapewaniającego komfort rodzinnego podróżowania oraz właściwości terenowych znacznie wykraczających poza standardy dostępne w segmencie SUV. To wszystko wraz z nowoczesnym designem oraz nietuzinkowym atutem jakim jest 5 letnia, gwarancja, oferuje Nissan Navara.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny

• Pojemność skokowa (ccm)– 2298
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 140 (190) przy 3 750
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500-2500

Osiągi

• Prędkość maksymalna (km/h) – 180
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,8

Zużycie paliwa

• Cykl miejski (l/100 km) – 8,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,9
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,9
• Emisja CO2 (g/km) – 183

Pojemność zbiornika paliwa - 73 litry

Pojemność zbiornika AdBlue® - Selective Catalytic Reduction (SCR) system – 17 litrów

Napęd – 4WD, z reduktorem oraz blokadą tylnego mechanizmu różnicowego

Układ kierowniczy

• Przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem
• Minimalna średnica zawracania (m) – 13,1

Wymiary

• Długość (mm) – 5 330
• Wysokość (mm) – 1 840
• Szerokość bez lusterek (mm) –1 850
• Rozstaw osi (mm) – 3 150
• Zwis przedni (mm) – 870
• Zwis tylny (mm) – 1 310
• Rozstaw kół przednich (mm) – 1 570
• Rozstaw kół tylnych (mm) – 1 570
• Prześwit (mm) – 233
• Kąt natarcia (º) – 32
• Kąt zejścia (º) – 25
• Kąt rampowy (º) – 22,2

Koła i opony

• Wymiary opon standardowych – 255/60
• Standardowe obręcze kół – 18” (aluminiowe)

Masy

• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1 987
• Dopuszczalna masa całkowita (kg) – 3 035
• Maksymalna masa przyczepy - z hamulcem (kg) – 3 500

Wymiary przestrzeni bagażowej

• Długość (mm) – 1 578
• Szerokość (mm) – 1 560
• Szerokość przestrzeni ładunkowej pomiędzy nadkolami (mm) 1 090
• Wysokość (mm) – 474
• Wysokość progu załadunku (mm) – 815

Wyposażenie

Testowany samochód to wersja N-Guard, która na wyposażeniu posiada między innymi w:

• ABS, EBD
• VDC - Elektroniczny system kontroli stabilności toru jazdy
• eLSD - Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu
• Blokada tylnego mechanizmu różnicowego
• HDS - Asystent zjazdu ze wzniesienia
• HSA - System wspomagania ruszania pod górę
• System automatycznego hamowania awaryjnego
• 7 poduszek powietrznych: przednie, boczne, kurtynowe i poduszka kolanowa kierowcy
• Wyłącznik przedniej poduszki pasażera
• 3 tylne zagłówki
• Spryskiwacze lamp przednich
• Koło zapasowe
• 5 drążkowe tylne zawieszenie
• Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym
• Nawiew drugiego rzędu siedzeń
• Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z elektrycznie regulowanym podparciem odcinka lędźwiowego
• Szyberdach
• Regulowane elektrycznie lusterka zewnętrzne
• Regulacja wysokości fotela kierowcy
• Podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie składane lusterka
• Podgrzewane przednie fotele
• System mocowania fotelików ISOFIX (skrajne fotele drugiego rzędu)
• Elektrycznie regulowane szyby przednie
• Elektrycznie regulowane szyby tylne
• Skórzana kierownica
• Dźwignia hamulca postojowego pokryta skórą
• Podłokietnik przedni
• 3 gniazda 12V w kabinie
• Elektromagnetyczna blokada klapki wlewu paliwa
• Centralny zamek
• Inteligentny kluczyk I-KEY z przyciskiem Start/Stop
• 2 uchwyty na kubki
• Czujnik zmierzchu
• Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne
• Tylna lampka
• Schowek na okulary
• Podświetlane progi
• Automatyczne poziomowanie przednich świateł
• Podświetlane lusterko w osłonie przeciwsłonecznej pasażera
• C-Channel system - uniwersalny system mocowania ładunku
• Hak holowniczy z wtyczką 7 pin
• Zderzak przedni w kolorze nadwozia
• Czarny tylny zderzak
• Czarne nakładki na lusterka
• Czarny grill
• Czarne naklejki
• Czarne klamki zewnętrzne
• Tylny spoiler
• Stopnie boczne
• Lampa stop w technologii LED
• Przednie lampy przeciwmgłowe z czarnym wykończeniem
• Światła do jazdy dziennej w technologii LED
• Przednie reflektory w technologii Full LED
• Przyciemniane szyby tylne
• Relingi dachowe
• Radioodtwarzacz CD
• 6 głosników
• Sterowanie systemem audio z poziomu kierownicy
• Bluetooth / USB / Aux In
• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
• Automatyczne światła z funkcją „follow me home”
• Komputer pokładowy
• Wyświetlacz TFT 5” zintegrowany z zestawem wskaźników
• System kamer 360°
• Multimedialny system nawigacji
• 7" kolorowy ekran TFT wysokiej rozdzielczości
• Cyfrowe radio DAB
• Łączność ze smartfonem
• Darmowa aktualizacja rocznego oprogramowania nawigacji przez 3 lata

Test przeprowadzony w dniach 14 – 20 lutego 2019r.

Tekst i zdjęcia: Cezary Spychała – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Nissan Sales CEE Kft Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

29.03.2019

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>