Test Mercedes A200
Prezentowany Mercedes klasy A to już czwarta odsłona modelu. Zadebiutował w 1997 roku, jako auto miejskie o jednobryłowej konstrukcji, natomiast obecna odmiana to typowy kompakt o efektownej, dynamicznej stylistyce. Najnowsza generacja zaprezentowana została oficjalnie na początku marca 2018 roku podczas międzynarodowego salonu samochodowego (Salon International de l'Auto) w Genewie. Konstrukcja oparta została na modularnej płycie podłogowej MFA2-Basis, która stanowi również podstawę w nowym modelu niemieckiej marki GLB. Klasa A to kompakt zaliczany do grona aut premium, którego głównymi konkurentami na rynku są takie auta jak: Audi A3, BMW serii 1 czy też Lexus CT. Styliści stanęli na wysokości zadania. Udało im się stworzyć auto o rasowym i sportowym wyglądzie zgodnie z nowym wzornictwem Mercedesa zwanym "predator's face", który zastosowano również przy modelu CLS. Konsekwencją tego jest, że auta tej marki mniej będą kojarzyć się z pojazdami o statecznym i konserwatywnym designie.
Mimo że A200 przypomina swoim wyglądem poprzednika to jednak jest to auto stworzone całkowicie na nowo z wykorzystaniem wielu najnowszych rozwiązań technicznych. Garściami czerpie rozwiązania stosowane w większych modelach marki spod znaku trójramiennej gwiazdy. Napędzać go może jedna z aż ośmiu jednostek napędowych, nabywca ma do wyboru: trzy wysokoprężne: 1461 ccm o mocy 116KM, 1950 ccm 150 i 190KM oraz pięć zasilanych benzyną: 1332 ccm o mocy 136 i 163KM, 1991ccm o mocy 190, 224 i 306KM. Dla zróżnicowania oferty producent przygotował cztery zakresy kompletacji standardowej wyposażenia: standard, Style, Progressive oraz AMG.
Wygląd zewnętrzny
Nowe nadwozie Klasy A w porównaniu z poprzednikiem charakteryzuje się mniejszą masą, większą sztywnością oraz zwiększonym o 3 cm rozstawem osi, który wynosi teraz 273 cm. Zmieniły się też wymiary zewnętrzne, wynoszą one teraz: długość – 441 cm, szerokość, – 179 cm oraz wysokość – 144 cm. Obecna generacja nawiązuje kształtem do poprzednika jednak jej design jest bardziej wyrazisty. Łagodne linie poszycia bocznego i uwidocznione dwie krawędzie: jedna w dolnej części drzwi, unosząca się ku tyłowi oraz druga, przebiegająca przez całą długość nadwozia tuż nad klamkami drzwi, nadają bryle lekkości. Przód auta wygląda bardzo dynamicznie, a to za sprawą mocno opadającej długiej pokrywy silnika, wąskich skośnych reflektorów z wkomponowanymi światłami jazdy dziennej LED, dużego grilla z centralnie umieszczonym logiem producenta oraz dużymi kratami wlotu powietrza w dolnej części zderzaka. Tył charakteryzują: masywny zderzak z chromowanymi końcówkami układu wydechowego, pokrywa bagażnika zwieńczona dużym spoilerem dachowym oraz zachodzącymi na poszycia boczne lampami wykonanymi w technologii LED. Elementy te wraz z czarnymi aluminiowymi tarczami kół ze srebrnymi oblamówkami oraz czarnymi detalami nadają bryle sportowego wyglądu. Nie sposób jest nie zauważyć, że auto stylistycznie nawiązuje do modelu CLS głownie, gdy spoglądamy na front czy jego tył, co może być jego stylistyczną zaletą.
Wnętrze samochodu
Zwiększenie wymiarów zewnętrznych auta oraz rozstawu osi skutkuje tym, że we wnętrzu jest zdecydowanie więcej miejsca niż w poprzedniku. Obszerna kabina zapewnia, że mogą nim jeździć rośli pasażerowie zarówno w pierwszym jak i drugim rzędzie siedzeń. Znakomicie zostały wyprofilowane przednie fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i wysuwanymi podparciami pod uda. Bardzo dobrze utrzymują sylwetkę podczas dynamicznego pokonywania zakrętów jak też zapewniają komfort na najwyższym poziomie. Brązowa tapicerka ze skóry, obszyte tą samą skórą boczki drzwi, podłokietnik centralny, wstawki z czarnego błyszczącego plastiku oraz duża ilość aluminiowych wstawek nadaje wnętrzu eleganckiego charakteru. Testowane auto w linii wyposażenia AMG otrzymało wiele akcentów sportowych takich jak: na zewnątrz dedykowanych dla wersji zderzaków, we wnętrzu pedałów ze stalowymi nakładkami, subtelnego podświetlenia paneli czy też dużych okrągłych nawiewów. Nowością jest płaski długi panel, który rozciąga się przez większą cześć deski rozdzielczej, wkomponowano w niego dwa 10,5 calowe wyświetlacze. Ten umiejscowiony bezpośrednio za kołem kierownicy zastępuje panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza drugi zaś umiejscowiony centralnie obsługuje system audio, bluetooth, nawigację, kamerę cofania z systemem wspomagania parkowania oraz wyświetla informacje z rozbudowanego komputera pokładowego. Bardzo łatwa i intuicyjna jest obsługa, systemami możemy sterować za pośrednictwem przycisków na kierownicy, touchpada umiejscowionego na konsoli centralnej, używając funkcji dotykowych ekranu lub po prostu głosowo. To, co powinno charakteryzować auta klasy premium to przede wszystkim wysoka jakość spasowania poszczególnych elementów jak i zastosowanych do wykończenia materiałów. Pod tym względem nowa A klasa może być wzorem do naśladowania. Pokryta perforowaną skórą kierownica, miękkie w dotyku wykończenie deski rozdzielczej oraz gatunek skóry, który został wykorzystany do pokrycia foteli upewniają nas o tym, że znajdujemy się w samochodzie z segmentu premium. Mimo że producent radykalnie zmienił wygląd kokpitu to nowoczesny design wnętrza może się podobać. Dla ułatwienia prowadzenia w prezentowanym pojeździe znajduje się wyświetlacz Head-up umiejscowiony na wysokości wzroku kierowcy. Wyświetla on istotne informacje takie jak prędkość, ograniczenia prędkości czy też wskazówki z systemu nawigacji. Auta kompaktowe cechuje wszechstronność i funkcjonalność, dlatego ważnym elementem jest chociażby jego ładowność. Nowa klasa dysponuje bagażnikiem o standardowej pojemności 370 litrów. Przestrzeń tą możemy dowolnie konfigurować poprzez składane asymetrycznie oparcie siedzeń tylnych w układzie 40:20:40. Po całkowitym złożeniu oparć mamy do dyspozycji aż 1210 litrów objętości. Duża liczba funkcjonalnych schowków zwiększa dodatkowo praktyczność testowanego auta.
Silnik i właściwości jezdne
Prezentowany Mercedes klasy A czwartej generacji napędzany jest jednostką pochodzącą z koncernu Renault, co może dziwić, bo zastąpiła ona dobrze znany i sprawdzony własnej produkcji silnik 1,6. Nowa turbodoładowana jednostka o pojemności skokowej 1332 ccm charakteryzuje się maksymalną mocą 163 KM oraz momentem 250 Nm dostępnym już przy 1650 obr/min. Parametry te w połączeniu z niewielką masą własną powodują, że auto do prędkości 100 km/h rozpędza się w czasie 8 sekund i potrafi osiągnąć maksymalna prędkość 225 km/h. Silnik nie jest najcichszy, czasami słyszalne są odgłosy jego pracy wewnątrz kabiny, jednak jego równomierna praca powoduje, że nie jest to uciążliwe. Moment obrotowy przenoszony jest na koła za pośrednictwem 7 biegowej, dwusprzęgłowej automatycznej przekładni 7G-DCT. Zmiana przełożeń następuje bardzo szybko i płynnie. Prawie niezauważalne dla kierowcy jest działanie systemu start&stop, za co należy producenta pochwalić. Zawieszenie pojazdu mimo ze jest dość sztywne znakomicie tłumi wszelkie nierówności drogi. Jego parametry wraz z precyzyjnie działającym układem kierowniczym dodają pewności prowadzenia, auto jest bardzo stabilne nawet podczas szybkiego pokonywania ostrych zakrętów drogi. W testowanym pojeździe producent umożliwił dostosowanie jego parametrów do upodobań użytkownika poprzez wybór jednego z czterech trybów: Individual, Comfort, Sport lub Eco. W każdym jednak przypadku kierowca ma poczucie pełnej kontroli nad autem.
Podsumowanie
Mercedes A200 to jeden z najbardziej zaawansowanych samochodów kompaktowych na rynku. Zadowolone z niego będą osoby zwracające uwagę na właściwości jezdne jak i zwolennicy nowoczesnych rozwiązań technologicznych i informatycznych. Jest to na pewno auto dla użytkownika poszukującego zwinnego, funkcjonalnego auta kompaktowego z segmentu premium. Ceny nowej A klasy rozpoczynają się od 97600 złotych, która dotyczy modelu A160 w wersji standardowej. Jednak zakup prezentowanej odmiany A200 linii AMG wraz z wyposażeniem dodatkowym to wydatek blisko 205 000 złotych. Cechy, które przemawiają za pojazdem to: nowoczesny design, jakość zastosowanych do wykończenia materiałów, pewne prowadzenie oraz bardzo bogata kompletacja wyposażenia.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy turbodoładowany
• Pojemność skokowa (ccm) - 1332
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) -120 (163) przy 5500
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 250 przy 1650
• Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 225
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,0
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,5
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,3
Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 43
Wymiary
• Długość (mm) – 4419
• Szerokość (mm) – 1796
• Wysokość (mm) – 1440
• Rozstaw osi (mm) – 2729
• Zwis przedni (mm) – 914
• Zwis tylny (mm) – 776
• Kąt natarcia (stopnie) – 13,4
• Kąt zejścia (stopnie) – 17,2
• Kąt rampowy (stopnie) – 9,4
Napęd
• Przedni
Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 205/60 R16
• Standardowe obręcze kół (") - 16
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1335
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1870
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 370
• Maksymalna (litry) – 1210
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to linia kompletacji wyposażenia AMG. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Aktywny asystent zmiany pasa ruchu
• Antena GPS
• Antena telefoniczna
• Asystent opuszczania wnętrza pojazdu
• CPA - system zapobiegający kolizjom
• Dywaniki welurowe AMG
• Dezaktywacja cylindrów
• Fotel pasażera z rozpoznawaniem wagi
• HERMES communications module LTE
• Galwanizowane manetki zmiany biegów przy kierownicy
• Gaśnica
• Immobilizer
• Klimatyzacja automatyczna
• Kontrola ciśnienia w oponach (RDK)
• Kurtyny powietrzne boczne
• Live Traffic Information
• Ochrona pieszych
• Opony letnie
• Pakiet komfortowych siedzeń
• Pakiet zabezpieczenia pojazdu
- Alarm antywłamaniowy (EDW)
- Zabezpieczenie wnętrza pojazdu
• Pakiet wyposażenie standardowego
- Podwójny uchwyt na napoje
- Rozszerzone funkcje MBUX
- Touchpad
- Obniżone zawieszenie
- TIREFIT – zestaw naprawczy
• Pakiet wizualny i oświetleniowy
- Wycieraczka przedniej szyby sterowana czujnikiem deszczu
- Oświetlenie lusterka w przesłonach słonecznych
- Schowek na okulary
• Parametryczna przekładnia układu kierowniczego
• Poduszka powietrzna chroniąca kolana
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Poduszki powietrzne boczne
• Podsufitka materiałowa - czarna
• Pokrywa schowka w konsoli centralnej
• Reflektory LED High Performance
• Siatka bagażowa w oparciach foteli przednich
• Składane oparcie tylnej kanapy
• Sportowa wielofunkcyjna kierownica wykończona skórą nappa
• System ABS
• System ESP
• System alarmowego połączenia „Emergency call
• System DYNAMIC SELECT
• System multimedialny MBUX
• System ochrony pieszego Active Bonnet
• Tempomat
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Zawieszenie tylnej osi MULTI-LINK
• Zawieszenie komfortowe obniżone
• Zamek centralny zdalnie sterowany
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla linii AMG posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Asystent "martwego punktu"
• Dach panoramiczny
• Elektrycznie regulowany fotel pasażera z pamięcią ustawień
• Elementy wykończenia wnętrza – szczotkowane aluminium
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią ustawień
• Pakiet asystenta parkowania z kamerą 360
- PARKTRONIC z aktywnym asystentem parkowania
- Kamera 360°
• Pakiet Night
- Przyciemniane szyby z funkcją termoizolacji
- Obręcze kół AMG ze stopów metali lekkich, 19"
• Pakiet wyposażenia z linią AMG
- Klimatyzacja THERMOTRONIC
- Reflektory w technologii LED, statyczne
- Linia AMG
• Pakiet wyposażenia Premium
- Nawigacja na dysku twardym
- Podłokietnik kanapy tylnej
- Wyświetlacz IC 10,25”
- Wyświetlacz multimedialny 10,25”
- Podgrzewane przednie fotele
- Oświetlenie ambient
- KEYLESS-GO
- Pakiet lusterek
- Podświetlane listwy progowe z napisem „Mercedes-Benz”
• Pakiet skórzany
• Poduszki powietrzne boczne z tyłu
• System nagłośnienia Burmester® surround
• System PRE-SAFE®
• System rozpoznawania znaków drogowych
• Wyświetlacz Head-up
Test przeprowadzony w dniach 28 luty – 5 marca 2019r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Mercedes-Benz Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Info-Ekspert 31-05-2019 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl