Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Skoda Yeti 2.0 TDI 4x4 Ambition

W cigu dziesiciu pierwszych miesicy 2010 roku, sprzeda samochodw SUV wzrosa o 30% w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Wedug Instytutu Bada Rynku Motoryzacyjnego Samar segment ten jest najszybciej rozwijajcym si sektorem rynku motoryzacyjnego. Utrzymujcy si od kilku lat dynamiczny wzrost sprzeday SUVw motywuje producentw do cigego poszerzania oferty tego typu pojazdw.

Skoda opieraa si tym trendom przez wiele lat. Uterenowione modele Scout nie mogy jendak w peni konkurowa z SUVami. Entuzjaci samochodw producenta z Mlada Boleslav jeszcze dwa lata temu musieli zadowoli si Fabi, Roomsterem lub Octavi wyposaonymi w kilka elementw, ktre uatwiay poruszanie si w trudnym terenie. Czeski producent nie mg sobie pozwoli na dalsze utrzymywanie tej luki dlatego w 2005 roku na genewskim salonie przedstawi koncept pierwszego SUVa w historii marki Yeti. Po entuzjastycznym przyjciu po czterech latach Skoda zaprezentowaa model produkcyjny.

Pne wejcie do mocno obsadzonego ju segmentu samochodw sportowo - uytkowych wymusio na producencie zaproponowanie klientom modelu, ktry wyrni si pord ju oferowanych konkurentw. Dzisiaj po dwch latach obecnoci na polskim rynku mona stwierdzi, e by dugo oczekiwanym, brakujcym ogniwem w ofercie czeskiego producenta.

Wygld zewntrzny

Bazujcy na pycie podogowej Octavii model produkowany jest w czeskich Kvasinach. Przy tym samym rozstawie osi, Yeti jest od niej o 35 cm krtszy i o 23 cm wyszy. Charakterystyczny dla Skody przedni chromowany wlot powietrza usytuowany zosta pomidzy czterema reflektorami. Znajdujce si wyej, wiksze lampy zachodzce na boki nadwozia wspgraj z okrgymi kloszami, poniej ktrych ukryto wiata dzienne oraz przeciwmgielne z funkcj dowietlania zakrtw. Zderzak przedni zosta podzielony na dwie czci grn lakierowan oraz doln w kolorze czarnym. W SUVie zabieg ten ma zastosowanie praktycznie dolna cz zderzaka jest podatna na uszkodzenia lub porysowanie w terenie.

Profil oraz ty nadwozia to niespotykane dotychczas w adnym czeskim modelu proste linie pozbawione zbdnych zaokrgle. Lakierowany w kolorze nadwozia supek B dzielcy optycznie nadwozie na dwie czci to rozwizanie znane doskonale z Roomstera. Supki C i D w kolorze byszczcej czerni komponuj si z tylnymi przyciemnianymi szybami dajc wraenie duej jednolitej przeszklonej powierzchni. Ty z krtkim zwisem zwieczony jest idealnie pionow pokryw baganika. Solidny tylny zderzak ze srebrn doln oson oraz podwjn kocwk ukadu wydechowego podkrelaj charakter pojazdu.

Wntrze pojazdu

Wewntrz od razu wida przynaleno do koncernu Volkswagena. Niemiecka ergonomia i funkcjonalno zamiast pionierskiego designu. Przestrze pasaerska jest doskonale znana z innych modeli Skody. Zegary ukryte w tubach z Superba, konsola centralna z Octavii, a fotele tylne zapoyczone z Roomstera. Wykoczenie sprawia wraenie solidnego, a materiay s zaskakujco dobrej jakoci. Skrzana kierownica regulowana w dwch paszczyznach wyposaona zostaa w sterowanie telefonem i systemem audio. Duy wywietlacz komputera pokadowego Maxi-Dot oprcz podstawowych parametrw jazdy moe nam zaprezentowa aktualnie wybran stacj radiow lub ksik telefoniczn naszego telefonu. Poczenia telefonicznie moemy realizowa rwnie za pomoc 6.5 calowego dotykowego wywietlacza radia Bolero. System audio wymagajcy 1500 z dopaty posiadajcy 8 gonikw i zmieniark CD gra bardzo przyjemnie i wart jest tych pienidzy. Konsol do obsugi klimatyzacji, ktr znajdziemy te np. w Golfie VI generacji cechuje intuicyjno i atwo obsugi. Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja z dodatkowymi nawiewami na tylne fotele radzi sobie dobrze z chodzeniem obszernej kabiny Yeti.

Zgodnie z dewiz producenta Przemylane rozwizania nie zapomniano o praktycznych schowkach: obszerne schowki w drzwiach przednich i tylnych, w grnej czci konsoli centralnej, w podokietniku przednim i tylnym, schowek na okulary, miejsca na butelki czy kwity parkingowe.

Skoda Yeti oferuje swoim pasaerom standardow regulacj przednich foteli w trzech zakresach wysokoci, wzdun i ldwiow. Z tyu znajdziemy trzy indywidualne fotele z systemem aranacji wntrza VarioFlex. Dwa wiksze skrajne, ktre moemy regulowa wzdunie i poprzecznie (po wymontowaniu rodkowego fotela) oraz wszy centralny, ktry moe peni rwnie funkcje stolika lub podokietnika. Kady z foteli moemy indywidualnie zoy lub cakowicie wymontowa (waga fotela - 16 kg). Po cakowitym wyjciu tylnych foteli przestrze bagaowa czeskiego SUVa powikszy si ze standardowych 416 litrw do 1760 litrw. W baganiku znajdziemy praktyczne pki, wieszaki i tamy dziki ktrym unikniemy niekontrolowanego przemieszczania si bagaw.

Yeti oferowany jest w czterech wersjach wyposaenia: Yeti, Active, Ambition, Experience. Samochd testowy to wersja Ambition z pokanym pakietem wyposaenia opcjonalnego, ktrego koszt wynosi prawie 14 tys. z. Na licie wyposaenia znajdziemy m.in. 7 poduszek powietrznych (maksymalnie 9), systemy bezpieczestwa: ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR), sterowane elektrycznie szyby i lusterka oraz automatyczn klimatyzacj. Bardziej wymagajcy klienci mog dokupi np.: bi-ksenony (3300 z), panoramiczne sterowane elektrycznie okno dachowe (4900 z) lub tapicerk skrzan (8000 z).

Silnik i waciwoci jezdne

Miaem okazj po raz trzeci testowa Yeti, ale pierwszy raz tylko na drogach asfaltowych. Dwa poprzednie testy odbyy si na profesjonalnych torach off-roadowych w Centrum Bezpiecznej Jazdy ADAC Berlin-Brandenburg oraz czeskim Motorland. Przekonaem si, e Yeti radzi sobie wietnie w warunkach terenowych i w swojej klasie nie ustpuje rywalom. Osiemnastocentymetrowy przewit, kt najazdu 19 stopni i kt zjazdu 26 stopni to atrybuty nadwozia, ktre pomagaj pokonywa trudny teren. Modele z napdem 4x4 ze sprzgem Haldex czwartej generacji (sprzgo Haldex przenosi 95% momentu obrotowego na przedni o, w razie koniecznoci a 85% siy napdowej moe zosta przekazana na tyln o) standardowo wyposaone s w rcznie aktywowany system Off-Road. Zmienia on charakterystyk silnika oraz hamulcw uatwiajc poruszanie si po nieutwardzonym terenie. W skad systemu Off-Road wchodz:

Asystent zjazdu utrzymuje sta prdko podczas zjedania ze wzniesienia oraz zapobiega blokowaniu si k;
Asystent ruszania po wciniciu pedau gazu do oporu obroty silnika dochodz maksymalnie do wartoci 2500 obrotw na minut, co pozwala na atwiejsze ruszenie w trudnych warunkach bez utraty przyczepnoci;
ABS Off-Road charakterystyka systemu ABS zmienia si tak, aby podczas poruszania si na lunej nawierzchni wykorzysta efekt klinowania. Podczas hamowania na piasku lub wirze zbiera si on pod koami tworzc klin, dziki czemu droga hamowania jest krtsza;
ASR Off-Road pozwala na chwilowe zerwanie przyczepnoci podczas ruszania na liskiej lub grzskiej nawierzchni, dziki czemu samochd jest w stanie szybciej ruszy z miejsca;
EDS Off-Road szybsze optymalne rozdzielenie momentu obrotowego na kade z k.

Za dopat 600 z moemy doposay Yeti w HHC Hill Hold Control - system utrzymujcy cinienie w ukadzie hamulcowym do chwili ponownego nacinicia na gaz. Wspomaga on ruszanie pod gr przyhamowujc samochd przez 2-3 sekundy.

Wybierajc ten model do redakcyjnego testu zainteresowa mnie przede wszystkim 170 konny dwulitrowy silnik diesla, ktrym dotychczas nie miaem okazji jedzi. Parametry podobne jak w topowej jednostce benzynowej: 8,4 sekundy do pierwszych 100 km/h i prdko maksymalna 200 km/h, ale duo nisze spalanie i a 350 Nm momentu (o 100 wicej ni w 1.8 TSI). Jednostka wysokoprna wsppracuje z precyzyjn szeciobiegow skrzyni manualn. Siedemnastocalowe felgi aluminiowe z niskoprofilowymi oponami w poczeniu z t jednostk to duet, ktry sprawdzi si lepiej na autostradzie ni na lenych duktach. Silnik jest cichy, oszczdny i bardzo elastyczny. Na kadym biegu moemy wyprzedza szybko i bezpiecznie. Do 120-130 km/h panuje wzgldna cisza, ktra zanika wraz ze wzrostem prdkoci, ale powietrze opywajce nadwozie oraz odgos toczenia opon nie s uciliwe.

Najwyszy model w czeskiej rodzinie dziki szerokim oponom i grubszemu ni w Octavii stabilizatorowi nie przechyla si nadmiernie w szybko pokonywanych zakrtach. Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne zestrojone jest dosy twardo, a Yeti na drodze zachowuje si pewnie i przewidywalnie.

Producent deklaruje, e Skoda na kade przejechane 100 kilometrw spali 6,9l w miecie, 5,9l w cyklu mieszanym oraz 5,3l w trasie. Mocny silnik nie zachca do stosowania si do wskaza komputera pokadowego podpowiadajcego optymaln zmian biegw majc zapewni niskie spalanie, dlatego do danych producenta naley doda od 1 do 1,5l/ 100 km i otrzymamy rzeczywiste zuycie paliwa.

Podsumowanie

W cenie dobrze wyposaonej Skody Octavii moemy sta si wacicielami nowego SUVa. Kosztem mniejszego baganika otrzymujemy wiksz funkcjonalno (system VarioFlex) oraz bardziej oryginalne nadwozie. Najbliszy konkurent - VW Tiguan w podobnej kompletacji kosztuje kilkanacie tysicy zotych wicej. Inne modele z segmentu SUV: Nissan Qashqai, Toyota RAV4, Mitsubishi ASX s dostpne w podobnej lub wyszej cenie. Sprzeda Fabii i Octavii dowioda, e klientom nie przeszkadza logo z uskrzydlon strza na masce. Jeeli w bardziej wymagajcym segmencie jakim jest SUV rwnie nie bd skonni dopaca za bardziej prestiowe logo na masce, to Yeti ma szanse na stae zagoci w ofercie Skody.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik wysokoprny (Diesel)
- Pojemno skokowa 1968 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 125 (170) przy 4200 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 350 przy 1700 - 2500,

Osigi,
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) 8.4,

Zuycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) 6.9,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) 5.3,
- Cykl mieszany (l/100 km) 5.9,
- Emisja CO2 (g/km) 155.

Pojemno zbiornika paliwa: - 60 l.

Wymiary:
- Dugo (mm) 4223,
- Wysoko (mm) 1691
- Szeroko (mm) 1795
- Szerokoci (mm) z lusterkami 1956
- Rozstaw osi (mm) 2578
- Rozstaw k przednich (mm) - 1541
- Rozstaw k tylnych (mm) - 1537

Napd:
- 4x4

Ukad kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- rednica zawracania (m) 10,

Koa i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/50 R17,
- Standardowe obrcze k - 17 ,

Masa (kg)
- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy 1535 kg,
- Dopuszczalna masa cakowita pojazdu 2080 kg,
- Masa maksymalna przyczepy hamowanej - 2000kg,
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej 700 kg.

Pojemno baganika: - 405 l.

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Ambition. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

Blokada przeciwuruchomieniowa (immobiliser)
Boczne poduszki powietrzne z przodu
Czteroramienna skrzana kierownica wielofunkcyjna (obsuga: radio)
Czujnik parkowania ty
Dezaktywacja czoowej poduszki pasaera
Dodatkowa nagrzewnica dla silnikw diesla
Dwa gniazda 12V: w konsoli rodkowej i w komorze baganika
Elastyczna listwa mocujca w komorze baganika
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy
Elektrycznie sterowane lusterka boczne
Elektrycznie sterowane szyby z przodu
Elektrycznie sterowane szyby z tyu
ESP (z ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR)
Fotele kierowcy i pasaera z przodu regulowane na wysoko
Gniazdo AUX IN
Halogenowe reflektory przednie
Inkrustacja wntrza QUARTZ
Konsola rodkowa z podokietnikiem Jumbo Box16
Kontrolka niezapitych pasw kierowcy i pasaera
Kurtyny powietrzne
Lusterka boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia
Obrcze k ze stopw lekkich DOLOMITE 7Jx17
Offroad tryb wspomagania jazdy w trudnym terenie (tylko dla 4x4)
Owietlenie komory baganika
Pakiet dla palcych (popielniczka z przodu, zapalniczka)
Pakiet funkcjonalny dla podokietnika Jumbo Box (popielniczka, uchwyt na butelk 1 l)
Podgrzewane lusterka boczne
Poduszka chronica kolana kierowcy
Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasaera
Program siatek (3 szt.) dla baganika
Przednie wiata przeciwmgielne
Relingi dachowe czarne
Schowek na butelk o pojemnoci 0,5 l w drzwiach tylnych
Schowek na butelk o pojemnoci 1 l w drzwiach przednich
Schowek na okulary
Schowek na rodku grnej czci deski rozdzielczej zamknity
Schowek pod fotelem pasaera
Schowek w desce rozdzielczej po stronie pasaera chodzony i owietlony
Spryskiwacze reflektorw przednich
System ruchomych haczykw w komorze baganika
wiata do jazdy dziennej
Trzy zagwki tylne z regulacj wysokoci
Trzypunktowe pasy bezpieczestwa z przodu (z pirotechnicznymi napinaczami)
Trzypunktowe pasy bezpieczestwa z tyu
Uchwyt na kwity parkingowe
Uchwyty ISOFIX na zewntrznych fotelach z tyu
VarioFlex z funkcj stolika
Wntrze SPIRIT
Wskanik temperatury zewntrznej
Wywietlacz Maxi DOT z komputerem pokadowym
Zagwki przednie typu WOKS
Zdalnie sterowany centralny zamek (2 skadane kluczyki)
Zestaw naprawczy do k

Testowany samochd oprcz wyposaenia standardowego dla wersji Ambition posiada midzy innymi wyposaenie dodatkowe w postaci:

Lakier Biel Candy - 1 850,00 z
Pakiet SMART - 2 600,00 z
- radioodtwarzacz BOLERO CD MP3 ze zintegrowana zmieniarka pyt
- Climatronic - dwustrefowa automatyczna klimatyzacja
- przygotowanie pod telefon GSM II (Bluetooth)
- czteroramienna skrzana kierownica wielofunkcyjna obsugujca radio i telefon GSM
- dodatkowe 4 goniki z tyu
MDI (Mobile Device Interface) - 500,00 z
Przednie wiata przeciwmgielne z funkcj Corner - 400,00 z
Light Assistant (funkcje: Coming Home, Leaving Home, Tunnel Light, DayLight) z czujnikiem deszczu i automatycznie ciemniajcym si lusterkiem wstecznym - 900,00 z
Podgrzewana przednia szyba, SUNSET - tylne szyby o wyszym stopniu przyciemnienia - 1 500,00 z
Alarm z funkcj monitorowania wntrza i czujnikiem przechyu oraz niezalena syrena - 1 200,00 z
Czujnik parkowania - przd - 1 200,00 z
Fotele z przodu z regulacj na odcinku ldwiowym - 300,00 z
Podwjne osony przeciwsoneczne - 150,00 z
Dywaniki - 200,00 z
Obrcze k ze stopw lekkich ANNAPURNA 7J x 17\" (4 szt.) - 500,00 z
Stalowe nakadki na peday - 400,00 z


Test przeprowadzony w dniach 21-28 kwiecie 2011r.
Tekst i zdjcia: Dariusz Wooszka Info-Ekspert
Serdecznie dzikujemy firmie Skoda Auto Polska Sp. z o.o za udostpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

2011-05-16

powrt

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>