Test Mazda 3, 2.0 Skyactiv-G 122KM, Kanjo
Obecnie oferowana w sprzedaży czwarta generacja Mazdy 3 miała swoją światową premierę podczas Los Angeles Auto Show rok temu. W lutym bieżącego roku do polskich salonów trafiły jej pierwsze egzemplarze w nadwoziu hatchback, a już w następnym miesiącu podczas Poznań Motor Show została zaprezentowana wersja sedan. Od 25 czerwca 2003 roku, kiedy to z linii produkcyjnej w japońskim Hofu zjechał pierwszy egzemplarz Mazdy 3, model znalazł ponad 6 mln nabywców na całym świecie, zyskując status globalnego motoru napędzającego markę. Ten sukces sprawił, iż to właśnie w segmencie kompaktów, po raz pierwszy w komercyjnej sprzedaży, Mazda wyposażyła swój model, w unikatowy na skalę światową silnik benzynowy łączący w sobie zalety silników iskrowych i wysokoprężnych, a mianowicie 180-konny, Skyactiv-X. Wraz z wolnossącą, również dwulitrową, 122-konną benzynową jednostką Skyactiv-G, stanowią one dostępne opcje napędu oferowanego europejskiemu klientowi. Pionierską propozycją jest również wyposażenie wszystkich wersji w technologie Mild Hybrid umożliwiającą rekuperację energii kinetycznej podczas hamowania. Napęd standardowo przenoszony jest na przednią oś. Tylko w nadwoziu hatchback, w mocniejszej wersji silnika producent przygotował konfiguracje napędu przenoszonego na wszystkie koła – AWD.
Wygląd zewnętrzny
Obserwacja oferowanych na rynku modeli jednoznacznie skłania do wniosku, iż design nadwozi japońskich samochodów osobowych staje się coraz bardziej wyrazisty i zdecydowanie bardziej awangardowy niż propozycje większości rynku motoryzacyjnego. W trend odmiennej od konserwatywnej, nieco stonowanej stylistyki wpisują się również najnowsze odsłony Mazdy. Agresywny przebieg przedniej, nieregularne linie przetłoczeń bocznych części oraz wyostrzona wizja tyłu to cechy charakterystyczne, które niewątpliwie nie pozwalają pozostać niezauważonym. W najnowszej „trójce” założenia te połączono z aerodynamicznymi wymaganiami uzyskując rozpoznawalną i atrakcyjną sylwetkę. Czarny pionowy grill, wąskie reflektory oraz nisko poprowadzona linia pokrywy komory silnika podkreślają jej drapieżność. Tylna cześć w nadwoziu hatchback, to równie przyjemna, zwarta koncepcja. Duży logotyp umieszczony centralnie, na wysokości wąskich LED-owych lamp, to przejaw spójnego, dynamicznego przekazu. Niewątpliwie w odbiorze nadwozia swój udział ma kolor testowanego egzemplarza. Parafrazując klasyka – najnowsza Mazda 3 prezentuje się zjawiskowo w każdym kolorze pod warunkiem, że jest to kolor Soul Red Crystal. Opcjonalnie dostępny kompleksowy pakiet powłok ochronnych wykorzystujących nanotechnologię - GTECHNIQ PLATINUM, pozwala m.in. na dodatkowe zabezpieczenie lakieru przed promieniowaniem UV, opadami przemysłowymi, a także ogranicza rozwój drobnoustrojów na powierzchni tapicerki.
Wnętrze pojazdu
Kompaktowe wymiary nadwozia w oczywisty sposób ograniczają możliwości aranżacji wnętrza. Nie wyklucza to jednak stworzenia ciekawej stylistycznie i komfortowej przestrzeni. Tak też jest w przypadku testowanego samochodu. Stylistyczne detale, uformowanie kokpitu i podszybia, kształt wlotów powietrzna, to elementy które oprócz cech użytkowych spełniają również funkcje estetyczne. Wnętrze samochodu nawiązuje do wyrazistości bryły. Designerską konsekwencję uwypuklają podwójne przeszycia elementów pokrycia wnętrza oraz aluminiowe dodatki. Centralnie umieszczony, niemalże 9-calowy, wyświetlacz obsługuje funkcje multimediów, standardowej we wszystkich kompletacjach nawigacji oraz kamerę cofania. Umożliwia również wizualizacje przepływu energii systemu Mild Hybrid, a także personalizację ustawień. Sterowanie powyższymi odbywa się obrotowym joystickiem umieszczonym pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera. Poniżej wyświetlacza umieszczono prosty w obsłudze panel sterujący systemem klimatyzacji i cyrkulacji powietrza. Pomiędzy analogowymi zegarami obrotomierza oraz temperatury cieczy chłodzącej i poziomu paliwa, umieszczono cyfrowy 7-calowy wyświetlacz, informujący kierowcę o prędkości oraz pozostałych parametrach jazdy, zgodnie z indywidualnymi ustawieniami. Monitorowanie podstawowych danych takich jak ograniczenia prędkości, wskazówki nawigacji ułatwia kolorowy wyświetlacz head-up, będący również standardowym wyposażeniem pojazdu. Szczególnej uwagi wymaga za to zajmowanie miejsc na tylnym rzędzie, opadająca linia dachu ogranicza dostęp do tylnej kanapy co może spowodować niedogodności. Pozytywnym zaskoczeniem jest za to przestrzeń dedykowana dla podróżujących w tylnej części. Troje dorosłych pasażerów znajdzie optymalną, komfortową pozycje również podczas wielogodzinnych podróży. Fotel kierowcy wyposażono w manualną regulację nachylenia siedziska co w połączeniu z regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicą gwarantuje skonfigurowanie poprawnej pozycji za kierownicą. Pomimo mało obiecującej katalogowej objętości bagażnika, wynoszącej zaledwie 350 litrów, jej regularne kształty ułatwiają wykorzystanie całej dostępnej przestrzeni, sprawiając wrażenie relatywnie większej.
Silnik i właściwości jezdne
W dobie downsizingu, 2-litrowy benzyniak w segmencie C to niewątpliwie ewenement, potwierdzający nieszablonowe spojrzenie Mazdy na motoryzacje, we wszystkich jej aspektach. Wolnossąca jednostka Skyactiv-G, testowanego egzemplarza, generująca moc 122 KM i dająca do dyspozycji kierowcy 213 Nm momentu obrotowego, sprawdza się znakomicie zarówno w mieście jak i na autostradach. Współpracując z 6-biegową, sprawnie działającą manualną skrzynią zapewnia dynamikę i komfort jazdy. Dodatkowo odzyskana podczas hamowania i zmagazynowana, w dedykowanej baterii litowo-jonowej, energia, dzięki silnikowi elektrycznemu umieszczonemu w układzie przeniesienia mocy, dodatkowo wspomaga silnik konwencjonalny podczas zwiększonego zapotrzebowania układu na moment obrotowy. Pojemność silnika, a co za tym idzie jego masa, w połączeniu z napędem na przednią oś, podświadomie podpowiadają zwiększone ryzyko podsterowności. Ciasno pokonywane zakręty oraz jazda z kompletem pasażerów i pełnym bagażnikiem rozwiewają te obawy. Samochód prowadzi się wręcz idealnie, jest przewidywalny i nie zaskakuje, niezależnie od jakości drogi. Imponującą jest również lista standardowych systemów bezpieczeństwa czynnego, komunikowana przez producenta jako pakiet I-Activsense. Każdego kierowcę Mazdy 3, wspomagają m.in. system zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+), system wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS), system monitorowania martwego pola (BSM), system monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS), Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS) oraz system rozpoznający znaki ograniczenia prędkości (TSR), system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu (RCT), system wykrywający znużenie kierowcy (Driver Alert).
Podsumowanie
Model dostępny jest w czterech wersjach wyposażenia. Podstawowa wersja Kai, oferuje kompletną listę systemów bezpieczeństwa współczesnych samochodów. Pozostałe wersje, tj. Kanjo, Hikari oraz topowa Enso, pozwalają na indywidualizacje wyposażenia przede wszystkim w obszarach komfortu, multimediów i designu. W oczywisty sposób wysokie standardy w zakresie podstawowego wyposażenia, ukształtowały cenę wyjściową modelu. Za najtańszą wersję Mazdy 3 zapłacić trzeba bowiem 94 900zł. Należy jednak podkreślić, iż obiektywne porównanie oferowanej kompletacji z konkurencją zmienia postrzeganie cennika Mazdy. Podobna lista wyposażenia w segmencie samochodów kompaktowych generuje tożsamy wynik końcowy. Wartością dodaną propozycji Mazdy jest również wartość rezydualna jej modeli. Niezawodność, innowacyjność zrównoważona technicznym konserwatyzmem budują pozytywny odbiór marki na naszym rynku. Trudno oczekiwać aby nowa „trójka” nagle stała się najbardziej popularnym modelem w swojej klasie, ale czy właśnie jej swoista niekonwencjonalność nie jest wartością która przekonuje jej nabywców.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik– Skyactiv-G
• Pojemność skokowa (ccm) – 1 998
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 90 (122) przy 6 000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 213 przy 4 000
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 197
• Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 10,4
Zużycie paliwa według WLTP
• Prędkość niska (l/100 km) – 8,5
• Prędkość umiarkowana (l/100 km) – 5,8
• Prędkość wysoka (l/100 km) – 5,2
• Prędkość bardzo wysoka (l/100 km) – 6,3
• Emisja CO2 (g/km) – 139
Pojemność zbiornika paliwa - 51 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4 460
• Wysokość (mm) – 1 435
• Szerokość z lusterkami (mm) – 2 028
• Rozstaw osi (mm) – 2 725
• Zwis przedni (mm) – 915
• Zwis tylny (mm) – 820
Masy
• Dopuszczalna masa całkowita (kg) – 1 875
• Masa własna (kg) – 1273
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 358
Wyposażenie
Testowany samochód to wersja Kanjo, która na wyposażeniu posiada między innymi:
• Adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat - MRCC)
• System e-Call
• Zaawansowany system zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+)
• System rozpoznający znaki ograniczenia prędkości (TSR)
• System wspomagający utrzymanie pojazdu w pasie ruchu (LAS)
• Elektromechaniczny hamulec postojowy z funkcją Autohold
• Układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu (HLA)
• System monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS)
• System monitorowania martwego pola (BSM)
• Inteligentne wspomaganie hamowania (SBS)
• System wspomagający hamowanie (SCBS)
• System monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA)
• System wykrywający znużenie kierowcy (Driver Alert)
• System automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania (HBC)
• Czujnik deszczu i zmierzchu (inteligentne wycieraczki i automatyczne światła mijania)
• Układ zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania (ABS)
• Układem elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD)
• System wspomagania nagłego hamowania awaryjnego hamowania (EBA)
• System dynamicznej stabilizacji toru jazdy (DSC) z elektronicznym układem kontroli trakcji (TCS)
• Przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, poduszkę kolanowa dla kierowcy
• Czujniki parkowania tylne/przednie
• System kamer 360
• Immobilizer fabryczny
• Alarm antywłamaniowy
• Dywaniki Luxury
• Centralny podłokietnik dla kierowcy i pasażera
• Przycisk do uruchamiania silnika
• Centralny zamek
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• Skórzana kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów
• Lusterka w osłonach przeciwsłonecznych z podświetleniem
• Klimatyzacja automatyczna (dwustrefowa)
• Podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
• Podgrzewana kierownica
• Podgrzewane fotele przednie
• Tapicerka materiałowa Standard w kolorze czarnym
• Zaawansowany system dostępu bez kluczyka (Smart Keyless)
• Lusterko wsteczne elektrochromatyczne
• Kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie
• Cyfrowe zegary (7”)
• Multimedialny system rozrywki i łączności Mazda Connect (z ekranem 8,8”)
• System nawigacji Mazda
• Ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne)
• Radio FM i Radio cyfrowe (DAB)
• Zestaw głośnomówiący Bluetooth®
• 2× USB, gniazdo 12V
• System nagłośnieniowy (8 głośników)
• Przednie reflektory diodowe (LED)
• Tylne światła diodowe (LED)
• Czarna podsufitka
• Spryskiwacze reflektorów przednich
• Spryskiwacze zintegrowane z wycieraczką przedniej szyby
• Lusterka boczne w kolorze nadwozia z wbudowanymi kierunkowskazami
• Lusterka boczne podgrzewane, sterowane i składane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej (halogenowe)
• Lusterko boczne elektrochromatyczne (po stronie kierowcy)
• Felgi aluminiowe Silver (16”)
• Trójwarstwowy lakier - SOUL RED CRYSTAL
Test przeprowadzono w dniach 29 października ÷ 04 listopada 2019r.
Tekst i zdjęcia: Cezary Spychała – Info-Ekspert.
Serdecznie dziękujemy firmie Mazda Motor Logistics Europe Sp. z o.o. Oddział w Polsce za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Mazda 17.12.2019 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl