Test Volvo S60 Polestar Engineered Plug-In Hybrid T8 eAWD
Nowy S60 T8 Polestar Engineered to sportowy sedan, który napędzany jest układem hybrydowym typu plug-in, zapewniającym znakomite osiągi. W prezentowanej odmianie zoptymalizowane zostały elementy układu hamulcowego oraz zawieszenia. Detale stylizacyjne takie jak unikatowe tarcze kół, zaciski hamulcowe jak i wentyle wykończone złotym kolorem, pasy bezpieczeństwa w kolorze pomarańczowym oraz staranne, nowoczesne wykończenie wnętrza nadają autu dynamicznego charakteru. Pojazd należy do klasy średniej (segment D), jednocześnie do grupy pojazdów premium. Pierwsza generacja modelu pojawiła się w sprzedaży w 2000 roku. Prezentowany samochód to już jego trzecia odmiana, która oficjalnie zaprezentowana została w połowie kwietnia 2018 roku. Zbudowany został na modułowej płycie podłogowej Scalable Product Architecture (SPA) a jego projektantem był Thomas Ingenlath. Jest to pierwsze auto szwedzkiej marki, które nie jest oferowane z silnikami wysokoprężnymi, a jedynie w wersjach benzynowych oraz hybrydowych typu plug-in. Zakres kompletacji wyposażenia dla S60 uzależniony jest od układu napędowego. Dla silników benzynowych Mild Hybrid mamy do wyboru wersje Inscription lub R-Design, a dla auta z napędem hybrydowym Plug-In Hybrid Recharge jedynie odmianę Polestar Engineered. Auto klasy premium, jakim jest testowany pojazd ma na rynku dosyć silną konkurencję w postaci takich samochodów jak: Audi A4, BMW serii 3 czy też Mercedes-Benz klasy C. Nowe Volvo S60 to rasowy sedan, niemniej jednak jego dynamiczna i sportowa linia stylistyczna przywołuje skojarzenia ze sportowym samochodem.
Wygląd zewnętrzny
Prezentowane Volvo S60 w porównaniu ze swoim poprzednikiem nieco urosło, jest dłuższe o 126 mm i mierzy obecnie 4761 mm. Zwiększył się też rozstaw osi do 2872 mm, co w znaczny sposób poprawiło stabilność pojazdu. Jego stylistyka jest mocno zbliżona do większego modelu S90, ale dzięki temu, że jest od niego mniejszy prezentuje się bardziej dynamicznie. Sportowy charakter zawdzięcza długiej pokrywie komory silnika, lekko opadającej linii dachu, mocnym i ostrym przetłoczeniom poszycia, niewielkim zwisom oraz krótkiemu tyłowi. Charakterystyczny kształt reflektorów ze światłami jazdy dziennej w kształcie tak zwanego „młota Thora” zachodzącymi na ich obrys to element wyróżniający auto. Masywny tylny zderzak z dużymi, czarnymi, trapezowymi końcówkami układu wydechowego, umieszczonymi po bokach wraz z dużymi, tylnymi, diodowymi lampami podkreślają sportowy charakter modelu. Duże aluminiowe tarcze kół, czarne błyszczące listwy okalające szyby boczne, podobnie wykończone lusterka zewnętrzne oraz biały metalizowany kolor nadwozia podkreślają sylwetkę nowego Volvo. Auto prezentuje się zgrabnie, zdecydowanie wyróżnia się na drodze swoim temperamentem.
Wnętrze samochodu
Wnętrze nowego Volvo S60 zostało wykonane z najwyższą troską o detale. Zajmując w nim miejsce trudno nie zauważyć, że producent dołożył wszelkich starań, aby osoby przebywające w nim odczuwały najwyższy możliwy komfort. Spora przestrzeń, którą optycznie powiększa okno dachowe, tapicerka tekstylno-skórzana oraz wielofunkcyjna kierownica pokryta skórą, uzupełniona aluminiowymi detalami jak i elementy wykończeniowe wnętrza z błyszczącego czarnego tworzywa, podkreślają prestiżowy charakter testowanego pojazdu. Wzór stylistycznej poprawności tak możemy określić design kabiny prezentowanego auta. Za kierownicą umieszczono panel, który zamiast tradycyjnych zegarów otrzymał 12,3 calowy wyświetlacz pozwalający na konfigurację wyświetlanych informacji w zależności od tego, co życzy sobie jego użytkownik. Deska obszyta miękką w dotyku skórą dopełnia wrażenie prestiżu. W centralnej jej części umiejscowiony został 9 calowy tablet, który obsługuje nawigację, system audio z nagłośnieniem Bowers & Wilkins, rozszerzony komputer pokładowy, Bluetooth oraz wyświetla obraz z systemu kamer 360 stopni. Rozwiązanie to w znaczny sposób zwiększyło ergonomię, zniknęła większość tradycyjnych przycisków i pokręteł. Większością urządzeń, w jakie zostało wyposażone auto sterujemy wykorzystując funkcjonalność ekranu dotykowego. Na uwagę zasługują elektrycznie regulowane fotele Countour z wysuwanym podparciem ud. Pozwalają one na optymalne dopasowanie do sylwetki i zapewniają komfort na najwyższym poziomie. Obszernie i wygodnie jest również na kanapie tylnej, jedynie osoba zasiadająca na środkowym miejscu może odczuwać pewien dyskomfort wynikający z ograniczonego miejsca na nogi. Spowodowane jest to wystającym z podłogi, przebiegającym tunelem układu napędowego. Spoglądając na wnętrze auta już w pierwszej chwili wiemy, że mamy do czynienia z samochodem z segmentu premium. Volvo S60 to nie tylko reprezentacyjna limuzyna to też auto dosyć funkcjonalne. Świadczą o tym wszelkiego rodzaju schowki oraz pojemność bagażnika wynosząca 442 litry, może nie największa w klasie, ale w zupełności wystarczająca. Jedyne, co może martwić to wysoki próg załadunkowy. Przestrzeń bagażową możemy zwiększyć dzięki składanym oparciom kanapy tylnej, plusem jest to, że uzyskujemy prawie płaską powierzchnię ładunkową.
Silnik i właściwości jezdne
S60 T8 Polestar Engineered to limuzyna o sportowym charakterze, która została wyposażona w napęd hybrydowy typu plug-in, zapewniający wyśmienite osiągi. Napęd składa się z silnika benzynowego o pojemności skokowej 1969 ccm. Jednostka ta dzięki zastosowaniu turbosprężarki oraz sprężarki mechanicznej generuje moc 318 KM przy prędkości obrotowej 6100 obr./min. Uzupełnieniem jest silnik elektryczny napędzający koła tylne o mocy 87 KM. Właściwości układu hybrydowego są imponujące łącznie uzyskujemy moc 405 KM oraz moment maksymalny na poziomie aż 670 Nm. Napęd przekazywany jest na wszystkie koła (4X4 – e-four) z tym, że na koła tylne moment przekazywany jest jedynie z silnika elektrycznego a na przednie ze spalinowego. Auto przyśpiesza znakomicie, od startu układ rozpędza go do prędkości 100 km/h w zaledwie 4,4 sekundy. Rozpędzanie następuje płynnie a prędkość maksymalną, jaką możemy uzyskać to 250 km/h, która została do tej wartości ograniczona elektronicznie. Prezentowane auto pozwala nie tylko na sportową jazdę, ale również ma możliwość bez emisyjnej jazdy poprzez jazdę w trybie czysto-elektrycznym. W tym trybie S60 może przejechać do 45 km z prędkością nieprzekraczającą 125 km/h. Znakomitą trakcje auto zawdzięcza zawieszeniu gdzie wykorzystano amortyzatory Öhlins z możliwością regulacji tłumienia. W zależności od ustawień trybów jazdy auto zmienia swoje parametry dostosowując je do zadanych warunków. Za pośrednictwem pokrętła umiejscowionego na konsoli centralnej kierowca ma do wyboru cztery tryby: Pure, Hybrid, Power lub Polestar Engineered. Zawieszenie bardzo dobrze wybiera wszelkie nierówności drogi a komfort jazdy jest na najwyższym poziomie jak przystało na limuzynę klasy premium. To, co rzuca się w oczy jak spoglądamy na auto z zewnątrz to lakierowane na złoto duże zaciski hamulcowe. W pojeździe zastosowano 6-tłoczkowe zaciski firmy Brembo, układ ten imponuje skutecznością dając poczucie sporej dozy bezpieczeństwa.
Podsumowanie
Nowe Volvo S60 T8 Polestar Engineered można śmiało nazwać sportową limuzyną przyszłości. Szwedzka marka nie ustaje w działaniach mających na celu obniżenie emisji szkodliwych substancji w swoich autach przy jednoczesnej poprawie właściwości i osiągów. Przykładem może być prezentowane auto, gdzie w znaczny sposób obniżono emisję a parametry układu napędowego są imponujące. Volvo jest liderem w dziedzinie bezpieczeństwa, co potwierdza model S60, który jest naszpikowany systemami bezpieczeństwa i wspomagania kierowania. Trafia on na rynek do segmentu silnie reprezentowanego przez inne marki premium i skierowana jest do wymagającego klienta, który jednocześnie oczekuje nowoczesnej, reprezentacyjnej limuzyny jak i pojazdu o sportowym charakterze. Te cechy bez wątpienia określają testowany pojazd. Gdy zdecydujemy sia na zakup nowego S60 trzeba liczyć się z nie małym wydatkiem, najtańsza odmiana to koszt 186 850 złotych. Prezentowana wersja jednak przekracza 330 tyś. złotych z tym, że nie zapominajmy, że jest to auto o bardzo bogatej kompletacji wyposażenia napędzane hybrydą typu plug-in o znakomitych wręcz sportowych osiągach.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Układ napędowy – Hybrydowy Plug-in (PHEV)
Silnik benzynowy:
• Pojemność skokowa (ccm) - 1969
• Maksymalna moc kW (KM) – 233 (318)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 430
• Rodzaj zasilania – bezpośredni wtrysk
Silnik elektryczny:
• Maksymalna moc kW (KM) - 65 (87)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 240
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 250
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 4,4
Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 60
Wymiary:
• Długość (mm) – 4761
• Szerokość (mm) – 1850
• Wysokość (mm) – 1437
• Rozstaw osi (mm) – 2872
• Zwis przedni (mm) – 848
• Zwis tylny (mm) – 1041
• Prześwit (mm) - 147
Napęd
• eAWD (4X4 – e-four)
Układ kierowniczy
• Ze wspomaganiem
• Średnica zawracania pomiędzy krawężnikami (m) – 11
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 235/40 R19
• Standardowe obręcze kół (") - 19
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1979
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2500
• Maksymalna ładowność (kg) – 521
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 442
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Polestar Engineered. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Alarm Volvo Guard
• Android Auto i Apple Carplay
• Asystent podjazdu
• Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz lusterka boczne
• Blokada zamka centralnego z diodą w przednich drzwiach
• Brak oznaczenia wersji silnikowej
• Chłodzenie cieczą akumulatora wysokonapięciowego
• Continental W
• Czarne błyszczące listwy wokół szyb bocznych
• Czujnik deszczu
• Czujnik przechyłu dla alarmu
• Czujnik wilgotności powietrza
• Czujnik zapięcia pasów - wszystkie siedzenia
• Czujniki parkowania - tył
• Deska rozdzielcza obszyta materiałem BENOVA
• Dodatkowe gniazdo 12V w przestrzeni bagażowej
• Drive Mode - wybór trybów jazdy
• Dywaniki tekstylne
• Elastyczna siatka w bagażniku
• Elektryczna regulacja odcinka lędźwiowego
• Elektryczna regulacja wysokości i manualna pochylenia fotela pasażera
• Elektryczne składanie siedzeń tylnych przyciskami w bagażniku
• Elektrycznie otwierana klapka wlewu paliwa
• Elektrycznie regulowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie składane zagłówki foteli tylnych
• Fotele sportowe z tapicerką skórzaną Nappa/tekstylną R-Design
• Głośnik Subwoofer z technologią Fresh Air™
• Grill Polestar Engineered
• Hartowane szkło - szyby boczne i szyba tylna
• Keyless Entry - bezkluczykowy dostęp i uruchamianie pojazdu
• Klamki lakierowane w kolorze nadwozia z podświetleniem (tylko z keyless)
• Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
• Kluczyk wykończony skórą
• Komunikacja pomiędzy pojazdami - ostrzeganie o śliskiej drodze i światłach awaryjnych
• Kurtyny boczne
• Listwa progowa Volvo
• Lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym
• Łączność Bluetooth
• Łopatki zmiany biegów
• Ograniczenie prędkości 180 km/h
• Ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu EBL
• Pakiet oświetlenia wnętrza poziom III
• Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa - przód/tył
• Podgrzewana kierownica
• Podłokietnik tylnej kanapy ze schowkiem i uchwytami na kubki
• Podstawy lusterek wstecznych - błyszczące
• Podsufitka w kolorze czarnym
• Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
• Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera
• Poduszki powietrzne boczne
• Przewietrzenia + ogrzewanie kabiny ciepłem szczątkowym po wyłączeniu silnika
• Przyciski sterowania na kierownicy
• Reflektory przednie w technologi LED - statyczne
• Regulowane podparcie ud w fotelach przednich
• Regulowane sportowe amortyzatory - Ohlins
• Regulowany ogranicznik prędkości - speed limiter
• Siatka bagażowa na tunelu środkowym po prawej stronie
• Skórzane pokrycie drążka zmiany biegów R-Design
• Sportowe pedały R-Design
• System audio Harman Kardon Premium Sound
• System mocowania fotelika ISOFIX na zewnętrznych miejscach tylnej kanapy
• System nawigacji Sensus
• System Start/Stop
• System wspomagający unikanie kolizji
• System zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego WHIPS
• Tarcze aluminiowe 19", 5-ramienne, potrójne Black Polished Forged 235/40 R19
• Tarcze hamulcowe 371 mm - Brembo Polestar Engineered
• Tempomat
• Trójramienna skórzana wielofunkcyjna kierownica Sport
• Trzecie światło stop
• Tuner radia cyfrowego DAB
• Układ informowania o znakach drogowych RSI
• Układ utrzymania pasa ruchu LKA
• VEA gen 2, Euro 6d
• Volvo On Call - powiadamianie służb ratowniczych i zdalny dostęp do samochodu
• Wewnętrzny czujnik ruchu dla Alarmu
• Wycieraczki przednie ze zintegrowanymi dyszami spryskiwaczy
• Wykończenie wnętrza - Aluminium METAL MESH
• Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera
• Wyświetlacz zegarów kierowcy 12,3-calowy cyfrowy
• Zbiornik paliwa 60 litrów
• Zderzaki Polestar Engineered
• Zintegrowane końcówki układu wydechowego czarne Polestar Engineered
• Złącza USB 2 szt.
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Polestar Engineered posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Kamera parkowania 360 stopni
• Lakier Inscription Crystal White Pearl
• Panoramiczne okno dachowe
• Przednie i tylne czujniki parkowania
• System audio PREMIUM SOUND BOWERS & WILKINS
• System poprawy jakości powietrza z jonizacją,
• Tarcze kół aluminiowe 20” 5-ramienne, podwójne Spokeblack toczone na CNC
• Wyświetlacz przezierny Head-Up Display (HUD)
Test przeprowadzony w dniach 28 maj – 1 czerwiec 2020r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Car Poland sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Info-Ekspert 31-08-2020 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl