Test Škoda Superb iV, 1.4 TSI Plug-In Hybrid Laurin & Klement
ŠKODA Superb to najpopularniejszy, na polskim rynku, przedstawiciel samochodów klasy średniej. Korzenie modelu sięgają czasów przedwojennych. Od 1934r. przez ponad dekadę w zakładach Mladá Boleslav, pod tą właśnie nazwą produkowana była luksusowa limuzyna. Firma powróciła do historycznej nazwy w 2001 roku wprowadzając na rynek współcześnie znane wcielenie Superba. Od 2015 roku oferowana jest kolejna, III generacja modelu. W ubiegłym roku samochód przeszedł face-lifting. Przy okazji odświeżenia stylistyki do gamy jednostek napędowych wprowadzony został wykorzystywany od kilku lat w grupie VW, hybrydowy zespół benzynowego silnika 1.4 TSI z silnikiem elektrycznym. W Skodzie zastosowano opcję przystosowaną do zewnętrznego ładowania. Taka konfiguracja jest pierwszą tego typy propozycją czeskiej marki i klasyfikuje napęd w grupie PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). W grupie, w której Superb jest również najchętniej kupowanym modelem. Udział samochodów z napędem PHEV na polskim rynku jest wciąż symboliczny. Imponujący jest za to, wynoszący aż 160%, wzrost ich sprzedaży w relacji r/r po pierwszych pięciu miesiącach obecnego roku. Potwierdza to rosnące zainteresowanie polskiego klienta niskoemisyjnymi pojazdami.
Wygląd zewnętrzny
Konstrukcyjna tożsamość z marką VW z pewnością ogranicza, ale jak po raz kolejny udowadnia producent znad Izery, nie wyklucza możliwości zachowania stylistycznej odmienności i rozpoznawalności. Mocno pochylona pokrywa komory silnika oraz przednia szyba wraz z delikatnie opadającą linią dachu nadają indywidualnego charakteru. Całość uzupełnia pokrywa bagażnika nawiązująca do dynamicznych nadwozi kombi typu shooting break. Modyfikacja przedniego zderzaka, objęła przemodelowanie dolnej jego części, w której poniżej reflektorów LED TOP MATRIX umieszczono zdecydowanie poszerzone lampy świateł przeciwmgłowych z funkcją doświetlania zakrętów. Bardziej zauważalne zmiany nastąpiły w tylnej części, gdzie logotyp marki zastąpiony został nazwą złożoną z dużych, pojedynczych liter rozmieszczonych symetrycznie na całej szerokości. W dolnej części, po zewnętrznych stronach pokrywy bagażnika umieszczono nazwę modelu oraz oznaczenie iV zarezerwowane dla niskoemisyjnej jednostki napędowej. Osadzona na 19-calowych kołach, bryła testowanego egzemplarza, zachowuje przyjemne dla oka proporcje. Chromowane dodatki takie jak między innymi, ramki wokół bocznych szyb, w dolnej części drzwi oraz na pokrywie bagażnika uzupełniają koncepcję designerów. Topową wersję wyposażenia - L&K, identyfikuje umieszczony na przednich błotnikach wyróżnik, przypominający faksymile współzałożycieli marki. Metalizowana Zieleń Emerald prezentowanego pojazdu wpisuje się w proekologiczny przekaz całości. Sylwetka najnowszego Superba to kompletna, ewolucyjna odsłona powszechnie docenianej stylistyki Škody.
Wnętrze pojazdu
Wnętrze pojazdu stanowi kontynuacje zewnętrznej wizji segmentu D czeskiego producenta. Estetyka, komfort i ergonomia to cechy, które w najkrótszy sposób opisują to co oferuje kierowcy i pasażerom Superb. Wentylowane i podgrzewane oraz regulowane elektrycznie fotele zapewniają szybkie dostosowanie położenia kierowcy i pasażera. Dodatkowo fotel kierowcy wyposażono opcjonalnie w funkcje masażu, której włącznik umieszczono obok przełączników pamięci ustawień. Połączenie jasnego beżu z fortepianową czernią nadaje wnętrzu subtelnego luksusu. Ciemny haft LAURIN & KLEMENT na oparciach foteli, prezentowanej opcji wyposażenia, potwierdza przywiązanie do szczegółu oraz wpływ dodatków na postrzeganie ogółu. W topowej wersji, obsługę systemów informacyjno-rozrywkowych (Infotainment) zapewnia 9,2-calowy, sterowany gestami wyświetlacz dotykowy. Z centralnie umieszczonego monitora można skonfigurować, zakres dostępnych na wyświetlaczu kierowcy informacji, ich wizualizację (cyfrowy wirtualny kokpit) połączoną z ledowym oświetlaniem ambiente wnętrza. Ekran zapewnia również obsługę m.in. nawigacji 3D, COLUMBUS 9,2'' z mapą Europy, pakietu usług Skoda Connect, sterowanie CANTON SOUND SYSTEM złożonym z 12 głośników o mocy 610W, ponadto współpracuje z systemem kamer 360º oraz szeregiem innych funkcjonalności. Zakres oraz możliwości indywidualizacji edytowalnych ustawień systemów, przy pierwszym kontakcie, sprawia wrażenie przytłaczającego. Optymalne skonfigurowanie rekompensuje jednak czas poświęcony na jego zgłębienie. Sterowanie automatyczną klimatyzacją w strefach kierowcy i pasażera odbywa się poprzez położony poniżej panel z tradycyjnymi przełącznikami i pokrętłami. Trzecia, niezależna strefa klimatyzacji to przestrzeń dedykowana dla pasażerów drugiego rzędu, którzy do dyspozycji mają dotykowy panel regulacji, dystrybucji powietrza oraz podgrzewania i wentylowania zewnętrznych miejsc, umieszczony w tylnej części szerokiego podłokietnika pomiędzy przednimi fotelami. Uchylną pokrywą, za oparciem środkowego miejsca kanapy, zapewniono dostęp do bagażnika, a tym samym możliwość przewożenia długich przedmiotów bez konieczności składania asymetrycznie dzielonych oparć. Imponująca jest przestrzeń, bezdotykowo otwieranego bagażnika, która wynosi 510 oraz 1800 litrów dla złożonej tylnej kanapy. Wnętrze jednoznacznie wskazuje na postępujące redefiniowanie podejścia projektantów marki utożsamianej zwyczajowo z klasą samochodów budżetowych. Szereg dostępnych obecnie w Skodzie rozwiązań, do niedawna oferowanych było tylko w markach premium.
Silnik i właściwości jezdne
Oferujący maksymalną moc systemową 218KM, zespół napędowy SUPERB iV, to sprawdzona jednostka benzynowa TSI o pojemności 1395 ccm i mocy 155 KM zsynchronizowana z silnikiem elektrycznym o mocy 115KM i momencie obrotowym 330 Nm. W tej wersji silnikowej, model oferowany jest wyłącznie z napędem na przednią oś i z dwusprzęgłową 6-stopniową skrzynią DSG. Dostępne tryby jazdy: Eco, Comfort, Normal, Sport oraz Individual pozwalają skonfigurować zespół napędowy, zawieszenie oraz skrzynię biegów zgodnie z oczekiwaniami kierowcy. Proponowane charakterystyki zapewniają, stosownie do potrzeb, optymalizację zużycia paliwa lub wykorzystanie dynamiki napędu. Podczas jazdy testowej energia zmagazynowana w litowo-jonowym akumulatorze o pojemność 13 kWh pozwoliła na zeroemisyjną jazdę na dystansie około 50km. W sytuacji dostępu do zewnętrznego ładowania w pracy i w domu, zapewnia to możliwość codziennej eksploatacji tylko trybie EV. Jednocześnie tryb hybrydowy eliminuje dyskomfort wynikający z potencjalnych ograniczeń napędu zeroemisyjnego, chociażby w komunikowanej przez producenta, eksploatacji w temperaturach poniżej -10ºC. Sportowy tryb jazdy pozwala wydobyć kumulację mocy i momentu układu silnika spalinowego i elektrycznego. Dostępny od najniższych obrotów, maksymalny monet obrotowy silnika elektrycznego pozwala na osiągnięcie prędkości 100km/h w niespełna 8s. Dla rodzinnego samochodu o masie własnej 1677kg jest to wynik, co najmniej zadawalający, podobnie jak deklarowana przez producenta prędkość max. wynosząca 224km/h. Jazda najnowszym wcieleniem Superba to komfort i przewidywalność. Samochód nie zaskakuje w ciasnych zakrętach, a charakterystyka zawieszenia optymalnie oddaje wybrany tryb jazdy.
Podsumowanie
Oferta SUPERB-a iV, obejmuje cztery wersje wyposażenia. Podstawowa kompletacja Ambition w nadwoziu limousine dostępna jest od 149 tys złotych. W zamian klient otrzymuje niemalże kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego i czynnego oraz w zakresie komfortu m.in. automatyczną dwustrefową klimatyzację automatyczną, bezkluczykowy system uruchamiania silnika, automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne, tempomat. Najwyższy standard wyposażenia to tradycyjnie Laurin & Klement, w nadwoziu kombi, za cenę 179 tys. złotych. Ewolucyjny rozwój, przywiązanie do sprawdzonych rozwiązań to założenia, które w przypadku testowanego modelu potwierdzają filozofie marki. Proekologiczny napęd sprawia, iż Superb jest ciekawą alternatywą dla oczekujących od rodzinnego samochodu nie tylko komfortu i bezpieczeństwa.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Układ napędowy – Hybrydowy Plug-in (PHEV)
Silnik benzynowy:
• Pojemność skokowa (ccm) – 1395
• Maksymalna moc kW (KM) – 115 (156)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 250
Silnik elektryczny:
• Maksymalna moc kW (KM) - 85 (115)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 330
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 224
• Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 7,8
Zużycie paliwa/energii według WLTP
• W cyklu mieszanym (l/100km) – 1,5÷1,9
• W cyklu mieszanym (kWh/100km) – 16,9÷18,1
• Emisja CO2 (g/km) – 180÷184
Pojemność zbiornika paliwa - 50 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4 862
• Wysokość (mm) – 1 477
• Szerokość z lusterkami (mm) – 2 031
• Rozstaw osi (mm) – 2 841
• Prześwit (mm) – 138
• Zwis przedni (mm) – 905
• Zwis tylny (mm) – 1 117
• Średnica zawracania między krawężnikami (m) – 11,1
Masy
• Masa własna pojazdu (kg) – 1 677
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2 291
• Maksymalna ładowność (kg) – 614
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 510
• Maksymalna (litry) – 1 800
Wyposażenie
Testowany samochód to wersja Laurin & Klement, na wyposażeniu, której znajdują się między innymi:
• Poduszka bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera
• Boczne poduszki powietrzne z przodu
• Kurtyny powietrzne
• Poduszka chroniąca kolana kierowcy
• MCB – hamulec multikolizyjny
• MSR – system zapobiegający poślizgowi kół napędowych podczas hamowania silnikiem
• ASR – kontrola trakcji
• XDS+, elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego
• TPM – system kontroli ciśnienia w oponach
• HHC – system wspomagania ruszania pod górę
• FRONT ASSIST – kontrola odstępu z funkcją awaryjnego hamowania
• AEB – system hamowania awaryjnego w przypadku wykrycia pieszych przed pojazdem
• Funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy
• LANE ASSIST z SIDE ASSIST oraz REAR TRAFFIC ALERT i TRAFFIC JAM ASSIST z EMERGENCY ASSIST
• Funkcja monitorowania martwego pola w lusterkach
• Funkcja wspomagania wyjazdu z miejsca parkingowego
• Pulsacyjne działanie świateł hamowania podczas hamowania awaryjnego
• Automatyczne uruchamianie świateł awaryjnych, odryglowanie drzwi, włączenie oświetlenia wnętrza i wyłączenie dopływu paliwa po zderzeniu
• Zawieszenie adaptacyjne DCC
• Reflektory główne LED Top Matrix
• Przednie światła przeciwmgłowe z funkcją CORNER
• Tylne światła LED TOP z dynamicznymi kierunkowskazami
• Funkcja automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych
• Czujnik deszczu
• Automatyczna klimatyzacja trójstrefowa - CLIMATRONIC
• Czujniki parkowania z tyłu oraz z przodu
• Kamera cofania
• Dźwiękochłonne szyby boczne z przodu
• Elektrycznie sterowane, podgrzewane, składane, automatycznie ściemniające się lusterka boczne z funkcją pamięci i oświetleniem wokół drzwi,
• Automatycznie ściemniające się lusterko wewnętrzne
• Elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją pamięci
• Oświetlenie przestrzeni wokół nóg z przodu oraz z tyłu
• Podgrzewane fotele przednie i zewnętrzne miejsca tylnej kanapy
• Pakiet oświetlenia LED Ambiente
• DAB+ – funkcja odbioru programów radiowych w formie cyfrowej
• ŠKODA SOUND SYSTEM
• Tapicerka skórzana LAURIN & KLEMENT (skóra naturalna/skóra ekologiczna)
• Tylne szyby boczne i szyba pokrywy bagażnika o wyższym stopniu przyciemnienia
Dodatkowo pojazd wyposażony był m.in. w funkcję masażu fotela kierowcy, wentylowane fotele przednie, bezkluczykowy system obsługi samochodu, bezdotykowe otwieranie i zamykanie elektrycznie sterowanej pokrywy bagażnika, funkcję rozpoznawania znaków drogowych, kamerę AREA VIEW 360°, LANE i SIDE ASSIST oraz REAR TRAFFIC ALE RT, TRAFFIC JAM ASSIST, EMERGENCY ASSIST, system nawigacji COLUMBUS 9,2'' z mapą Europy, obsługą głosową, WLAN oraz VIRTUAL COCKPIT cyfrowy zestaw wskaźników.
Test przeprowadzono w dniach 15 ÷ 22 czerwca 2020r.
Tekst i zdjęcia: Cezary Spychała – Info-Ekspert.
Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
16.11.2020 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl