Test Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Style
Nowa Octavia to rodzinne auto zaliczane do samochodów klasy średniej niższej (segment C), które bez wątpienia jest bestsellerem czeskiej marki. Nieprzerwanie produkowany jest od 1996 roku. Prezentowana odmiana to już czwarta generacja, która swoją premierę miała w listopadzie 2019 roku w Pradze. Zbudowana została w oparciu o modularną płytę podłogową MQB, przez co stała się nieco większa i obszerniejsza od swojej poprzedniczki. Dwie odmiany nadwozia kombi i liftback, szeroka gama silników spalinowych, wzbogacona o hybrydowe układy napędowe typu plug-in (PHEV) i jako tzw. miękka hybryda (mHEV) oraz trzy wersje kompletacji wyposażenia: Active, Ambition, Style powodują, że oferta jest bardzo bogata i zróżnicowana. Należy wspomnieć, iż producent dodatkowo oferuje usportowioną odmianę modelu RS oraz uterenowioną Scout. Najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, komfort oraz ponadczasowy design to cechy charakteryzujące nową Octavię. Popularność oraz przekonanie o niezawodności pojazdu na rynku polskim powoduje, że przed konkurencją stoi niełatwe zadanie do wykonania. Rywalami na rynku są takie pojazdy jak: Ford Focus, Opel Astra, Renault Megane czy też Toyota Corolla.
Wygląd zewnętrzny
Produkowany w Mlada Boleslav model w porównaniu z poprzednikiem zwiększył swoje wymiary. Obecnie jego długość wynosi 4689 mm, szerokość 1839 mm, a wysokość 1468 mm. Wyraźnie zmienił się design, auto uzyskało bardziej muskularną sylwetkę. Bryła oraz jej ostre linie nadwozia nawiązują do nowego trendu stylistycznego, który został zapoczątkowany w czeskiej marce przez model Scala. Przód to nowy kształt zderzaka, wąskie i jednolite reflektory LED-owe oraz duża krata wlotu powietrza, którą okala szeroka chromowana listwa. Ciekawostką jest, iż producent odstąpił od rozdzielnych reflektorów głównych znanych z poprzedniej wersji co wzbudzało mieszane uczucia. W tyle pojazdu wyróżniają się lampy o nowym kształcie 3D nawiązujące do modeli Scala i Kamiq. Mocno zakreślone linie bryły, długa pokrywa komory silnika jak spojler przedłużający linię dachu podkreślają proporcje Octavii czwartej generacji. Elementy wykończeniowe takie jak: srebrne relingi dachowe, duże aluminiowe tarcze kół, listwy chromowane okalające szyby boczne oraz mocno przyciemniane szyby tylne nadają dynamicznej sylwetce prezentowanego auta nieco elegancji. Nowe linie oraz niektóre elementy stylistyczne skutkują poprawą parametrów aerodynamicznych co potwierdza czołowy współczynnik oporów powietrza wynoszący dla odmiany kombi 0,26. Karoseria w znacznym stopniu zbudowana została z wysokowytrzymałej stali głęboko tłoczonej formowanej na gorąco. Technologia ta pozwoliła na wykonanie elementów charakteryzujących się różną grubością. Rozwiązanie to spowodowało zmniejszenie masy pojazdu oraz poprawę sztywności skrętnej konstrukcji nadwozia.
Wnętrze samochodu
Octavię czwartej generacji charakteryzuje nie tylko bardzo obszerne wnętrze, ale też jego zmieniona i unowocześniona koncepcja stylistyczna. W kabinie prezentowanego pojazdu po raz pierwszy w czeskiej marce zastosowano wolnostojący ekran centralny obsługujący nawigację, system audio, bluetooth oraz rozbudowany komputer pokładowy. Deska rozdzielcza w wyraźny sposób została podzielona na część górną i dolną za pośrednictwem szerokiej listwy w kolorze jasnego aluminium. Nowa dwuramienna, wielofunkcyjna kierownica obszyta została miękką w dotyku skórą. Za nią zamiast tradycyjnego zestawu zegarów umiejscowiony został bardzo czytelny cyfrowy zestaw wskaźników tak zwany Virtual Cockpit. Zastosowano diodowe podświetlenie deski rozdzielczej, paneli drzwiowych oraz przestrzeni na nogi, którego barwę kierowca może dostosować do swoich upodobań wybierając z pośród aż 30 kolorów RGB. Ograniczona została liczba pokręteł i przycisków, wiele z funkcji sterowania przejął dotykowy ekran centralny oraz kierownica wielofunkcyjna. Rozwiązanie to nie tylko poprawiło wizerunek wnętrza, ale w znaczny sposób poprawiło ergonomię. Kierowca większość elementów sterowania ma pod ręką; przykładowo - bez odrywania wzroku od drogi może regulować systemem audio czy też ustawić żądaną prędkość na tempomacie lub ograniczniku prędkości. Tekstylna listwa wykończeniowa deski rozdzielczej i drzwi wraz z chromowanymi wstawkami oraz elementami z błyszczącego czarnego plastiku jak i skórzana tapicerka siedzeń nadały kabinie szczególnego eleganckiego charakteru. Na uwagę zasługują bardzo dobrze wyprofilowane, elektrycznie regulowane fotele przednie. Sposób regulacji pozwala na optymalne ich ustawienie. Nowa Octavia nie tylko urosła na zewnątrz, w kabinie też jest bardzo obszernie. Zarówno w przedniej jak i tylnej części kabiny miejsca jest pod dostatkiem. Zasiadając na kanapie tylnej odnosi się wrażenie ze znajdujemy się w aucie z wyższego segmentu. Nowy, stonowany, jednocześnie ponadczasowy design wnętrza oraz zastosowane materiały do jego wykończenia mogą bez wątpienia stanowić duży atut auta. Testowane kombi jest bardzo funkcjonalne, potwierdza to ogromny bagażnik o standardowej objętości 640 litrów, który możemy powiększyć do aż 1700 litrów oraz wiele praktycznych schowków wśród nich kieszenie w oparciach foteli przednich czy też schowki w drzwiach z uchwytami na butelki o pojemności do 1,5 litra. Przemyślane, obszerne jak i dobrze wykończone wnętrze to cecha wyróżniająca nową Octavię.
Silnik i właściwości jezdne
Do napędu prezentowanego auta wykorzystana została turbodoładowana, rzędowa jednostka benzynowa o pojemności skokowej 1498 ccm. Charakteryzuje się ona maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm. uzyskiwanym w przedziale 1500-3500 obr/min oraz dysponuje mocą 150 KM osiąganą przy 5000 obr/min. Silnik znany jest z innych modeli Skody jak i z poprzedniej generacji testowanego pojazdu. Właściwości jednostki pozwalają rozpędzić auto do prędkości 100 km/h w niespełna 8,5 sekundy, a prędkość maksymalna, jaką może uzyskać to aż 225 km/h. Auto sprawnie przyśpiesza i jest dynamiczne przy umiarkowanym zapotrzebowaniu na paliwo. Realizowane jest to za sprawą nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak: poprawa parametrów aerodynamicznych, system start&stop czy też układ odłączania dwóch cylindrów. Jak podje producent średnie zużycie paliwa powinno kształtować się na poziomie 6 litrów na 100km. napęd w prezentowanej Octavii przenoszony jest na koła przednie za pośrednictwem 6 biegowej manualnej przekładni o bardzo dobrej charakterystyce trakcyjnej co przekłada się na elastyczność jednostki napędowej. Charakterystyka układu zawieszenia to kompromis pomiędzy sztywnością i komfortem. Znakomicie tłumi wszelkie nierówności drogi. Auto prowadzi się bardzo stabilnie a na zakrętach nie są wyczuwalne żadne przechyły nadwozia daje to kierowcy duże poczucie bezpieczeństwa i panowania nad pojazdem. Uczucie to wspierane jest wieloma systemami bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy jak i precyzyjnie działającym układem kierowniczym oraz skutecznym układem hamulcowym. Dla poprawy właściwości jezdnych producent wyposażył testowane auto w zawieszenie adaptacyjne DCC z możliwością wyporu jednego z pięciu trybów jazdy: Eco, Comfort, Normal, Sport i Individual. Funkcja ta pozwala na dostosowanie właściwości pojazdu do indywidualnych upodobań użytkownika.
Podsumowanie
Skoda Octavia w odmianie kombi to auto skierowane do osób poszukujących przestronnego, solidnego oraz nowoczesnego, zarazem ponadczasowego samochodu rodzinnego. Czwarta generacja zachowała największe zalety jakie posiadali jej poprzednicy. Ponadto otrzymała wiele rozwiązań technicznych podnoszący jej walory. Ciekawa stylistyka, bogate wyposażenie, oszczędne jednostki napędowe oraz powszechne na rynku polskim uznanie za niezawodność to główne cechy przemawiające za nową Octavią. Opisywany bestseler czeskiej marki w wariancie kombi jest do nabycia już od kwoty 87 850 złotych. Cena ta dotyczy modelu napędzanego silnikiem benzynowym 1.0 TSI o mocy 110 KM z manualną skrzynią biegów w wersji Active. Testowane auto natomiast z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego to już wydatek przekraczający kwotę 150 tysięcy złotych. Auto ma zadatki, aby w najbliższym czasie stać się hitem na rynku, czy tak się stanie czas pokaże.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – benzynowy
• Pojemność skokowa (ccm) - 1498
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 5000
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 250 w zakresie 1500 - 3500
• Rodzaj zasilania – wtrysk bezpośredni
Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 225
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,5
Zużycie paliwa
• Średnie (norma WLTP) – 6,1 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 45
Wymiary:
• Długość (mm) – 4689
• Szerokość (mm) – 1829
• Wysokość (mm) – 1468
• Rozstaw osi (mm) – 2656
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1543
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1535
• Zwis przedni (mm) – 910
• Zwis tylny (mm) – 1094
Napęd:
• Przedni
Układ kierowniczy:
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 10,8
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 225/45 R18
• Standardowe obręcze kół (") - 18
Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1360
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 1880
Pojemność bagażnika
• Minimalna (litry) – 640
• Maksymalna (litry) – 1700
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
• Asystent świateł automatyczny Auto Light Assist - funkcja automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych
• Blokada mechanizmu różnicowego EDS
• Bluetooth
• Czujnik deszczu z automatyczna kontrola świateł mijania
• Czujniki parkowania - przód/tył z MANOEUVRE ASSIST
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy podgrzewany
• Fotel pasażera podgrzewany
• Funkcja SMART LINK
• Głośniki 8 szt.
• Gniazdo 12V w bagażniku
• Hamulec antykolizyjny
• Hamulec postojowy elektromechaniczny
• Immobilizer
• Kamera cofania
• Kierownica 2-ramienna
• Klimatyzacja automatyczna Climatronic 2 strefowa
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
• Lusterko wewnętrzne z czujnikiem wilgotności
• Miotełka w schowku drzwi kierowcy
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnym siedzeniu
• Ogranicznik prędkości
• Pakiet Chrom
• Podłokietnik centralny przedni
• Podłokietnik siedzeń tylnych
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Radio Skoda Auto Bolero (wyświetlacz 10" , USB- 56 C)
• Reflektory LED Top Matrix
• Relingi dachowe w kolorze srebrnym
• Roleta do bagażnika
• Schowek na okulary
• Siatki mocujące bagaż¿ 3 szt.
• Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa na wszystkich miejscach
• Sygnalizacja otwartych drzwi
• Sygnalizacja pozostawienia włączonych świateł
• Sygnalizacja zmęczenia kierowcy
• System bez kluczykowej obsługi samochodu - Kessy Full
• System DSR
• System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBV
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System Front Assist
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System ostrzegający przed zjechaniem z pasa ruchu
• System p/poślizgowy MSR
• System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System po kolizyjny ACS
• System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA
• System Start/Stop
• System wspomagający hamowanie w zakrętach
• System wspomagania ruszania pod górę
• Szyby regulowane elektrycznie z mechanizmem zapobiegającym przycięciu tylne
• Szyby tylne o wyższym stopniu przyciemnienia Sunset
• Światła do jazdy dziennej
• Światła p/mgielne przednie z doświetlaniem łuków LED
• Światła tylne LED z dynamicznymi
• Tarcze kół aluminiowe 18" "Vega Aero", czarne
• Tempomat
• Tuner radiowy cyfrowy DAB
• Usługa Care Connect
• Virtual Cockpit - cyfrowy zestaw wskaźników
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wycieraczka szyby tylnej
• Zamek centralny zdalnie sterowany + 2 kluczyki składane
• Zestaw naprawczy opon
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Bluetooth Plus: indukcyjna ładowarka smartfona, Phone Box
• Boczne poduszki powietrzne z tyłu
• Crew Protect Assist – aktywna funkcja ochrony kierowcy i pasażera z przodu
• Dywaniki materiałowe (przód i tył)
• Elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe (tylko dla Combi)
• Gniazdo 230 V + 3 dodatkowe gniazda ładowania USB-C
• Kessy Full – bezkluczykowy system obsługi samochodu z alarmem (z funkcją safe)
• Obręcze kół ze stopów lekkich Perseus 7,5J x 18", antracytowe
• Pakiet Comfort Plus
• Pakiet Seats Premium
• Pakiet Selection
• Pakiet Simply Clever
• Park Assist - system wspomagania parkowania z czujnikami z przodu i z tyłu
• Wyświetlacz Head-up
• Zapasowe koło stalowe dojazdowe 16'', podnośnik, klucz
• Zawieszenie adaptacyjne DCC z Driving Mode Select
Test przeprowadzony w dniach 10-17 lutego 2010r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Info-Ekspert 22-04-2021 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl