Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Ford Kuga 2.5 Plug-in Hybrid ST-Line

Prezentowany Ford Kuga to kompaktowy SUV zaliczany do klasy średniej. Produkowany jest nieprzerwanie przez amerykański koncern od 2008 roku. Obecna trzecia generacja pojazdu zaprezentowana została w kwietniu 2019 roku podczas specjalnej konferencji poświęconej zmianom w gamie aut marki. Konstrukcja pojazdu oparta została na płycie podłogowej czwartej generacji modelu Ford Focus. Auto znacznie urosło w porównaniu z poprzednikiem, co spowodowało, że pozycjonowany został w segmencie SUV-ów klasy średniej. Produkowany w hiszpańskiej Walencji model oferowany jest w bardzo szerokiej gamie jednostek napędowych. Zaliczamy do niej dwa silniki benzynowe 1.5 EcoBoost o mocy 120 i 150 KM, trzy wysokoprężne 1.5 EcoBlue 120 KM i 2.0 EcoBlue 190 KM oraz 2.0 EcoBlue Mild hybrid 150 KM. Wachlarz uzupełniają dwa układy hybrydowe: pierwszy to klasyczna Hybryda wspomagana przez silnik benzynowy 2.5 o mocy łącznej 190 KM, drugi to odmiana hybrydy typu Plug-in wyposażona w tą samą jednostkę, dysponującą łączną mocą 225 KM. Nowa Kuga kusi potencjalnych nabywców nie tylko swoim wyglądem czy też różnorodnością układów napędowych, ale też zakresem wyposażenia. W cenniku znajdziemy pięć wersji zakresu kompletacji wyposażenia: Titanium, Titanium X, ST-Line, ST-Line X oraz Vigniale. Przedstawiona oferta pozwala na dość precyzyjne skonfigurowanie pojazdu do potrzeb i wymagań potencjalnego Klienta. Do konkurencji na rynku można zaliczyć takie pojazdy jak: Honda CR-V, SEAT Tarraco, Suzuki Across czy też Toyota RAV4. Należy jednak pamiętać, że Kuga przez 12 lat produkcji zyskała na tyle ugruntowaną pozycję co powinno spowodować, iż model może stać się liderem w swojej klasie.


Wygląd zewnętrzny

Ford Kuga stylistycznie łączy dynamikę i elegancję. Niepowtarzalne elementy i detale wykończeniowe prezentowanej odmiany ST-Line dodatkowo nadają autu sportowego charakteru. Zaliczyć do nich możemy: aluminiowe tarcze kół o ciekawym kształcie, lakierowane na czerwono zaciski hamulcowe, duży spoiler dachowy oraz trapezowe, chromowane dwie końcówki układu wydechowego. Dynamiczny wygląd model zawdzięcza też unoszącej się do tyłu, ku górze dolnej linii przyciemnianych szyb bocznych, mocnym przetłoczeniom w dolnej części drzwi oraz łagodnej linii dachu zwieńczonej dużym spoilerem. Spoglądając na przód auta nie sposób nie zauważyć bardzo dużego podobieństwa do Forda Focusa, w ten sposób amerykańska marka kontynuuje nową linię stylistyczną. Charakterystyczne dla tej części nadwozia są smukłe reflektory, sporych rozmiarów krata wlotu powietrza oraz zderzak z subtelnie wkompowanymi światłami przeciwmgielnymi. Tył jest typowy dla aut tego segmentu, prawie pionowa pokrywa bagażnika, zachodzące na błotniki tylne lampy oraz masywny zderzak. Ogólnie design modelu stał się bardziej uniwersalny i ponadczasowy. Zwiększone względem poprzednika długość, szerokość jak i rozstaw osi spowodowały zmianę proporcji bryły co przełożyło się też na ogólne postrzeganie auta. Zabieg ten wraz z obniżeniem masy pojazdu i jednoczesnym zwiększeniem sztywności nadwozia skutkuje również znaczną poprawą właściwości jezdnych oraz bezpieczeństwa użytkowników.


Wnętrze samochodu

Zwiększenie wymiarów zewnętrznych Forda Kugi spowodowało, iż wnętrze stało się bardzo obszerne. Miejsca jest tam wystarczająco zarówno na siedzeniach przednich jak i na kanapie tylnej. Nawet osoby, których wzrost przekracza 180 cm powinny bez problemu zmieścić się w środku auta. Wielokierunkowa regulacja elektryczna foteli przednich oraz ich wyprofilowanie pozwala nie tylko zoptymalizować dopasowanie do sylwetki, ale też charakteryzuje się znakomitym trzymaniem na boki podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Kanapa tylna pozwala na dość komfortowe podróżowanie trzem osobom, a to głównie dzięki jej ukształtowaniu oraz obszerności kabiny. Prezentowaną odmianę ST-Line cechuje sportowy design. Tak jak na zewnątrz tak i we wnętrzu znajdziemy wiele elementów podkreślających ten charakter. Są to między innymi karbonowa pozioma listwa deski rozdzielczej oraz podłokietnik centralny, podłokietniki w drzwiach i koło kierownicy wykończone kontrastującą czerwoną nicią. Podobne przeszycia znajdują się na pokrytych częściowo skórą fotelach pierwszego i drugiego rzędu. Wizytówką Forda jest bez wątpienia grube, wykończone perforowaną skórą, wielofunkcyjne koło kierownicy. Tuż za nim znalazł zastępujący tradycyjne zegary, imitujący go kolorowy ponad 12 calowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny, który wyświetla informacje z komputera pokładowego: aktualną prędkość, poziom naładowania akumulatorów czy też bieżące wykorzystanie energii elektrycznej. W centralnej części deski dominuje 8 calowy, kolorowy i dotykowy ekran systemu multimedialnego Ford SYNC 3.2. Obsługuje on nie tylko system audio, nawigację, bluetooth czy kamerę cofania, ale może stać się za pośrednictwem aplikacji Apple CarPlay lub Android Auto w pełni funkcjonalnym, dodatkowym ekranem telefonu. Testowany pojazd wyposażony został także w wyświetlacz przezierny Head-up, który pokazuje kierowcy najważniejsze informacje bez potrzeby odrywania wzroku od drogi. Pojazd zaprojektowany został z dbałością o każdy detal, wszystkie elementy zostały dopasowane wręcz perfekcyjnie przy zastosowaniu najwyższej jakości materiałów. Kuga jest autem praktycznym, świadczy o tym nie tylko objętość przestrzeni ładunkowej, ale też wyposażenie w wiele różnego rodzaju schowków, wnęk czy półek. Minimalna pojemność bagażnika to 441 litrów, ale dzięki systemowi regulacji kanapy tylnej (regulacja wzdłużna i pochylenia oparć) możemy go powiększyć zachowując możliwość zajęcia miejsc do 581 litrów. Natomiast maksymalna objętość jaką możemy uzyskać to aż 1481 (z zestawem naprawczym koła). Funkcjonalność bagażnika znacznie podnosi bardzo duży otwór załadunkowy, bez wysokiego progu jaki często spotykamy w pojazdach tego typu oraz możliwość otwarcia jego pokrywy przy zajętych rękach za pomocą gestów nogi. Kabina jest przemyślana i uporządkowana, charakteryzuje się funkcjonalnością, wygodą, ergonomią oraz nowoczesnym przyjaznym dla oka designem.


Silnik i właściwości jezdne

Pod maska testowanej Kugi znajduje się hybrydowy napęd najnowszej generacji typu Plug-in. Łączy on w sobie silnik elektryczny z wolnossącą jednostką z zapłonem iskrowym o pojemności skokowej 2490 ccm. Układ charakteryzuje się maksymalną łączną mocą 225 KM, która za pośrednictwem bezstopniowej, automatycznej skrzyni biegów eCVT przenoszona jest na koła osi przedniej. Zaletą auta jest możliwość jazdy przy wykorzystaniu jedynie silnika elektrycznego. Deklarowany przez producenta bez emisyjny zasięg przy w pełni naładowanych bateriach wynosi 56 km (norma WLTP). Układ pozwala na jazdę nawet z prędkością do 130 km/h wykorzystując jedynie jednostkę elektryczną. Po wyczerpaniu energii zgromadzonej w akumulatorach auto staje się typową samoładującą się hybrydą. Nową Kugę Plug-in Hybrid możemy ładować z tradycyjnego domowego gniazdka o napięciu 230 V, a czas do pełnego naładowania akumulatorów powinien wynieść około 6 godzin. Pojazd posiada możliwość wyboru jednego z czterech trybów pracy napędu: Auto EV - tryb samochodu elektrycznego, EV Now (EV Teraz) - tryb wymuszający korzystanie z napędu elektrycznego tak długo jak poziom energii w akumulatorze na to pozwala, EV Later (EV Później) - wykorzystuje częściej silnik spalinowy, aby oszczędzać energię akumulatora oraz EV Charge (Ładowanie) - tryb, który w czasie jazdy wykorzystuje dodatkowo jednostkę spalinową do ładowania akumulatora (maksymalnie do 80%). Ponadto auto wyposażono w możliwość dostosowania właściwości jezdnych do panujących warunków na drodze oraz upodobań kierowcy. Mamy do wyboru pięć trybów: Normal, Sport, Eco, Slippery (śliski) oraz Deep Snow/Sand (głęboki śnieg/piasek). Zawieszenie sportowe w wersji ST-Line sprzyja dynamicznej jeździe, zestrojone zostało tak aby dać kierowcy pewność prowadzenia i przyjemność z jazdy. Tłumienie jest na dobrym poziomie, do wnętrza pojazdu nie dostają się prawie żadne odgłosy jego pracy. Sportowej jeździe sprzyja precyzyjny układ kierowniczy. Kuga podczas jazdy jest bardzo stabilne, nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów auto nie przechyla się w żadnym kierunku. Nad bezpieczeństwem czuwa wiele systemów czynnego i biernego bezpieczeństwa oraz gama systemów wspomagających kierowcę podczas jazdy. Zaliczyć do nich możemy między innymi: elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC) z układem poprawiającym stabilność na zakrętach (TVC) oraz układem ułatwiającym ruszanie na wzniesieniach (HSA), system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji (Pre-Collision Assist), system wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu czy też system monitorowania koncentracji kierowcy (Driver Alert).


Podsumowanie

Obszerne i funkcjonalne wnętrze, układ napędowy, który śmiało może rywalizować z japońską konkurencją, bogate wyposażenie, ekonomia użytkowania oraz przyjemność z prowadzenia to cechy prezentowanej wersji Forda Kuga. Hybrydowa odmiana modelu stworzona została głównie do poruszania się w ruchu miejskim, gdzie w większości może korzystać z napędu elektrycznego. Konstrukcja nadwozia i wysoki prześwit pozwalają autu bez problemu zjechać z utwardzonej drogi, natomiast w mieście nie będą jej straszne wysokie krawężniki. Ceny Kugi rozpoczynają się od kwoty 116 900 złotych za wersję Titanium napędzaną silnikiem benzynowym 1.5 EcoBoost 150 KM. Gdy zdecydujemy się na zakup prezentowanej wersji Forda Kuga musimy się przygotować na wydatek przekraczający 200 tyś. złotych (z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego).


Dane techniczne testowanego samochodu:

Jednostka napędowa – układ Plug-in Hybrid (silnik elektryczny i silnik benzynowy)
• Łączna moc układu kW (KM) – 165 (225)

Silnik benzynowy:
• Pojemność skokowa (ccm) - 2490
• Maksymalna moc kW (KM)– 112 (152)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 200

Silnik elektryczny:
• Maksymalna moc kW (KM) - 97 (131)
• Pojemność baterii netto (kWh) – 14,4


Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 200
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,2

Zużycie paliwa
• Średnie według WLTP (l/100 km) – 1,4
• Emisja CO2 według WLTP (g/km) – 32

Pojemność zbiornika paliwa
• Litrów – 45

Wymiary
• Długość (mm) – 4626
• Szerokość (mm) – 1883
• Wysokość (mm) – 1666
• Rozstaw osi (mm) – 2710
• Prześwit (mm) – 137
• Kąt natarcia (stopnie) – 18,8
• Kąt zejścia (stopnie) – 24,4

Napęd
• Przedni

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11,4

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 225/60 R18
• Standardowe obręcze kół (") - 18

Masy
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1844
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2320

Pojemność bagażnika

• Standardowa (litry) – 441
• Maksymalna (litry) – 1481

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia ST-Line. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• Czujnik zmierzchu
• Czujniki parkowania - przód
• Czujniki parkowania - tył
• Dywaniki welurowe przód/tył z logo
• Elektryczna blokada otwarcia tylnych drzwi
• Emblemat ST-Line
• Fotel kierowcy z regulacja odcinka lędźwiowego
• Fotel kierowcy z regulacja w 6 kierunkach (wzdłużna, wysokości, pochylenia oparcia)
• Fotel pasażera z regulacja odcinka lędźwiowego
• Fotel pasażera z regulacja w 6 kierunkach (wzdłużna, wysokości, pochylenia oparcia)
• Fotele przednie styl sportowy
• Gniazdo 12Vw bagażniku
• Hamulec po kolizyjny
• Hamulec postojowy elektryczny
• Immobilizer
• Kamera cofania
• Kierownica pokryta skóra
• Kierownica ze spłaszczonym wieńcem
• Kieszenie w oparciach foteli przednich
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana
• Komputer pokładowy
• Konsola dachowa krótka
• Końcówki układu wydechowego podwójne
• Końcówki układu wydechowego w stylizacji Sportowej
• Końcówki układu wydechowego w stylizacji ST- Line
• Krata wlotu powietrza dolna w stylizacji ST-Line
• Krata wlotu powietrza górna w stylizacji ST-Line
• Lakier Blazer Blue
• Lampki do czytania z przodu i tyłu
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami
• Lusterka zewnętrzne z oświetleniem podłoża
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Mocowanie fotelika dziecięcego ISOFIX na tylnych siedzeniach skrajnych 2szt
• Obramowanie szyb bocznych w kolorze czarnym
• Ogranicznik prędkości inteligentny
• Osłona przestrzeni bagażowej sterowana elektrycznie
• Oświetlenie wnętrza nastrojowe LED
• Podsufitka w ciemnej tonacji
• Poduszki powietrzne - boczne kurtyny powietrzne dla 1 i 2 rzędu siedzeń
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Przycisk rozrusznika Ford Power
• Reflektory mijania LED oraz światła do jazdy dziennej LED
• Relingi dachowe z czarnym wykończeniem
• Roleta bagażnika wyjmowana
• Spojler tylny
• System Ford MyKey
• System monitorowania ciśnienia powietrza w oponach TPMS
• System poprawiający stabilność na zakrętach TVC
• System Pre-Collision Assist -wspomagania unikania kolizji
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wyboru trybu jazdy
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła hamowania awaryjnego
• Światła tylne częściowo w technologii LED
• Tapicerka materiałowa Foundry/Eton
• Tarcze kół aluminiowe18" wykończeniem w kolorze Rock Metallic - opony 225/60
• Tylna kanapa przesuwana, dzielona 40/60 z regulacja pochylenia oparcia
• Wspomaganie układu kierowniczego elektryczne EPAS
• Wycieraczka szyby tylnej
• Wycieraczki przednie z praca automatyczna (czujnikiem deszczu)
• Wyłącznik poduszek bezpieczeństwa dla fotela pasażera
• Wyświetlacz zegarów 12,3" kolorowy
• Zaczepy w bagażniku
• Zamek centralny zdalnie sterowany Ford KeyFree
• Zawieszenie sportowe
• Zestaw naprawczy opon
• Złącze USB + USB-C z tyłu konsoli centralnej

Pakiety wyposażenia standardowego:

• ABS + EBD – system dystrybucji siły hamowania
- ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD

• Konsola centralna z podłokietnikiem
- Podłokietnik centralny przedni
- Konsola centralna

• Pakiet Lane Keeping Alert
- Lane Keeping Aid - system utrzymywania pasa ruchu

• Pakiet stylizacyjny nadwozia ST-LINE
- Listwy boczne w kolorze nadwozia
- Listwy progowe w kolorze nadwozia
- Nakładki na nadkola profilowane
- Zderzaki stylizowane

• Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera

• System Ford Pass Connect
- Hotspot Wi-Fi
- Aktualizacja map Europy przez WI-FI
- Informacja o ruchu drogowym
- Status systemów pokładowych
- Funkcja lokalizacji pojazdu

• System nawigacji satelitarnej z Ford SYNC3 DAB+ (ICFAQ)
- Sterowanie radiem w kierownicy
- Głośniki 6 szt.
- Sterowanie głosem systemu audio
- Radioodtwarzacz CD + MP3
- Zestaw głośnomówiący "Bluetooth"
- System nawigacji satelitarnej CD/SD
- Złącze USB 2 szt.
- Tuner radiowy cyfrowy DAB+
- Wyświetlacz 8" kolorowy, dotykowy
- Mapa Europy
- System radiowej informacji o ruchu drogowym TMC
- AppLink
- Funkcja wzywania pomocy

• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie

• Światła p/mgielne przednie LED z doświetlaniem łuków
- System doświetlania zakrętów
- Światła p/mgielne przednie LED

• Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Ogranicznik prędkości
- Tempomat



Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji ST-Line posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Drzwi bagażnika zamykane/otwierane elektrycznie - bezdotykowo
• Lakier metalizowany specjalny Lucid Red
• Ładowarka do smartphone bezprzewodowa
• Pakiet ST-Line
- Nakładki aluminiowe na pedały
- Zaciski hamulcowe lakierowane
- Spoiler tylny sportowy
- Nakładki na progi ST-Line
• Pakiet Technology
- Wyświetlacz Head-Up
- System Glare-Free Auto High Beam (automatyczne sterowanie światłami)
- Reflektory LED adaptacyjne
• Pakiet Winter
- Szyba przednia ogrzewana
- Kierownica podgrzewana
- Fotel kierowcy podgrzewany
- Fotel pasażera podgrzewany
- Tylna kanapa podgrzewana (skrajne miejsca)
• Szyby tylne dodatkowo przyciemniane

Test przeprowadzony w dniach 20-27 listopada 2021r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 16-12-2021


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>