Test Renault Grand Espace Initiale 2.0 dCi
Renault Espace został wprowadzony na rynek w 1984 roku był
pierwszym samochodem osobowym typu Van, oferowanym w Europie. W latach osiemdziesiątych
w Europie nie było dla niego praktycznie żadnej konkurencji. Dopiero po blisko
dziesięciu latach inni producenci z naszego kontynentu wprowadzili na rynek
pojazdy o podobnej charakterystyce użytkowej i technicznej. Były to między
innymi: Citroen Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta oraz Ford
Galaxy, Volkswagen Sharan i Seat Alhambra. Renault Espace z biegiem lat ulegał
zmianom, ukierunkowanym na pełne zaspokojenie potrzeb swoich nabywców.
Produkowana obecnie czwarta generacja modelu zadebiutowała na rynku w 2002
roku. Dwukrotnie firma Renault poddała go faceliftingowi, w 2006 roku i pod
koniec 2010. Dokonane w ostatnim czasie zmiany dotyczyły głównie zastosowania
na zewnątrz reflektorów wykorzystujących technikę LED, we wnętrzu czarnych, błyszczących
elementów wykończeniowych podkreślających design samochodu. Dostępny jest także
nowy systemem nawigacji satelitarnej Tom Tom, posiadającym możliwość
aktualizacji danych on-line oraz system audio 3D Sound by Arkamys.
Renault Espace nadal zaskakuje i wiedzie prym w swojej klasie. Początkowo
samochód wzbudzał wiele kontrowersji, lecz z biegiem czasu uzyskał dużą popularność,
co potwierdza ilość sprzedanych egzemplarzy od początku produkcji do dziś: na
całym świecie w liczbie ponad 1, 2 miliona sztuk.
Espace w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza obszar lub przestrzeń, co w pełni
odzwierciedla pierwsze odczucie osób zasiadających we wnętrzu tego pojazdu. Espace
to model charakteryzujący się dużą ilością przestrzeni wewnątrz i komfortem na
bardzo wysokim poziomie. Renault Espace to typowy rodzinny Van zachęcający nas
na każdym kroku do podróży. Model oferowany jest w dwóch wersjach kompletacji
standardowej wyposażenia: Celsium i Initiale. Do napędu Renault Espace
wykorzystywane są dwa silniki wysokoprężne o pojemności skokowej 1995 cm3 o
mocach 150KM i 175 KM. Do testu otrzymaliśmy Renault Espace wersji
siedmioosobowej Grand o wydłużonym nadwoziu o około 20cm, napędzany silnikiem o
mocy 175KM w kompletacji wyposażenia Initiale.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Wygląd zewnętrzny
Renault Espace jest pojazdem dość dużym, co w wersji Grand potwierdza jego długość,
która wynosi 4856 cm oraz rozstaw osi 2868 cm. Stylizacja modelu nie pozwala na
pomylenie go z żadnym innym pojazdem. Jednobryłowe nadwozie typu Van, dzięki
dużemu rozstawowi osi oraz charakterystycznemu przodowi sprawia wrażenie, że
pojazd będzie poruszał się dynamicznie. Zderzak przedni z logiem producenta
dzielącym kratę wlotu powietrza, reflektory zachodzące na maskę oraz duża mocno
pochylona szyba czołowa tworzą interesującą nowoczesna całość. Zastosowane w
Renault Espace bi-ksenonowe reflektory wykonane w technologii LED, zapewniają
optymalną widoczność i jednocześnie, wraz z tylnymi światłami, podkreślają
design pojazdu. Pojazd, mimo że produkowany jest w prawie niezmienionej wersji od
ponad ośmiu lat nadal jest autem nowoczesnym o ciekawej stylistyce. Spoglądając
na pojazd z boku uwagę przyciągają spore szklane powierzchnie. Dzięki
zastosowaniu czarnych słupków odnosi się wrażenie, że w testowanym pojeździe szyby
boczne tworzą jedną całość. Do przestrzeni bagażowej możemy dostać się przez
szerokie, pionowe drzwi tyłu nadwozia po bokach, których na wysokości szyby
umieszczono lampy tylne. Na uwagę zasługuje możliwość otwarcia samej szyby
pokrywy bagażnika, co pozwala na dostanie się do przestrzeni bagażowej bez
potrzeby otwierania bardzo dużych drzwi. Espace jest największym modelem o
nadwoziu typu Van, oferowanym przez Renault. Duże szklane powierzchnie, mocno przyciemniane
szyby tylne, elementy wykończeniowe chromowane oraz aluminiowe 17” tarcze kół
Novadis podkreślają odczucie, że jest to auto komfortowe, eleganckie i
zachowujące nowoczesny, niepowtarzalny wygląd. Konstruktorom nadwozia prawdopodobnie
przyświecała myśl, aby stworzyć pojazd o obszernej przestrzeni pasażerskiej, co
moim zdaniem udało się im w pełni.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Wnętrze samochodu
Sama nazwa modelu mówi, że auto jest bardzo przestronne, pozwala nieskrępowanie
podróżować pięciu, a przy wykorzystaniu dodatkowych foteli, umieszczonych w przestrzeni
bagażowej, nawet siedmiu osobom. Dodatkowo przestrzeń we wnętrzu optycznie
powiększa panoramiczny dach szklany, sięgający od szyby przedniej, aż za drugi
rząd siedzeń. Siedząc we wnętrzu Renault Espace odnosimy wrażenie, że nic nas
nie ogranicza. Podczas podróży możemy czerpać maksymalną przyjemność z widoków
otaczających pojazd. Wchodząc do jego wnętrza potwierdzają się słowa
producenta, że jest to 5-gwiazdkowy apartament. Z przodu bardzo wygodne,
wyposażone w podłokietniki, regulowane elektrycznie fotele z pamięcią położenia
fotela kierowcy. Drugi rząd siedzeń to trzy indywidualne składane fotele.
Trzeci rząd tworzą dwa dodatkowe składane fotele. Zarówno w drugim jak i
trzecim rzędzie miejsca jest wystarczająco dużo na stosunkowo wygodne podróżowanie
autem. Wnętrze zostało wykończone ciemno-grafitowa skórzaną tapicerką łączoną z
elementami skóry ekologicznej z charakterystycznymi jasnymi przeszyciami. Po
zajęciu miejsca za kierownicą w pierwszej chwili może się wydać, że pojazd jest
dość skromnie wyposażony. Wrażenie to szybko znika i okazuje się, że wewnątrz
znajdziemy wiele systemów podnoszących komfort przemieszczania się nim. Przed
nami umieszczona jest wielofunkcyjna skórzana kierownica, za którą znajdziemy joystick
służący do sterowania systemem audio i telefonem. Na środku deski rozdzielczej
tworzącej łagodny łuk znajdują się dwa duże wyświetlacze. Lewy wyświetlacz
pokazuje są informacje o prędkości pojazdu, prędkości obrotowej silnika,
załączonym aktualnie biegu (gdy pojazd wyposażony jest w automatyczna skrzynię
biegów) oraz informacje z komputera pokładowego. Prawy kolorowy wyświetlacz
wykorzystywany jest przede wszystkim przez system nawigacji satelitarnej Tom
Tom oraz system audio. W desce rozdzielczej znajduje się aż pięć schowków kryjących
w sobie radioodtwarzacz CD oraz system DVD. Pomiędzy fotelami przednimi
umieszczona jest wykonana z czarnego błyszczącego tworzywa konsola gdzie oprócz
niewielkiego schowka i dźwigni zmiany biegów znajduje się panel sterowania
systemem nawigacji. Ciekawym rozwiązaniem jest system sterowania układu automatycznej
klimatyzacji - panele sterowania wraz z niewielkimi wyświetlaczami umieszczono
na drzwiach przednich i tylnych samochodu. Pasażerowie podróżujący na
siedzeniach tylnych mogą podczas dłuższych podróży skorzystać z systemu DVD,
przykładowo oglądając film w monitorach znajdujących się w zagłówkach foteli
przednich. Zastosowanie składanych, regulowanych i wyjmowanych indywidualnych
foteli w drugim i trzecim rządzie siedzeń pozwala użytkownikowi w sposób dowolny
aranżować przestrzeń wewnętrzną pojazdu. Takie rozwiązanie daje możliwość konfigurowania
przestrzeni bagażowej, której minimalna objętość to 456 litry, a możliwa
maksymalna do uzyskania to 3050 litrów. Komfort, luksus, przestrzeń oraz
harmonia to cechy charakteryzujące wnętrze modelu Renault Espace. Wnętrze
spełnia wszystkie wymogi dużego rodzinnego auta.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Silnik i właściwości jezdne
W Renault Espace nie mamy zbyt dużego wyboru jednostek napędowych, producent
oferuje tylko dwa silniki diesla o tej samej pojemności 1995 cm3, lecz różnych
mocach 150 KM i 175 KM. Podobnie jest ze skrzynią biegów, do wyboru jest
manualna lub automatyczna, obydwie sześciostopniowe. Testowany pojazd
wyposażony był w silnik wysokoprężny 2.0 dCi o maksymalnej mocy 175KM
uzyskiwanej przy prędkości obrotowej 3750 obr/min oraz charakteryzujący się
momentem obrotowym rzędu 360 Nm osiąganym już przy prędkości 1750 obr./min.
Przeniesienie napędu od silnika do kół jezdnych następuje za pośrednictwem
6-stopniowej automatycznej przekładni biegów. Auto mimo swoich dużych rozmiarów
i masy jest dość dynamiczne, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11 sekund. Moc i
moment, jakim dysponujemy pozwala bez jakichkolwiek przeszkód wyprzedzać innych
użytkowników drogi. Zawieszenie oraz układ kierowniczy zostały tak zestrojone,
aby uzyskać maksymalny komfort prowadzenia pojazdu. Kierujący modelem Espace
nie może zapominać, że pojazd posiada duże rozmiary i tak naprawdę został
stworzony do spokojnej jazdy. Niekiedy jadąc Renault Espace możemy odczuwać, że
zmiana przełożeń automatycznej skrzyni następuje zbyt wolno. Wymagającym
bardziej sportowego zachowania kierowcom, producent dał możliwość manualnego
wyboru przełożenia. Podczas testu średnie spalanie paliwa wyniosło około 10
litrów oleju napędowego, nie zapominajmy jednak, że jego masa własna bez
obciążenia to aż 1870 kg.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Podsumowanie
Renault Espace to pojazd przede wszystkim rodzinny, znakomicie sprawujący się
podczas wakacyjnych wyjazdów. Auto zapewnia wysoki komfort zarówno kierowcy jak
i pasażerom. Właściwości jezdne i użytkowe pojazdu uzupełnia w pełni jego
poziom bezpieczeństwa. Pojazd został wyposażony między innymi w system ABS,
uzupełniony elektronicznym korektorem sił hamowania, system wspomagania nagłego
hamowania, elektronicznym system kontroli toru jazdy ESP oraz systemem zapobiegającym
poślizgowi kół podczas ruszania ASR. Kierowca i pasażer chronieni są przez
system poduszek powietrznych w skład, którego wchodzą: poduszki powietrzne
czołowe i boczne oraz kurtyny powietrzne. Testowany pojazd nie należy do
najtańszych, lecz za swoją cenę ma do zaoferowania sporą dawkę komfortu i
luksusu. Renault Espace jest autem doskonale wyposażonym zaspokoi najbardziej
wymagających klientów. Cena zakupu testowanego samochodu w podstawowej wersji
kompletacji wyposażenia to suma około 130 000 złotych brutto. Wyposażenie
dodatkowe, w które doposażony jest testowany Renault Espace podnosi jego cenę
do kwoty blisko 180 000 złotych brutto.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel) doładowany
- Pojemność skokowa – 1995 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 127 (175) przy 3750
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 1750
- Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) –198
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 11,1
Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 9,3
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,1
- Cykl mieszany (l/100 km) – 7,2
- Emisja CO2 (g/km) - 189
Pojemność zbiornika paliwa:
- 80 litrów
Wymiary:
- Długość (mm) – 4656, wersja Grand 4856
- Szerokość (mm) – 1860
- Wysokość (mm) – 1801
- Rozstaw osi (mm) - 2656, wersja Grand 2868
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1574
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1556
- Zwis przedni (mm) – 1021
- Zwis tylny (mm) - 832, wersja Grand 967
Napęd:
- Przedni
Układ kierowniczy:
- Ze wspomaganiem zmiennym
- Średnica zawracania (m) – 11,3 wersja Grand 11,8
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/55 R17
- Standardowe obręcze kół (”) - 17
Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1993 kg
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2655 kg
- Dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów – 4155 kg
Pojemność bagażnika:
- 456 litrów przy trzech rzędach siedzeń
- 780 litrów przy dwóch rzędach siedzeń
- 3050 litrów - maksymalna pojemność bagażnika
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Initiale. Pojazd w tej
wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
- Audio Connection Box
- Czujnik parkowania –przód i tył
- DYwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Filtr p/pyłkowy
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
- Fotel kierowcy z pamięcią położenia
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędYwiowego
- Fotel pasażera regulowany elektrycznie
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele tylne składane
- Fotele tylne wyjmowane
- Fotele tylne z regulacją wzdłużną
- Hamulec postojowy automatyczny
- Immobilizer
- Karta kodowa Renault bezdotykowa
- Kierownica pokryta skórą
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna
- Kolumna kierownicy regulowana
- Kolo zapasowe
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lakier metalizowany
- Listwy boczne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Nawiew powietrza na siedzenia tylne
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz CD i MP3 Sound by Arkamys
- Reflektory bi-ksenonowe doświetlaniem łuków
- Relingi dachowe
- Skrzynia biegów automatyczna
- Spryskiwacze reflektorów
- Stoliki lotnicze na oparciach foteli przednich
- Sygnalizacja niezapiętych p as ów przednich
- System Bluetooth
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBD
- System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBV
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System nawigacji satelitarnej Tom Tom
- System przeciwpoślizgowy przy przyspieszaniu ASR
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- światła przeciwmgielne przednie
- światło dodatkowe STOP
- Tapicerka łączona ze skóry naturalnej i ekologicznej
- Tarcze kół aluminiowe 17”
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Zagłówki foteli przednich regulowane
- Zagłówki siedzeń tylnych regulowane
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Żaluzje przeciwsłoneczne szyb tylnych bocznych w 2 rzędzie
- Żaluzje przeciwsłoneczne szyby tylnej i bocznych szyb tylnych
Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Initiale
posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
- Dach panoramiczny regulowany elektrycznie
- Dywaniki podłogowe w 1,2 i 3 rzędzie siedzeń
- Fotele dodatkowe 2 szt. z tapicerką skórzaną
- Podłokietniki na wszystkich siedzeniach
- Poduszki powietrzne boczne 2rzędu siedzeń
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System multimedialny DVD
- Szyba drzwi tylu nadwozia otwierana
- światła mijania włączane automatycznie
Test przeprowadzony w dniach 16 – 20 czerwiec 2011r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie
samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
07-07-2011 | powrót |
Copyrights 2017: www.millenium.pl