sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test SEAT Alhambra II 2.0 TDI CR ET Style

SEAT Alhambra II to bliźniaczy model zaprezentowanego w marcu 2010 roku na salonie samochodowym w Genewie Volkswagena Sharana II. Oficjalna premiera, z jednoczesnym rozpoczęciem sprzedaży, miała miejsce sześć miesięcy później. Pojazd jest bezpośrednim następcą, sprzedawanego od blisko 15 lat, cieszącego się dużym powodzeniem modelu Alhambra. Zespół projektantów pod kierownictwem Luca Donckerwolke opracował nadwozie 5 drzwiowego minivana charakteryzujące się przestronnym wnętrzem i sportową, dynamiczna sylwetką. Ten największy model produkowany przez hiszpańskiego producenta, zbudowany został na nowej modułowej płycie podłogowej niemieckiego koncernu Volkswagen. Jego nazwa pochodzi od zespołu pałacowego mieszczącego się w Grenadzie na południu Hiszpanii i ma przekazywać informację, że w samochodzie znajdziemy komfort oraz wygodę na najwyższym poziomie. Oferowany jest w dwóch wersjach kompletacji wyposażenia: Reference i Style. W polskich salonach już za kwotę 93 500 złotych można nabyć pojazd w wersji Referent wyposażony w silnik benzynowy 1,4 TSI o mocy 150KM.

Wygląd zewnętrzny

Alhambra to reprezentant segmentu minivanów. Zastosowane wymiary, długość 4,85 , szerokość 1,9 oraz wysokość 1,72 metra pozwoliły uzyskać projektantom bardzo przestronne nadwozie. Konstrukcja modelu oparta została na nowoczesnych rozwiązaniach, dzięki którym pojazd waży niespełna 1648 kilogramów, jest wyraźnie większy oraz posiada konstrukcję sztywniejszą od poprzednika. Nowe nadwozie zamiast tradycyjnej drugiej pary drzwi zostało wyposażone w dwoje drzwi przesuwanych. Muskularna sylwetka, zdecydowane, dokładnie poprowadzone równoległe linie oraz kształt nadkoli podkreślają dynamiczny charakter auta. Charakterystycznym motywem sportowej sylwetki SEAT-a jest typowa dla marki „koncepcja strzały”, którą tworzą trapezowa krata wlotu powietrza z logo producenta oraz przetłoczenia pokrywy komory silnika w kształcie litery V. Jednolite płaszczyzny z zakrzywionym mocno tylnym słupkiem, delikatne kontury błotników i nisko poprowadzone dolne krawędzie okien powodują, że profil sylwetki jest lekki i przejrzysty. Charakterystycznym elementem tylnej części nadwozia jest duży spojler ze zintegrowanym światłem umiejscowiony na krawędzi dachu. Podzielone na dwie części duże tylne lampy, zwężają się w kierunku środka pokrywy bagażnika i swoim kształtem nawiązują do reflektorów przednich. Sylwetka Alhambry posiada cechy szybkiego, sportowego samochodu rzadko spotykane w segmencie minivanów. Aerodynamika modelu może być jego atutem, współczynnik oporów powietrza cx, który wynosi 0,299 i jest rekordowym wynikiem jak na tak duży pojazd.

Wnętrze samochodu

Alhambra, której rozstaw osi wynosi 2,92 metra to przestronny minivan dysponujący dużą ilością miejsca zarówno dla pasażerów jak i bagażu. Oferowana jest w wersji pięcio- lub siedmio-osobowej. Fotele przednie są wygodne a zakres regulacji fotela kierowcy zapewnia komfort na najwyższym poziomie oraz znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. Już w podstawowej wersji wyposażenia dostępna jest elektryczna regulacja podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Drugi rząd to trzy oddzielne fotele wyposażone w skokową regulację oparcia, umiejscowione nieco wyżej niż przednie, zapewniają doskonałą widoczność przez duże szyby boczne. Podobnie usytuowane zostały dwa fotele w trzecim rzędzie. Osoby dorosłe podróżujące na fotelach trzeciego rzędu nie powinny odczuwać dyskomfortu nawet podczas dłuższych wycieczek. Łatwość zajmowania na nim miejsc ułatwiają drzwi przesuwne i sposób składania zewnętrznych foteli drugiego rzędu. Pojemność przestrzeni bagażowej 7 osobowej wersji nie zachwyca i wynosi 267 litrów. Gdy jednak będziemy przemieszczać się mniejszą liczbą osób zastosowany w nim system „EasyFold” pozwala w prosty i łatwy sposób złożyć fotele drugiego i trzeciego rzędu w zagłębieniach podłogi i dowolnie aranżować jego przestrzeń w zależności od potrzeb. Maksymalnie przestrzeń bagażowa może wynieść 2297 litrów, a w przypadku wyposażenia pojazdu w przedni fotel pasażera ze składanym oparciem przewożone przedmioty mogą mieć do 2,95 metra długości. W wersji Style dostęp do bagażnika uzyskujemy poprzez pokrywę sterowaną elektrycznie, którą możemy dodatkowo zamknąć i otworzyć zdalnie za pomocą przycisków umieszczonych na konsoli centralnej. Wnętrze modelu stylistycznie nie zaskakuje, ale i nie rozczarowuje dominuje w nim spokój i ergonomia. Wszystkie elementy są na swoim miejscu, umiejscowione intuicyjnie. Wykończenie oraz zastosowane materiały, ich sposób wykorzystania świadczą o wysokiej jakości i elegancji. Kierowca, po wejściu do pojazdu, ma przed sobą kierownicę wielofunkcyjna pokrytą przyjemną w dotyku wysokogatunkową skórą. Za kierownicą znajdują się dwie duże, czytelne tarcze obrotomierza i prędkościomierza, pomiędzy którymi umieszczony został wyświetlacz komputera pokładowego. Deska rozdzielcza podzielona jest na dwie części poziomą listwą ozdobną. W górnej znajduje się panel sterowania systemem audio, nad którym ulokowany został sporych rozmiarów (3,2l) zamykany schowek. W dolnej części umiejscowione zostały elementy sterowania układem trzystrefowej automatycznej klimatyzacji, pod którymi znajdują się przełączniki służące do otwierania i zamykania drzwi przesuwnych oraz pokrywy bagażnika. Funkcjonalność pojazdu podnosi duża liczba schowków; są one umiejscowione między innymi w podłokietniku, drzwiach, w konsoli sufitowej, pod fotelami przednimi oraz w podłodze przed siedzeniami drugiego rzędu. Przestronne i funkcjonalne wnętrze uzupełnione bardzo bogatym wyposażeniem już na poziomie podstawowej wersji Reference jest atutem nowej Alhambry.

Silnik i właściwości jezdne

Oferta modelu na rynku polskim obejmuje trzy silniki: jednostkę benzynową 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz dwa wysokoprężne (diesel) 2.0 TDI o mocy 140 i 170Km. Jednostka TDI, w jaką wyposażony był testowany pojazd charakteryzuje się mocą 140KM osiąganą przy prędkości obrotowej silnika 4200 obr/min i maksymalnym momentem obrotowym 320Nm w zakresie 1750-2500obr/min. Parametry te pozwalają osiągnąć prędkość 100 km/h w czasie 9,8 sekundy. Silnik zasilany systemem wtrysku Common Rail odznacza się wysoką kulturą pracy i zapewnia dobrą dynamikę i efektywność. Rekordowo niskie zużycie paliwa wynoszące około 6 litrów oleju napędowego na 100 km pozwala na jednym zbiorniku paliwa przebyć drogę blisko 1200 kilometrów bez potrzeby tankowania. Standardowo Alhambra wyposażana jest w systemy podnoszące efektywność eksploatacji takie jak: system Start/Stop oraz system hamowania z odzyskiem energii. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem pracującej płynnie i precyzyjnie 6 biegowej manualnej skrzyni biegów. Osoby ceniące wygodę mogą dopłacając kwotę 8600 złotych wybrać wersję wyposażoną w dwu-sprzęgłową przekładnię automatyczną DSG. Od połowy 2011 roku model dostępny jest również z napędem na cztery koła. Zawieszenie pojazdu charakteryzuje się dobrym tłumieniem nierówności drogi, stabilnością i odpornością na przechyły nadwozia. Wraz z precyzyjnie działającym wspomaganym elektromechanicznie w zależności od prędkości układem kierowniczym pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów bez utraty przyczepności. Dodatkowo nad bezpieczeństwem czuwa elektroniczny system kontroli trakcji ESP.

Podsumowanie

Nowa generacja Alhambry jest połączeniem funkcjonalności i sportowego charakteru. Pojazd jest propozycją skierowaną głównie do osób aktywnych jak i ich rodzin. Wzbudza zainteresowanie przestronnością, zaawansowaną konstrukcją i wieloma nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Uniwersalność i elegancja modelu sprawia, że może on być idealnym środkiem transportu dla osób często podróżujących w celach służbowych. Alhambra jest pojazdem bezpiecznym, co potwierdza jej wyposażenie. Do wyposażenia standardowego należą między innymi: siedem poduszek powietrznych, system ESP i ABS oraz układ przeciwdziałający utracie przyczepności kół podczas hamowania silnikiem (MSR) z systemem wspomagania nagłego hamowania. Atutem modelu są nie tylko niskie koszty eksploatacji, ale też niewygórowana cena zakupu. Testowany pojazd wyposażony w silnik 2.0 TDI CR 140KM w wersji Style siedmioosobowej z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego to wydatek rzędu 128 000 złotych.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 1968 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103(140) przy 4200
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie obr./min) – 320 w zakresie 1750-2500
- Rodzaj zasilania – Common Rail

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 194
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,9”

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6,8
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5,5

Pojemność zbiornika paliwa:
- 70 litrów

Wymiary:
- Długość (mm) – 4854
- Szerokość (mm) – 1720
- Wysokość (mm) – 1904
- Rozstaw osi (mm) – 2919
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1557
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) - 1605

Napęd:
- Przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem elektromechanicznym
- średnica zawracania (m) – 11,9

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 205/60 R16
- Standardowe obręcze kół (") - 16

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (5 siedzeń) – 1774 kg
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (7 siedzeń) – 1822 kg
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (5 siedzeń) – 2340 kg
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (7 siedzeń) – 2510 kg

Pojemność bagażnika:
- Minimalna (5 siedzeń) – 809 litrów
- Maksymalna (5 siedzeń) – 2430 litrów
- Minimalna (7 siedzeń) – 267 litrów
- Maksymalna (7 siedzeń) – 2297 litrów

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

- ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
- Blokada mechanizmu różnicowego EDS
- Dywaniki
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotel kierowcy z regulacją oparcia elektryczną
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego
- Fotel pasażera z regulacją wysokości
- Fotele tylne z regulacją wzdłużną
- Fotele w II rzędzie 3 szt. składane i wyjmowane
- Głośniki 8 szt.
- Hamulec postojowy elektryczny
- Kierownica pokryta skórą
- Kieszenie w oparciach foteli przednich
- Klimatyzacja automatyczna Climatronic 3 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne w kolorze nadwozia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Oparcie fotela pasażera z przodu składane
- Podłokietnik centralny przedni
- Poduszka powietrzna dolna kierowcy
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Radioodtwarzacz CD i MP3
- Relingi dachowe
- Rolety p/słoneczne szyb bocznych
- Sterowanie klimatyzacją dla pasażerów tylnych siedzeń
- Stoliki lotnicze na oparciach foteli przednich
- Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
- System Bluetooth
- System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System p/poślizgowy MSR
- System Start/ Stop
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyby atermiczne
- Szyby przednie regulowane elektrycznie
- Szyby tylne regulowane elektrycznie
- Światła do jazdy dziennej
- Światła mijania włączane automatycznie
- Światła p/mgielne przednie
- Tarcze kół aluminiowe 16" opony 215/60
- Tempomat
- Uchwyty do mocowania ładunków 4 szt.
- Wskaźnik temperatury zewnętrznej
- Wspomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wykończenie wnętrza elementami chromowanym
- Wykończenie wnętrza Vulcano
- Wyświetlacz wielofunkcyjny
- Zabezpieczenie kół przed kradzieżą
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Zasłona części bagażowej
- Zderzaki w kolorze nadwozia
- Złącze "AUX"
- Złącze "USB"

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:

- Drzwi tylne i boczne sterowane elektrycznie
- Fotele w III rzędzie 2
- Lakier metalizowany
- Listwy chromowane szyb bocznych
- Relingi dachowe w kolorze chromu
- Szyby tylne dodatkowo przyciemniane
- Złącze "iPod"

Test przeprowadzony w dniach 9 – 13 luty 2012r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Iberia Motor Company S.A. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 12-03-2012

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl