sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Lexus GS 250 F Sport

W sierpniu 2011 roku podczas Pebble Beach Concours d’Elegance w Kalifornii, luksusowa marka Lexus, która należy do koncernu Toyota, zaprezentowała czwartą już generację modelu GS. Pojazd klasyfikowany do segmentu E (klasa wyższa średnia), na rynek europejski trafił w roku 2012 i od razu stał się groźnym konkurentem dla europejskich samochodów, zaliczanych do grona aut premium, takich jak Audi A6, BMW serii 5 czy też Mercedesa klasy E. Luksusowy model japońskiej marki produkowany jest od ponad 20 lat. Pierwsza i druga jego generacja sprzedawana była na rodzimym rynku pod nazwą Toyota Aristo. Najnowsza odmiana auta ewaluowała nie tylko pod względem wyglądu; główne zmiany dotyczą strony technicznej. Zaprojektowany został praktycznie od podstaw zgodnie ze stylistycznym językiem marki – L-finezji. Konstrukcja modelu GS oparta została na sztywniejszej, zmodernizowanej płycie podłogowej, która pozwoliła na zastosowanie nowego lżejszego zawieszenia. Zwiększył się rozstaw kół osi przedniej o 40mm a tylnej o 50mm. W znaczny sposób poprawiło to właściwości jezdne auta oraz przełożyło się na ilość miejsca w kabinie. W zależności od zastosowanego w pojeździe silnika i układu napędowego producent oferuje trzy jego odmiany: GS 250, GS 350 AWD oraz GS 450h (z napędem hybrydowym). Testowana odmiana GS 250 oferowana jest z benzynową jednostką napędową o pojemności 2.5 litra i mocy 209KM. W cenniku znajduje się pięć jej wersji: Elite, Elegance, Comfort, F Sport oraz Prestige. Cenowo auto klasyfikuje się na poziomie innych aut z segmentu E. Najtańszą odmianę w kompletacji wyposażenia Elite można nabyć za kwotę 199 900 złotych. Bogate wyposażenie oraz najnowocześniejsze rozwiązania techniczne poprawiające właściwości jezdne auta sprawiają, że jest ono czymś więcej niż tylko luksusową limuzyną.

Wygląd zewnętrzny

Zaprojektowane od nowa nadwozie nowego modelu GS kontynuuje nowy design marki, który został zapoczątkowany mniejszym modelem CT 200h. Karoseria charakteryzuje się zdecydowanymi kształtami oraz ostro zarysowanymi liniami. Agresywny kształt kraty wlotu powietrza podkreśla dynamiczny charakter auta. W mocno spłaszczonych reflektorach ksenonowych pojazdu producent umieścił także światła jazdy dziennej wykonane w technice LED. Nisko schodząca, długa pokrywa komory silnika, wyraźnie zaznaczone linie nadwozia, listwy chromowe okalające szyby oraz podniesiona nieco pokrywa bagażnika powodują, że auto na drodze wyróżnia się nie tylko sportowym charakterem, ale przede wszystkim elegancją. Tył nadwozia swój drapieżny wygląd zawdzięcza ukształtowaniu pokrywy bagażnika, ciekawie zaprojektowanym kloszom świateł tylnych oraz dużym, wkomponowanym w dolną część zderzaka, wykończonym chromem końcówkom układu wydechowego. Testowany model to wersja F Sport, której bryła wzbogacona została w elementy podkreślające sportowy charakter pojazdu. Należą do nich masywne, duże, sportowe zderzaki, odpowiednio wyprofilowane progi oraz spoiler pokrywy bagażnika. Nadwozie znakomicie łączy w sobie elegancje, prestiż oraz agresywny wygląd. Projektanci tworząc nową trójbryłową limuzynę dużo uwagi poświęcili zwiększeniu sprawności aerodynamicznej pojazdu. Wynikiem ich pracy jest wielkość uzyskanego współczynnika oporów powietrza Cx, który wynosi zaledwie 0,27. Miało to znaczny wpływ na kształt poszczególnych elementów nadwozia, a w rezultacie na cały wygląd sylwetki. Auto w porównaniu z poprzednikiem jest o 20mm szersze i 30mm wyższe, zachowało jednak swoją długość oraz rozstaw osi. Wśród limuzyn z segmentu E oferowanych na rynku europejskim nowy Lexus GS wyróżnia się nieco innym, ale eleganckim i dynamicznym designem.

Wnętrze samochodu

Wnętrze Lexusa GS 250 oferuje komfort, luksus i ergonomię na najlepszym poziomie. Odsuwana automatycznie kierownica w kierunku deski rozdzielczej oraz odsuwający się do tyłu fotel kierowcy w znaczny sposób ułatwiają zajęcie miejsca w kabinie. W środku okazuje się, że sporych rozmiarów nadwozie kryje w sobie na tyle obszerne wnętrze, że osoby zasiadające na fotelach przednich jak i na tylnej kanapie nie powinny w żadnym wypadku narzekać na brak przestrzeni. Nowoczesna, duża kabina zaprojektowana została tak, aby dać użytkownikom japońskiego auta jak najwięcej przyjemności z podróżowania. Znakomicie wyprofilowane fotele przednie są bardzo wygodne, a dodatkowo sposób ich regulacji pozwala na optymalne ustawienie. Podobnie komfortowo jest na kanapie tylnej; jedynie przy zajęciu wszystkich miejsc osoba znajdująca się w jej środkowej części może odczuwać pewien dyskomfort. Spowodowane jest to ukształtowaniem podłogi, której środkową część stanowi wysoki tunel osłaniający układ napędowy. Kierowca ma do dyspozycji trójramienną kierownicę wielofunkcyjną wykończoną skórą i aluminium. Tuż za nią znajduje zestaw tradycyjnych zegarów prędkościomierza i obrotomierza. Imponująco wygląda pokryta częściowo skórą deska rozdzielcza z dominującym w jej środkowej części ośmio lub ponad dwunastocalowym ekranem multimedialnym. Ośmiocalowy wyświetlacz testowanego pojazdu podzielony został na dwie części. Na jednej części wyświetlane mogą być informacje nawigacji satelitarnej, systemu audio oraz rozbudowanego komputera pokładowego. Druga część stanowi jego uzupełnienie, przykładowo, gdy na jednym wyświetlany jest obraz nawigacji, drugi może obsługiwać audio system. Poniżej ekranu, pomiędzy nawiewami umiejscowiony został tradycyjny analogowy zegar nawiązujący do poprzednich modeli marki. Na stosunkowo wysokiej konsoli centralnej oddzielającej przestrzeń kierowcy od przestrzeni pasażera znajduje się oprócz dźwigni zmiany biegów również pokrętło umożliwiające zmianę trybu jazdy oraz manipulator Remote Touch. Urządzenie to pozwala na bardzo sprawne sterowanie systemami, w jakie wyposażony jest pojazd. Konstruktorzy za sposób rozmieszczenia w kabinie wszystkich pokręteł i przycisków zasłużyli na szczególna pochwałę - zostały one umiejscowione bardzo ergonomicznie i przejrzyście. Rozwiązanie to spowodowało, że sterowanie urządzeniami jest łatwe i intuicyjne. Kabina wykończona została z dużym poczuciem estetyki i z dbałością o najmniejszy szczegół. We wnętrzu wszystkie użyte materiały są przyjemne w dotyku i odzwierciedlają prestiż marki oraz elegancję. Fotele, drzwi oraz konsola centralna pokryte zostały bordowo-brązową skórą z dyskretnie podkreślonymi białymi szwami. Wstawki z matowego, szczotkowanego aluminium oraz metalowe, sportowe nakładki pedałów nawiązują do charakteru wersji F Sport. Środek, tak jak i sylwetka, to połączenie sportowego temperamentu, elegancji i komfortu. Zaskakująco duży jest natomiast bagażnik, jego pojemność to 566 litrów. W oparciu tylnej kanapy umiejscowiony został niewielki zasłaniany otwór ułatwiający przewóz długich przedmiotów. Tak jak w większości sedanów dostęp do przestrzeni ładunkowej jest ograniczony kształtem otworu bagażnika. Dostęp do niego ułatwia zamykana i otwierana elektrycznie pokrywa. Kabina zapewnia podróżującym naprawdę komfortowe warunki a sposób jej wyciszenia zasługuje na słowa uznania.

Silnik i właściwości jezdne

Sercem testowanego Lexusa GS 250 jest sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie V z układem zmiennych faz rozrządu o pojemności skokowej 2500 ccm. Rozwija on maksymalną moc 209 KM (154kW) przy prędkości obrotowej 6400 obr/min. Maksymalny moment obrotowy, który wynosi 253Nm pozwala auto ważące ponad 1700 kg rozpędzić do prędkości 100km/h w czasie niespełna 8,6 sekundy. Jednostka charakteryzuje się równomierną i bardzo cichą pracą. Przy gwałtownym wciśnięciu pedału przyśpieszenia auto wykazuje dużą ochotę do sportowej jazdy jednocześnie spod maski wydostaje się bardzo charakterystyczny pomruk silnika. Przeniesienie napędu na koła tylne następuje za pośrednictwem 6-cio stopniowej automatycznej skrzyni biegów wyposażonej w tryb sekwencyjnej zmiany biegów. Przełącznikiem umiejscowionym na konsoli centralnej można dokonać wyboru jednego z trzech trybów pracy układu napędowego: Normal, Eco i Sport/S+. Tryb Normal pozwala poczuć się jak w komfortowej limuzynie. Ustawienia trybu Eco są skierowane głównie na uzyskanie jak najmniejszego zużycia paliwa. Najprzyjemniejsze doznania z jazdy uzyskamy, gdy wybierzemy tryb Sport, pojazd staje się bardzo dynamiczny i szybko reaguje na wciśnięcie pedału przyśpieszenia. Dodatkowo przy wyborze wariantu S+ następuje usztywnienie zawieszenia, co skutkuje odczuciem prowadzenia auta o typowej sportowej charakterystyce dając kierowcy wiele radości z jazdy. Zawieszenie nowego modelu GS przednie typu Double Wishbone oraz tylne wielowahaczowe zostało zestrojone komfortowo, wspomagane jest ono dodatkowo przez Układ Korekcji Sztywności Zawieszenia, który aktywnie reaguje na działania kierowcy oraz stan nawierzchni drogi. To rozwiązanie znacznie zwiększa stabilność pojazdu. Układ kierowniczy działa precyzyjnie, zdecydowanie reaguje na ruchy koła kierownicy, a układ wspomagania bardzo dobrze dostosowuje siłę do prędkości jazdy.

Podsumowanie

Dynamiczny i stylowy design oraz precyzyjne prowadzenie to cechy przemawiające za nowym sedanem japońskiej marki. Auto znakomicie sprawdza się jako komfortowa, reprezentacyjna limuzyna. Dodatkowo, gdy kierowca zapragnie przemieszczać się w sposób dynamiczny, po ustawieniu trybu Sport, pojazd daje mu taką możliwość, poprzez zmianę charakterystyki na sportową.

Samochody marki Lexus nie należą do najtańszych. Cenę testowanej wersji F Sport modelu GS 250, z podstawową kompletacją wyposażenia, producent skalkulował na kwotę 279 500 złotych. W zamian za to otrzymujemy dużych rozmiarów limuzynę klasy premium z domieszką sportowego charakteru. Auto należy do jednych z najbezpieczniejszych w klasie. Pojazd wyposażony został w wiele systemów bezpieczeństwa i wspomagających kierowcę. Na uwagę zasługuje jeden z nich, dostępny jako element wyposażenia dodatkowego, a mianowicie zaawansowany system ochrony przeciwuderzeniowej APCS. W chwili wykrycia zagrożenia kolizją drogową ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem i w razie potrzeby uruchamia system wspomagania hamowania awaryjnego oraz aktywuje napinacze pasów bezpieczeństwa. Lexus GS 250 F Sport gwarantuje komfortowe i bezpieczne podróżowanie nie pozbawiając kierowcy przyjemnych doznań z jazdy.

Dane techniczne testowanego samochodu

Silnik – benzynowy 24- zaworowy DOHC z wtryskiem Dual VVT-i
- 6 cylindrów w układzie V
- Pojemność skokowa (ccm) – 2500
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 154 (209) przy 6400
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 253 przy 4800

Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 230
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,6
- Współczynnik oporów powietrza (Cx) – 0,27

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 12,4
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 6,9
- Cykl mieszany (l/100 km) - 8,9

Pojemność zbiornika paliwa
- 66 litrów

Wymiary
- Długość (mm) – 4850
- Szerokość (mm) – 1840
- Wysokość (mm) – 1455
- Rozstaw osi (mm) – 2850
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1575
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1560
- Zwis przedni (mm) – 870
- Zwis tylny (mm) – 1130

Napęd
- Na koła tylne

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem o zmiennej sile
- średnica zawracania (m) – 10,6

Koła i opony
- Wymiary przednich opon standardowych - 235/40 R19
- Wymiary tylnych opon standardowych - 265/35 R19
- Standardowe obręcze kół (") - 19

Masa
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1720
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 2170

Pojemność bagażnika
- Z kołem zapasowym pełnowymiarowym (litry) – 522
- Z kołem zapasowym dojazdowym (litry) – 530

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia F Sport. Pojazd w tej wersji wyposażony jest między innymi w:

- ABS + EBD -system dystrybucji siły hamowania
- Autoalarm
- Czujnik martwego punktu
- Czujnik parkowania -przód/tył
- Czujnik zmierzchu
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Filtr p/pyłkowy
- Fotel kierowcy z pamięcią położenia
- Fotele przednie klimatyzowane
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele przednie regulowane elektrycznie
- Fotele przednie z regulacją elektryczną odcinka lędźwiowego
- Głośniki 12 szt.
- Immobilizer
- Kamera cofania
- Kierownica podgrzewana
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kolumna kierownicy regulowana elektrycznie
- Koło zapas owe pełnowymiarowe
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne ściemniane automatycznie
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Nakładki ozdobne progów
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Poduszki powietrzne boczne tylne
- Poduszki powietrzne dolne kierowcy i pasażera
- Pokrywa bagażnika domykana automatycznie
- Radioodtwarzacz DVD
- Reflektory bi-ksenonowe z doświetlaniem łuków
- Roleta p/słoneczna tylnej szyby regulowana elektrycznie
- Spoiler tylny
- Spryskiwacze reflektorów
- Sterowanie skrzynia biegów przy kierownicy
- Sterowanie systemem audio w kierownicy
- System "inteligentny klucz"
- System Bluetooth
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System kontroli trakcji TRC
- System nawigacji satelitarnej HDD
- System stabilizacji toru jazdy VSC
- System wspomagania nagłego hamowania
- System wspomagania ruszania pod górę
- System zarządzania dynamiką pojazdu VDIM
- Szyby barwione
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Światła do jazdy dziennej LED
- Światła drogowe automatycznie włączane
- Światła tylne LED
- Tapicerka ze skóry
- Tarcze kół aluminiowe 19"
- Tempomat
- Tuner radiowy cyfrowy DAB
- W s pomaganie układu kierowniczego zmienne
- Wycieraczki z czujnikiem deszczu
- Wykończenie wnętrza elementami ze s topów aluminium
- Wyświetlacz wielofunkcyjny 8"
- Zamek centralny zdalnie s terowany
- Zawieszenie aktywne
- Złącze "AUX"
- Złącze "USB"

Test przeprowadzony w dniach 20 -26 września 2013r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Toyota Motor Poland za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 29-10-2013


Copyrights 2017: www.millenium.pl