sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Audi SQ5 3.0 TDI


Audi SQ5 to sportowa odmiana średniej wielkości samochodu typu SUV, który produkowany jest przez koncern z Ingolstadt od lipca 2008 roku. Model jest jednym z trzech pojazdów z serii "Q" oferowanych przez Audi. Q5 zadebiutowało na salonie samochodowym w Paryżu w 2008 roku, a w 2012 poddane zostało faceliftingowi. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej MLB, którą auto dzieli z modelem Audi A4B8 oraz bliźniaczym Porsche – Macan. Prezentowany pojazd oferowany jest na rynku od grudnia 2012 roku. SQ5 jest pierwszym autem z gamy S – samochodów sportowych marki Audi, w którym do napędu wykorzystano silnik wysokoprężny. Q5 to typowy średniej wielkości SUV, natomiast jego odmiana SQ to auto o dużej dozie sportowego charakteru i to nie tylko za sprawą jednostki napędowej.


Dwubryłowe nadwozie zostało obniżone w porównaniu z tradycyjnym Q5 o 30mm, co spowodowało, że auto wygląda bardzo nowocześnie i dynamicznie. Sportowy charakter sylwetki zawdzięcza miedzy innymi poszerzonemu, masywnemu zderzakowi przedniemu z czarną kratą wlotu powietrza oraz światłami przeciwmgielnymi, osadzonymi w czarnych dolnych wstawkach zderzaka, wyprofilowanych w kształcie plastra miodu. Efekt ten potęgują: 21 calowe aluminiowe tarcze kół, za ramionami, których dostrzec można zaciski hamulcowe z inkrustacją SQ5, cztery chromowane końcówki układu wydechowego, spoiler dachowy oraz typowe dla modeli S obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze aluminium. Design nadwozia uzupełniają reflektory przednie ze światłami dziennymi LED, które okalają lampy, wykonane w technice LED tylne światła, mocno przyciemniane szyby tylne oraz subtelnie wkomponowane w kształt bryły czarne relingi dachowe.


Wnętrze modelu na pierwszy rzut oka niewiele różni się od normalnego Q5 jednak po pewnym czasie okazuje się, że znajdziemy w nim wiele elementów podkreślających jego sportowy charakter oraz przynależność do pojazdów klasy premium. Jakość wykorzystanych materiałów do wykończenia oraz jakość spasowania poszczególnych elementów w kabinie może być wzorem dla wielu marek. SQ5 dysponuje obszernym wnętrzem, które zapewnia wysoki komfort podróżowania zarówno na fotelach przednich jak i kanapie tylnej. Jedynie osoba zasiadająca w centralnym miejscu kanapy tylnej może odczuwać pewien dyskomfort wywołany ograniczoną ilością miejsca na nogi ze względu na wystający z podłogi tunel osłaniający układ napędowy. Na fotelach siedzi się bardzo wygodnie a kształt oparć zapewnia poprawne trzymanie na boki podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Pokryte zostały tapicerką skórzaną Feinnappa z pikowaniem w kształcie romba ze szwem kontrastowym w kolorze szarym. Sportowy charakter auta podkreślają zegary prędkościomierza i obrotomierza wykonane w kolorze jasnym szarym, pedały z nakładkami ze stali szlachetnej oraz wielofunkcyjna kierownica sportowa wykończona skórą oznaczona symbolem SQ5. Jak przystało na auto z klasy premium producent nie zapomniał o akcentach podkreślających elegancję przypisaną do tych aut. W skład tych elementów wchodzą: wstawki wykończeniowe wykonane z aluminium oraz błyszczącego plastiku w kolorze fortepianowej czerni. Design wnętrza uzupełniają listwy oraz obudowa konsoli centralnej wykonane z dekoracyjnego czarnego drewna Beaufort Audi Exclusive. Ergonomia to dziedzina, w której niemiecka marka wiedzie prym. W aucie znalazł się panel MMI, przez co obsługa systemu audio, bluethoot i nawigacji w aucie jest bardzo łatwa i intuicyjna. Pojazd jest dość funkcjonalny, o czym może świadczyć bagażnik o standardowej objętości 540 litrów i foremnym kształcie.


Pod maską prezentowanego modelu znalazł się podwójnie doładowany, sześciocylindrowy silnik wysokoprężny w układzie V 3.0TDI. Z pojemności skokowej 2967 ccm potrafi wygenerować przy prędkości 3700 obr/min moc 313 KM. Jednostka charakteryzuje się zaskakująco dużym momentem obrotowym 650Nm, którą dysponuje w zakresie od 1400 do 2800 obr/min. Parametry te wraz z właściwościami automatycznej 8 stopniowej przekładni pozwalają to wysokie auto rozpędzić do prędkości 100km/h w czasie niespełna 5,1 sekundy. Maksymalna prędkość pojazdu została elektronicznie ograniczona do 250km/h, a rzeczywista znana jest pewnie tylko konstruktorom z Ingolstadt. Zawieszenia zostało zestrojone dość twardo w porównaniu ze zwykłym Q5. Mimo to do wnętrza nie przedostają się odgłosy jego pracy podczas pokonywania nierówności drogi. Układ zawieszenia, napęd Quattro oraz wspomagany elektromechanicznie układ kierowniczy zapewniają bardzo dobry kontakt z nawierzchnią drogi, przez co auto jest bardzo stabilne. Podczas jazdy kierowca odczuwa, że w każdej chwili panuje nad autem. Dodatkowo może on dopasować charakterystykę właściwości jezdnych auta do swoich upodobań wybierając jeden z trybów pracy silnika i zawieszenia: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic lub Individual. Audi SQ5 daje użytkownikowi wiele radości z jazdy a wrażenia te dodatkowo podnosi dźwięk wydobywający się z układu wydechowego. Jest to wynik zamontowania w nim urządzenia nadającego sportowe brzmienie.


Usportowione Q5 nie należy do najtańszych pojazdów na rynku. Cena prezentowanego auta z uwzględnieniem wyposażenia dodatkowego to 311 800 złotych. Za tą kwotę otrzymujemy pojazd o cechach auta sportowego, niepozbawiony elegancji oraz z bardzo bogatym zakresem kompletacji wyposażenia, w którego skład wchodzą również nowoczesne systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy.


Dane techniczne prezentowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny
• Pojemność skokowa (ccm) – 2967
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 230 (313) przy 3700
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 650 w zakresie 1400 -2800

Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 250
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 5,1

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 8,0
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,9
• Cykl mieszany (l/100 km) - 6,6
• Średnia emisja CO2 (g/km) - 174

Pojemność zbiornika paliwa
• 75 litrów

Wymiary
• Długość (mm) – 4644
• Szerokość (mm) – 1911
• Wysokość (mm) – 1624
• Rozstaw osi (mm) – 2813
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1638
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1632
• Zwis przedni (mm) – 896
• Zwis tylny (mm) – 935

Napęd
• 4X4

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem,
• średnica zawracania (m) – 11,6

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 255/45 R20
• Standardowe obręcze kół (") - 20

Masy
• Masa własna pojazdu (kg) - 2000
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 2585

Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 540
• Maksymalna (litry – 1560

Kompletacja wyposażenia
Prezentowany pojazd standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Fotel kierowcy z regulacją odcinka lędźwiowego elektryczną
• Fotele przednie regulowane elektrycznie
• Fotele przednie sportowe
• Fotele przednie z regulacją wysokości
• Głośniki 8 szt.
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skórą
• Kierownica wielofunkcyjna sportowa skórzana ze sterowaniem skrzynią biegów
• Klimatyzacja automatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana
• Koło zapasowe dojazdowe
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwa ochronna krawędzi bagażnika ze stali szlachetnej
• Listwy wykończeniowe szyb bocznych aluminiowe
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze aluminium
• Pakiet Oświetlenia Wnętrza
• Podłokietnik centralny przedni
• Podsufitka z materiału w kolorze czarnym
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Poprzeczki na relingi
• Przygotowanie do montażu urządzeń monitorujących skradziony pojazd
• Radioodtwarzacz Chorus CD
• Reflektory ksenonowe plus
• Relingi dachowe w kolorze srebrnym
• Sygnalizacja niezapiętych pasów przednich
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System kontroli ciśnienia w oponach
• System nawigacji satelitarnej DVD z MMI
• System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System rekuperacji - odzyskiwania energii podczas hamowania
• System Start/Stop
• Szyby atermiczne
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła z automatyczną regulacją kąta pochylenia
• Tapicerka ze skóry/alcantara
• Tarcze kół aluminiowe 20"
• Wspomaganie układu kierowniczego zmienne elektryczne
• Wykończenie wnętrza aplikacjami z matowego aluminium
• Wyświetlacz 6,5" monochromatyczny
• Wyświetlacz wielofunkcyjny kolorowy
• Zabezpieczenie kół przed kradzieżą
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zawieszenie sportowe S


Samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Dynamiczny układ kierowniczy
• Audi driver selekt
• Zmienna koncepcja bagażnika z systemem prowadnic i uchwytów
• Relingi dachowe w kolorze czarnym
• Wspomaganie unoszenia i opuszczania pokrywy bagażnika elektryczne
• Lusterko wewnętrzne z automatyczną funkcją przeciwoślepieniową
• Poduszki powietrzne tylne
• Lusterka zewnętrzne elektrycznie składane z automatyczną funkcją przeciwoślepieniową, ogrzewane
• Pakiet skórzany
• Audi parking system „advanced” z kamerą cofania i wizualizacją na ekranie MMI
• Asystent świateł drogowych
• Tempomat
• System nagłaśniający Audi Sound System
• Autoalarm z kluczykiem komfortowym Advaced Key
• MMI Navigation Plus
• Tarcze kół aluminiowe 21’ 5-ramienne w tonacji tytanu
• Telefon samochodowy ze słuchawką bezprzewodową


Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 03-11-2015


Copyrights 2017: www.millenium.pl