sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
WIADOMOŚCI

Test Volvo V60 2.0 D3 Kinetic

„Samochodami kierują ludzie, dlatego wiodącą zasadą wszystkich działań firmy Volvo jest - i musi pozostać - bezpieczeństwo” - te słowa wypowiedziane przez Gustafa Larsona i Assara Gabrielssona założycieli Volvo stanowią motto skandynawskiego producenta od kilkudziesięciu lat. Wśród czterech najważniejszych wartości którymi kieruje się marka Volvo, tj. bezpieczeństwo, jakość, wzornictwo i dbałość o środowisko naturalne, to zawsze bezpieczeństwo było priorytetem. Dzięki bogatej historii wprowadzania innowacji w tej dziedzinie, Volvo od dziesięcioleci jest synonimem bezpiecznego samochodu. Laminowana szyba przednia wprowadzona w 1944 roku, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa jako standard w 1959 roku oraz pierwsze pasy bezpieczeństwa na tylnych siedzeniach w 1967 roku to elementy, które w obecnych czasach są uzupełniane przez system SIPS - układ ochrony przed uderzeniami bocznymi, WHIPS - układ ochrony kręgów szyjnych, BLIS - układ informujący o martwym polu, bądź City Safety – system zapobiegający kolizjom przy niskich prędkościach.

Skandynawska firma była postrzegana jako producent samochodów bezpiecznych, ale pod względem wzornictwa raczej zachowawczych i stonowanych. O Volvo można było powiedzieć, że jest eleganckie, prestiżowe, ekskluzywne, ale wygląd nie wzbudzał emocji. Design marki został odświeżony wraz z wprowadzeniem modeli z serii XC oraz C30, które jak się okazało były tylko preludium do świetnych i nowatorskich stylistycznie S60 oraz V60.

Producent z Goeteborga w 2010 roku sprzedał w Polsce 5088 aut, co daje mu 11% wzrost sprzedaży w porównaniu do roku poprzedniego. Najlepiej sprzedawanym modelem okazał się XC60 obok którego w trzecim i czwartym kwartale 2010 roku klienci najchętniej wybierali S60. Tylko w ciągu pięciu miesięcy sprzedano 418 egzemplarzy nowego sedana Volvo. Wprowadzenie praktyczniejszej odmiany kombi – V60 zwiastuje jeszcze większy wzrost zainteresowania szwedzką marką wśród polskich klientów.

Wygląd zewnętrzny

Duże logo Volvo nawiązujące do symbolu żelaza tym razem widnieje na sportowym kombi V60. Często po udanym stylistycznie sedanie producent prezentuje limuzynę z „doczepionym” bagażnikiem, co w rezultacie daje przeciętne kombi. Tym razem jest zupełnie odwrotnie. Pomimo tego, że nadwozie S60 bardzo mi się podoba, pod względem stylistycznym przegrywa z kretesem z V60. Szwedzi zrobili naprawdę piękne i eleganckie kombi. Jest bardzo prawdopodobne, że ze względu na wygląd klienci nie potrzebujący większego bagażnika i tak będą wybierali V60. Nowe kombi wygląda lekko i zwinnie, przyciąga wzrok. Nie utraciło też nic z elegancji sedana pomimo zwiększonej praktyczności. Potężny przedni błotnik z podwójnymi reflektorami przechodzi w maskę z przetłoczeniami i mocno pochyloną szybę przednią. Nowa „twarz” Volvo nabrała nowoczesności, jest bardziej opływowa niż np. V50. Łagodne poprowadzenie linii dachu i okien pozwoliło sprytnie wkomponować większy niż w sedanie bagażnik w taki sposób, że ładnie współgra z całą bryłą nadwozia. Charakterystyczne dla szwedzkich kombi podłużne światła tylne, dwukolorowy zderzak oraz stanowiący niejako zwieńczenie spoiler ze światłem stop, tworzą harmonijny i estetyczny tył nadwozia.

Dla bardziej wymagających klientów Volvo przygotowało specjalną wersję R-Design, którą charakteryzują np. 18 calowe aluminiowe felgi i podwójny układ wydechowy zakończony chromowanymi nakładkami. W środku wykończenie R-Design obejmuje m.in. sportową kierownicę, skórzaną tapicerkę i inne elementy, które przypadną do gustu kierowcom lubiącym kombi o bardziej agresywnym stylu.

Wnętrze samochodu

Volvo V60 w środku wita nas beżową materiałową tapicerką, która dobrze komponuje się z czarnymi wysokiej jakości plastikami. Dwukolorowe wnętrze, pomijając aspekt praktyczności jasnej tapicerki wygląda wytwornie i szlachetnie. Za typową dla Volvo cienką konsolą centralną skierowaną w stronę kierowcy znajdziemy praktyczną półkę. Cztery główne pokrętła odpowiedzialne za sterowanie klimatyzacją, nawiewem, komputerem pokładowym i radioodtwarzaczem są łatwe w obsłudze i wygodne w codziennym użytkowaniu. Genialna w swojej prostocie sylwetka siedzącego pasażera na konsoli centralnej służy do sterowania kierunkiem nawiewu powietrza. Na szczycie konsoli centralnej znajduje się 7 calowy wyświetlacz na którym oprócz informacji z radioodtwarzacza i klimatyzacji w wygodny sposób możemy aktywować lub dezaktywować działanie systemów bezpieczeństwa. System Audio High Performance Multimedia wyposażony w osiem wysokiej jakości głośników, odtwarzacz DVD, zestaw telefoniczny oraz system Bluetooth skutecznie umila podróż. W wyposażeniu opcjonalnym możemy domówić również zestaw multimedialny RSE w skład którego wchodzą dwa 7 calowe monitory wbudowane w zagłówki przednich foteli z niezależnie działającymi odtwarzaczami DVD oraz słuchawkami bezprzewodowymi.

Deska rozdzielcza to dwa duże zegary obrotomierza i prędkościomierza w środku których znajdują się wyświetlacze komputera pokładowego przypominające te stosowane w Mercedesie. Kierownica V60 pokryta jest skórą i dzięki swojemu wyprofilowaniu dobrze leży w dłoniach, a przemyślane rozmieszczenie na niej przycisków do sterowania radiem, telefonem i tempomatem ułatwia sprawne korzystanie z tych urządzeń.

Przednie obszerne fotele oraz dobrze wyprofilowana tylna kanapa pozwolą podróżować wygodnie nawet wysokim osobom. Wewnątrz cztery dorosłe osoby nie będą narzekały na brak miejsca nad głowami i na kolana. Podłokietnik przedni w którym wygospodarowano obszerny schowek i złącze USB oraz tylny ze schowkiem i miejscem na napoje podnoszą komfort podróży.

Całe wnętrze nowego Volvo jest wolne od alergenów dzięki Pakietowi Czystego Wnętrza (Clean Zone Interior Package – Pakiet Czystej Strefy Wewnętrznej). Wszystkie rodzaje materiałów zastosowanych w kabinie zostały zbadane pod kątem obecności substancji szkodliwych dla zdrowia i wywołujących alergie. O czystość powietrza we wnętrzu dba układ Interior Air Quality System – System Jakości Powietrza Wewnątrz Auta, monitorujący poziom tlenków węgla, dwutlenków azotu i ozonu, który w razie konieczności zamyka dopływ powietrza z zewnątrz.

Nadwozie V60 oprócz obszernego przedziału pasażerskiego kryje również funkcjonalny bagażnik. Za dzieloną w proporcjach 40/20/40 tylną kanapą zajdziemy przestrzeń ładunkową o pojemności 430 litrów. Po złożeniu oparcia otrzymujemy idealnie płaską przestrzeń ładunkową. Bagażnik sprawia wrażenie płytkiego za sprawą podwójnej podłogi po uniesieniu której znajdziemy praktyczne przegródki w których możemy przewozić mniejsze rzeczy.

W samochodzie za 140 tys. zł nie wspominam o regulowanych elektrycznie szybach czy wspomaganiu kierownicy, gdyż jest to podstawa w tej klasie pojazdów. Warto natomiast wspomnieć o innowacyjnych systemach, które wpływają na bezpieczeństwo podróżnych. Są to np. systemy SIPS oraz WHIPS. Side Impact Protection System rozprasza energię uderzenia tak, aby ominęła ona pasażerów, zabezpiecza podróżujących przed skutkami uderzeń bocznych. Whiplash Protection System to ochrona przed urazami kręgów szyjnych poprzez odkształcenie fotela oraz przemieszczenie zagłówka do przodu. Strefy kontrolowanego zgniotu, pasy z napinaczami, łamana kolumna kierownicy oraz sześć poduszek powietrznych to kolejne elementy wpływające na bezpieczeństwo jazdy nowym Volvo V60.

Silnik i właściwości jezdne

Pierwsza rzecz która zwraca uwagę podczas jazdy to cisza w kabinie. Volvo jest bardzo dobrze wyciszonym samochodem, wysokoprężny silnik jest prawie niesłyszalny, a wszelkie dźwięki z zewnątrz są dobrze tłumione. Po uruchomieniu silnika za pomocą przycisku Start do dyspozycji mamy 163KM i 400 Nm momentu generowanego przez pięciocylindrowy wyposażony w jedną turbosprężarkę silnik. Dwulitrowy silnik rozpędza V60 do pierwszych 100km/h w 9.4 sekundy, a maksymalny moment dostępny w przedziale 1400 do 2850 obr./min. zapewni elastyczność na każdym biegu. Świetne osiągi jednostki napędowej w połączeniu z dobrze wyciszoną kabiną zmuszają kierowcę do bacznego obserwowania prędkościomierza. Prędkości rzędu 150-170 km/h w V60 odczuwane są jak 90-100 km/h w przeciętnym aucie kompaktowym. Szwedzi informują, że ich rodzinne kombi na każde przejechane 100 km spali w trasie 4.4l, w cyklu mieszanym 5.5l natomiast w mieście 7.3l oleju napędowego. Podczas testu V60 w mieście jeżdżąc bardzo dynamicznie nigdy nie udało mi się osiągnąć spalania przekraczającego 7.5l. Przy mocy prawie 170KM i wadze 1600 kg należy uznać to za bardzo dobry wynik. Przy spokojnej eksploatacji w mieście można osiągnąć spalanie na poziomie 6.5l. Zawieszenie przednie oparte na kolumnach McPhersona oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne zestrojone jest bardzo komfortowo. Nie można powiedzieć, że jest przesadnie miękkie bo zapewnia bezpieczne i stabilne prowadzenie pojazdu. Wszelkie nierówności na drodze są bardzo dobrze tłumione.

Sześciostopniowa skrzynia biegów cechuje się wysoką precyzją działania i idealnie współpracuje z wysokoprężną jednostką napędową. Dobre zestopniowanie skrzyni biegów pozwala w zależności od potrzeb na bardzo dynamiczną lub oszczędną jazdę. Przy takiej mocy i momencie obrotowym idealnym rozwiązaniem byłby jednak automat.

Oprócz spodziewanych i oczekiwanych w tej klasie pojazdów systemów takich jak ABS, DSTC czy EBA szwedzkie kombi posiada kilka nowatorskich rozwiązań. Pierwszym z nich jest technologia unikania kolizji City Safety. System ten oparty jest na laserze, który przy prędkościach do 30km/h jest w stanie wykryć ryzyko kolizji z poprzedzającym samochodem i w przypadku braku reakcji kierowcy automatycznie wyłączyć przepustnicę i aktywować hamulce. Następny system to Drive Alert Control. Układ, który za pomocą kamery cyfrowej monitorującej drogę przed samochodem oraz możliwości monitorowania ruchu kierownicy jest w stanie wykryć rosnące znużenie kierowcy. W takim momencie na wyświetlaczu wewnątrz obrotomierza pojawi się komunikat zalecający przerwanie jazdy oraz zostanie aktywowany sygnał dźwiękowy. Natomiast system ostrzegania o kolizji z automatycznym hamowaniem (CWAB) i funkcją wykrywania pieszych jest aktywny zawsze przy przekroczeniu 4km/h i informuje kierowcę o obecności pieszego na drodze samochodu lub zbyt małej odległości od poprzedzającego samochodu. W przypadku braku reakcji kierowcy na ostrzeżenia system automatycznie aktywuje hamulce.

Podsumowanie

Dla miłośników szwedzkiego luksusu Volvo przygotowało aż 39 wariantów V60. Do wyboru mamy pięć silników benzynowych o mocach od 150KM do 304KM oraz dwie jednostki wysokoprężne o mocach 163KM i 205KM. Volvo możemy wyposażyć w sześciostopniową skrzynię manualną lub jedną z dwóch sześciostopniowych skrzyń automatycznych. Cennik uzupełnia pięć poziomów wyposażenia: podstawowy, Kinetic, Momentum, Sumum oraz R-Design. Najtańsze V60 producent wycenił na 116 tys. zł, zaś za topową wersję wyposażoną w trzylitrowy silnik benzynowy o mocy 304KM musimy zapłacić 221 tys. zł. Testowany egzemplarz doposażony w kilka opcji to wydatek rzędu 144 tys. zł. V60 to samochód posiadający zalety prestiżowej limuzyny i praktycznego kombi. Jakość wykończenia, nacisk położony na bezpieczeństwo, bogate wyposażenie oraz przystępna cena to zalety dzięki którym nowe skandynawskie kombi jest kuszącą ofertą w swojej klasie.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny (Diesel)
- Pojemność skokowa – 1984 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 120 (163) przy 2900 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 400 przy 1400-2850,

Osiągi,
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 9.4,

Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7.3,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.4,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.5,
- Emisja CO2 (g/km) – 144.

Pojemność zbiornika paliwa: - 67.5 l.

Wymiary:
- Długość (mm) – 4628,
- Wysokość (mm) – 1484,
- Szerokość (mm) – 1865
- Szerokości (mm) z lusterkami - 2097
- Rozstaw osi (mm) – 2776,
- Rozstaw kół przednich (mm) - 1588
- Rozstaw kół tylnych (mm) - 1585

Napęd:
- przedni

Układ kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 11.5,

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/55 R16,
- Standardowe obręcze kół - 16 ,

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1602 kg,
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2180kg,

Pojemność bagażnika:- 430 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Kinetic. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 5 trzypunktowych pasów bezpieczeństwa z napinaczami dla wszystkich miejsc
• 5-calowy, kolorowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz radia z komunikatami w języku polskim
• 6 poduszek powietrznych: dla kierowcy i pasażera, dwie poduszki boczne (dwukomorowe), kurtyny powietrzne (IC)
• Audio PERFORMANCE 4x20W 6 głośników (1CD), złącze Aux, 5" kolorowy wyświetlacz LCD
• Autoalarm VOLVO GUARD z czujnikiem przechyłu oraz masowym czujnikiem ruchu
• Barwione szyby
• Boczne światła obrysowe
• City Safety - układ wspomagania hamowania
• Dodatkowe gniazdo elektryczne (12V) w przestrzeni bagażowej
• Dynamiczne zawieszenie
• Elektryczna regulacja ustawienia świateł
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu i z tyłu z funkcją opuszczania i domykania
• Elektrycznie sterowany hamulec postojowy
• Filtr cząstek stałych DPF
• Gniazdo 12V w przestrzeni bagażnika
• Gniazdo 12V w tylnej części konsoli centralnej
• Immobilizer ze zmiennym kodem
• Klimatyzacja sterowana elektronicznie dwustrefowa ECC
• Klucz zintegrowany z pilotem centralnego zamka (KIR - Key Integrated Remote)
• Koła ze stopów lekkich 16" ODEN 215/55 R16 W
• Komputer pokładowy
• Lampki do czytania z przodu i z tyłu
• Materiałowe maty podłogowe
• Mocowanie fotelika dziecięcego w systemie ISOFIX na tylnych zewnętrznych siedzeniach
• Nawiewy w słupkach środkowych (słupki B)
• Ograniczniki siły dla pasów bezpieczeństwa przednich foteli
• Oświetlenie asekuracyjne Home Safe
• Podgrzewane dysze spryskiwacza
• Podłokietnik przedni
• Podłokietnik tylny z uchwytami na kubki i schowkiem
• Podświetlanie lusterek w osłonach przeciwsłonecznych dla kierowcy i pasażera
• Podświetlany i zamykany schowek na rękawiczki
• Przeciwpyłkowy filtr powietrza
• Przednie fotele regulowane ręcznie
• Ręcznie składane zagłówki tylnej kanapy
• Roleta bagażnika
• Schowek w konsoli centralnej i w przednich drzwiach
• Siatka przestrzeni bagażowej
• Składane oparcie fotela pasażera
• Skórzane pokrycie dźwigni zmiany biegów
• Sterowanie audio z kierownicy
• Strefy kontrolowanego zgniotu
• Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc
• System inteligentnego informowania kierowcy (IDIS - Intelligent Driver Information System)
• System zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych (SIPS)
• System zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego (WHIPS)
• Światła przednie Volvo DNA (LED)
• Tapicerka tekstylna MELLBYSTRAND
• Trójdzielna kanapa tylna (dzielona w proporcjach 40/20/40)
• Trójramienna kierownica pokryta skórą
• Trójramienna kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
• Trzecie, dodatkowe światło stopu LED
• Uchwyt na bilety parkingowe
• Uchwyty na kubki z przodu
• Układ ABS (ANTI-LOCK BRAKE SYSTEM) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – ELECTRONIC BRAKE DISTRIBUTION)
• Układ automatycznej kontroli prędkości
• Układ EBL (Emergency Brake Light) - ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu
• Układ kontroli stabilności dynamicznej kontroli trakcji (DSTC - Dynamic Stability and Traction Control)
• Układ recyrkulacji powietrza wewnątrz samochodu
• Układ RSC (Roll Stability Control)
• Układ stabilizacji przechyłu Advanced Stability Control z kontrolą przechyłu nadwozia
• Układ szybkiego nagrzewania wnętrza PTC (Positive Temperature Control)
• Układ wspomagania nagłego hamowania EBA
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Wykończenie wnętrza CHARCOAL (czarne)
• Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera
• Zamykany wlew paliwa
• Zdalnie sterowany zamek centralny
• Zestaw naprawczy zamiast koła zapasowego
• Złącze AUX do zewnętrznych urządzeń audio

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Kinetic posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:

• Lakier metalic
• Relingi dachowe
• Czujnik parkowania tył
• Audio High Performance Multimedia

Test przeprowadzony w dniach 1-7 luty 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Auto Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl