sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

PL EN RUS
MOTOTESTY

Test Volkswagen Amarok 3.0 Aventura 4Motion

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat mieliśmy do czynienia z wieloma zmianami w regulacjach podatkowych, które miały wpływ na kształt polskiego rynku motoryzacyjnego. Typowym przykładem może być podatek VAT. Możliwość jego pełnego lub częściowego odliczania, możliwość odliczania go od pojazdów specjalnych lub o określonej ładowności czy długości przestrzeni ładunkowej i wiele innych modyfikacji utrudniały precyzyjną interpretację aktualnie obowiązujących przepisów oraz wprowadzały zamieszanie na rynku. To wtedy na ulicach upowszechniły się samochody z kratką, nie tylko „użytkowe” modele z segmentu B, C czy D, ale również „ciężarowe” luksusowe SUV-y. To również wtedy zmiany fiskalne wpłynęły na błyskawiczny wzrost popularności pickupów. Przed 2005 rokiem na zakup takiego auta zazwyczaj decydowali się klienci szukający typowo użytkowego pojazdu. Po 2005 roku wraz z możliwością odliczania VAT-u od ich zakupu, popyt na pickupy błyskawicznie wzrósł. Sprzedaż w skali roku skoczyła z 2 000 do 8 000 pojazdów. Nagle pickupy z samochodu dla leśnika awansowały do miana modnego samochodu firmowego. Sytuacja po raz kolejny zmieniła się w 2014 roku kiedy pojawiły się nowe, bardziej restrykcyjne regulacje. Sprzedaż spadła, a pickupy ponownie wybierane są najczęściej przez nabywców doceniających użytkowy charakter tych modeli.

Wygląd zewnętrzny

Pickupy dostępne są w trzech podstawowych wersjach: z kabiną pojedynczą, przedłużoną oraz podwójną. W zależności od konfiguracji mogą pomieścić od 2 do 5 osób. Amarok oferowany jest w najpopularniejszym i najbardziej uniwersalnym, czterodrzwiowym, pięcioosobowym wariancie. Potężne nadwozie o długości 5254 mm, szerokości 2228 mm i wysokości 1834 mm to projekt stonowany, zachowawczy, ale nie pozbawiony atrakcyjności. Pierwsze co zwraca uwagę w testowym egzemplarzu to rewelacyjny, niebieski matowy lakier „Ravenna” wymagający dopłaty 11 695 zł. Nadwozie charakteryzuje się również potężnymi nadkolami mieszczącymi 20-calowe alufelgi, przyciemnianymi szybami tylnymi oraz atrakcyjną osłoną przedziału ładunkowego – Sportsbar. Na przednim wlocie powietrza i klapie przedziału ładunkowego znalazło się oznaczenie „V6” jednoznacznie informujące, że niemiecki pickup to nie miejsce na downsizing.

Wnętrze pojazdu

Kabina jak to najczęściej bywa w produktach VW jest synonimem funkcjonalnego minimalizmu. Brak rewolucyjnych rozwiązań, designerskich szaleństw, ale wszystko jest na swoim miejscu, banalnie proste w obsłudze i wzorowo czytelne. Pomiędzy analogowym prędkościomierzem i obrotomierzem osadzono wyświetlacz komputera pokładowego. Trójramienna, wielofunkcyjna kierownica dobrze leży w dłoniach. Na szczycie konsoli centralnej znalazł się wyświetlacz (6,33 cala) prezentujący informacje z nawigacji, systemu audio lub sparowanego telefonu, a poniżej panel obsługi klimatyzacji. Pomiędzy przednimi fotelami wygospodarowano miejsce na kubki / butelki oraz pojemny schowek pod podłokietnikiem. Przednie fotele niezależnie od postury kierowcy i pasażera zapewniają optymalny komfort nawet podczas długich podróży. Szeroka elektryczna regulacja siedzisk „ergoComfort” pozwala każdemu zająć komfortową pozycję. Z tyłu jest znacznie mniej miejsca, ale dwie dorosłe osoby nie powinny narzekać. Podłokietnik podniósłby komfort podróży w drugim rzędzie.

Za podwójną kabiną znajduje się przestrzeń ładunkowa o długości 1555 mm, szerokości 1620 mm, (1222 mm pomiędzy nadkolami) oraz 508 mm wysokości. W zależności od preferencji bądź potrzeb użytkowania, skrzynia ładunkowa może pozostać odkryta, ozdobiona jednym z kilku dostępnych pakietów orurowania bądź zakryta zabudową typu hardtop, pokrywą z aluminium, tworzywa sztucznego lub praktyczną roletą.

Silnik i właściwości jezdne

Bezspornym atutem Amaroka jest świetny silnik i zaskakująco dobre jak na pickupa właściwości jezdne. Pomimo resorów piórowych z tyłu, nawet bez ładunku na skrzyni, podróżowanie VW przypomina bardziej jazdę komfortowym SUVem, niż typowym samochodem użytkowym. Zawieszenie dobrze wybiera wszelkie niedoskonałości nawierzchni, zapewniając jednocześnie precyzję i przewidywalność prowadzenia. Pod maską Amaroka pracuje sześciocylindrowy diesel, który generuje moc 258 KM i moment obrotowy 580 Nm. Wartości te sprawiają, że potężny pickup charakteryzuje się doskonałymi osiągami. Rewelacyjna elastyczność, przyspieszenie do 100km/h w mniej niż 8 sekund i możliwość rozpędzenia się do 200km/h czynią z niego auto, które sprawdzi się w każdych warunkach. Dodatkowo napęd 4Motion i prześwit 192 mm sprawiają, że Amarok poradzi sobie świetnie tam gdzie kończą się możliwości większości SUVów i crossoverów. Jednostka wysokoprężna współpracuje z 8-stopniową skrzynią DSG. W codziennej eksploatacji dwutonowy VW potrzebuje ok. 10 litrów oleju napędowego na każde 100km, co przy 80-litrowym zbiorniku paliwa sprawia, że nie musimy często odwiedzać stacji benzynowych.

Podsumowanie

W ofercie Amaroka znajdziemy tylko jeden trzylitrowy silnik o mocach 163, 204 oraz 258 KM. Do wyboru jest 6-stopniowa skrzynia manualna oraz 8-stopniowy automat. Wszystkie wersje wyposażenia (Trendline, Comfortline, Dark Label, Canyon, Highline i Aventura) występują z napędem 4Motion. Ceny zaczynają się od 143 541 zł. Aby stać się posiadaczem wersji Aventura trzeba dołożyć jeszcze 100 tys. zł.

Dane techniczne:

Silnik – diesel
- Pojemność skokowa – 2967 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 190 (258) przy 3250
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 580 od 1400 do 3000

Pojemność zbiornika paliwa: 80 litrów

Wymiary
- Długość (mm) – 5254
- Wysokość (mm) – 1834
- Szerokość bez lusterek (mm) – 1954
- Szerokość z lusterkami (mm) –2228
- Rozstaw osi (mm) – 3097

Napęd
- 4Motion

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 255/50
- Standardowe obręcze kół – 20” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 2003
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2920

Pojemność bagażnika: -

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja wyposażenia Aventura. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:

• 20-calowe obręcze ze stopu metali lekkich Talca
• Asystent ruszania pod górę i asystent zjazdu ze wzniesienia
• Centralny zamek z pilotem
• Chromowane aplikacje we wnętrzu
• Cztery gniazda 12 V
• Cztery zaczepy do mocowania w przedziale ładunkowym
• Deska rozdzielcza z aplikacjami dekoracyjnymi w kolorze jasnosrebrnym
• Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy wraz ze stabilizacją przyczepy
• Elektrycznie otwierane/zamykane szyby
• Emblematy 4MOTION
• Kamera cofania Rear View
• Kierownica wielofunkcyjna z łopatkami do zmiany biegów, obszyta skórą
• Kierownica z regulacją wysokości i odległości
• Kieszeń na mapy za fotelem kierowcy i pasażera
• Klimatyzacja Climatronic z automatyczną regulacją
• Lusterka boczne elektrycznie regulowane i ogrzewane
• Łatwo otwierająca się tylna klapa
• Nakładki na pedały ze stali nierdzewnej
• Ogrzewanie tylnej szyby
• Orurowanie boków samochodu ze stali nierdzewnej ze stopniami i podświetleniem typu LED
• Osłona chłodnicy z dwoma poziomymi, chromowanymi listwami i sześcioma pionowymi, chromowanymi listwami
• ParkPilot z przodu i z tyłu
• Poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne chroniące głowę
• Przedni zderzak i klamki w drzwiach w kolorze nadwozia
• Przednie fotele ergoComfort (12-kierunkowa regulacja elektryczna, 2-kierunkowa regulacja manualna)
• Przyciemnione szyby tylne
• Przyciemnione światła tylne
• Reflektory biksenonowe ze światłami do jazdy dziennej typu LED
• Reflektory przeciwmgielne z chromowanymi pierścieniami
• Servotronic (wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości)
• Składane siedzisko tylnej kanapy
• Sportsbar w kolorze nadwozia, z emblematem Aventura
• System automatycznego hamowania po kolizji
• System nawigacji Discover Media z sześcioma głośnikami
• System Start-Stop
• Światła dzienne
• Tapicerka skórzana Nappa w kolorze czarnym z jasnymi szwami
• Tempomat
• Terenowy ABS
• Trzecie światła „stop” typu LED
• Tylny zderzak chromowany, ze zintegrowanym stopniem
• Usługi mobilne online Car-Net Guide & Inform
• Wykładzina dywanowa z przodu i z tyłu
• Wyłożenie przedziału ładunkowego
• Zestaw wskaźników z wyświetlaczem wielofunkcyjnym Premium Colour

Tekst: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Zdjęcia: www.autokatalog.pl

Serdecznie dziękujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

25.11.2019

> > >

Copyrights 2017: www.millenium.pl