Test Hyundai i40 1.7 CRDI Aut. Premium
Południowokoreański koncern Hyundai Motor Company niespełna dwa lata temu wprowadził na rynek kolejny produkt z rodziny „i” model i40. Osadzony w segmencie D (klasa średnia) pojazd jest bezpośrednim następcą produkowanej do roku 2010 Sonaty. Ciekawostką jest to, że oficjalnie jako pierwsza zaprezentowana została wersja kombi (miało to miejsce na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie na początku 2011 roku), a dopiero parę miesięcy później światło dzienne ujrzała wersja sedan. Zaprojektowane w europejskim ośrodku badawczym Hyundaia, w niemieckim Russelsheim, auto bardzo mocno wdziera się w grupę pojazdów zdominowanych przez takie auta jak Ford Mondeo, Opel Insignia, Toyota Avensis czy Volkswagen Passat. Po sukcesach rynkowych modeli i30 oraz ix35 producent chce zaspokoić potrzeby europejskich, bardziej wymagających klientów i skutecznie rywalizować z bardzo silna konkurencją. Skonstruowany prawie od podstaw model, zbudowany został na tej samej płycie podłogowej, co oferowany na amerykańskim rynku model Sonata oraz KIA Optima. Nad realizacją projektu stylistycznego zgodnego z nową filozofią marki Fluidic Sculpture (Opływowa Rzeźba) czuwał Thomas Burkle. i40 charakteryzuje się śmiałą i atrakcyjną stylistyką oraz bardzo bogatym wyposażeniem, przez co staje się wizytówką Hyundaia na rynku europejskim. Cenę najtańszej wersji Classic wyposażonej w silnik benzynowy 1.6 GDI 135KM skalkulowano na kwotę 85 900 złotych.
Wygląd zewnętrzny
Odpowiednie proporcje, odważne przetłoczenia i śmiała stylistyka zewnętrzna to cechy, którymi emanuje nadwozie i40 w wersji kombi. Swoimi wymiarami nie odbiega od pojazdów w klasie, jego długość to 4770 mm, szerokość 1815 mm i wysokość 1470 mm. W nadwoziu widoczne są poczynania konstruktorów, którzy starali się połączyć cechy rodzinnego kombi z samochodem typu coupe. Duży, masywny zderzak przedni z estetycznie wkomponowanymi światłami przeciwmgielnymi, uzupełniony reflektorami z wykonanymi w technice LED światłami jazdy dziennej o nieszablonowym kształcie powodują, że przód nadwozia wygląda oryginalnie i trudno go pomylić na drodze z innym samochodem. Atrakcyjna, odważnie zaprojektowana sylwetka z niewielkimi, mocno przyciemnianymi szybami bocznymi, linią dachu opadającą ku tyłowi daje wrażenie bardzo dynamicznego auta. Chromowane listwy wykończeniowe szyb bocznych oraz 18’ aluminiowe tarcze kół dodają bryle nieco elegancji. Tak jak całe nadwozie tak i jego tył emanuje sportem. Dużych rozmiarów spoiler dachowy z zintegrowanym światłem STOP z poziomą chromową listwą, która łączy pokaźnych rozmiarów lampy to cechy charakterystyczne tyłu modelu i40 w wersji kombi. Całość nadwozia wygląda bardzo imponująco, trudno na drodze znaleźć rodzinne kombi o tak sportowym charakterze. Design i40, mimo że skierowany został na tradycyjne gusta europejskich klientów, wyróżnia się na drodze pełną energii sylwetką i nie sposób nie zwrócić na niego uwagi.
Wnętrze samochodu
Po przekroczeniu progu ukazuje się wnętrze o równie oryginalnej, niestereotypowej stylistyce, co i bryła nadwozia. Starannie dobrana kolorystyka współgrających ze sobą materiałów wykończeniowych robi bardzo dobre wrażenie. Aluminiowe i chromowane wstawki rozjaśniają i ożywiają stosunkowo ciemny środek i dają poczucie luksusu. Po zajęciu miejsca na przednim siedzeniu okazuje się, że przedział pasażerski oferuje bardzo dużą przestrzeń. Sposób regulacji foteli przednich pozwala na optymalne ich ustawienie. Siedzi się na nich wygodnie ale dość nisko, sportowo podobnie jak ma to miejsce w samochodach typu coupe. Zastosowany w konstrukcji szeroki rozstaw osi, który wynosi 277 mm przełożył się w sposób bezpośredni na ilość miejsca w przedziale pasażerskim. Na dobrze wyprofilowanych siedzeniach kanapy tylnej, podobnie jak z przodu, nie powinniśmy narzekać na brak miejsca. Nawet po odsunięciu przednich foteli do końca mogą tam podróżować komfortowo trzy osoby. Kabina i40 jest jedną z najbardziej obszernych w pojazdach klasy średniej. Wielofunkcyjna, pokryta skórą kierownica, w którą wyposażone jest testowane auto została dodatkowo zaopatrzona w dźwigienki do sterowania sekwencyjnego zmianą przełożeń automatycznej skrzyni biegów. Tuż za nią znajduje się tradycyjny, czytelny zestaw zegarów w postaci prędkościomierza i obrotomierza z umieszczonym pomiędzy nimi kolorowym wyświetlaczem komputera pokładowego. Imponująco i zarazem futurystycznie wygląda środkowa część deski rozdzielczej wraz z konsolą centralną. Dominuje tam duży, ciekłokrystaliczny, kolorowy i jednocześnie dotykowy ekran systemu nawigacji satelitarnej, który obsługuje też system audio, Bluetooth oraz kamerę cofania. Należy pozytywnie wyróżnić na ergonomię wnętrza, wszystkie elementy sterownia umiejscowione zostały tak, aby kierowca miał je na wyciągnięcie ręki. Obsługa ich jest łatwa i intuicyjna. Tablica rozdzielcza podzielona została imponującą szeroką aluminiową listwą na dwie części: ciemną górną i jasną dolną. Trochę gorzej wygląda sprawa widoczności do tyłu i na boki, którą nieco ograniczają kierowcy niewielkie szyby boczne oraz małych rozmiarów szyba pokrywy bagażnika. Jest to wynik sportowej sylwetki auta. Producent zapewne zwrócił na to uwagę i wyposażył pojazd w duże lusterka wsteczne, przednie i tylne czujniki parkowania oraz dostępną w wersji Premium kamerę cofania. W znaczący sposób poprawiło to widoczność i łatwość manewrowania niezbędną podczas parkowania. Sposób oraz materiały użyte do wykończenia nie odstają od tych oferowanych przez europejską czy japońską konkurencję i idą w parze z nowoczesnym designem, przestronnością i komfortem. O funkcjonalności rodzinnego kombi decyduje głównie jego przestrzeń ładunkowa. W przedziale pasażerskim znajdziemy wiele niezbędnych schowków przewidzianych na drobne rzeczy, począwszy od niewielkiego na podsufitce, a kończąc na ukrytym w podłokietniku centralnym. Pokaźnych rozmiarów, standardowa przestrzeń bagażnika, która wynosi 553 litry oznacza, że w i40 jest ona jedną z największych w swojej klasie. Składana asymetrycznie (60:40) kanapa tylna pozwala na skonfigurowanie przedziału bagażowego w zależności od potrzeb. Maksymalna objętość ładunkowa, jaką dysponujemy po złożeniu wszystkich siedzeń to 1719 litrów. Zaletą na pewno jest możliwość uzyskania prawie płaskiej podłogi bagażnika. Zakres kompletacji wyposażenia, stylistyka oraz funkcjonalne i praktyczne wnętrze to cechy, które sprawiają bardzo pozytywne wrażenie.
Silnik i właściwości jezdne
Oferta jednostek napędowych montowanych w modelu i40 nie oszałamia, do wyboru mamy zaledwie dwie benzynowe 1.6 GDI i 2.0 GDI oraz dwie wysokoprężne 1.7 CRDI LOW i 1.7 CRDI HIGH. W testowanym kombi do napędu wykorzystano mocniejszego diesla o mocy 136KM. Swoimi osiągami może nie zachwyca, ale potrafi auto ważące ponad 1500 kg rozpędzić do prędkości 100 km/h w czasie 10,6 sekundy gdy napęd przekazywany jest za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów. Przy wykorzystaniu automatycznej przekładni, jaka znajduje się w naszym aucie czas ten wzrasta do 12 sekund. Parametry układu napędowego to kompromis pomiędzy dynamiką a poziomem zapotrzebowania na paliwo. W cyklu mieszanym pojazd potrafi zadowolić się spalaniem 5,6 litra oleju napędowego na 100km a w trasie może spaść poniżej poziomu 5 litrów. Wysoka kultura pracy jednostki oraz bardzo dobre wyciszenie powodują, że do przedziału pasażerskiego nie docierają prawie żadne odgłosy jego pracy, silnik staje się słyszalny dopiero po osiągnięciu 4000 obr/min. Duży moment obrotowy 320Nm dostępny już przy 2000 obr/min powoduje, że po przekroczeniu tej wartości auto sprawnie przyśpiesza i jest w miarę dynamiczne. Osiągi ogranicza klasyczna, 6-biegowa przekładnia automatyczna, przełączanie poszczególnych biegów następuje z wyczuwalną zwłoką szczególnie podczas gwałtownego wciśnięcia pedału przyśpieszenia. Aby dynamicznie poruszać się tym autem niezbędne jest przełączenie jej w tryb sekwencyjny tak, aby kierowca za pośrednictwem łopatek umieszczonych przy kierownicy mógł sam decydować o chwili zmiany przełożenia. Układ kierowniczy jest precyzyjny i działa poprawnie, niekiedy jednak można odczuć to, że pojazd jest nieco podsterowny. Zawieszenie zostało zestrojone komfortowo, tłumienie jest naprawdę na bardzo dobrym poziomie, do wnętrza nie przedostają się prawie żadne odgłosy wywołane nierównościami drogi. Duży rozstaw osi i kół powoduje, że auto prowadzi się precyzyjnie i stabilnie z poczuciem sporej dozy bezpieczeństwa.
Podsumowanie
Hyundai i40 w wersji kombi to pojazd rodzinny o atrakcyjnej sportowej sylwetce, który śmiało może na rynku konkurować z takimi pojazdami jak Ford Mondeo, Volkswagen Passat czy Toyota Avensis. Atutami modelu z pewnością są design oraz bardzo duży zakres kompletacji wyposażenia. Poprzednie modele koreańskiej marki zachęcały klientów głównie niską ceną. Obecnie już nie dostrzeżemy tak wielkiej różnicy pomiędzy nowym i40 a pojazdami tej samej klasy innych producentów, można śmiało powiedzieć, że koszty zakupu są porównywalne. Cena testowanej wersji Premium z silnikiem diesla 1.7 CRDI HIGH i automatyczną skrzynią biegów skalkulowana została na poziomie blisko 140 000 złotych. Za ta kwotę otrzymujemy solidnie wykonane auto o bardzo bogatej kompletacji wyposażenia z funkcjonalnym wnętrzem wykończone materiałami wysokiej jakości. Ponadto pojazd należy do jednych z najbezpieczniejszych w swojej klasie, czego potwierdzeniem jest fakt uzyskania w 2011 roku najwyższej oceny 5 gwiazdek w testach zderzeniowych organizowanych przez Euro NCAP.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
- Pojemność skokowa – 1685 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 100 (136) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 325 w zakresie 200-2500
- Rodzaj zasilania – Common Rail
Osiągi
- Prędkość maksymalna (km/h) – 190
- Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 12
- Emisja CO2 (g/km) - 149
Zużycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7,2
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,8
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5,6
Pojemność zbiornika paliwa
- 70 litrów
Wymiary
- Długość (mm) – 4770
- Szerokość (mm) – 1815
- Wysokość (mm) – 1470
- Rozstaw osi (mm) – 2770
- Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1591
- Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1597
- Zwis przedni (mm) – 920
- Zwis tylny (mm) – 1080
Napęd
- Przedni
Skrzynia biegów
- Automatyczna (6AT)
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/45 R18
- Standardowe obręcze kół (") - 18
Masa
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1514
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 2150
Pojemność bagażnika
- Standardowa (litry) - 553
- Maksymalna (litry) - 1719
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Premium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
- ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
- Asystent parkowania
- Czujnik deszczu
- Dźwignia zmiany biegów pokryta skórą
- Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
- Fotel kierowcy z pamięcią położenia
- Fotel kierowcy z regulacją wysokości
- Fotel pasażera regulowany elektrycznie
- Fotele przednie podgrzewane
- Fotele przednie wentylowane
- Głośnik subwoofer
- Głośniki 6 szt.
- Immobilizer
- Kamera cofania
- Kierownica podgrzewana
- Kierownica pokryta skórą
- Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
- Kluczyk zbliżeniowy
- Kolumna kierownicy regulowana
- Komputer pokładowy
- Kurtyny powietrzne boczne
- Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
- Lusterka zewnętrzne z pamięcią położenia
- Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
- Nakładki ozdobne progów
- Oparcie siedzeń tylnych dzielone asymetrycznie
- Podłokietnik centralny przedni
- Podłokietnik siedzeń tylnych
- Poduszka powietrzna dolna kierowcy
- Poduszka powietrzna kierowcy
- Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
- Poduszki powietrzne boczne przednie
- Poduszki powietrzne boczne tylne
- Radioodtwarzacz CD i MP3
- Reflektory adaptacyjne
- Reflektory ksenonowe
- Relingi dachowe
- Roleta do bagażnika
- Schowek chłodzony
- Siatka mocująca bagaż
- Siatka oddzielająca przestrzeń bagażową
- Siedzenia tylne podgrzewane
- Skrzynie biegów automatyczna
- Sterowanie radiem w kierownicy
- System Bluetooth
- System kontroli ciśnienia w oponach
- System kontroli pojazdu HAC
- System kontroli trakcji VSM
- System nawigacji satelitarnej
- System stabilizacji toru jazdy ESC
- System utrzymywania toru jazdy
- System wspomagania nagłego hamowania
- Szyba przednia ogrzewana
- Szyby atermiczne
- Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
- Szyby przyciemniane
- Światła do jazdy dziennej
- Światła p/mgielne przednie
- Tapicerka ze skóry
- Tarcze kół aluminiowe 17"
- Tempomat
- Wspomaganie układu kierowniczego
- Wyświetlacz kolorowy
- Wzmacniacz audio
- Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewnątrz
- Zagłówki foteli przednich aktywne
- Zamek centralny zdalnie sterowany
- Złącze "AUX"
- Złącze "iPod"
- Złącze "USB"
- Zmieniarka CD
Test przeprowadzony w dniach 15 – 22 luty 2013r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie HYUNDAI MOTOR POLAND Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Info-Ekspert 06-03-2013 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl