Test Volvo V40 D3 Momentum
V40 jest pierwszym modelem skandynawskiego producenta oznaczonym literą V, który nie jest kombi, a jednocześnie pierwszym od 16 lat pięciodrzwiowym hatchbackiem w gamie Volvo. To pierwszy na świecie samochód posiadający poduszkę powietrzną dla pieszych i zdobywca najwyższego w historii wyniku ogólnego w testach zderzeniowych Euro NCAP. Ten innowacyjny przedstawiciel szwedzkiej motoryzacji zadebiutował w ubiegłym roku zastępując w gamie producenta aż trzy modele: dynamiczne C30, eleganckie S40 oraz funkcjonalne V50.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Wygląd zewnętrzny
Projekt nadwozia V40-stki jest ukłonem w stronę młodszej części klientów. Awangardowa sylwetka z opadającą linią dachu, długą maską, wąską linią okien i niewielkim foremnym tyłem spodoba się miłośnikom nowoczesnych hachbacków segmentu premium. Front pojazdu zdobi duże logo producenta osadzone centralnie w sześciokątnym wlocie powietrza, smukłe reflektory przednie oraz wkomponowane w zderzak światła dzienne LED. Profil auta to wyraźnie zaakcentowane nadkola w których mogą znaleźć się nawet 19-calowe aluminiowe tarcze kół i masywne przetłoczenia nadwozia biegnące od przednich do tylnych reflektorów podkreślające sportową charakterystykę nadwozia. Tył zwieńczony jest okazałym spoilerem, kloszami świateł w kształcie bumerangu przypominającymi te z większego modelu XC60 oraz dwoma chromowanymi końcówkami układu wydechowego.
W ofercie Volvo pośród prestiżowych limuzyn i dużych SUVów pojawił się efektowny model, emanujący nowoczesnością oraz kreatywnością. Śmiały design może spodobać się miłośnikom marki oraz zainteresować nowych klientów dla których dotychczasowa stylistyka marki była zbyt zachowawcza.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Wnętrze pojazdu
Próba pozyskania młodszych klientów lubujących się w innowacyjnych, nietuzinkowych rozwiązaniach widoczna jest również wewnątrz nowego modelu. Tradycyjne rozwiązania znane z innych modeli Volvo korespondują tutaj z nowatorskimi realizacjami z których część zadebiutowała właśnie w tym hatchbacku. Wewnątrz znajdziemy więc charakterystyczną dla marki cienką konsolę centralną, za którą wygospodarowano praktyczny schowek, pięciocalowy (za dopłatą siedmiocalowy) ekran prezentujący informacje z systemu audio, podłączonego telefonu, kamery cofania, ewentualnie systemu nawigacji lub podświetlaną diodami dźwignię zmiany biegów. Niezmienione pozostały również: doskonale leżąca w dłoniach wielofunkcyjna trójramienna kierownica, wygodne i dobrze wyprofilowane fotele oraz materiały wykończeniowe adekwatne do segmentu który reprezentuje model i nie budząca zastrzeżeń jakość ich spasowania.
Nowością jest ciekłokrystaliczny wyświetlacz zastępujący tradycyjne analogowe zegary czy designerski element w postaci bezbramkowego lusterka wstecznego. Nowa tablica wskaźników która jest dużym monitorem TFT pozwala na wybór jednego z trzech motywów prezentowania informacji: Eco – podświetlony na zielono, ukierunkowany na jazdę ekologiczną, Elegance – uniwersalny, emanujący spokojnymi brązami i beżami oraz Performance – jaskrawo czerwony z centralnie umieszczonym obrotomierzem i wskaźnikiem wykorzystania mocy pojazdu. Możliwość zastosowania różnych kompozycji podnosi atrakcyjność miejsca pracy kierowcy, nie wpływa jednak na pracę innych podzespołów tj. silnika, zawieszenia, skrzyni biegów.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Kabina szwedzkiego hatchbacka umożliwia komfortową podróż czterem osobom, które mogą zabrać ze sobą 335 litrów bagaży. Wielkość przestrzeni pasażerskiej oraz wyprofilowanie tylnej kanapy nie zachęca do wykorzystania jej pełnych możliwości i podróżowania w pięcioosobowym składzie. Ciekawym i praktycznym rozwiązaniem jest umieszczanie uchwytów na napoje w odchylanym schowku w siedzisku (a nie podłokietniku) tylnej kanapy lub usytuowanie dodatkowych schowków po jej bokach. Elementem wpływającym pozytywnie na optyczne powiększenie kabiny jest dostępne za dopłatą panoramiczne okno dachowe wyposażone w regulowaną elektrycznie roletę.
Volvo V40 oferowane jest w czterech wersjach wyposażenia: Base, Kinetic, Momentum i Summum. Już podstawowa kompletacja wyposażenia zawiera 7 poduszek powietrznych, bogatą listę systemów bezpieczeństwa czynnego, klimatyzację półautomatyczną, elektrycznie regulowane lusterka i wszystkie szyby, system start-stop, komputer pokładowy, czterogłośnikowy system audio oraz 16-calowe stalowe tarcze kół. Testowa konfiguracja Momentum wyposażona była dodatkowo w automatyczną dwustrefową klimatyzację, tempomat, tapicerkę winylowo-materiałową, fotele przednie z regulacją lędźwiową, kierownicę, dźwignię zmiany biegów i hamulca ręcznego pokryte skórą, elektrycznie składane lusterka, sterowanie radiem z kierownicy lub czujnik deszczu.
Cztery wersje wyposażenia, bogata kompletacja wyposażenia standardowego oraz bardzo obszerna lista (ponad 100 elementów !) wyposażenia opcjonalnego pozwoli każdemu wybrać wariant spełniający jego oczekiwania.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Silnik i właściwości jezdne
Paleta silnikowa Volvo obejmuje siedem jednostek – cztery benzynowe i trzy wysokoprężne o mocach od 115 do 254 KM. Testowy egzemplarz dysponował silnikiem zasilanym olejem napędowym, który z pojemności dwóch litrów generował moc 150 KM i moment 350 Nm. Pięciocylindrowa jednostka współpracująca z sześciobiegową automatyczną przekładnią Geartronic pozwala na osiągniecie 100 km/h po 9.3 sekundy i rozpędzenie ważącego 1573 kg pojazdu do 205 km/h. W codziennej eksploatacji duet składający się z niewysilonej jednostki wysokoprężnej i płynnie działającego automatu przenoszącego napęd na koła przednie dostarcza samych pozytywnych wrażeń. Dynamika i elastyczność dwulitrowego diesla (nawet przy wyższych prędkościach) w zupełności wystarczają do napędzania niewielkiego hatchbacka. Dodatkowym atutem jest fakt, że doskonałe osiągi idą w parze z niewysokim spalaniem. W miesicie V40 zadowala się 8 litrami oleju na każde pokonane 100 km, w trasie zużycie wynosi ok. 5 l/100 km, a w cyklu mieszanym spalanie kształtuje się na poziomie 6 l/ 100 km.
Zawieszenie w kompaktowym modelu dobrze radzi sobie z niwelowaniem nierówności nawierzchni i zapewnia optymalny kompromis pomiędzy komfortem, a stabilnym, przewidywalnym prowadzeniem. Zarówno na autostradzie jak i w ciasnych zakrętach odpowiednie zestrojenie owocuje precyzyjnym i niezachwianym utrzymaniem pojazdu na obranej drodze.
Uzupełnieniem świetnych właściwości jezdnych jest bogata lista systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę w sytuacjach awaryjnych. Volvo od lat postrzegane jest jako synonim bezpieczeństwa i nowym modelem podtrzymuje ten wizerunek. Oprócz standardowych układów ABS, kontroli trakcji czy zestawu siedmiu poduszek powietrznych, sztandarowym rozwiązaniem w V40 jest nowatorska poduszka powietrzna chroniąca pieszych. Po zarejestrowaniu przez czujniki zamontowane w zderzaku przednim kontaktu z pieszym, aktywowana jest poduszka okrywająca obszar podszybia oraz większą część słupków A. Dodatkowo tylna część maski unoszona jest przez napełniającą się poduszkę, co również ogranicza obrażenia potrąconej osoby. System działa w zakresie prędkości od 20 do 50 km/h. Między innymi dzięki temu rozwiązaniu Volvo uzyskało 100% wynik w testach Euro NCAP w kategorii ochrona pieszych.
W zależności od konfiguracji pojazdu w skandynawskim kompakcie o bezpieczeństwo podróżnych mogą dbać również: system kontroli trakcji i stabilności (DSTC), system kontroli trakcji w zakrętach, system utrzymania pasa ruchu – kamera monitoruje linie wyznaczające pasy ruchu w zakresie prędkości od 65 do 200 km/h, system informowania o martwym polu – ostrzega kierowcę o zbliżających się samochodach w odległości do 70 metrów za pojazdem, system monitorowania znaków drogowych – kamera wykrywa znaki ograniczenia prędkości i zakazu wyprzedzania, które następnie są wyświetlane przez system na tablicy rozdzielczej, tempomat adaptacyjny - automatycznie utrzymuje zadaną odległość od poprzedzającego pojazdu, system unikania kolizji z pieszymi - automatycznie aktywuje proces hamowania w przypadku braku reakcji kierowcy lub poprawiony system City Safety – monitoruje ruch przed samochodem (do prędkości 50 km/h), automatycznie zwalnia lub zatrzymuje pojazd.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Podsumowanie
Ceny nowego modelu produkowanego w belgijskiej fabryce Ghent zaczynają się od 79 900 zł. Konkurencja w segmencie: Audi A3 (od 94 000 zł), BMW serii 1 (93 300 zł) lub Mercedes klasy A (od 91 200 zł) jest o ponad 10 tys. zł droższa. Testowa wersja Momentum z 150-konnym silnikiem wysokoprężnym oraz skrzynią Geartronic to wydatek rzędu 120 000 zł. Za tą kwotę możemy stać się właścicielem eleganckiego i nieszablonowego modelu, który oprócz radości z prowadzenia oferuje ponadprzeciętny poziom bezpieczeństwa. Czerpanie z najlepszych tradycji marki w połączeniu z zastosowaniem nowoczesnych rozwiązań pozwoliło stworzyć atrakcyjną propozycję dla klientów poszukujących kompaktowego hatchbacka, którego dotychczas brakowało w ofercie Volvo.
Dane techniczne
Silnik – diesel
- Pojemność skokowa – 1984 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 110 (150) przy 3500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 w zakresie 1500 - 2750
Pojemność zbiornika paliwa: 60l
Wymiary
- Długość (mm) – 4369
- Wysokość (mm) – 1420
- Szerokość bez lusterek (mm) –1783
- Szerokość z lusterkami (mm) –2041
- Rozstaw osi (mm) – 2646
Napęd
- przód
Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem
Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
- Standardowe obręcze kół – 16” (aluminiowe)
Masa(kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1573
- Dopuszczalna masa całkowita pojazdu – 2040
Pojemność bagażnika: 335 l
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Momentum. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• 7 poduszek powietrznych: poduszka powietrzna dla kierowcy i pasażera, boczne, 2 kurtyny powietrzne dla przednich i tylnych siedzeń i poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy
• ABS (Anti-Lock Brake System) z elektronicznym układem rozdziału sił hamowania (EBD – Electronic Brake Distribution)
• Aluminiowe listwy dookoła szyb bocznych
• Aluminiowe listwy progowe
• AQS (Air Quality System) system poprawy jakości powietrza w kabinie
• Audio Performance 2X25W, 4 głośniki, CD z możliwością odczytu plików MP3-WMA, złącze AUX, 5” wyświetlacz LCD
• Autoalarm Volvo Guard z czujnikami przechyłu i ruchu wewnątrz kabiny
• Automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne
• City Safety – laserowy czujnik ograniczający ryzyko kolizji do 50 km/h
• Czujnik deszczu
• Dodatkowe gniazdo 12V w tylnej części konsoli centralnej
• DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji
• Dwie końcówki układu wydechowego
• Dywaniki tekstylne
• EBA (Emergency Brake Assistance) układ wspomagania nagłego hamowania
• EBL (Emergency Brake Lights) - ostrzeganie innych użytkowników drogi o gwałtownym hamowaniu
• Elektronicznie sterowana dwustrefowa klimatyzacja
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
• Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne z kierunkowskazami LED oraz oświetleniem podłoża
• Elektrycznie sterowane szyby boczne z przodu i z tyłu, z funkcją opuszczania i domykania
• Fotel pasażera z regulacją odcinka lędźwiowego, wysokości oraz składanym oparciem
• Immobilizer ze zmiennym kodem
• Kanapa tylna dzielona w proporcjach 60/40
• Klimatyzowany schowek w desce rozdzielczej
• Komputer pokładowy z komunikatami w języku polskim
• Lampki do czytania z przodu dla kierowcy i pasażera oraz oświetlenie przestrzeni na nogi
• Oświetlenie asekuracyjne Home Safe
• Pochylany fotel kierowcy z regulowanym podparciem lędźwiowym
• Podłokietnik przedni
• Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych dla kierowcy i pasażera
• Podświetlane lusterko wewnętrzne dla pasażera
• Podświetlany i zamykany schowek na rękawiczki
• Poduszka powietrzna dla pieszego
• Przeciwpyłkowy filtr powietrza
• Roleta schowka w konsoli centralnej
• Schowek w konsoli centralnej i w przednich drzwiach
• SIPS (Side Impact Protection System) - system zabezpieczeń przed skutkami uderzeń bocznych
• Skórzana dźwignia zmiany biegów z aluminiowym wykończeniem
• Skórzany drążek hamulca ręcznego
• Sterowanie audio z kierownicy
• Strefy kontrolowanego zgniotu – elementy nadwozia chroniące pasażera wykonane z ultrawytrzymałej stali borowej UHSS
• Sygnalizacja niezapiętych pasów bezpieczeństwa dla wszystkich miejsc
• System mocowania fotelika ISOFIX dla zewnętrznych miejsc tylnej kanapy
• Szyby o zmniejszonej przenikliwości światła o zielonym zabarwieniu
• Światła do jazdy dziennej
• Tapicerka winylowo-tekstylna LINNE z tylnym podłokietnikiem i uchwytami na kubki
• Tempomat
• Trójramienna kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
• Trójramienna skórzana kierownica z aluminiowym wykończeniem
• Uchwyt na bilety parkingowe
• Uchwyty na kubki z przodu
• Układ recyrkulacji powietrza we wnętrzu samochodu
• Układ START/STOP
• Układ szybkiego nagrzewania wnętrza (PTC – Positive Temperature Control) tylko dla silników Diesla
• WHIPS (Whiplash Protection Seating System) - system zabezpieczeń przed urazami kręgosłupa szyjnego
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Zamek centralny sterowany pilotem
• Zawieszenie Dynamic
• Zestaw naprawczy koła
Wyposażenie dodatkowe:
• Lakier metalizowany
• 17” aluminiowe tarcze kół
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Test przeprowadzony w dniach 5.06–11.06.2013r.
Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Auto Polska Sp. z o.o za udostępnienie samochodu do testu.
Serdecznie dziękujemy hotelowi Narvil http://www.hotelnarvil.pl/ za pomoc w przygotowaniu sesji fotograficznej
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
09.07.2013 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl