Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY






Test Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD Limited

Bohaterem grudniowego testu INFO-EKSPERT jest najwikszy model oferowany na polskim rynku przez Chryslera Grand Voyager. Firma zaoona przez Waltera Percy Chryslera przez ponad 80 lat istnienia wprowadzia do produkcji ponad pidziesit modeli samochodw, a najnowszy Grand Voyager to dowd, e Chrysler doskonale wie jak stworzy rodzinny samochd. Model produkowany nieprzerwanie od 1988 roku jest synonimem vana, tak jak Golf jest symbolem pojazdu kompaktowego. Oferowany w salonach w trzech wersjach wyposaenia: LX, Touring i Limited, w podstawowej wersji kosztuje okoo 155 tys. z. Za t cen moemy sta si wacicielem Grand Voyagera z silnikiem wysokoprnym o pojemnoci 2,8 l i mocy 163 KM. Za dodatkow dopat 50 tys. z otrzymamy 30 KM wicej w szeciocylindrowym silniku benzynowym o pojemnoci 3,8 l i najbogatsze wyposaenie w ofercie Limited. Producent sprzedajcy swoje samochody w 80 krajach wiata w 2008 roku wprowadzi do polskiej oferty najnowsz generacj modelu Grand Voyager.

Wygld zewntrzny

Grand Voyager to potny samochd, ktry swoimi gabarytami i masywn sylwetk budzi respekt. Olbrzymi chromowany grill przedni z duymi reflektorami ksenonowymi przypomina mniejszy model 300C. Sylwetka z wyranie zarysowanymi nadkolami i du powierzchni szyb sprawia wraenie solidnej i nowoczesnej. Obecna generacja modelu jest bardziej prosta i surowa od poprzedniego Voyagera, ale w ten sposb bardzo dobrze wpisuje si w obowizujc stylistyk marki. 17 calowe aluminiowe felgi wydaj si niepozorne i gin w tak duym nadwoziu. Due drzwi boczne przednie i tylne sterowane elektrycznie pomagaj w bezproblemowym zajciu wszystkich siedmiu miejsc. Zaadunek baganika uatwia pokrywa tylna otwierajca si bardzo wysoko. Niski prg zaadunku oraz relingi dachowe podkrelaj funkcjonalno pojazdu o ktrej wicej w charakterystyce wntrza. Nadwozie o imponujcych wymiarach: dugo 5143mm, szeroko 1954mm i wysoko 1750mm jest o ponad 68 cm dusze od pierwszych generacji vanw tej marki.

Wntrze

W rodku od razu wida, e Chrysler nadal stosuje zapocztkowan ponad 20 lat temu formu projektowania vanw - najpierw wntrze. W pierwszym i drugim rzdzie znajdziemy cztery komfortowe pojedyncze fotele z dwustopniowym systemem podgrzewania. Przednie fotele posiadaj pen omiopozycyjn elektryczn regulacj. Jeeli to nie wystarczy do zajcia idealnej pozycji za kierownic z pomoc przyjdzie nam regulowana kolumna kierownicy oraz wietne rozwizanie w postaci elektrycznej regulacji pooenia pozycji pedaw. W sytuacji gdy Chryslera na co dzie uytkuje wicej ni jeden kierowca, moemy skorzysta z funkcji Memory, ktra umoliwia zapamitanie ustawie fotela, pozycji pedaw, lusterek wstecznych i stacji radiowych. Indywidualne podokietniki w kadym z czterech foteli i wysokiej jakoci skrzana tapicerka dodatkowo podnosz komfort jazdy.

Skupmy si teraz na miejscu kierowcy. Obszyta skr kierownica sprawia wraenie duej, ale bardzo dobrze ley w doniach. Nietypowym, ale wygodnym rozwizaniem jest sterowanie radioodtwarzaczem za pomoc przyciskw umieszczonych z tyu kierownicy pod wskazujcymi palcami. Obsuga kierunkowskazw i wycieraczek realizowana jest za pomoc lewej dwigni przy kierownicy, poniewa prawa suy tylko i wycznie do sterowania tempomatem bez ktrego trudno sobie wyobrazi prawdziwy amerykaski samochd. Przed kierownic znajduje si czytelny zestaw wskanikw z biaymi tarczami oraz typowym dla Chryslera efektownym turkusowym podwietleniem. Na szczycie konsoli centralnej znajdziemy dotykowy kolorowy monitor systemu audio oraz nawigacji, a poniej przyciski do sterowania wydajnej trzystrefowej klimatyzacji. Dotykowy monitor suy rwnie jako ekran odtwarzacza DVD (tylko na postoju) i kamery cofania. Jej przydatno przy wymiarach Grand Voyagera jest nieoceniona. Dwigni zmiany biegw nie znajdziemy na standardowym miejscu, gdy zostaa ona przeniesiona na gr w bezporednie ssiedztwo kierownicy. Dziki temu rozwizaniu pomidzy przednimi fotelami znajdziemy zestaw obszernych schowkw. Ca konsol ze schowkami moemy przesun do tyu dziki czemu zapewnimy pasaerom w drugim rzdzie idealne miejsce np. na kubki. Jeeli ju mamy miejsce na kubki to z opar przednich foteli rozkadamy wygodne stoliki, z siatkowych kieszeni poniej wyjmujemy ulubion pras i drugi rzd staje si idealnym miejscem na posiek lub prac w podry. Jeeli prasa w dobie rozrywki elektronicznej to za mao Chrysler i tutaj ma rozwizanie. Po zajciu miejsc w drugim rzdzie siedze lub przechodzc po idealnie paskiej pododze do trzeciego rzdu otwieramy dwa 9 calowe monitory odtwarzacza DVD zamontowane w suficie, zakadamy bezprzewodowe suchawki i mamy do dyspozycji swoje prywatne kino na pokadzie Grand Voyagera. Jeeli nie mamy ochoty na film, moemy do gniazd A/V podczy konsol do gier. Zostajc na chwil w trzecim rzdzie siedze trzeba podkreli, e dwie osoby zajm tam naprawd komfortowe miejsce. Trzech pasaerw rwnie si zmieci, natomiast komfort oferowany dwm osobom jest warty podkrelenia, poniewa zajcie miejsca w trzecim rzdzie w przypadku innych producentw atwe i komfortowe jest wycznie w katalogach. Tylna kanapa jest dzielona asymetrycznie i skadana elektrycznie. Funkcja przydatna jeeli obszerny 915 litrowy baganik okae si za may. Po naciniciu jednego przycisku na lewej cianie baganika kanapa skada si tworzc idealnie pask podog przestrzeni bagaowej, jednoczenie powikszajc j do niebagatelnych 2370 l. Po zoeniu i schowaniu w podog foteli drugiego rzdu otrzymamy baganik o pojemnoci 4071l warto wystarczajca nie tylko na spakowanie si na dugie wakacje, jak rwnie przeprowadzk. W baganiku znajdziemy rwnie ciekawy akcent w postaci wyjmowanej latarki LED zamocowanej na prawej cianie. Dostp do baganika zapewnia elektrycznie sterowana pokrywa.

Przyciemniane szyby tylne, rozproszone zielone owietlenie sufitowe, ledowe lampki do czytania czy lusterko obserwacyjne dla kierowcy to kolejne atuty wntrza Voyagera.

Jak przystao na rodzinnego vana, Chrysler oferuje rwnie mnstwo schowkw, uchwytw i wieszakw w swoim wntrzu. Warto wymieni choby 14 miejsc na napoje lub schowki przed fotelami drugiego rzdu o cznej pojemnoci 118l. Dla zobrazowania przypomn, e cakowita pojemno baganika np. Toyoty Aygo to 139l.

Bogate wyposaenie testowanego modelu uzupenia oczywicie peen zestaw systemw bezpieczestwa oraz poduszek powietrznych.

Silnik i waciwoci jezdne

Podrowanie Grand Voyagerem to prawdziwa przyjemno. Komfortowo zestrojone zawieszenie, wysokoprny silnik i szeciostopniowy automat powoduj, e w Chryslerze mona nawet polskie dziurawe drogi nie s straszne. Zawieszenie wybiera wszystkie nierwnoci, powodujc e duy van wrcz pynie po drodze. Jest to samochd stworzony do dugich podry, gdzie komfort odgrywa dominujca rol. W ruchu miejskim ze swoimi gabarytami oraz 12 metrow rednic zawracania jest ju trudniej. Jednak wysoka pozycja kierowcy, wielkie lusterka wsteczne oraz kamera cofania zdecydowanie uatwiaj manewrowanie. Za sprawne napdzanie tego kolosa odpowiedzialny jest silnik Diesla o pojemnoci 2.8l. Niewysilona jednostka dysponuje moc 163 KM oraz momentem 360Nm. Czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik z systemem common rail przyspiesza od 0 do 100km/h w 12.8 sekundy i osiga prdko maksymaln na poziomie 185 km/godz. Jadc bardzo oszczdnie w trasie na jednym 75.6l zbiorniku moemy przeby nawet 1000 km. Wedug danych producenta Voyager pali w miecie 11l, w trasie 7l, natomiast w cyklu mieszanym 8,4l jak to przewanie bywa w codziennej jedzie do tych danych trzeba doda okoo 1-1,5l na kade 100 km. Silnik zapewnia wystarczajc dynamik jednak mgby pracowa ciszej. Skrzynia biegw 6 stopniowa to kolejny plus tego auta. Biegi zmieniane s gadko i pynnie bez niepotrzebnego szarpania. W codziennej eksploatacji automat zastosowany w Chryslerze spisuje si wymienicie.

Podsumowanie

Projekt rozpoczty w 1977 roku przez Chryslera pod nazw Magic Van przeksztaci si po latach w najnowszego Grand Voyagera. Ilo miejsca w rodku oraz wysoka funkcjonalno czyni z niego idealny samochd dla duej rodziny. Innowacyjno rozwiza oraz bogate wyposaenie sprawiaj, e jazda nim to prawdziwa przyjemno. Ekonomiczny silnik, pynnie dziaajca automatyczna skrzynia biegw w poczeniu z tempomatem wrcz zachcaj do dugich podry. Ten Wielki Podrnik jak mona przetumaczy bezporednio jego nazw to wietna oferta dla mionikw aut z segmentu van.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik benzynowy
- Pojemno skokowa 2777 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 120 (163) przy 3800
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 360 przy 1600-3000
- Rodzaj zasilania Common-Rail

Osigi
- Prdko maksymalna (km/h) 185
- Rozpdzanie 0 - 100 km/h (s) 12,8

Zuycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) 11
- Cykl pozamiejski (l/100 km) 7
- Cykl mieszany (l/100 km) 8,4

Wymiary:
- Dugo (mm) 5143
- Szeroko (mm) 1954
- Wysoko (mm) 1750
- Rozstaw osi (mm) 3078

Ukad kierowniczy:
- ze wspomaganiem
- rednica zawracania (m) 12,1

Koa i opony
- Wymiary opon standardowych - 215/60 R17,
- Standardowe obrcze k (") - 17 ,

Masa (kg)
- Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy 2100 kg,
- Dopuszczalna masa cakowita pojazdu 2775 kg,
- Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej 1600 kg

Pojemno baganika: - za 3 rzdem foteli - 915l
- za 2 rzdem foteli przy zoonych fotelach 3 rzdu - 2370l
- za 1 rzdem foteli przy zoonych fotelach 2 i 3 rzdu - 4071l

Kompletacja wyposaenia

Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Limited. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

ABS + EBD- system dystrybucji siy hamowania
Audio System Infiniti
Autoalarm
Czujnik cofania
Drzwi boczne otwierane elektrycznie
Dysk twardy
Dywaniki
Dwignia zmiany biegw pokryta skr
Filtr p /pykowy
Fotel kierowcy regulowany elektr, w 8 kierunkach
Fotel kierowcy z pamici pooenia
Fotel kierowcy z regulacj odcinka ldwiowego
Fotele przednie podgrzewane
Fotele przednie skadane
Fotele w 3 rzdzie skadane elektrycznie
Fotele"STOW-'N-GO"- 4fot. +3os. kanapa dzielona 60/40, chowane
Gonik subwoofer
Goniki 9 szt.
Gniazdo 12V
Immobilizer
Kamera cofania
Kierownica pokryta skr
Klimatyzacja automatyczna 3 strefowa
Kolumna kierownicy regulowana
Komputer podrny
Konsola centralna
Kurtyny powietrzne w trzech rzdach siedze
Listwy boczne ochronne chromowane
Lusterka zewntrzne podgrzewane i regu, elektr.
Lusterka zewntrzne skadane
Lusterka zewntrzne w obudowie chromowanej
Lusterka zewntrzne z pamici pooenia
Lusterko wewntrzne ciemniane automatycznie
Lusterko zewntrzne ciemniane automatycznie
Napinacze pasw bezpieczestwa
Peday regulowane elektrycznie
Poduszki powietrzne boczne
Poduszki powietrzne kierowcy i pasaera
Pokrywa baganika sterowana elektrycznie
Radioodtwarzacz z CD - MP3
Reflektory ksenonowe
Relingi dachowe chromowane
Rolety p/soneczne II i III rzdu siedze
Siedzenia tylne podgrzewane
Spoiler przedni
Spryskiwacze reflektorw
Sterowanie radiem w kierownicy
System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
System kontroli cinienia w oponach
System kontroli trakcji automatyczny ASC+T
System multimedialny
Szyba tylna ogrzewana
Szyby fotochromatyczne
Szyby przednie regulowane elektr.
Szyby przyciemniane
Szyby tylne regulowane elektr.
Szyby uchylne w 3 rzdzie okien sterowane elektr.
wiata p/mgielne przednie
wiata z regulacja kta pochylenia
wiato dodatkowe STOP
Tapicerka ze skry
Tarcze k alum. 17"
Tempomat
Wspomaganie ukadu kierowniczego
Wycieraczki szyby tylnej
Wycieraczki z czujnikiem deszczu (Pakiet Comfort)
Wykadzina baganika
Wywietlacz kontrolny 6.5"
Wzmacniacz audio 506W
Zabezpieczenie drzwi przed otwarciem od wewntrz
Zamek centralny zdalnie sterowany
Zawieszenie tylne z regulacja pooenia automatyczn
Zderzaki w kolorze nadwozia
Zestaw gono mwicy "Bluetooth"

Test przeprowadzony w dniach 23 29 listopada 2010r.
Tekst i zdjcia: Dariusz Wooszka INFO-EKSPERT

Serdecznie dzikujemy firmie Chrysler Group LLC za udostpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

08-12-2010

powrt

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>