Test Mercedes-Benz Vito Furgon 111 CDI
Mercedes Vito to lekki samochód użytkowy. Produkowany jest nieprzerwanie od 1995 roku, a więc od chwili, gdy zastąpił model MB100. Prezentowany pojazd to już trzecia generacja, która debiutowała w połowie ubiegłego roku (2014), w Hanowerze. Jest on dostawczą odmianą osobowego modelu klasy V. Konstrukcja oparta została na płycie podłogowej Mercedesa Viano. Nazwę swoją przyjął od miasta Vitoria w Hiszpanii gdzie jest produkowany od samego początku. To praktyczne auto wyróżnia się funkcjonalnością i komfortem. Cechą przyciągającą klientów jest bez wątpienia opinia o niezawodności oraz bardzo niskim zapotrzebowaniu na paliwo. Każdy przyszły użytkownik przed zakupem może odpowiednio skonfigurować sobie wersje pojazdu do własnych potrzeb. Oferta niemieckiego producenta jest bardzo zróżnicowana. Klient ma do wyboru dwie wysokoprężne jednostki napędowe 1.6 i 2.2 w pięciu wariantach mocy, jeden z trzech rodzajów napędu: na przednią oś, tylną oś oraz 4X4. Dodatkowo model występuje w trzech długościach nadwozia, co przekłada się na objętość przestrzeni ładunkowej. Jednoczenie możemy go wyposażyć w 2, 3 bądź 5 miejsc siedzących. Imponująco wygląda lista kompletacji wyposażenia dodatkowego, znalazły się na niej elementy, które w znaczny sposób mogą poprawić praktyczność i komfort auta będącego już i tak na wysokim poziomie. Głównymi rywalami na rynku polskim są Volkswagen T6, Fiat Scudo, Citroen Jumpy oraz Peugeot Expert. Konkurencja jest na tyle silna, że każdy z producentów stara się przyciągnąć klienta na swój sposób. W pojazdach marki Mercedes już na pierwszy rzut oka widzimy, że tymi aspektami są jakość, funkcjonalność oraz komfort podróżowania.
Wygląd zewnętrzny
Vito to typowy niewielkich rozmiarów furgon z dużą przestrzenią ładunkową z oddzieloną od niej kabiną. Auto swoimi wymiarami plasuję się pomiędzy modelami Citan i Sprinter. Oferowany jest w trzech długościach nadwozia: 4895, 5140 i 5370 mm oraz dwóch rozstawach osi 3200 i 3430 mm. Zabezpieczenie antykorozyjne w postaci w pełni ocynkowanej bryły nadwozia świadczy o dbałości niemieckiej marki o trwałość. Testowany pojazd wyposażony jest w dwuskrzydłowe drzwi tylne oraz drzwi przesuwne z lewej jak i z prawej strony, umożliwiające bardzo łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Poprzednia generacja Vito posiadała odmianę z podwyższonym dachem, który zwiększał możliwości transportowe, jednak obecna wersja nie dysponuje takim rozwiązaniem. Spowodowane jest to głównie znikomym zainteresowaniem odmian nadwozia wśród klientów. Trzecia generacja pojazdu sprzedawana jest w trzech odmianach nadwozia, jako typowy furgon (blaszak), częściowo przeszklony pięcioosobowy Mixto oraz czterodrzwiowe kombi z dziewięcioma miejscami siedzącymi. Testowane Vito ciekawie się prezentuje od strony stylistycznej. Nadwozie znacznie się zmieniło w porównaniu z poprzednikiem. Widoczne jest to głównie w przedniej części, której przedni zderzak oraz krata wlotu powietrza z dużym logiem producenta nawiązuje do osobowej wersji modelu klasy V. Wizerunek przodu bardzo przypomina modele osobowe niemieckiego producenta. Imponująco prezentują się w testowanej wersji szeroko osadzone i zachodzące duże dynamiczne reflektory przednie LED. Zostały one wyposażone w inteligentny system oświetlenia ILS. Masywny zderzak, wysunięta do przodu pokrywa komory silnika, której linia łagodnie łączy się z zarysem szyby czołowej oraz sporych rozmiarów czarne lusterka zewnętrzne to cechy charakterystyczne dla nowego Vito. Nadwozie testowanego modelu w kolorze czerwonym (czerwień Jupitera) prezentowało się bardzo atrakcyjnie a 17 calowe aluminiowe tarcze kół dodały mu trochę elegancji.
Wnętrze samochodu
Mercedes Vito Furgon 111 CDI jest autem dostawczym, czyli ciężarowym, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony, mimo to wnętrze kabiny bardziej przypomina samochód osobowy. Znajdziemy w nim wiele elementów wykonanych z czarnego, twardego plastiku, ale jest to materiał przyjemny w dotyku. Wszystkie części zostały spasowane wzorcowo. Fotel kierowcy jak i dwuosobowa kanapa po stronie pasażera zapewniają komfort na przyzwoitym poziomie. Bardzo dobre wrażenia robi zwłaszcza siedzenie kierowcy oraz profil oparcia wyposażony w regulację odcinka lędźwiowego kręgosłupa, co pozwala na optymalne jego dopasowanie do sylwetki. Zasiadając we wnętrzu nasz wzrok na pewno przykuje koło kierownicy bardzo przypominające te stosowane w modelach osobowych marki. Wielofunkcyjna, pokryta miękką skórą kierownica wykończona aluminiowymi wstawkami zwraca uwagę swoją stylistyką i starannością wykonania oraz imponującą ergonomią, która zasługuje na wyrazy szczególnego uznania. Tuż za kierownicą znajduje się panel zegarów prędkościomierza i obrotomierza, pomiędzy którymi umiejscowiony został wyświetlacz komputera pokładowego. Zestaw o tradycyjnej, prostej stylistyce wyróżnia się możliwością dostarczenia wielu informacji, a jednocześnie jest bardzo czytelny i łatwy w obsłudze. W środkową część deski rozdzielczej wkomponowana została prawie pionowa konsola, gdzie swoje miejsce znalazł panel klimatyzacji oraz systemu audio. W testowanej wersji pojazdu dominuje tam dużych rozmiarów 5,8 calowy, kolorowy wyświetlacz nawigacji satelitarnej Becker® MAP PILOT oraz systemu Audio 15. Moduł nawigacyjny posiada bardzo przydatną funkcję, która pozwala na zintegrowanie go z tablicą wskaźników, gdzie na wyświetlaczu komputera pokładowego mogą być prezentowane proste informacje kierunkowe. Typowy dla aut niemieckich stonowany design wnętrza przy jednoczesnym znakomitym wykonaniu jest bez wątpienia atutem nowego Vito. O funkcjonalności auta dostawczego decyduje wielkość przestrzeni ładunkowej, ładowność oraz ilość schowków, w jakie została wyposażona kabina i których w modelu jest pod dostatkiem. Maksymalna ładowność wzrosła w porównaniu z poprzednikiem o 120 kg, co warto zaznaczyć i wynosi teraz 1369 kg. Przestrzeń ładunkowa oddzielona została od kabiny pionową ścianką wyposażoną w niewielkich rozmiarów szybę. Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie jej z wnęką pod siedzeniami, co pomaga w przewożeniu długich przedmiotów do długości aż 3061mm dla pojazdu z rozstawem osi 3430 mm. Zaletą prezentowanej wersji jest łatwość załadunku dzięki niskiemu progowi oraz zastosowaniu szeroko otwieranych drzwi tylnych jak i przesuwnych bocznych z obu stron pojazdu. W testowanym aucie zwraca uwagę sposób oświetlenia tej przestrzeni przy wykorzystaniu technologii LED, drewniane wykończenie podłogi oraz system mocowania ładunku. Wykorzystuje on dwie prowadnice umiejscowione w podłodze, specjalne uchwyty oraz pasy mocujące. Nie tylko ładowność wyrażona w kilogramach wpływa na użyteczność samochodu dostawczego, ważnym elementem jest też objętość przestrzeni ładunkowej. W nowym modelu niemieckiej marki wynosi ona odpowiednio dla odmiany krótkiej furgonu 5,5 m3, dla furgonu długiego 6 m3 zaś dla ekstra długiego 6,6 m3. Bez wątpienia walory użytkowe jak i komfort, jakość zastosowanych materiałów oraz wykonania przemawiają za nowym produktem Mercedesa.
Silnik i właściwości jezdne
Nowy Vito jest jednym z nielicznych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który z punktu widzenia układów jezdnych można dostosować do indywidualnych potrzeb użytkownika. Dotyczy to możliwości wyboru rodzaju napędu na przednią oś, tylną lub na wszystkie koła (4X4), wyboru jednostki napędowej jak i skrzyni biegów manualnej lub automatycznej. Z oferowanej gamy silników pod maską testowanej odmiany znalazła się wysokoprężna jednostka o pojemności skokowej 1598 ccm, charakteryzująca się maksymalną mocą 114 KM, którą osiąga przy 3800 obr/min oraz momentem 270 Nm w zakresie 1500-2500 obr/min. Mimo niewielkiej pojemności silnik jest w miarę dynamiczny, znakomicie radzi sobie na krótkich odcinkach drogi. W połączeniu z napędem na przednią oś oraz 6 biegową manualną przekładnią cechuje się bardzo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Jak podaje producent potrafi zadowolić się w cyklu mieszanym ilością 6,3 litra oleju napędowego na 100 km. Zaletą jest nie tylko wydajność, ale też cicha praca jednostki. Układ kierowniczy działa bardzo precyzyjnie, a wspomaganie układu powoduje, że manewrowanie prezentowanym furgonem nie przysparza najmniejszych trudności. Pomagają w tym też bardzo duże zewnętrzne lusterka wsteczne oraz czujniki cofania. Zawieszenie zostało zestrojone tak, aby dać wysoki poziom komfortu rzadko spotykany w samochodach dostawczych przy zachowaniu znakomitych właściwości jezdnych. Charakteryzuje się ono bardzo dobrym tłumieniem wszelkich nierówności drogi, do kabiny praktycznie nie przedostają się żadne odgłosy jego pracy. Nowy Vito naszpikowany jest systemami bezpieczeństwa oraz wspomagających pracę kierowcy. Już w standardzie znajdują się układy ABS, ASR oraz ESP. Przykładem stosowanych najnowszych rozwiązań technicznych w modelu są przykładowo: asystent bocznego wiatru, wspomagania koncentracji kierowcy (Attention Assist) jak i dostępny opcjonalnie system ostrzegający o niebezpieczeństwie wystąpienia kolizji, który stale mierzy odstęp od poprzedzającego pojazdu (Collision Prevention Assist).
Podsumowanie
Vito Furgon 111 CDI to bardzo racjonalna oferta dla małych i średnich przedsiębiorstw. Cechami przemawiającymi za nim są: funkcjonalność, ekonomiczne silniki, komfort na przyzwoitym poziomie, dobre właściwości jezdne oraz jakość wykonania, co na pewno doceni każdy przedsiębiorca. Trzeba przyznać, że i ceny zaproponowane przed producenta mogą przyciągnąć potencjalnych klientów. Najtańsza odmiana furgonu w wersji Sticker wyposażona w silnik 109CDI o pojemności 1.6 l i mocy 88KM jest dostępna już od kwoty 67 800 złotych netto. Można przypuszczać, że zainteresowanie modelem nie będzie malało. Zaletą jest też możliwość konfiguracji nadwozia, kabiny pasażerskiej, układów jezdnych i dostosowania pojazdu do indywidualnych potrzeb.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Silnik – wysokoprężny (diesel)
• Pojemność skokowa (ccm) – 1598
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 84 (114) przy 3800
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) w zakresie (obr./min) – 270 w zakresie 1500 - 2500
• Rodzaj zasilania – Common Rail
Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,7–7,9
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,2 – 5,6
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,2 – 6,4
• Emisja CO2 (g/km) – 163 -169
Pojemność zbiornika paliwa
• 57 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4895
• Szerokość (mm) – 1928
• Wysokość (mm) – 1910
• Rozstaw osi (mm) – 3200
Napęd
• Na koła przednie
Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem,
• średnica zawracania (m) – 12,9
Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 6,5J R16
• Standardowe obręcze kół (") - 16
Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1736 – 1846
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2800
Przestrzeń ładunkowa
• Maksymalna pojemność przestrzeni ładunkowej (m³) - 5,5
• Maksymalna długość przestrzeni ładunkowej (mm) – 2586
• Maksymalna powierzchnia ładunkowa (m²) – 3,97
Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS - system zapobiegający blokowaniu kół
• Asystent wiatru bocznego
• Asystent wspomagania koncentracji Attention Assist
• Drzwi boczne prawe przesuwne
• Drzwi tyłu nadwozia podnoszone
• Immobilizer
• Nawiew powietrza na siedzenia tylne
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera
• Przegroda przestrzeni bagażowej
• System dystrybucji siły hamowania elektroniczny EBV
• System elektronicznej kontroli toru jazdy ESP
• System hamowania awaryjnego BAS
• System p/poślizgowy przy przyspieszaniu ASR
• System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Tapicerka materiałowa czarna "Tunja"
• Tarcze kół stalowe 16"
• Wyłożenie ścian bocznych płyta do 1/2 wysokości
• Zamek centralny zdalnie sterowany
Testowany pojazd oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Asystent zapobiegania kolizji
• Czujniki cofania
• Drzwi boczne lewe przesuwne
• Drzwi tylne dwuskrzydłowe otwierane o 180 stopni
• Fotel kierowcy podgrzewany
• Fotel kierowcy z podparciem odcinka lędźwiowego
• Fotel pasażera podwójny
• Kierownica i dźwignia zmiany biegów pokryte skóra
• Kierownica wielofunkcyjna
• Klimatyzacja Tempmatic półautomatyczna
• Kolumna kierownicy regulowana
• Koło zapasowe
• Listwa LED oświetlająca przestrzeń ładunkowa
• Podłoga drewniana części bagażowej
• Relingi dachowe
• Schowek zamykany
• System Audio 15
• System nawigacji satelitarnej Becker MAP PILOT
• System oświetlenia inteligentny ILS LED
• System szyn do mocowania ładunku
• Ścianka działowa przeszklona (dopłata)
• Światła mijania wtłaczane automatycznie
• Tarcze kół aluminiowe 17"
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyłożenie ścian bocznych płyta drewniana (dopłata)
Test przeprowadzony w dniach 14-17 sierpień 2015r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Mercedes-Benz Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
Info-Ekspert 17-09-2015 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl