Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Fiat 500X 2.0 Multijet AWD Cross Plus

Po sukcesie rynkowym reaktywowanej piêæsetki, Fiat postanowi³ iœæ za ciosem i poszerzyæ ofertê modeli z serii 500 o kolejne warianty. W ten sposób w gamie w³oskiego producenta obok najpopularniejszego trzydrzwiowego hatchbacka 500, pojawi³a siê wersja cabrio 500C, rodzinny van 500L oraz przedstawiciel najprê¿niej ostatnio rozwijaj¹cego siê segmentu SUV’ów i crossoverów 500X.

Wygl¹d zewnêtrzny

Nadwozie uterenowionego Fiata nawi¹zuje oczywiœcie do swojego mniejszego pierwowzoru. Charakterystyczne reflektory przednie i chromowane „w¹sy”, w po³¹czeniu z wszechobecnymi ob³oœciami i harmonijnymi przet³oczeniami prezentuj¹ siê równie dobrze jak w mniejszej piêæsetce. Podwy¿szone nadwozie, wiêkszy przeœwit, czarne listwy os³aniaj¹ce nadkola, progi, drzwi i zderzaki podkreœlaj¹ uniwersalny charakter 500X. Dodatkow¹ zalet¹ Fiata jest mo¿liwoœæ szerokiej personalizacji wygl¹du zewnêtrznego i kabiny pasa¿erskiej. Kompaktowy crossover dostêpny jest w dwóch wariantach: City Look i Off-Road Look. Jak sugeruj¹ nazwy pierwsza z nich cechuje siê bardziej miejskim, stonowanym wygl¹dem i dostêpna jest tylko z napêdem na przedni¹ oœ. Wariant off-roadowy oferowany jest z napêdem na jedn¹ lub dwie osie, posiada dodatkowe os³ony zderzaków i podwozia, relingi dachowe, inne wzory aluminiowych felg oraz satynowe wykoñczenie wybranych elementów nadwozia. Do wyboru mamy równie¿ 12 kolorów nadwozia, kilkanaœcie wariantów kolorystycznych deski rozdzielczej i dwukolorowej tapicerki oraz kilka dedykowanych pakietów stylizacyjnych.

Wnêtrze pojazdu

Uzupe³nieniem nietuzinkowego nadwozia jest ciekawy projekt przestrzeni pasa¿erskiej. We wnêtrzu równie¿ dominuj¹ wszelkiego rodzaju kr¹g³oœci, owalne kszta³ty i p³ynne przet³oczenia. Pod k¹tem designu, jakoœci wykoñczenia i u¿ytych materia³ów to najwy¿szy poziom wœród produktów Fiata.

Miejsce pracy kierowcy zaprojektowane zosta³o z uwzglêdnieniem maksymalnej ergonomii. Iloœæ pokrête³ i przycisków ograniczona zosta³a do minimum, a obs³uga wszystkich urz¹dzeñ jest prosta i intuicyjna. Pomiêdzy analogowym prêdkoœciomierzem i obrotomierzem znalaz³ siê du¿y i czytelny wyœwietlacz komputera pok³adowego. Trójramienna, wielofunkcyjna kierownica posiada optymalnie wyprofilowany wieniec, dodatkowo pokryty skór¹ dziêki czemu dobrze le¿y w d³oniach. Na szczycie konsoli centralnej osadzono 6,5-calowy ekran systemu Uconnect. W najdro¿szej wersji multimedialnego kombajnu na ekranie prezentowane s¹ informacje z komputera pok³adowego, systemu audio, pod³¹czonego telefonu oraz systemu nawigacji sygnowanego przez firmê TomTom. Poni¿ej znajdziemy panel klimatyzacji, gniazda Aux, USB, slot na kartê SD oraz przyciski podgrzewania foteli i kierownicy. W tym miejscu ponownie Fiat pokaza³, ¿e mo¿na to zrobiæ ³adnie i praktycznie.

Kolejnym ciekawym akcentem stylistycznym w kabinie w³oskiego SUV’a s¹ przednie fotele. Siedziska pokryte dwukolorow¹ skórzan¹ tapicerk¹, z logo 500 wyszytym na oparciach i okr¹g³ymi zag³ówkami, wygl¹daj¹ atrakcyjnie, a przy tym s¹ wygodne. Na tylnej kanapie jak w wiêkszoœci przedstawicieli tego segmentu wygodnie bêd¹ podró¿owa³y dwie osoby. Mankamentem drugiego rzêdu siedzeñ jest brak pod³okietnika oraz oddzielnego nawiewu klimatyzacji.

W kompaktowym nadwoziu wygospodarowano przestrzeñ baga¿ow¹ o pojemnoœci 350 litrów. To wartoœæ identyczna jak w MaŸdzie CX-3 lub Peugeocie 2008. Funkcjonalnoœæ baga¿nika podnosi jego regularny kszta³t, dzielone asymetrycznie 40:60 oparcie tylnej kanapy oraz dostêpna opcjonalnie podwójna pod³oga Cargo Magic Space.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Najdro¿sz¹ dostêpn¹ w ofercie wersjê Fiata 500X napêdza dwulitrowy silnik wysokoprê¿ny wspó³pracuj¹cy z 9-stopniopniowym automatem. Moc 140 KM i moment 350 Nm zapewniaj¹ optymaln¹ dynamikê i elastycznoœæ w ka¿dych warunkach. Nieco s³absz¹ stron¹ tego duetu okazuje siê automatyczna przek³adnia. O ile podczas spokojnej jazdy radzi sobie ca³kiem nieŸle, o tyle podczas dynamicznej jazdy, szczególnie podczas redukcji potrafi zaskoczyæ nieprzyjemnym szarpniêciem. Przy pe³nym wykorzystaniu potencja³u zespo³u napêdowego po 9.8 sekundach na prêdkoœciomierzu zobaczymy 100 km/h. W cyklu mieszanym niewysilony diesel potrzebuje niespe³na 7 litrów oleju napêdowego na pokonanie ka¿dych 100 km. Wysoka pozycja za kierownic¹, dobra widocznoœæ we wszystkich kierunkach i zwrotnoœæ idealnie sprawdzaj¹ siê w warunkach miejskich. Natomiast 179 mm przeœwit w po³¹czeniu z napêdem 4x4 oraz systemem Mood Selector z trzema trybami pracy : Auto, Sport i Traction oka¿¹ siê nieocenionym atutem po zjechaniu z utwardzonych szlaków.

Podsumowanie

Konkurencja w segmencie SUV/crossover jest coraz wiêksza. Nieustannie rosn¹ca popularnoœæ takich samochodów sprawia, ¿e na rynku co chwilê debiutuje kolejny uterenowiony model. W rywalizacji o wzglêdy klientów Fiat 500X bêdzie musia³ zmierzyæ siê ze swoim bratem bliŸniakiem Jeepem Renegade, Nissanem Juke, Renault Capturem, Oplem Mokk¹ czy Suzuki Vitar¹.

Ceny Fiata 500X zaczynaj¹ siê od 55 900 z³. Wersja Off-Road Look to wydatek przynajmniej 75 000 z³. Topowy wariant z 140-konnym dieslem i 9-stopniowym automatem w kompletacji wyposa¿enia Cross Plus wyceniono na 104 000 z³.

Dane techniczne

Silnik – diesel
- Pojemnoœæ skokowa – 1956 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 4000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 350 przy 1750

PojemnoϾ zbiornika paliwa: brak danych

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4273
- Wysokoœæ (mm) – 1680
- Szerokoœæ bez lusterek (mm) –2025
- Rozstaw osi (mm) – 1620

Napêd
- 4x4

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – brak danych
- Standardowe obrêcze kó³ – 18” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – brak danych
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – brak danych

Pojemnoœæ baga¿nika: 350 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Cross Plus. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• 3,5-calowy kolorowy ekran TFT pomiêdzy zegarami
• ABS + EBD
• Chromowana koñcówka rury wydechowej
• Czujniki parkowania tylne
• Czujniki zapiêcia pasów przednich i tylnych
• DRL - œwiat³a do jazdy dziennej
• Elektryczne progresywne wspomaganie kierownicy
• Elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne
• Elektryczny hamulec postojowy
• Felgi ze stopów lekkich 18" 10-ramienne
• Fix&Go - zestaw do naprawy opon ze sprê¿ark¹ (wyklucza ko³o zapasowe)
• Fotel kierowcy z regulacj¹ wysokoœci
• Gniazdo z zasilaniem 12v
• GSI - Gear Shift Indicator - wskaŸnik zmiany biegów
• Immobiliser FIAT CODE
• Kierownica wielofunkcyjna pokryta skór¹
• Klamki zewnêtrzne w kolorze satynowanym
• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
• Kurtyny powietrzne (chroni¹ce tak¿e tylny rz¹d siedzeñ)
• Lusterka zewnêtrzne elektrycznie sterowane i podgrzewane
• Lusterka zewnêtrzne lakierowane w kolorze nadwozia
• Off-roadowe zderzaki przedni i tylny
• Oparcie tylnej kanapy sk³adane w stosunku 60/40
• Oœwietlenie Ambient Light
• Pod³okietnik przedni
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasa¿era
• Poduszki powietrzne przednie boczne
• Podwójna pod³oga baga¿nika Cargo Magic Space
• Port USB i AUX
• Przyciemniane szyby boczne i tylna
• Przyciski do sterowania radiem z ko³a kierownicy
• Regulacja kolumny kierownicy w dwóch p³aszczyznach
• Relingi dachowe Cross
• Schowek ch³odzony
• Selektor trybu jazdy - Drive Mood Selector
• Spojler tylny
• System ESC (Electronic Stability Control) zawieraj¹cy: DST - Dynamic Steering Torque, EBD - Electronic Brake Differential, ERM - Electronic Roll Mitigation, EBP - Electronic Brake Prefill, HSA - Hill Start Assist, PBA - Panic Brake Assist
• System Keyless Entry&Go - bezkluczykowe uruchamianie silnika oraz dostêp do samochodu
• System nawigacji UConnect Nav z 5" dotykowym ekranem i systemem Bluetooth
• System Start&Stop
• Œwiat³a przeciwmgielne z funkcj¹ doœwietlania zakrêtów
• Tempomat i ogranicznik prêdkoœci
• TPMS - monitoring ciœnienia powietrza w oponach

Wyposa¿enie dodatkowe:
• Pakiet Active Safety Plus
• Pakiet Elektryczny
• Pakiet Widocznoœæ
• Pakiet Zimowy
• Pakiet Navi Plus

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 15.02-22.02.2016

Serdecznie dziêkujemy firmie Fiat Auto Poland S.A. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

29.06.2016

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>