Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Renault Megane Grandcoupe dCi 130 Intens


Elegancja i nowoczesny design oraz doskonale dobrane proporcje nadwozia to cechy charakteryzuj¹ce nowe Renault Megane GrandCoupe. Jest to ju¿ czwarta generacja produkowanego od 20 lat modelu Megane. O jego popularnoœci œwiadczy liczba 6,5 miliona sprzedanych egzemplarzy na œwiecie od chwili rozpoczêcia produkcji. Premiera czwartej generacji odby³a siê na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2015, gdzie przedstawiony zosta³ 5-drzwiowy hatchback. Pierwsze zdjêcia prezentowanej odmiany sedan zosta³y pokazane w lipcu 2016 roku. Francuski producent jednoczeœnie postanowi³ wróciæ do sprawdzonej nazwy modelu Megane, poprzednia generacja czterodrzwiowej limuzyny nosi³a nazwê Fluence. Zaliczane do segmentu C, charakteryzuj¹ce siê kompaktowymi wymiarami auto zbudowane zosta³o w oparciu o modu³ow¹ p³ytê pod³ogow¹ CMF C/D (ang. Common Module Family), któr¹ znajdziemy nie tylko w produktach marki Renault, ale równie¿ w modelach aut Nissana (np.: Qashqai). Odmiana GrandCoupe Produkowana jest na pó³nocy Turcji w mieœcie Bursa. W zale¿noœci od kraju w którym sprzedawany jest model, gama jednostek napêdowych w nim stosowanych mo¿e siê nieco ró¿niæ. W Polsce oferta obejmuje dwa silniki benzynowe 1.6 SCe 115KM i 1.2 TCe 130KM oraz trzy wysokoprê¿ne (diesel) 1.5 dCi 90KM, 1.5 dCi 110KM i 1.6 dCi 130KM. Tak bogat¹ ofertê ró¿nicuje jeszcze mo¿liwoœæ wyboru rodzaju skrzyni biegów – manualnej o 6 prze³o¿eniach b¹dŸ automatycznej, dwusprzêg³owej EDC o 6 prze³o¿eniach dla silnika wysokoprê¿nego lub o 7 prze³o¿eniach dla jednostki benzynowej. Wersja sedan sprzedawana jest w trzech zakresach kompletacji wyposa¿enia: Life, Zen oraz Intens. Nazwa GrandCoupe jak¹ obdarzony zosta³ testowany model ma œwiadczyæ o tym, ¿e mamy do czynienia z czymœ wiêcej ni¿ mo¿e nam zaoferowaæ typowy sedan. Dla prezentowanego pojazdu konkurencji nale¿y upatrywaæ w takich autach jak: Ford Focus, Toyota Corolla, Opel Astra czy te¿ Volkswagen Jetta.


Wygl¹d zewnêtrzny

Nowy Renault Megane o trójbry³owym nadwoziu stylistycznie oferuje wiêcej ni¿ typowy sedan. Pojazd o wymiarach 4632 mm d³ugoœci, 1814 mm szerokoœci i 1443 mm wysokoœci swoim wizerunkiem rzuca siê na ulicy w oczy. Cechy jakie go wyró¿niaj¹ to: wywarzone proporcje nadwozia oraz pe³en harmonii i elegancji design. Przód firmuje du¿a chromowana krata wlotu powietrza z centralnie umieszczonym logiem producenta, po bokach której znajduj¹ siê smuk³e reflektory z okalaj¹cymi je œwiat³ami jazdy dziennej LED o charakterystycznym kszta³cie. Smuk³a sylwetka, mocno zarysowane nadkola, d³uga pokrywa komory silnika, ³agodna linia dachu, która jest kontynuacj¹ linii mocno pochylonej szyby czo³owej tworz¹ dynamiczny i zarazem elegancki design modelu. Wra¿enie to podkreœlaj¹ w¹skie szyby boczne w tylnej czêœci dodatkowo przyciemniane, du¿e 18-calowe aluminiowe tarcze kó³ o ciekawym kszta³cie oraz chromowane elementy wykoñczeniowe. Du¿y rozstaw osi wynosz¹cy 2711 mm powoduje, ¿e model wygl¹da jak limuzyna z wy¿szej klasy mimo ¿e jest to auto kompaktowe. Tylna czêœæ jest równie atrakcyjna co przód auta. Uk³ad œwiate³ tylnych, które niemal¿e ³¹cz¹ siê w œrodkowej czêœci pokrywy baga¿nika gdzie umiejscowiony zosta³ logotyp z wbudowan¹ kamer¹ cofania to detale wyró¿niaj¹ce nowy model. Prezentowana odmiana wyposa¿ona zosta³a w du¿y szklany dach, który ³¹czy szybê czo³ow¹ z tyln¹ co nadaje jej wyj¹tkowego wygl¹du. Nie trudno nie zauwa¿yæ ¿e stylistycznie pojazd nawi¹zuje do najnowszych modeli marki i bardzo przypomina swojego wiêkszego brata Talismana.



Wnêtrze samochodu

Nowy Renault Megane GrandCoupe oferuje obszerne i komfortowe wnêtrze, które wyposa¿one zosta³o w wiele funkcji i rozwi¹zañ wspomagaj¹cych prowadzenie. Design kabiny, znany z pozosta³ych odmian nadwoziowych (hatchback, kombi), jest wyj¹tkowy i bardzo nowoczesny. Kokpit utrzymany w stonowanej szarej kolorystyce o¿ywiony mo¿e zostaæ przez wybór jednego z kilku kolorów podœwietlenia deski rozdzielczej jak i listew umiejscowionych po boku konsoli centralnej oraz na drzwiach. Wstawki, listwy i elementy wykoñczeniowe w kolorze aluminium nadaj¹ wnêtrzu charakteru zgodnego ze stylem high-tech. Mi³e w dotyku i wysokiej, jakoœci materia³y, jakie zosta³y wykorzystane do wykoñczenia wnêtrza nadaj¹ mu nie tylko wyrafinowanego wygl¹du, ale równie¿ pewnej dozy elegancji. Po zajêciu miejsca we wnêtrzu kierowca ma przed sob¹ wielofunkcyjn¹, obszyt¹ skór¹ kierownicê bez obs³ugi systemu audio, który sterowany mo¿e byæ za poœrednictwem tradycyjnego ju¿ dla marki Renault joysticka umieszczonego tu¿ za ni¹. Za kierownic¹ znalaz³ siê panel zegarów i wskaŸników – 7-calowy kolorowy wyœwietlacz TFT z mo¿liwoœci¹ personalizacji. Przyk³adowo w zale¿noœci od wyboru du¿y centralny zegar mo¿e byæ prêdkoœciomierzem jak i obrotomierzem, w którego dolnej czêœci dodatkowo wyœwietlane s¹ informacje z komputera pok³adowego. Prezentowane auto w celu poprawy bezpieczeñstwa wyposa¿one zosta³o w wysuwany przezierny wyœwietlacz Head-Up, na którym prezentowane s¹ podstawowe informacje w polu widzenia kierowcy bez potrzeby odrywania wzroku od drogi. W centralnej czêœci deski rozdzielczej dominuje pionowy 8,7-calowy, kolorowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego R-LINK. W wielu przypadkach typowe w³¹czniki lub pokrêt³a zast¹piono mo¿liwoœci¹ sterowania za poœrednictwem dotykowego wyœwietlacza, przez co we wnêtrzu nie znajdziemy wielu prze³¹czników ich liczba jest naprawdê minimalna. Obs³uga wspomnianego wyœwietlacza jest prosta i intuicyjna, przez co w znaczny sposób wzrasta poziom ergonomii. Ekran obs³uguje nawigacjê, system audio, Bluetooth, kamerê cofania, system nawiewu powietrza wraz z dwustrefow¹ klimatyzacj¹ jak równie¿ za jego poœrednictwem mo¿emy aktywowaæ systemy wspomagaj¹ce prowadzenie auta. W kabinie miejsca jest pod dostatkiem a wra¿enie i tak obszernego wnêtrza wzmacnia przeszklony dach, dziêki któremu jest ona doskonale doœwietlona. Fotele przednie dziêki swojej konstrukcji zapewniaj¹ znakomite podparcie boczne oraz komfort, którego poziom w testowanym aucie by³ jeszcze wiêkszy przez wyposa¿enie ich w uk³ad podgrzewania. Dodatkowo fotel kierowcy oferowa³ funkcje regulacji podparcia lêdŸwiowego i masa¿u. Podczas konstruowania auta nie zapomniano o pasa¿erach drugiego rzêdu. Kanapa tylna z oparciem pochylonym od pionu pod k¹tem 27 stopni zapewnia wygodne podró¿owanie w czasie d³u¿szych podró¿y. Nowy Megane GrandCoupe jest autem funkcjonalnym. Œwiadcz¹ o tym ró¿nego rodzaju pojemne schowki jak i obszerny baga¿nik. Imponuj¹cej wielkoœci, bo posiadaj¹cy objêtoœæ 3 litrów jest schowek umiejscowiony w konsoli centralnej pod pod³okietnikiem. Podstawowa pojemnoœæ przestrzeni baga¿owej to 508 litrów lub 550 w chwili, gdy zamiast tradycyjnego ko³a zapasowego auto wyposa¿one zostanie w zestaw naprawy opon. Objêtoœæ ta mo¿e byæ w razie potrzeby powiêkszona do 987 litrów przez z³o¿enie asymetrycznie sk³adanego, dzielonego siedzenia tylnego. Du¿¹ zalet¹ po roz³o¿eniu siedzeñ jest mo¿liwoœæ przewo¿enia w baga¿niku przedmiotów do 1,9 metra d³ugoœci. Dostêp do baga¿nika jest nieco utrudniony ze wzglêdu na niewielki, ale typowy dla samochodów o nadwoziu typu sedan otwór, jaki uzyskujemy po otwarciu jego pokrywy. Fakt ten jednak nie zmienia bardzo pozytywnego wra¿enia, jakie robi wnêtrze nowego produktu Renault. Funkcjonalnoœæ, estetyka, jakoœæ wykoñczenia oraz nietuzinkowa stylistyka to atuty modelu Megane GranCoupe.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pod maska testowanego pojazdu znajduje siê najmocniejsza jednostka wysokoprê¿na (diesel), jaka oferowana jest w nowym modelu francuskiej marki. Silnik o pojemnoœci skokowej 1598 ccm uzyskuje maksymalna moc 130 KM przy 4000 obr./min i dysponuje momentem 320 Nm przy 1750 obr./min. Napêd przenoszony jest na ko³a przednie za poœrednictwem bardzo precyzyjnie dzia³aj¹cej manualnej skrzyni biegów o 6 prze³o¿eniach. Auto jest stosunkowo dynamiczne, szybo reaguje na zmiany po³o¿enia peda³u przyœpieszenia, prêdkoœæ 100 km/h osi¹ga po 10,5 sekundach i jest przy tym ekonomiczne. Producent podaje, ¿e 4,7 litra oleju napêdowego powinno wystarczyæ na pokonanie odcinka 100 km podczas poruszania siê w ruchu miejskim. W celu urozmaicenia doznañ wynikaj¹cych z jazdy nowy Megane wyposa¿ony jest w system MULTI-SENSE. Umo¿liwia on dostosowanie w³aœciwoœci jezdnych pojazdu do preferowanego przez kierowcê stylu jazdy. System ten posiada piêæ trybów: Neutral, Eco, Comfort, Sport oraz Perso (indywidualne ustawienia kierowcy). Najwiêcej radoœci z jazdy uzyskujemy przy w³¹czonym trybie Sport, wtedy auto staje siê bardzo dynamiczne. Megane GrandCoupe wyposa¿ony zosta³ w liczne systemy i rozwi¹zania techniczne wspomagaj¹ce jego prowadzenie, tak, aby jazda sta³a siê jeszcze bardziej p³ynna i bezpieczna. Do tych systemów nale¿¹ miêdzy innymi: aktywny tempomat, który oprócz utrzymywania sta³ej prêdkoœci zachowuje bezpieczn¹ odleg³oœæ od poprzedzaj¹cych aut, aktywny system wspomagania nag³ego hamowania oraz znany ju¿ z innych modeli system kontroli martwego pola. Zawieszenie charakteryzuje siê bardzo dobrym t³umieniem idealnie wybiera nierównoœci drogi, przez co do wnêtrza nie dostaj¹ siê prawie ¿adne odg³osy jego pracy. Model na drodze zachowuje siê bardzo stabilnie. Uk³ad kierowniczy dzia³a bardzo precyzyjnie, co powoduje, ¿e kierowca czyje siê pewnie i bezpiecznie prowadz¹c prezentowany samochód.


Podsumowanie

Elegancka i nowatorska stylistyka, linie bry³y o dynamicznym charakterze oraz doskonale wywa¿one proporcje nadwozia nowego Renault Megane GrandCoupe to jego podstawowe cechy wygl¹du zewnêtrznego. Atutami s¹ obszerna i znakomicie wyciszona kabina. Wysoka jakoœæ materia³ów i wykoñczenia jak i stylistyka wyró¿niaj¹ go wœród konkurencji. Nowy produkt francuskiej marki to pojazd funkcjonalny. Mo¿e byæ zarówno autem rodzinnym jak i przez swoje bogate wyposa¿enie okaza³¹ limuzyn¹. Atrakcyjna jest podstawowa cena modelu, która wynosi 59 900 z³otych (uwzglêdnia rabat w wysokoœci 2000 z³otych). Za tê kwotê otrzymamy pojazd napêdzany silnikiem benzynowym 1.6 SCe 115 KM w wersji Life.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (diesel)
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1598
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 96 (130) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 320 przy 1750
• Rodzaj zasilania –


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 201
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 10,5

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 4,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,6
• Cykl mieszany (l/100 km) – 4,0
• Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) – 103

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 49

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 4632
• Szerokoœæ (mm) – 1814
• Wysokoœæ (mm) – 1443
• Rozstaw osi (mm) – 2721
• Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1577
• Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1574
• Zwis przedni (mm) – 919
• Zwis tylny (mm) – 1002

Napêd
• Przedni

Uk³ad kierowniczy
• ze wspomaganiem
• œrednica zawracania (m) – 11,3

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 16

Masa
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1401
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 1927


Pojemnoœæ baga¿nika
• Minimalna (litry) – 508
• Maksymalna (litry) – 987

Kompletacja wyposa¿enia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Intens. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS z systemem wspomagania nag³ego hamowania (AFU)
• Centralny zamek drzwi
• Chromowana koñcówka uk³adu wydechowego
• Dolna czêœæ tylnego zderzaka w kolorze lœni¹cej czerni
• Elektryczne wspomaganie uk³adu kierowniczego
• Elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne
• Fotel kierowcy z regulacj¹ wysokoœci / i podparcia lêdŸwiowego
• Grill przedni w kolorze lœni¹cej czerni / z chromowanymi wstawkami
• Karta Renault Hands Free, z funkcj¹ powitaln¹
• Kierownica z regulacj¹ wysokoœci i g³êbokoœci / pokryta skór¹
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
• Komputer pok³adowy
• Konsola centralna z pod³okietnikiem regulowanym wzd³u¿nie, schowkiem w pod³okietniku i dwoma miejscami na kubek / oraz nawiewem na tylne miejsca
• Lusterka boczne elektrycznie sterowane i sk³adane oraz podgrzewane
• Lusterko wewnêtrzne o 2 po³o¿eniach (dzieñ/noc)
• Nak³adki na progi drzwi przednich
• Obrêcze kó³ ze stopu metali lekkich 16"
• Ozdobna, chromowana listwa w dolnej czêœci szyb bocznych
• Pasy bezpieczeñstwa 3-punktowe na przednich i tylnych miejscach
• Podœwietlane lusterka w os³onach przeciws³onecznych
• Poduszki kurtynowe
• Poduszki powietrzne boczne chroni¹ce klatkê piersiow¹ i miednicê osób siedz¹cych na przednich miejscach
• Poduszki powietrzne czo³owe kierowcy i pasa¿era (mo¿liwoœæ dezaktywacji poduszki powietrznej pasa¿era)
• Radioodtwarzacz Bluetooth® , USB/jack, wyœwietlacz kolorowy 7''
• Regulator-ogranicznik prêdkoœci
• Rêczny hamulec postojowy
• Sygnalizacja niezapiêcia pasów bezpieczeñstwa kierowcy i pasa¿era z przodu oraz pasa¿erów siedz¹cych na tylnych miejscach
• System dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC)
• System kontroli ciœnienia w oponach
• System mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych, tylnych miejscach
• System MULTI-SENSE (wersja podstawowa)
• System wspomagania parkowania ty³em
• System wspomagania przy ruszaniu pod górê (HSA)
• System wykrywania zmêczenia kierowcy
• Œwiat³a do jazdy dziennej LED "Edge Light"
• Œwiat³a przeciwmg³owe
• Tapicerka welurowa ³¹czona z elementami skóry ekologicznej
• Tylna kanapa w uk³adzie 1/3-2/3 / z pod³okietnikiem
• Tylne œwiat³a LED 3D "Edge Light" (w³¹czone na sta³e)
• Wycieraczki przedniej szyby o zmiennej czêstotliwoœci pracy, czujnik deszczu i œwiat³a
• Zag³ówki na przednich i tylnych miejscach z regulacj¹ wysokoœci
• Zespó³ zegarów i wskaŸników z kolorowym, 7-calowym ekranem TFT
• Zestaw do naprawy uszkodzenia opony
• Zewnêtrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia / z ozdobn¹, chromowan¹ wstawk¹

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Intens posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Aktywny regulator prêdkoœci (ACC)
• Aktywny system wspomagania nag³ego hamowania (AEBS)
• Automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
• Fotel kierowcy z funkcj¹ masa¿u
• Fotele przednie podgrzewane
• Lakier metalizowany
• Obrêcze kó³ ze stopu metali lekkich 18"
• Przezierny wyœwietlacz Head-Up
• System "Easy Trunk Access"
• System kontroli bezpiecznej odleg³oœci (DW)
• System kontroli martwego pola (BSW)
• System kontroli pasa ruchu (LDW) i funkcja automatycznej zmiany œwiate³ drogowych na mijania (AHL)
• System multimedialny R-LINK 2, ekran dotykowy 8,7''
• System ostrzegania o nadmiernej prêdkoœci, z funkcj¹ rozpoznawania znaków drogowych
• System wspomagania parkowania "Easy Park Assist", z kamer¹ cofania
• Szyby tylne przyciemniane
• Tapicerka skórzana ³¹czona z elementami skóry ekologicznej


Test przeprowadzony w dniach 13 – 20 grudnia 2016r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 15-02-2017


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>