Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Renault Megane Grandcoupe dCi 130 Intens


Elegancja i nowoczesny design oraz doskonale dobrane proporcje nadwozia to cechy charakteryzujce nowe Renault Megane GrandCoupe. Jest to ju czwarta generacja produkowanego od 20 lat modelu Megane. O jego popularnoci wiadczy liczba 6,5 miliona sprzedanych egzemplarzy na wiecie od chwili rozpoczcia produkcji. Premiera czwartej generacji odbya si na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2015, gdzie przedstawiony zosta 5-drzwiowy hatchback. Pierwsze zdjcia prezentowanej odmiany sedan zostay pokazane w lipcu 2016 roku. Francuski producent jednoczenie postanowi wrci do sprawdzonej nazwy modelu Megane, poprzednia generacja czterodrzwiowej limuzyny nosia nazw Fluence. Zaliczane do segmentu C, charakteryzujce si kompaktowymi wymiarami auto zbudowane zostao w oparciu o moduow pyt podogow CMF C/D (ang. Common Module Family), ktr znajdziemy nie tylko w produktach marki Renault, ale rwnie w modelach aut Nissana (np.: Qashqai). Odmiana GrandCoupe Produkowana jest na pnocy Turcji w miecie Bursa. W zalenoci od kraju w ktrym sprzedawany jest model, gama jednostek napdowych w nim stosowanych moe si nieco rni. W Polsce oferta obejmuje dwa silniki benzynowe 1.6 SCe 115KM i 1.2 TCe 130KM oraz trzy wysokoprne (diesel) 1.5 dCi 90KM, 1.5 dCi 110KM i 1.6 dCi 130KM. Tak bogat ofert rnicuje jeszcze moliwo wyboru rodzaju skrzyni biegw manualnej o 6 przeoeniach bd automatycznej, dwusprzgowej EDC o 6 przeoeniach dla silnika wysokoprnego lub o 7 przeoeniach dla jednostki benzynowej. Wersja sedan sprzedawana jest w trzech zakresach kompletacji wyposaenia: Life, Zen oraz Intens. Nazwa GrandCoupe jak obdarzony zosta testowany model ma wiadczy o tym, e mamy do czynienia z czym wicej ni moe nam zaoferowa typowy sedan. Dla prezentowanego pojazdu konkurencji naley upatrywa w takich autach jak: Ford Focus, Toyota Corolla, Opel Astra czy te Volkswagen Jetta.


Wygld zewntrzny

Nowy Renault Megane o trjbryowym nadwoziu stylistycznie oferuje wicej ni typowy sedan. Pojazd o wymiarach 4632 mm dugoci, 1814 mm szerokoci i 1443 mm wysokoci swoim wizerunkiem rzuca si na ulicy w oczy. Cechy jakie go wyrniaj to: wywarzone proporcje nadwozia oraz peen harmonii i elegancji design. Przd firmuje dua chromowana krata wlotu powietrza z centralnie umieszczonym logiem producenta, po bokach ktrej znajduj si smuke reflektory z okalajcymi je wiatami jazdy dziennej LED o charakterystycznym ksztacie. Smuka sylwetka, mocno zarysowane nadkola, duga pokrywa komory silnika, agodna linia dachu, ktra jest kontynuacj linii mocno pochylonej szyby czoowej tworz dynamiczny i zarazem elegancki design modelu. Wraenie to podkrelaj wskie szyby boczne w tylnej czci dodatkowo przyciemniane, due 18-calowe aluminiowe tarcze k o ciekawym ksztacie oraz chromowane elementy wykoczeniowe. Duy rozstaw osi wynoszcy 2711 mm powoduje, e model wyglda jak limuzyna z wyszej klasy mimo e jest to auto kompaktowe. Tylna cz jest rwnie atrakcyjna co przd auta. Ukad wiate tylnych, ktre niemale cz si w rodkowej czci pokrywy baganika gdzie umiejscowiony zosta logotyp z wbudowan kamer cofania to detale wyrniajce nowy model. Prezentowana odmiana wyposaona zostaa w duy szklany dach, ktry czy szyb czoow z tyln co nadaje jej wyjtkowego wygldu. Nie trudno nie zauway e stylistycznie pojazd nawizuje do najnowszych modeli marki i bardzo przypomina swojego wikszego brata Talismana.



Wntrze samochodu

Nowy Renault Megane GrandCoupe oferuje obszerne i komfortowe wntrze, ktre wyposaone zostao w wiele funkcji i rozwiza wspomagajcych prowadzenie. Design kabiny, znany z pozostaych odmian nadwoziowych (hatchback, kombi), jest wyjtkowy i bardzo nowoczesny. Kokpit utrzymany w stonowanej szarej kolorystyce oywiony moe zosta przez wybr jednego z kilku kolorw podwietlenia deski rozdzielczej jak i listew umiejscowionych po boku konsoli centralnej oraz na drzwiach. Wstawki, listwy i elementy wykoczeniowe w kolorze aluminium nadaj wntrzu charakteru zgodnego ze stylem high-tech. Mie w dotyku i wysokiej, jakoci materiay, jakie zostay wykorzystane do wykoczenia wntrza nadaj mu nie tylko wyrafinowanego wygldu, ale rwnie pewnej dozy elegancji. Po zajciu miejsca we wntrzu kierowca ma przed sob wielofunkcyjn, obszyt skr kierownic bez obsugi systemu audio, ktry sterowany moe by za porednictwem tradycyjnego ju dla marki Renault joysticka umieszczonego tu za ni. Za kierownic znalaz si panel zegarw i wskanikw 7-calowy kolorowy wywietlacz TFT z moliwoci personalizacji. Przykadowo w zalenoci od wyboru duy centralny zegar moe by prdkociomierzem jak i obrotomierzem, w ktrego dolnej czci dodatkowo wywietlane s informacje z komputera pokadowego. Prezentowane auto w celu poprawy bezpieczestwa wyposaone zostao w wysuwany przezierny wywietlacz Head-Up, na ktrym prezentowane s podstawowe informacje w polu widzenia kierowcy bez potrzeby odrywania wzroku od drogi. W centralnej czci deski rozdzielczej dominuje pionowy 8,7-calowy, kolorowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego R-LINK. W wielu przypadkach typowe wczniki lub pokrta zastpiono moliwoci sterowania za porednictwem dotykowego wywietlacza, przez co we wntrzu nie znajdziemy wielu przecznikw ich liczba jest naprawd minimalna. Obsuga wspomnianego wywietlacza jest prosta i intuicyjna, przez co w znaczny sposb wzrasta poziom ergonomii. Ekran obsuguje nawigacj, system audio, Bluetooth, kamer cofania, system nawiewu powietrza wraz z dwustrefow klimatyzacj jak rwnie za jego porednictwem moemy aktywowa systemy wspomagajce prowadzenie auta. W kabinie miejsca jest pod dostatkiem a wraenie i tak obszernego wntrza wzmacnia przeszklony dach, dziki ktremu jest ona doskonale dowietlona. Fotele przednie dziki swojej konstrukcji zapewniaj znakomite podparcie boczne oraz komfort, ktrego poziom w testowanym aucie by jeszcze wikszy przez wyposaenie ich w ukad podgrzewania. Dodatkowo fotel kierowcy oferowa funkcje regulacji podparcia ldwiowego i masau. Podczas konstruowania auta nie zapomniano o pasaerach drugiego rzdu. Kanapa tylna z oparciem pochylonym od pionu pod ktem 27 stopni zapewnia wygodne podrowanie w czasie duszych podry. Nowy Megane GrandCoupe jest autem funkcjonalnym. wiadcz o tym rnego rodzaju pojemne schowki jak i obszerny baganik. Imponujcej wielkoci, bo posiadajcy objto 3 litrw jest schowek umiejscowiony w konsoli centralnej pod podokietnikiem. Podstawowa pojemno przestrzeni bagaowej to 508 litrw lub 550 w chwili, gdy zamiast tradycyjnego koa zapasowego auto wyposaone zostanie w zestaw naprawy opon. Objto ta moe by w razie potrzeby powikszona do 987 litrw przez zoenie asymetrycznie skadanego, dzielonego siedzenia tylnego. Du zalet po rozoeniu siedze jest moliwo przewoenia w baganiku przedmiotw do 1,9 metra dugoci. Dostp do baganika jest nieco utrudniony ze wzgldu na niewielki, ale typowy dla samochodw o nadwoziu typu sedan otwr, jaki uzyskujemy po otwarciu jego pokrywy. Fakt ten jednak nie zmienia bardzo pozytywnego wraenia, jakie robi wntrze nowego produktu Renault. Funkcjonalno, estetyka, jako wykoczenia oraz nietuzinkowa stylistyka to atuty modelu Megane GranCoupe.


Silnik i waciwoci jezdne

Pod maska testowanego pojazdu znajduje si najmocniejsza jednostka wysokoprna (diesel), jaka oferowana jest w nowym modelu francuskiej marki. Silnik o pojemnoci skokowej 1598 ccm uzyskuje maksymalna moc 130 KM przy 4000 obr./min i dysponuje momentem 320 Nm przy 1750 obr./min. Napd przenoszony jest na koa przednie za porednictwem bardzo precyzyjnie dziaajcej manualnej skrzyni biegw o 6 przeoeniach. Auto jest stosunkowo dynamiczne, szybo reaguje na zmiany pooenia pedau przypieszenia, prdko 100 km/h osiga po 10,5 sekundach i jest przy tym ekonomiczne. Producent podaje, e 4,7 litra oleju napdowego powinno wystarczy na pokonanie odcinka 100 km podczas poruszania si w ruchu miejskim. W celu urozmaicenia dozna wynikajcych z jazdy nowy Megane wyposaony jest w system MULTI-SENSE. Umoliwia on dostosowanie waciwoci jezdnych pojazdu do preferowanego przez kierowc stylu jazdy. System ten posiada pi trybw: Neutral, Eco, Comfort, Sport oraz Perso (indywidualne ustawienia kierowcy). Najwicej radoci z jazdy uzyskujemy przy wczonym trybie Sport, wtedy auto staje si bardzo dynamiczne. Megane GrandCoupe wyposaony zosta w liczne systemy i rozwizania techniczne wspomagajce jego prowadzenie, tak, aby jazda staa si jeszcze bardziej pynna i bezpieczna. Do tych systemw nale midzy innymi: aktywny tempomat, ktry oprcz utrzymywania staej prdkoci zachowuje bezpieczn odlego od poprzedzajcych aut, aktywny system wspomagania nagego hamowania oraz znany ju z innych modeli system kontroli martwego pola. Zawieszenie charakteryzuje si bardzo dobrym tumieniem idealnie wybiera nierwnoci drogi, przez co do wntrza nie dostaj si prawie adne odgosy jego pracy. Model na drodze zachowuje si bardzo stabilnie. Ukad kierowniczy dziaa bardzo precyzyjnie, co powoduje, e kierowca czyje si pewnie i bezpiecznie prowadzc prezentowany samochd.


Podsumowanie

Elegancka i nowatorska stylistyka, linie bryy o dynamicznym charakterze oraz doskonale wywaone proporcje nadwozia nowego Renault Megane GrandCoupe to jego podstawowe cechy wygldu zewntrznego. Atutami s obszerna i znakomicie wyciszona kabina. Wysoka jako materiaw i wykoczenia jak i stylistyka wyrniaj go wrd konkurencji. Nowy produkt francuskiej marki to pojazd funkcjonalny. Moe by zarwno autem rodzinnym jak i przez swoje bogate wyposaenie okaza limuzyn. Atrakcyjna jest podstawowa cena modelu, ktra wynosi 59 900 zotych (uwzgldnia rabat w wysokoci 2000 zotych). Za t kwot otrzymamy pojazd napdzany silnikiem benzynowym 1.6 SCe 115 KM w wersji Life.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik wysokoprny (diesel)
Pojemno skokowa (ccm) 1598
Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) 96 (130) przy 4000
Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) 320 przy 1750
Rodzaj zasilania


Osigi
Prdko maksymalna (km/h) 201
Rozpdzanie 0 - 100 km/h (s) 10,5

Zuycie paliwa
Cykl miejski (l/100 km) 4,7
Cykl pozamiejski (l/100 km) 3,6
Cykl mieszany (l/100 km) 4,0
Emisja CO2 w cyklu mieszanym (g/km) 103

Pojemno zbiornika paliwa
Litrw 49

Wymiary
Dugo (mm) 4632
Szeroko (mm) 1814
Wysoko (mm) 1443
Rozstaw osi (mm) 2721
Rozstaw k osi przedniej (mm) 1577
Rozstaw k osi tylnej (mm) 1574
Zwis przedni (mm) 919
Zwis tylny (mm) 1002

Napd
Przedni

Ukad kierowniczy
ze wspomaganiem
rednica zawracania (m) 11,3

Koa i opony
Wymiary opon standardowych - 205/55 R16
Standardowe obrcze k (") - 16

Masa
Masa wasna pojazdu gotowego do jazdy (kg) 1401
Dopuszczalna masa cakowita pojazdu (kg) 1927


Pojemno baganika
Minimalna (litry) 508
Maksymalna (litry) 987

Kompletacja wyposaenia
Testowany samochd to wersja kompletacji wyposaenia Intens. Pojazd w tej wersji standardowo wyposaony jest midzy innymi w:

ABS z systemem wspomagania nagego hamowania (AFU)
Centralny zamek drzwi
Chromowana kocwka ukadu wydechowego
Dolna cz tylnego zderzaka w kolorze lnicej czerni
Elektryczne wspomaganie ukadu kierowniczego
Elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne
Fotel kierowcy z regulacj wysokoci / i podparcia ldwiowego
Grill przedni w kolorze lnicej czerni / z chromowanymi wstawkami
Karta Renault Hands Free, z funkcj powitaln
Kierownica z regulacj wysokoci i gbokoci / pokryta skr
Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
Komputer pokadowy
Konsola centralna z podokietnikiem regulowanym wzdunie, schowkiem w podokietniku i dwoma miejscami na kubek / oraz nawiewem na tylne miejsca
Lusterka boczne elektrycznie sterowane i skadane oraz podgrzewane
Lusterko wewntrzne o 2 pooeniach (dzie/noc)
Nakadki na progi drzwi przednich
Obrcze k ze stopu metali lekkich 16"
Ozdobna, chromowana listwa w dolnej czci szyb bocznych
Pasy bezpieczestwa 3-punktowe na przednich i tylnych miejscach
Podwietlane lusterka w osonach przeciwsonecznych
Poduszki kurtynowe
Poduszki powietrzne boczne chronice klatk piersiow i miednic osb siedzcych na przednich miejscach
Poduszki powietrzne czoowe kierowcy i pasaera (moliwo dezaktywacji poduszki powietrznej pasaera)
Radioodtwarzacz Bluetooth , USB/jack, wywietlacz kolorowy 7''
Regulator-ogranicznik prdkoci
Rczny hamulec postojowy
Sygnalizacja niezapicia pasw bezpieczestwa kierowcy i pasaera z przodu oraz pasaerw siedzcych na tylnych miejscach
System dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC)
System kontroli cinienia w oponach
System mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych, tylnych miejscach
System MULTI-SENSE (wersja podstawowa)
System wspomagania parkowania tyem
System wspomagania przy ruszaniu pod gr (HSA)
System wykrywania zmczenia kierowcy
wiata do jazdy dziennej LED "Edge Light"
wiata przeciwmgowe
Tapicerka welurowa czona z elementami skry ekologicznej
Tylna kanapa w ukadzie 1/3-2/3 / z podokietnikiem
Tylne wiata LED 3D "Edge Light" (wczone na stae)
Wycieraczki przedniej szyby o zmiennej czstotliwoci pracy, czujnik deszczu i wiata
Zagwki na przednich i tylnych miejscach z regulacj wysokoci
Zesp zegarw i wskanikw z kolorowym, 7-calowym ekranem TFT
Zestaw do naprawy uszkodzenia opony
Zewntrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia / z ozdobn, chromowan wstawk

Testowany samochd oprcz wyposaenia standardowego dla wersji Intens posiada wyposaenie dodatkowe w postaci:

Aktywny regulator prdkoci (ACC)
Aktywny system wspomagania nagego hamowania (AEBS)
Automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
Fotel kierowcy z funkcj masau
Fotele przednie podgrzewane
Lakier metalizowany
Obrcze k ze stopu metali lekkich 18"
Przezierny wywietlacz Head-Up
System "Easy Trunk Access"
System kontroli bezpiecznej odlegoci (DW)
System kontroli martwego pola (BSW)
System kontroli pasa ruchu (LDW) i funkcja automatycznej zmiany wiate drogowych na mijania (AHL)
System multimedialny R-LINK 2, ekran dotykowy 8,7''
System ostrzegania o nadmiernej prdkoci, z funkcj rozpoznawania znakw drogowych
System wspomagania parkowania "Easy Park Assist", z kamer cofania
Szyby tylne przyciemniane
Tapicerka skrzana czona z elementami skry ekologicznej


Test przeprowadzony w dniach 13 20 grudnia 2016r.
Tekst i zdjcia: Robert Kulczyk Info-Ekspert

Serdecznie dzikujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeone)

Info-Ekspert 15-02-2017


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>