Test Volvo XC 60 Recharge Polestar Engineered T8
Volvo XC 60 II generacji, od momentu swojego debiutu w 2017 roku, cieszy się niesłabnącą popularnością w segmencie samochodów terenowo-rekreacyjnych, definiowanym jako SUV-D. Od początku obecności na rynku w Polsce, jest liderem wśród marek premium w swojej klasie oraz zarówno nad Wisłą jak i globalnie, najlepiej sprzedającą się propozycją z portfolio marki. Oferta silnikowa modelu obejmuje sprawdzone dwulitrowe, czterocylindrowe jednostki: wysokoprężną oraz benzynową, w standardzie wspomagane technologią odzyskiwania energii – Mild-Hybrid. Wszystkie konfiguracje jednostki napędowej współpracują z automatyczną, 8-stopniową skrzynią Geartronic™. W wersji benzynowej, oferowana jest również odmiana Plug-in Hybrid, występująca w Volvo jako linia – Recharge. Taka polityka w obszarze napędu, zaowocowała w 2020 roku spełnieniem przez Volvo Car Corporation, surowych norm, a nawet umożliwiła zaoferowanie przyznanych przez Komisję Europejską limitów emisji CO2, innym producentom samochodów. Testowany egzemplarz jest kwintesencją współczesnej koncepcji Volvo. Łączy w sobie proekologiczny napęd z ponadprzeciętnymi osiągami, genetycznie zakodowane bezpieczeństwo oraz komfort, a to wszystko w najdynamiczniej rozwijającym się segmencie.
Wygląd zewnętrzny
XC 60 to doskonale odbierana przez rynek, koncepcja nadwozia rodzinnego SUV-a. Pionowy, przedni grill z dominującym logotypem oraz światła do jazdy dziennej LED, w rozpoznawalnym kształcie „młota Thora” to cechy wspólne wszystkich obecnie oferowanych modeli Volvo. Poprowadzone pionowo i okalające od dołu szybę pokrywy bagażnika, tylne lampy, to niewątpliwie cecha wspólna, z 60-tką w klasycznej bryle kombi. Indywidualnego i drapieżnego przekazu nadaje osadzenie na 22-calowych, kutych, polerownych obręczach kół w kolorze czarnym wraz z dedykowanym, dla testowanej konfiguracji, układem hamulcowym Akebono z żółtymi zaciskami. Stylistycznym uzupełnieniem wersji napędu, optymalizowanej przez inżynierów Polestar są wyróżniki, „gwiazdy północy” umieszczono na przednim grillu oraz pokrywie bagażnika. Subtelny grawer „Polestar Engineered” widoczny jest również na czarno chromowanych końcówkach wydechów. W kolorystce czarnego chromu są też listwy szyb bocznych oraz relingi dachowe. Masywna, ale jednocześnie nieprzytłaczjąca sylwetka uwypukla dynamiczny charakter. Mimo obecności na polskich drogach od kliku lat oraz imponującego wolumenu sprzedaży trudno uznać stylistykę za schodzącą i truistyczną. Wręcz przeciwnie, dojrzała wizja wyznacza kierunki oraz wciąż może inspirować.
Wnętrze pojazdu
Komfort i estetyka, przejawiająca się dbałością o szczegóły, podkreślają przynależność marki do klasy premium. We wnętrzu XC 60 mamy do czynienia z równowagą między ergonomią i proporcjonalnym, nieprzerysowanym luksusem. Kolorystyka wnętrza w tonacji czerni (charcoal), tekstylno-skórzanej tapicerki z kontrastującymi białymi szwami, uzupełniona aluminiowymi elementami ozdobnymi o strukturze metalowej tkaniny (mesh aluminium) wraz z przełamującymi tę tonację żółtymi pasami bezpieczeństwa oddają charakter testowanej wersji. Przestronne wnętrze, elektrycznie sterowane, wentylowane i podgrzewane, wyprofilowane fotele przednie z funkcją pamięci, zapewniają optymalne warunki. Podróżujący w pierwszym rzędzie mają również regulowaną elektrycznie długość siedziska oraz podparcia odcinka lędźwiowego. Pasażerowie w drugim rzędzie mają do dyspozycji funkcje podgrzewania foteli zewnętrznych oraz dedykowane przypodłogowe wyloty i nawiewy w słupkach. Centralne miejsce w kokpicie zajmuje 9-calowy, dotykowy wyświetlacz obsługujący systemy Infotainment (m.in. unikatowy system audio o mocy 1100 W Bowers & Wilkins z 15 głośnikami Hi-Fi z głośnikiem centralnym Tweeter-on-Top) oraz pozwalający na spersonalizowanie długiej listy ustawień użytkowych. Poniżej umieszczone zostały „analogowe” przełączniki zapewniające szybki i bezpieczny dostęp do niezbędnych podczas jazdy funkcjonalności. W pełni wirtualny kokpit kierowcy to 12-calowy wyświetlacz umożliwiający dostosowanie zakresu wyświetlanych informacji do oczekiwań kierującego oferując trzy poziomy: Calm, Navi i Car Centric. Zakres informacji obejmuje m.in. wskazówki nawigacji, informacje z telefonu, rozpoznane znaki drogowe. Jasność kokpitu dostosowuje się automatycznie do ilości światła w otoczeniu. Standardowa pojemność bagażnika to 505 litrów oraz 1432 litry po złożeniu tylnej kanapy. Uchylna pokrywa, za oparciem środkowego miejsca w drugim rzędzie, zapewnia możliwość przewożenia długich przedmiotów bez konieczności składania asymetrycznie dzielonych oparć. Dostęp do przestrzeni bagażowej umożliwiają elektrycznie sterowane drzwi. Płaska podłoga przestrzeni bagażowej w konfiguracji maksymalnej objętości oraz regularne jej kształty uzyskano dzięki uwzględnieniu walorów użytkowych na etapie projektowania tylnego zawieszenia.
Silnik i właściwości jezdne
Testowany egzemplarz wyposażono w najmocniejszą, 318-konną odmianę silnika benzynowego z dedykowanym oprogramowaniem Polestar. W połączeniu z zastosowanym w układzie silnikiem elektrycznym, o mocy 87 KM, daje to kierowcy do dyspozycji maksymalnie 405 KM mocy i moment obrotowy na poziomie pojazdów wyczynowych wynoszący 670 Nm. Zespół napędowy, o oznaczeniu kodowym producenta B4204T48, to hybryda wyposażona w funkcję Plug-in, zewnętrznego ładowania akumulatora trakcyjnego. Pojemność netto 9,1kWh akumulatora, w praktyce pozwala na jazdę zeroemisyjnym napędem, w trybie Pure do 45 km. Do wyboru są również tryby: Hybrid, Power lub Polestar Engineered. W każdym z dostępnych trybów optymalizowane są ustawienia poszczególnych systemów odpowiedzialnych za przeniesienie napędu. Napęd przenoszony jest wszystkie koła (AWD). Przednie koła napędzane są silnikiem spalinowym natomiast za dostarczanie siły napędowej na tylną oś odpowiada silnik elektryczny. Dostępność maksymalnego momentu obrotowego silnika elektrycznego od najniższych obrotów, w połączeniu z charakterystyką silnika spalinowego oraz rozkładem mas, pozwala na osiągnięcie 100 km/h już po 5,4 s. Dla ponad dwutonowego SUV-a jest to wynik znakomity. Bezpieczne i komfortowe utrzymanie pojazdu na drodze zapewnia stworzone dla testowanej konfiguracji zawieszenie Öhlins Polestar Engineered z technologią Dual Flow Valve oraz indywidualną, ręczną regulacją siły tłumienia. Zastosowane rozwiązania zapewniają przewidywalność pojazdu na drodze. Skuteczność hamowania zapewniają 6-tłoczkowe aluminiowe, monoblokowe zaciski, wentylowane tarcze, firmy Akebono światowego lidera w dziedzinie wyczynowych układów hamulcowych. Konfiguracja układu napędowego testowanej wersji, to kompletne pod każdym względem rozwiązanie zapewniające, w zależności oczekiwań użytkowania, sportowe doznania, komfort oraz co najważniejsze gwarantujące bezpieczeństwo, którego w świecie motoryzacji Volvo jest niekwestionowanym synonimem.
Podsumowanie
Prezentowana odsłona bestsellerowego modelu szwedzkiego producenta, jest dowodem kreatywności i przełamywania motoryzacyjnych stereotypów. Niskoemisyjny, a w przypadku konsekwentnego akumulowania energii z sieci, również zeroemisyjny zespół napędowy mający potencjalne osiągi samochodu sportowego to wszystko w uniwersalnym, reprezentacyjnym, zdobywającym współczesne rynki nadwoziu, przesądza, o tym, że mamy do czynienia z propozycją bliską ideału. Rodzinne wycieczki, autostradowe podróże, codzienna eksploatacji w „miejskiej dżungli” czy ekstremalne jazdy poza ruchem publicznym to warunki, w których odnajduje się testowana kompilacja napędu. Kolejne wyniki sprzedaży pomimo dynamicznie rosnącej konkurencji w segmencie SUV-D marek premium, potwierdzają dominującą pozycję lidera - Volvo XC-60. Przedstawiona wersja pokazuje, iż portfolio inżynierów z Göteborga zawiera propozycje dla klientów świadomych ekologicznych, globalnych wyzwań, oczekujących jednocześnie dostępności ponadprzeciętnych możliwości.
Dane techniczne testowanego samochodu:
Układ napędowy – Hybrydowy Plug-in (PHEV)
Silnik benzynowy:
• Pojemność skokowa (ccm) – 1969
• Maksymalna moc kW (KM) – 233 (318)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 430
• Rodzaj zasilania – bezpośredni wtrysk
Silnik elektryczny:
• Maksymalna moc kW (KM) - 65 (87)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 240
Hybrydowy zespół napędowy
• Maksymalna moc kW (KM) – 298 (405)
• Maksymalny moment obrotowy Nm – 670
Osiągi
• Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie (km/h) – 180
• Przyspieszenie 0-100 km/h (s) – 5,4
Zużycie paliwa/energii według WLTP
• W cyklu mieszanym (l/100km) – 1,3
• W cyklu mieszanym (kWh/100km) – 23,4
• Emisja CO2 (g/km) – 73
Pojemność zbiornika paliwa - 71 litrów
Wymiary
• Długość (mm) – 4 688
• Wysokość (mm) – 1 653
• Szerokość z lusterkami (mm) – 2 117
• Rozstaw osi (mm) – 2 865
• Prześwit (mm) – 216
• Zwis przedni (mm) – 875
• Zwis tylny (mm) – 951
Masy
• Masa własna pojazdu (kg) – 2 255
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) – 2 660
• Maksymalna ładowność (kg) – 435
Pojemność bagażnika
• Standardowa (litry) – 505
• Maksymalna (litry) – 1 432
Wyposażenie
Testowany samochód to wersja Polestar Engineered, na wyposażeniu, której znajdują się między innymi:
• Amortyzatory sportowe, regulowane - Ohlins
• Android Auto i Apple Carplay
• Bezkluczykowy dostęp i uruchamianie pojazdu Keyless Entry -
• Cyfrowa instrukcja obsługi
• Czujnik deszczu
• Deska rozdzielcza obszyta skórą
• Elektrycznie składane zagłówki siedzeń tylnych
• Elektrycznie otwierana klapa bagażnika
• Fotele sportowe z tapicerką skórzaną/tekstylną Charcoal
• Fotel kierowcy elektrycznie regulowany z pamięcią ustawień
• Fotele z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego
• Gałka zmiany biegów skórzana
• Grill Polestar Engineered
• Kamera parkowania 360 stopni
• Kierownica Sport, trójramienna, skórzana, wielofunkcyjna, podgrzewana
• Kurtyny powietrzne
• Klamki lakierowane w kolorze nadwozia z podświetleniem
• Klimatyzacja dwustrefowa
• Listwy wokół szyb bocznych czarne, błyszczące
• Lusterka osobiste podświetlane
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne w kolorze czarnym
• Lusterko wsteczne automatycznie przyciemniane
• Łączność Bluetooth
• Łopatki zmiany biegów
• Mikrohybrydowa funkcja Start/Stop
• Nawigacja Sensus
• Pakiet oświetlenia wnętrza poziom III
• Podgrzewane siedzenia tylne
• Podłokietnik tylnej kanapy ze schowkiem i uchwytami na kubki
• Poduszka chroniąca kolana kierowcy
• Poduszki powietrzne boczne z przodu
• Poduszki bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażera dwustopniowe
• Przewietrzenia + ogrzewanie kabiny ciepłem szczątkowym po wyłączeniu silnika
• Reflektory skrętne Full LED z technologią Active High Beam II
• Relingi dachowe zintegrowane, czarne, błyszczące
• System bezpieczeństwa Intellisafe Surround
• System ułatwiający zjeżdżanie ze wzniesień - HDC
• System zmniejszający ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego - WHIPSTM
• System ograniczający skutki zderzenia bocznego - SIPSTM
• system wspomagania ruszania na wzniesienia - HSA
• System informacji o znakach drogowych
• System monitorowania pasa ruchu
• System antykolizyjny Oncoming Lane Mitigation
• Szkło szyb bocznych hartowane
• Szyby tylne przyciemniane
• Światło hamowania awaryjnego
• Tarcze kół, 21-calowe, 5-ramienne Black Polished Forged
• Tempomat aktywny i Pliot Assist II generacji - (ACC)
• Wycieraczki przednie ze zintegrowanymi i podgrzewanymi dyszami spryskiwaczy
• Wykończenie wnętrza - Aluminium METAL MESH
• Zintegrowane końcówki układu wydechowego czarne Polestar Engineered
• Układ monitorowania ciśnienia w oponach
Dodatkowo pojazd wyposażony był m.in.
• Panoramiczne okno dachowe
• System poprawy jakości powietrza z jonizacją
• System audio Premium SOUND BOWERS & WILIKINS
• Wyświetlacz przezierny Head-Up Display (HUD)
Test przeprowadzono w dniach 02 ÷ 06 lipca 2020r.
Tekst i zdjęcia: Cezary SPYCHAŁA – Info-Ekspert.
Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Car Poland sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)
19.10.2021 |
Copyrights 2017: www.millenium.pl